Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Käytännön vinkkejä asuntokauppaan noviisille

14.09.2006 |

Vihdoin kyttäämämme sijaintiinsa nähden melko harvinainen asuntotyyppi on tullut myyntiin! Pankki on näyttänyt vihreää valoa asunnon hintapyynnön perusteella laskettuun lainaan - toki haluaisimme asunnon halvemmalla, mutta luulen, että tästä asunnosta voi olla kilpailuakin. Meillä on säästöistä ja perinnöistä koostuva pesämuna, joten olemme uskaltautumassa vuokra-asunnosta omistusasuntoon, vaikka asunnot ovatkin nyt huippukalliita.

Kaipaan hyväksi koettuja neuvoja asuntokauppaan:

-mitä katsotte erityisesti näytössä, mihin kannattaa erityisesti kiinnittää huomiota?(kys. kohde on uudehko rivitalo)

-mitä dokumentteja vaaditte nähtäväksenne asunnosta ja sen kunnosta? Pitäisikö uudehkostakin asunnosta olla kuntokartoitus?

-miten tarjouksentekoprosessi etenee? Voiko tarjoukseen sisällyttää jotain ehtoja asunnon kunnosta (jos tarjouksen jälkeen paljastuu jotain ikävää)?

-miten saada tietoja asunnon lähinaapurustosta ¿ pienissä yhtiöissä tämäkin voi olla yllättävän tärkeää?

Ja kaikkea muutakin saa neuvoa! Nyt please vinkkejä nopeasti kehiin.

Kommentit (2)

Vierailija
1/2 |
14.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keittiö ja kylppäri erityisen tärkeitä. Oma hajuaisti hyvä apuväline. Mä olen kiertänyt varmaan 300 asuntoa katsomassa ja en varmaan mitään homekoiraa vielä korvaa, mut kyllä homeen hajun jo aika helposti tunnistaa.

Me ollaan tehty tarjouksia ehdollisina niin, et esimerkiksi asuntoon tehdään kosteusmittaus ja jos siinä ilmenee jotain, niin myyjä vastaa korjauskustannuksista. Tietty olis hyvä, jos kosteusmittauksien tulokset tietäis jo tarjousta tehdessä, mut jos haluaa jonkun " halutun" asunnon ensiesittelystä, niin aina ei ole aikaa odottaa niitä tuloksia, kun on ihmisiä, jotka uskaltaa tarjota ilman mittaustuloksiakin. Kosteusmittauksen voi vaikka maksaa myyjän kanssa puoliksi, tietty sopimuskysymys.

Miten sitten niitä kylppäriä tai keittiöä tutkii, niin ihmisen nenä turtuu hajuun hyvin nopeasti, joten heti kylppäriin mennessä vaan reipas nuuhkaisu kertoo usein, että onko ummahtanut kellarin haju vai ei. Sitten voi koputella laattoja ja katsoa, että kuinka moni laatta on irti. Toisaalta kun sille tielle lähtee, niin se voi olla aika loputon. Mitä ainakin minä olen koputellut, niin lähes kaikissa kylppäreissä osa laatoista on irti ja vaikka laattojen alla olis hyvä kosteussulku, niin saumathan aina laskee veden läpi, joten siellä alla on hyvä paikka kosteudelle... Eipä ihme, et meillä ei ole kylppärissä niitä kaikkien kovasti ihannoimia laattoja.

Keskimäärin kannattaa tutustua talonyhtiön papereihin huolella. Mitä remontteja on tehty ja mitä on tulossa. Uusissakin talonyhtiöissä on monelle tullut melkoisia remontteja. Isännöitsijälle kannattaa soittaa. Sieltä saattaa saada tietoa myös naapureista, samoin hallituksen puheenjohtajalta.

Tarjouksen kun jättää, niin kannattaa tehdä kirjallisena. Mikäli on välittäjä, niin se kyllä neuvoo sitten sen kanssa. Ehtoja tietty voi tehdä, mutta kannattaa tehdä harkiten ettei mene muuten hyvä kauppa ehtojen takia.

Vierailija
2/2 |
16.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

näyttöä. Jos asunto suositulla alueella ja hinta kohdallaan, niin voipi olla että joku muu ehtii teitä ennen jos odotatte julkista näyttöä!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi seitsemän