Asunto näytössä ikäsyrjintää
Kaikkea olen nähnyt mutta en vielä ikäsyrjintää asuntonäytössä. Olen reilu 30 vuotias yksin asuva nainen, työssäkäyvä, en polta eikä lemmikkejä. No, tänään kävin katsomassa asuntoa ja näyttö kesti noin 2 min. jos sitäkään, kun joku vanhempi nainen sanoi, että haluaa asunnon kun me muut katsojat ei heti sitä toitotettu mutta kuitenkin haluttiin asunto. Joten tämä nainen sai sen, ja perusteluina oli vuokranantajan puolelta se, että kun tässä asuu muitakin iäkkäitä ja vanhempaa sakkia. Ihan käsittämätöntä, eivät edes luottotietoja tältä vanhukselta katsottu tai kysytty, että onko työelämässä vai Kelako maksaa vuokran. Aivan käsittämätöntä, moukkamaista. Ajanhukkaa. Yleensä vuokranantajaa kiinnostaa, että onko asukas työelämässä ja onko edes luottotiedot kunnossa.
Kommentit (26)
Eihän tuo ole vielä mitään. Olin itse asuntonäytössä, jossa vuokrananataja tuli paikalle kännissä. Että tällaisia ihmisiä on olemassa valitettvasti.
Huomaa kyllä täältäkin kuinka ilkeitä ja kateellisia ihmiset on suomessa. Jos ei oikeasti ole mitään kirjoitettavaa joka on fiksua niin onko pakko lukea koko aloitusta, vai pitääkö vain päästä purkamaan omaa pahaa oloa? Mielenterveystoimistot on myös keksitty, ei tämä ole sellainen.
Kuullostaa typerältä vuokranantajalta. On normaali käytäntö, että luottotiedot tarkistetaan eikä käydä jotain huutoäänestystä. Yleensä annetaan mahdollisuus kaikille, eikä haaskata hakijoiden aikaa ja lopuksi sitten annetaan vasta päätös. Kuullostaa tosi lapselliselta, tai ainakin huono käytöksesiltä. Nykyään on paljon luottotiedottomia, enkä koskaan vuokraisi asuntoa sellaisille jotka ei kykene maksamaan vuokraansa, se tietää vain ongelmia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
olen aina miettinyt eikö ole myös jonkinlaista syrjintää jos vuokranantaja tai kämppis etsii tiettyä sukupuolen edustavaa henkilöä. hetero miehenä asuisin mielelläni naisen kanssa eikä siinä tarvii olla mitään sen ihmeempää.
Minä asuin kerran ikäiseni miehen kämpppiksenä. Mies oli ihan kiva, mutta arvaa, kumpi joutui siivoamaan?
se mies?
Vierailija kirjoitti:
Onhan tuo typerää yleistystä, mutta tyypillistä suomalaista moukkamaisuutta. Jos on nuori niin heti on muka joku ihme hyypiö mutta jos on mummeli niin muka "parempi". Itse ottaisin työssäkäyvän joka maksaa itse vuokran, en Kelan elättejä enään ota.
Mistä helvetistä tiedät, ettei henkilö maksa vuokraa eläkkeellään. Sulle on vai kaksi mahdollisuutta, työssä käyvä tai kelan elätti. Häppee!
Mikä tässä ongelma?
Vuokranantaja tarvitsee yhden vuokralaisen, ihan sama kenet.
Jos hän haluaa, hän saa toimia juuri noin (eipä mummeli ainakaan pääse syyttämään, ettei saanut asuntoa ikänsä takia, ja vuokranantaja sakkoja).
Mutta ehkäpä hän myös vaikutti teistä kaikkein "siisteimmältä/luotettavimmalta/pysyvimmältä"?
Itse toimisin kyllä niin, että pyytäisin jokaista halukasta täyttämään vuokrahakemuksen ja sitten valitsisin "parhaalta tuntuvan" eli käytännössä luottotiedot ok ja vaikuttaa siltä, että olisi pysyvä ja vaivaa-aiheuttamaton vuokralainen. Vuokrahakemuksesta käytännössä näkee yllättävän paljon, esim siitä, osaako edes kirjoittaa kelvollista suomea...