And just like that - en kestä!
Oletteko jo katsoneet HBOlta Sinkkuelämää jatkosarjan. Katsoin ne kaksi ekaa jaksoa ja oli aivan kamala aloitus! Ihan epäuskoinen olo tuosta juonenkäänteestä Mr Bigiin liittyen.
Harmittaa! En ole varma haluanko katsoa enempää, kun julkaisevat.
Kommentit (2789)
Vierailija kirjoitti:
Bigin kuolemaan liittyen ihmetyttää paitsi se, ettei Carrie tehnyt mitään pelastaakseen miestään, myös se, että miksi Big oli avannut suihkun, vaikka oli vielä täysissä pukeissa?
Aikajana myös petti. John sai sydärin kun Carrie seurasi pianistia. Oli elossa yhä Carrien saapuessa. Aika pitkään kesti sydäri? Plus tuo ettei elvyttänyt saati soittanut häkeen…tosi epäuskottavasti tehty.
Aivan kauheaa todella, miten kaikki vähemmistöt esitettiin pahimmilla kliseillä, mitä maailmaan mahtuu! Kaikki muut kuin keski-ikäinen heteronainen haluavat puhua (ja ilmeisesti kuulla) keskusteluohjelmassa seksistä kuin teinit, musta nainen lakitieteen professorina letit päässä aiheuttaa hämmennyksen, homot riitelee verisesti tyhjänpäiväisyyksistä ja aikuinen nainen kantaa ylpeästi selkeästi värjättyä harmaata tukkaa.
Ja siis, kukamikä teini oikeasti harrastaa seksiä kotonaan niin, että seinät paukkuu?
On myös vähän huvittavaa, jos täällä nyt arvostellaan sitä, että naisten ulkonäköä arvostellaan - no huh, eikö juuri siitä ole koko saakelin sarjassa aina ollut kyse? Vaatteista, ulkomuodosta, hoidoista, hiuksista (tämä ei ole halpaa), kengistä...?
Bigin ja Carrien suhde oli kauhea, teennäinen kyhäelmä, Big laulamassa jotain imelää yhteisen ruuanlaiton ohessa, jaiks. Jos sarja olisi pysynyt yhtään uskollisena asetelmilleen, eivät olisi ikinä päätyneet yhteen, olivat niin selvästi eri maailmoista ja oli surullista nähdä, miten Big kesytettiin Carrien vaatekaappiin sopivaksi.
Mikä juttu muuten on toi lankapuhelimeen soittelu? Ei kai enää edes Amerikassa, vaikka aika takapajula onkin, enää ihmisillä oikeasti mitään lankapuhelimia ole? Onko se jotenkin vaan niin draamallista aina mennä vastaamaan puhelimeen.
Mua itketti niissä hautajaisissa Stanford. Millaista mahtaa olla tehdä tuollaista kohtausta, kun tietää itse kuolevansa ihan kohta. Sinänsä sarja ei oikein enää iske, mutta kyllä mä sen katson, kun tuo HBO max televisiosta löytyy.
Suihkuveden lämpiäminen kestää jenkkilässä aika kauan
Hei! Olenko ainoa, joka piti tätä uudelleenkäynnistettyä sarjaa ihan hauskana katselukokemuksena?
Yhdyn kyllä muutamiin mielipiteisiin täällä ja on myös omaakin lisättävää kritiikkiin:
1. JÄRKYTTÄVINTÄ oli se, että tämä podcastin juontaja Che PAINOSTI Carrieta puhumaan avoimemmin seksielämästään. Ja siis toki, jos olet seksipodcastissa, etkä uskalla puhua seksistä avoimesti, ehkä duuni ei ole sulle oikea. Mutta toi painostus ja syyllistäminen oli kamalaa ja totaalisen väärin. Ettäkö ihminen olisi jollain tapaa vanhoillinen, sulkeutunut ja epämoderni, koska ei halua koko maailman kanssa jakaa omia intiimejä asioitaan? Minusta tämä voidaan laskea seksuaaliseksi ahdisteluksi. Toivon, ettei Carrie taivu Chen painostukseen ja ala puhumaan intiimeistä asioistaan vastoin omaa sydäntään. Olisi järkyttävää, jos tämä tulee olemaan ohjelman punainen lanka.
2. Ranskanperunoiden nimittäminen syntisiksi on niin last decade. Miksi ruokaa pitää demonisoida? Tietysti tämä kuului roolihahmon persoonaan ja ajatusmaailmaan, mutta miksi asiaa piti tuoda esille, kun voisi tuoda myös sitä positiivista suhtautumista. Toisaalta, Sinkkuelämäässä on aina syöty lähinnä yksinomaan roskaruokaa, eikä asiaa sen kummemmin pällistelty.
3. Ihmettelin myös sitä, ettei Carrie soittanut heti ambulanssia. Toisaalta reaktio voi myös olla uskottava, shokissa ihminen ei välttämättä toimi rationaalisesti. Elämä valui Bigin silmistä, kun hän katsoi Carrietä. Ehkä Carrie vain tunsi sisimmässään, että mitään ei ollut tehtävissä ja halusi vain halata rakastaan sen sijaan, että olisi juossut paniikissa ympäri kämppää ja odottanut pelastajan saapuvan. En tiedä, voisin ehkä toimia samalla tavalla. Toki pitää muistaa, että kyseessä on fiktiivinen henkilö ja tapahtumat eivät ole tosia. ;)
4. Olenko ainoa, jonka mielestä sarjan naiset näyttivät todella upeilta? Minusta he näyttivät paremmilta kuin 10 vuotta sitten julkaistuissa leffoissa! Mirandan harmaat hiukset olivat kauniit ja sopivat hänelle paremmin kuin punainen tukka. Carrie oli säkenöivä ja kiva, että on luopunut vahvasti rajatuista silmistä, jotka tekivät hänen kauniista silmistään pienet ja tihruiset. Carrien hiukset ovat niin upeat. Olisipa itselläni juuri tuollaiset hiukset. Aah! Charlotte oli myös kaunis, toki suun alueella on jotain operaatiota tehty ja huomasin myös pienen jokerimaisuuden hymyssä, mutta Charlotten persoona on säilynyt ihanan nuorekkaana ja kuplivana.
jatkuu...
5. Minua ei häirinnyt myöskään Samanthaan liittyvä selitys. Mielestäni sitä ei oltaisi tarvittu lainkaan ja Samanthan tilalle oltaisiin minun puolestani voitu heti ottaa joku samantyylinen hahmo, jota esittäisi toinen näyttelijä. Ymmärrän, että sarjan tekijät ovat kuitenkin halunneet kunnioittaa Samanthan muistoa pitämällä hänet sarjan tarinassa mukana. Pystyn kyllä kuvittelemaan, että Samantha olisi voinut katkeroitua Carrielle. Ihmisten luonteenpiirteet tuppaavat korostumaan mitä vanhemmaksi tullaan. Kukkien toimittaminen Bigin hautajaisiin oli kaunis teko, ja tyypillinen teko "kylmälle" Samanthalle, joka kuitenkin tarkoittaa hyvää ja tuntee myötätuntoa ja rakkautta syvällä sisimmässään.
6. Pidin tosi paljon siitä, että sarjassa oli paljon samaa kuin originaalissa Sinkkuelämäässä. Itse kyllä nauroin monessa kohtaa ja niin nauroi myös mieheni. En pitänyt sarjan komiikkaa hulvattomana, mutta kyllä se viihdytti.
7. Woke-homma oli turn off myös mulle. Monessa kohtaa sorruttiin stereotypioihin ja toisaalta tuntuu, että sarja myös samalla kritisoi woke-kulttuuria. Esimerkiksi Mirandan kykenemättömyys navigoida woke-maailmassa on itsessään jo pieni kritiikki sille, miten mahdottomaksi tämä mielensäpahoittamisen kulttuuri on kehkeytynyt. Mitä uskaltaa sanoa? Koska mustien puolustaminen on white saviour -syndroomaa ja milloin se on taas "the right thing to do"? Nämä asiat ovat vaikeita monelle. Toki ehkä tässä juuri yritetään jollain tapaa valaista ja kouluttaa ihmisiä ymmärtämään mistä on kyse. En tiedä. Toisaalta jos woke-kulttuuria ei olisi sisällytetty tähän sarjaan, se ei olisi ajan hermolla. Nämä asiat ovat niin pinnalla ja varsinkin tuossa homomaailmassa, jossa Carrie elää, joten olisi ihmeellistä ohittaa aihe kokonaan. Toisaalta pitääkö sen olla näin keskeinen osa koko sarjaa... mene ja tiedä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Bigin kuolemaan liittyen ihmetyttää paitsi se, ettei Carrie tehnyt mitään pelastaakseen miestään, myös se, että miksi Big oli avannut suihkun, vaikka oli vielä täysissä pukeissa?
Aikajana myös petti. John sai sydärin kun Carrie seurasi pianistia. Oli elossa yhä Carrien saapuessa. Aika pitkään kesti sydäri? Plus tuo ettei elvyttänyt saati soittanut häkeen…tosi epäuskottavasti tehty.
Siinä ajassa olisi luullut voivan mönkiä myös tuossa mainittuun lankapuhelimeen, kun näemmä heillä sellainenkin sitten oli.
Muutoinkin lätinä siitä, että eihän se ollut kenenkään vika - noh, jos Carrie olisi lähtenyt sinne ökymökille eikä konserttiin, hän olisi ollut läsnä, kun kohtaus alkoi. Mutta eihän siitä tosiaan olisi mitään hyötyä ollut, jos ei olisi edes häkeen soittanut vaan sylitellyt vain.
Vierailija kirjoitti:
jatkuu...
7. Woke-homma oli turn off myös mulle. Monessa kohtaa sorruttiin stereotypioihin ja toisaalta tuntuu, että sarja myös samalla kritisoi woke-kulttuuria. Esimerkiksi Mirandan kykenemättömyys navigoida woke-maailmassa on itsessään jo pieni kritiikki sille, miten mahdottomaksi tämä mielensäpahoittamisen kulttuuri on kehkeytynyt. Mitä uskaltaa sanoa? Koska mustien puolustaminen on white saviour -syndroomaa ja milloin se on taas "the right thing to do"? Nämä asiat ovat vaikeita monelle. Toki ehkä tässä juuri yritetään jollain tapaa valaista ja kouluttaa ihmisiä ymmärtämään mistä on kyse. En tiedä. Toisaalta jos woke-kulttuuria ei olisi sisällytetty tähän sarjaan, se ei olisi ajan hermolla. Nämä asiat ovat niin pinnalla ja varsinkin tuossa homomaailmassa, jossa Carrie elää, joten olisi ihmeellistä ohittaa aihe kokonaan. Toisaalta pitääkö sen olla näin keskeinen osa koko sarjaa... mene ja tiedä?
Mä haluaisin kyllä myös vastauksen lankapuhelin-hommaan, se oli niin outo!
Ja siitä pääsenkin omaan mielipiteeseeni: niin juuri. Carrie ja muut ovat eläneet ns. trendin harjalla Nykissä 20 vuotta tässä, mutta ovat kuin sinne 1990-luvulta puusta pudotettuja. Vaikka minä olen ihan samanikäinen, keskisuomalainen tavallinen nainen, ei minulla ole tuollaisia vaikeuksia navigoida woke-maailmassa, vaan suu auki seurasin näitä, kun yleistys toisensa perään ladattiin kehiin.
Toisin sanoen, totta kai aihetta voi ja pitää käsitellä, kun se tätä aikaa on, mutta miten muka näillä olisi huonommat resurssit käsitellä asioita kuin minulla, samanikäisellä suomalaisella tavallisella naisella? Ei todellakaan ole uskottavaa.
Uskottavampaa esim. Mirandan suhteen olisi ollut, että tuskailee olevansa liian vanha koulunpenkille, paremmin minä siihen ainakin samaistun asian kokeneena.
Bigin kuolema karuudessaan oli kyllä käänne, jota sarja tarvitsi, en mitenkään muutoin olisi jäänyt katsomaan, sillä tämä avasi nyt edes mahdollisuuden, että sarjassa käsitellään asioita juuri viiskymppisten tasolla, mutta en minä kyllä rehellisesti sanoen kovin toiveikas ole. Pelkään, että jää roolihenkilöiden typistämiseksi alkuasetelmiin, esim. Charlotten tyttäret on niin tylsä prinsessa/hupparinpitäjä-klisee.
Vierailija kirjoitti:
Enemmän mua häiritsi Miranda sosiaalisen oikeuden soturina.
Todellakin! Mirandan sekoilut oli niin kiusallista katsottavaa, että piti ihan laittaa ääni pois hetkeksi. Toivottavasti jatkossa ei ole enää tuollaista ja toivottavasti sarjan tekijöillä ei ole agendana opettaa katsojille suvaitsevaisuutta. Oli jotenkin liian läpinäkyvää ja päälle liimattua kaikki suvaitsevaisuus, erilaisuus jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Enemmän mua häiritsi Miranda sosiaalisen oikeuden soturina.
Todellakin! Mirandan sekoilut oli niin kiusallista katsottavaa, että piti ihan laittaa ääni pois hetkeksi. Toivottavasti jatkossa ei ole enää tuollaista ja toivottavasti sarjan tekijöillä ei ole agendana opettaa katsojille suvaitsevaisuutta. Oli jotenkin liian läpinäkyvää ja päälle liimattua kaikki suvaitsevaisuus, erilaisuus jne.
Mä vetäisin kanssa vähän oikealle monessa kohtaa, kun en vaan kestänyt katsoa noita noloja ulostuloja. Hyvin sanoi tossa aikaisemmin, että miten nämä ovat ihan kuin olisi olleet poissa koko maailmasta tämän ajan kun me muut tavikset ollaan totuteltu moniin asioihin ihan arjessakin jo.
Sekin oli ihan älytöntä, että Samantha muka olisi suuttunut siitä, että ei saa olla Carrien manageri vai mikä se oli, olisivat vaan laittaneet sen jonnekin muualle huippuhommiin ja todenneet, että yhteydenpito on jäänyt. Mutta tuottajat tietysti toivoo Samanthan paluuta, vaikka se ei näyttelijän lausunnoista päätellen ole todennäköistä yhtään.
Vierailija kirjoitti:
Bigin ja Carrien suhde oli kauhea, teennäinen kyhäelmä, Big laulamassa jotain imelää yhteisen ruuanlaiton ohessa, jaiks. Jos sarja olisi pysynyt yhtään uskollisena asetelmilleen, eivät olisi ikinä päätyneet yhteen, olivat niin selvästi eri maailmoista ja oli surullista nähdä, miten Big kesytettiin Carrien vaatekaappiin sopivaksi.
Niin samaa mieltä! Olen kaveripiirissäni ollut rankasti vähemmistössä, kun en koskaan ole hehkuttanut näiden suhdetta, vaan olin sitä mitä, että aivan pskaa. Niin inhottavaa oikein jotenkin se, miten Carrie juoksi Bigin perässä ja lähti joka sormien napsauksesta mukaan. Ja sitten muka Big oikeasti vaan suostuu johonkin häihin ja ostelee manhattan-asuntoja isolla vaatekaapilla, en tykännyt yhtään.
Olisivat sitten pitäneet huonosti toimivan panosuhteensa, se olisi jotenkin ollut järeämpää.
Omasta mielestäni sarjan taika ei ihan ulotu tähän uusimpaan tuotantokauteen. Muotiluomukset ja itse NYC ovat entisellään, mutta siihen se oikeastaan jääkin. 2020-luku on liian tiedostava ja niin moneen suuntaan kumarteleva, että henkilöhahmot ja tarina jäävät jalkoihin.
Minusta Bigin kuolema oli ainoa oikea ratkaisu. Siitä, että heillä menee parisuhteessa hyvin, ei olisi saanut sisältöä uuteen tuotantokauteen, ja vastaavasti kaikki mahdolliset juonenkäänteet heidän välillään on jo nähty, eivätkä katsojat olisi jaksaneet enää yhtään on-off-kuviota. Tähän Chris Noth itsekin viittasi kertoessaan, miksi toivoi tulevansa kirjoitetuksi ulos sarjasta. Hän ei kokenut, että hänellä olisi hahmona enää mitään annettavaa.
Miksi Mirandasta kirjoitettu tuollainen ?? ://
Tuo podcast-kuvio:
Musta oli outoa, miten pitkään lehtikolumnia seksielämästään kirjoittanut uranuurtajanainen ei yhtäkkiä saisi sanaa suustaan, kun puhutaan podcastissa seksistä. Carrie oli muuttunut Charlotteksi, joka suunnilleen punasteli mikrofonin ääressä. Ei ollut musta uskottavaa. Sanavalmiina Carrie olisi varmasti myös osannut kääntää keskustelun toiseen suuntaan, jos it se tyy .dytyksestä puhuminen ei inspannut.
Sarjassa kolme mummoa muka seksihurjastelee?
Vierailija kirjoitti:
Minusta Bigin kuolema oli ainoa oikea ratkaisu. Siitä, että heillä menee parisuhteessa hyvin, ei olisi saanut sisältöä uuteen tuotantokauteen, ja vastaavasti kaikki mahdolliset juonenkäänteet heidän välillään on jo nähty, eivätkä katsojat olisi jaksaneet enää yhtään on-off-kuviota. Tähän Chris Noth itsekin viittasi kertoessaan, miksi toivoi tulevansa kirjoitetuksi ulos sarjasta. Hän ei kokenut, että hänellä olisi hahmona enää mitään annettavaa.
Pakkohan jostain päähenkilöstä oli tehdä sinkku, jotta saa jotain deittailua mukaan. Ennen kuin Mr. Bigin kuolema paljastui, niin epäilin avointa suhdetta tms, jotta Carrielle saisi deittailua kirjoitettua sarjaan. Charlotten Harry ja Mirandan Steve ovat niin pidettyjä miehiä, ettei heidän kohdalleen voinut kirjoittaa eroa/sarjasta poistumista + heillä on yhteiset lapsetkin, niin hahmo olisi todennäköisesti jäänyt roikkumaan mukana. Plus Miranda ja Steve olivat kerran jo erossa 1. leffan aikaan ja Charlotte ja Harry 6. kaudella. Mr. Bigin ja Carrien on-off-venkslailua nähtiin niin kauan, ettei siinä olisi ollut mitään uutta. Ja eihän Mr. Big enää mikään nuori ollut, jos Carrie on sarjassa jo ihan reippaasti yli 50 (eikös Carrie viettänyt 35 v synttäreillä jollain sarjan tuotantokaudella), niin vanhempi Mr. Big lähestyi jo seitsemääkymppiä, kuten näyttelijäkin tosielämässä.
Vierailija kirjoitti:
Niin totta. Mä jo siinä uumoilin, että kumpaan suuntaan lähtee, Big joko kuolee pyörälleen tai lähtee pettämään. Ja todella kiusallista oli katsella heidän "romanssiaan", niin teennäistä yhteistä kokkaamista ja sananvaihdossa ei ollut mitään nokkelaa saati sujuvaa.
Mun eka reaktio oli että katsomatta paskaa. Ekan jakson aikana tuntui kiusalliselta. Bigin kuolema kuitenkin muutti ajatukseni. Hänen täytyi kuolla, että Carrie vapautui. Hyvä huomio oli hautajaisissa siltä adhd-naiselta: eikö kukaan muista, miten huonosti Big kohteli Carrieta…?💁🏻♀️
Sarjassahan on oltu pinnallisia ja eletty drinksutellen ja Big tuprutteli sikaria. Aloitti kuntoilun vanhoilla päivillä mutta säilytti haitalliset elintavat. Noin sitä monet miehet lähtevät ennen aikojaan…
Yhtäkkiä sarja ei olekaan enää pintaliitoinen vaan näyttää elämän raadollisuuden.
Toivottavasti jatkossa daamit puuttuvat myös omaan tissutteluunsa. Mielenkiinnolla seuraan miten sarja syvenee. Odotan näkeväni viisikymppisen Carrien deittailua ja drinksuttelun vähentämistä. Ja vähemmän näitä teinejä, Bradyn paneskelun näyttäminen tuntui tirkistelyltä, ei enää tuota, kiitos. Mieluummin senioriseksiä😁