Revontulet koko Suomessa nyt
Seurailin juuri tunnin ajan erittäin aktiivisia revontulia. Kirkkaat pihavalot estävät näkyvyyden (silmät eivät reagoi revontulten valoon), joten kannattaa mennä vähän syrjemmälle.
Jos haluat ottaa valokuvan laita kamera jalustalle tai tasolle, manuaali asetus, iso arvoksi 800 ja ajaksi 15-20 sekuntia. Tarkennus vielä äärettömään.
Kommentit (80)
Käytiin miehen kanssa ulkona pällistelemässä tämän uutisoinnin perusteella - mitään ei näkynyt.
Kurikka, E-Pohjanmaa
Mä olen käynyt jo kahdesti. Lahdessa näkyy hyvin. :)
Odotelkaa hetkinen, sillä revontulten aktiivisuus vaihtelee koko ajan. Silmillä kestää tottua pimeään muutama minuutti ja vasta silloin revontulet näkyvät kunnolla. Pihavalot ym. estävät näkyvyyden. Nyrölän kameran mukaan pohjanmaalla pitäisi näkyä ihan hyvin, varsinkin pohjoisen suunnalla.
Koko taivaan revontulet keski-Suomen päällä nyt.
Voiko revontulet leiskua monta kertaa saman illan aikana, jos ne on jo näkyneet puoli kasin aikaan hienosti ja nyt ei näy mitään, niin voiko ne vielä uudelleen innostua? Tietääkö joku?
Havainnot tänne:
Voi ne innostua uudelleen. Tässä linkki jossa kuvia ja havaintopaikkoja tältä yöltä:
http://www.taivaanvahti.fi/observations/browse/list
Jos pääset Helsingissä paikkaan josta näkyy esteettä pohjoiseen ja jossa kaupungin valot eivät haittaa, näet revontulet pohjoisen suunnalta sivulta.
Eipä olleet kovin kummoiset täälläpäin. Paljon komeampia nähty. Täytyy vielä illemmalla katso uudestaan, jos ne tuosta voimistuvat.
Täällä Nivalan seudulla ainakin näkyi tuossa ennen klo 21:tä. täytyypä käydä katsomassa näkyykö vielä :)
Virkistyivät juuri merkittävästi ja muuttuivat punaisiksi keski-suomessa.
Mua jotenkin ihmetyttää aina kun kuulen jonkun näkevän ensimmäistä kertaa elämässään revontulia. Itse kun on jotenkin turtunut niihin, kun koko lapsuus ja nuoruus on eletty revontulialueella. Tosin Helsingissä asuessanikin näin upeita revontulia, olisiko ollut v. 2003. Noh, itse kyllä sulan joka kerta veteläksi kun näen koiran/kissan/minkä tahansa eläimen ja ihailen aina innoissani maisemia kun olen lentokoneessa (vaikka lentoja takana satoja). Kai niitä on edelleen asoita, joihin ei ikinä kyllästy :)
Miksi muuten televisiossa näytetään revontulet aina nopeutettuna?
[quote author="Vierailija" time="17.03.2015 klo 21:34"]Voiko revontulet leiskua monta kertaa saman illan aikana, jos ne on jo näkyneet puoli kasin aikaan hienosti ja nyt ei näy mitään, niin voiko ne vielä uudelleen innostua? Tietääkö joku?
[/quote] Kyllä voi. Aktiivisuushuiput voi vaihdella paljonkin. Revontulia saattaa esiintyä samassa paikassa sanana iltana esim. klo 18:30, klo 20:15, klo 21:45, klo 23:05 ja klo 02:25. Kannattaa seurata paikallisia revontuliennusteita, aktiivisuusmittareita tai luottaa puhtaasti vain tuuriin. :)
Huoh! Suomalaiset revontulet on tosi leimejä. Muualla on paljon tyylikkäämpiä.