Opiskelen kokiksi enkä pidä medium pihveistä
Jokin medium++ vielä menee, mutta mediumkin on liian raakaa. Minua jotenkin ällöttää se. Raakaa kalaa pystyn syömään eikä mikään muukaan ruoka ole koskaan tökkinyt, mutta pihvini tahdon kypsinä.
Kysymys ei varmasti ole siitä, ettenkö olisi saanut hyvälaatuista ja hyvin paistettua lihaa. Sitä on ollut tarjolla. Minusta puoliraaka pihvi vain on sekä sitkeä että rakenteeltaan ja maultaan ällöttävä. En kertakaikkiaan käsitä, miksi sitä sanotaan mureaksi. Karjalanpaisti on mureaa, puoliraaka pihvi ei.
Jotta homma mänöö niin, että kun valmistun ja joku tilaa minulta welldonen, niin hyvin mielelläni sen paistan.
Kommentit (57)
Olen kokki enkä tykkää pihveistä mitenkään. Jauheluhapihvi voi olla hyvä.
[quote author="Vierailija" time="17.03.2015 klo 10:32"]
[quote author="Vierailija" time="17.03.2015 klo 10:27"]Eihän sinun tarvi tykätä, mutta teethän (ja osaathan) paistaa asiakkaan pihvin sellaisena, kuin tämä haluaa?[/quote]
Kyllä sen jokainen kokki osaa. Eri asia on sitten se, tietääkö asiakas itsekään, mitä tahtoo. Ihmillä kun on erilaisia käsityksiä siitä, mitä mikin kypsyysaste tarkoittaa. Alla on yksi näkemys asiasta, mutta kaikki eivät ole siitä samaa mieltä.
http://www.snellman.fi/fi/lihamestarin-vinkit/naudan-sisafileepihvin-kypsyysasteet
Meille on töissä sanottu, että paistakaa mieluummin liian kypsäksi kuin raa'aksi, koska asiakkaat tilaavat trendisyistä raakaa ja sitten väkisin syövät sen eivätkä tule enää takaisin. Sosiaalinen paine raa'an syömiseen on vain niin kova. Kun paistaa kypsemmäksi, tulevat asiakkaat syömään uudestaankin.
[/quote]
Mkä ravintola ei toteuta asiakkaiden pyyntöä? Kerro toki.
[quote author="Vierailija" time="17.03.2015 klo 09:52"]
Minä pidän kyllä mediumista ja 'raaastakin' pihvistä mutta menee yli hilseen tuo mureaksi kutsuminen menee yli hilseen. Eihän mediumista nyt mureaa saa tekemälläkään...
[/quote]
Eihän siitä mediumista kukaan enää teekään mureaa. Se on mureaa, jos liha on hyvin mureutettu. Sitruunalla tai ananaksella voi parantaa tilannetta vielä vähän ennen paistoa, mutta siinä vaiheessa kun se on pannulla pihvi on sitä mitä se on.
Jos ei tiedä eroa, kannattaa kokeilla tehdä medium itse mureasta paistista ja liian vähän riiputetusta. Kun paistia käyttää pihvinä, eron huomaa mielestäni selkeimmin. Sen huomaa selvemmin myös, jos joku lihanosa ei ole leikattu oikein. Mureassa lihassa syynsuuntainen leikkaus ei vielä tee siitä täysin huonoa, mutta väärin leikattu tuore liha on yhtä purukumia mediumina.
[quote author="Vierailija" time="17.03.2015 klo 10:36"]Enpä ole ikinä kuullut, että pihvinsyömiseenkin liittyy sosiaalisia paineita[/quote]
Kyllä siihen liittyy. Kypsästä pihvistä on syntynyt julkisuudessa kuva, että sen tilaavat vain juntit, jotka eivät ymmärrä ruoasta. Kun sitten mennään porukalla syömään, niin joukossa on aina niitä, jotka eivät tahdo olla juntteja vaan tilaavat pihvin raaempana kuin oikeasti tahtoisivat.
Sama koskee esimerkiksi joulukinkun paistamista. Mm. oma äitini tekee kinkun ammattilaisten ohjeiden mukaan. Ei se kuitenkaan oikein mene kaupaksi. Minä paistan kinkun reilusti ylikypsäksi, sellaiseksi, että se on murenemisen rajalla. Jos siihen jotain kostuketta tahdon, teen kastikkeen. Minusta kinkku vain on sillä tavalla parasta.
Oma lajinsa ovat jutut muiden maiden pihvinpaistokulttuurista. Voin kertoa ulkomailla kokin töitä tehneenä, että mitään yhtenäistä pihvinpaistokulttuuria ei ole. Ranskalainen voi tahtoa pihvinsä aivan yhtä kypsänä kuin suomalaisjunttikin.
Kyllä moni ravintola ei kunnioita asiakkaan pyyntöä. Usein on jouduttu palauttamaan pihvi. Itse en niitä juuri ravintolassa syö, mutta teini kyllä, ja palauttaa kyllä pihvin, jos on liian kypsä, vaikka on pyytänyt medium raren.
[quote author="Vierailija" time="17.03.2015 klo 10:42"]
[quote author="Vierailija" time="17.03.2015 klo 10:36"]Enpä ole ikinä kuullut, että pihvinsyömiseenkin liittyy sosiaalisia paineita[/quote]
Kyllä siihen liittyy. Kypsästä pihvistä on syntynyt julkisuudessa kuva, että sen tilaavat vain juntit, jotka eivät ymmärrä ruoasta. Kun sitten mennään porukalla syömään, niin joukossa on aina niitä, jotka eivät tahdo olla juntteja vaan tilaavat pihvin raaempana kuin oikeasti tahtoisivat.
Sama koskee esimerkiksi joulukinkun paistamista. Mm. oma äitini tekee kinkun ammattilaisten ohjeiden mukaan. Ei se kuitenkaan oikein mene kaupaksi. Minä paistan kinkun reilusti ylikypsäksi, sellaiseksi, että se on murenemisen rajalla. Jos siihen jotain kostuketta tahdon, teen kastikkeen. Minusta kinkku vain on sillä tavalla parasta.
Oma lajinsa ovat jutut muiden maiden pihvinpaistokulttuurista. Voin kertoa ulkomailla kokin töitä tehneenä, että mitään yhtenäistä pihvinpaistokulttuuria ei ole. Ranskalainen voi tahtoa pihvinsä aivan yhtä kypsänä kuin suomalaisjunttikin.
[/quote]Olkoon vaan joillakin sitten paineita, jos tästä asiasta niitä tahtovat ottaa, mutta minä en ota, enkä tilaa kuin kerran pihvin ravintolassa, jos se sillä kerralla on väärin paistettu. Tai no, vahinkoja sattuu, mutta jos tarkoituksella paistettaisiin yli, "kun ei ne ihmiset tiedä, mitä ne tahtoo", niin eipä minua siellä näkyisi enää.
[quote author="Vierailija" time="17.03.2015 klo 10:44"]mutta jos tarkoituksella paistettaisiin yli, "kun ei ne ihmiset tiedä, mitä ne tahtoo", niin eipä minua siellä näkyisi enää.[/quote]
Sitten ei näkyisi, mutta kun kaikkia ei voi miellyttää, on mentävä enemmistö edellä. Varmempi tapa karkottaa asiakkaat on tarjota pihvit liian raakana kuin liian kypsänä, koska liian raa'an syömiseen liittyy usein vastenmielisiä inhon tunteita, jolloin koko ruokailukokemuksesta jää kielteinen muisto. Tällöin samaan ravintolaan ei enää palata.
[quote author="Vierailija" time="17.03.2015 klo 10:32"]
[quote author="Vierailija" time="17.03.2015 klo 10:27"]Eihän sinun tarvi tykätä, mutta teethän (ja osaathan) paistaa asiakkaan pihvin sellaisena, kuin tämä haluaa?[/quote]
Meille on töissä sanottu, että paistakaa mieluummin liian kypsäksi kuin raa'aksi, koska asiakkaat tilaavat trendisyistä raakaa ja sitten väkisin syövät sen eivätkä tule enää takaisin. Sosiaalinen paine raa'an syömiseen on vain niin kova. Kun paistaa kypsemmäksi, tulevat asiakkaat syömään uudestaankin.
[/quote]
Onpa paska ohje. Mä en tulisi teidän ravintolaan sen takia, että paistatte mulle liian kypsiä pihvejä.
[quote author="Vierailija" time="17.03.2015 klo 10:46"]
[quote author="Vierailija" time="17.03.2015 klo 10:44"]mutta jos tarkoituksella paistettaisiin yli, "kun ei ne ihmiset tiedä, mitä ne tahtoo", niin eipä minua siellä näkyisi enää.[/quote]
Sitten ei näkyisi, mutta kun kaikkia ei voi miellyttää, on mentävä enemmistö edellä. Varmempi tapa karkottaa asiakkaat on tarjota pihvit liian raakana kuin liian kypsänä, koska liian raa'an syömiseen liittyy usein vastenmielisiä inhon tunteita, jolloin koko ruokailukokemuksesta jää kielteinen muisto. Tällöin samaan ravintolaan ei enää palata.
[/quote]Hassua kyllä, että se asiakas, joka tietäisi mitä tahtoo, ei saisi sitä mitä tahtoisi. Mutta ymmärrän kyllä logiikan ja ymmärrän sen, että kaikkia ei voi miellyttää. Eikä minkään ravintolan talous ole minusta kiinni, sen myönnän :) Auttaisiko se, että sanoisin, että minä sitten oikeasti haluan pihvini sellaisena kuin sanon, olkaa hyvä ja välittäkää tieto keittöön? :)
[/quote]
En usko tuohon. Kyllä mä palautan keittiöön, jos toivettani ei ole toteutettu. Jos kysytään kuinka haluat pihvin, niin sitten se tulee niin tehdä. Mutta jos silti saan vääränlaisen, niin varmaan en samaan ravintolaan mene.
Huono ja hidas palvelu kyllä karkoittaa asiakkaan. Viimeksi yhdessä pihvipaikassa pihvin lisäkkeitä ( peruna ja vihannekset) joutui odottamaan kliki 6 minuuttia. Mun lammasannos tuli 10 minuuttia muiden jälkeen. Kastiketta pitää erikseen myös pyytää pihville, se oli unohtunut, tilattu toki oli. Ja alkuruuan jälkeen meni yli toista tuntia ennenkuin pääruoka tuli. m,ennessämme ravintolaan siellä oli n 10-15 asiakasta, paikkoja varmaan 150. Meillä oli myös varaus, joten emme tulleet yllätyksenä. Meitä oli siis kolme.
[/quote]
Taitaa olla ravintolassanne hiljaista?
[quote author="Vierailija" time="17.03.2015 klo 10:55"]
[/quote]
En usko tuohon. Kyllä mä palautan keittiöön, jos toivettani ei ole toteutettu. Jos kysytään kuinka haluat pihvin, niin sitten se tulee niin tehdä. Mutta jos silti saan vääränlaisen, niin varmaan en samaan ravintolaan mene.
Huono ja hidas palvelu kyllä karkoittaa asiakkaan. Viimeksi yhdessä pihvipaikassa pihvin lisäkkeitä ( peruna ja vihannekset) joutui odottamaan kliki 6 minuuttia. Mun lammasannos tuli 10 minuuttia muiden jälkeen. Kastiketta pitää erikseen myös pyytää pihville, se oli unohtunut, tilattu toki oli. Ja alkuruuan jälkeen meni yli toista tuntia ennenkuin pääruoka tuli. m,ennessämme ravintolaan siellä oli n 10-15 asiakasta, paikkoja varmaan 150. Meillä oli myös varaus, joten emme tulleet yllätyksenä. Meitä oli siis kolme.
[/quote]
Kampin Grill it?
Siellä olen yhden ainoan kerran käynyt, eikä ikinä tarvitse sinne enää mennä ;)
[quote author="Vierailija" time="17.03.2015 klo 10:48"]Auttaisiko se, että sanoisin, että minä sitten oikeasti haluan pihvini sellaisena kuin sanon, olkaa hyvä ja välittäkää tieto keittöön? :)[/quote]
Kyllä auttaisi ja tätä tapaa suosittelen. Kommunikointi yleensäkin auttaa. Ainakin minä yritän toteuttaa mielelläni asiakkaiden pieniä toiveita, ei niistä sen suurempaa lisävaivaa ole. Minullehan on sinänsä ihan sama, mitä asiakas tilaa, mutta ravintolan omistajalle ei ole, koska hänen on saatava rahaa. Minä olen pelkkä palkollinen.
[quote author="Vierailija" time="17.03.2015 klo 10:57"]
[quote author="Vierailija" time="17.03.2015 klo 10:48"]Auttaisiko se, että sanoisin, että minä sitten oikeasti haluan pihvini sellaisena kuin sanon, olkaa hyvä ja välittäkää tieto keittöön? :)[/quote]
Kyllä auttaisi ja tätä tapaa suosittelen. Kommunikointi yleensäkin auttaa. Ainakin minä yritän toteuttaa mielelläni asiakkaiden pieniä toiveita, ei niistä sen suurempaa lisävaivaa ole. Minullehan on sinänsä ihan sama, mitä asiakas tilaa, mutta ravintolan omistajalle ei ole, koska hänen on saatava rahaa. Minä olen pelkkä palkollinen.
[/quote]Heh, tarkoitin, että sen lisäksi, kun olet jo kysynyt minulta, millaisena haluan pihvini, minun pitäisi vielä vakuuttella, että joo, tarkoitan mitä sanon ;) Tuntisin kyllä itseni vähän hölmöksi ja sitten on se riski, että sanon sen sellaisessa paikassa, jossa muutenkin asiakas otetaan todesta ja ihmettelisivät, että mitä tuo nyt tarkoitti...
[/quote]
Kuulostaapa hienolta toiminnalta ravintolanne taholta. Kävisin siellä luultavasti kerran, ensimmäisen ja viimeisen.
[quote author="Vierailija" time="17.03.2015 klo 10:55"]
[/quote]
[/quote]
Kampin Grill it?
Siellä olen yhden ainoan kerran käynyt, eikä ikinä tarvitse sinne enää mennä ;)
[/quote]
Stefan's Steakhouse. Kaki ekaa kertaa oli onnistuneita, mutta kolmannen jälkeen ei tarvitse enää mennä.
Vitun ääliöt. Sun tulee paistaa liha sellaiseksi kuin asiakas vaatii. Eihän huorankaan tarvitse tykätä perseeseen panemisesta, mutta jos liikemies sitä vaati ja rahaa tarjoaa, niin tottakai SINÄ annat sitä persettä sille liikemiehelle!
Tuohon pihvin kypsyysasteeseen liittyy sellainen mielenkiintoinen ilmiö, että liian kypsiksi paistettuja pihvejä palautetaan keittiöön. Sen sijaan liian raakoina pidetyistä pihveistä lähetetään jälkikäteen kirjallinen palaute. Ilmeisesti tuokin liittyy siihen, että liian raa'an pihvin palauttamista pidettäisiin junttimaisena, mutta siitä tahdotaan kuitenkin valittaa.
[quote author="Vierailija" time="17.03.2015 klo 11:01"]Vitun ääliöt. Sun tulee paistaa liha sellaiseksi kuin asiakas vaatii.[/quote]
Minun tulee paistaa liha sellaiseksi kuin työnantajani vaatii. Työnantajaani taas ohjaavat asiakkaiden lompakot. Hän antaa ohjeita sen mukaan, minkä katsoo taloudellisesti kannattavaksi.
Enpä ole ikinä kuullut, että pihvinsyömiseenkin liittyy sosiaalisia paineita :D En kyllä meinaa niitä ottaa ja jos minulle paistetaan pihvi liian kypsäksi, toiveideni vastaisesti, niin eipä minua siinä mestassa enää pihviä nähdä tilaamassa.