Kannattaako Turkkiin mennä lomalle? Käännyttäkää minut!
Muutama työkaveri hehkuttaa Turkkia niin ihanana paikkana eivätkä muualla enää kävisikään, olen kuullut monilta muilta että vaalea pitkälettinen nainen ei saa olla rauhassa siellä, joka lomalla saa takuuvarman vatsataudin koska ruoka epämääräistä, kesäisin on aivan liian kuuma rannikollakin.
Yksi sanoi että Alanya on paras paikka siellä ja eräs toinen sanoi että on ainoa paikka siellä jonne viitsii mennä lasten kanssa koska muut paikat eivät ole lapsiystävällisiä, kolmas sanoi että se on kauhein paikka missä koskaan käynyt ja että Bulgarian Sunny Beachikin on mieluisampi.
Eräs kreikkafani sanoi että Bodrum on kreikkalaistyylinen ja ainoa paikka jossa viihtyy, ja että Belek on täynnä ärsyttävän leuhkoja golfaajia ettei sinne kannata mennä ja että siellä kaikki turisteille rakennettua. Muutama sanoo että Marmaris on aikansa elänyt liian vanhantava paikka ja pari tyyppiä on maininnut että ainoastaan Istanbul on käymisen arvoinen paikka Turkissa.
Kohta olen ainoa jäljellä oleva suomalainen joka ei ole käynyt Turkissa? Kertokaa missä tuolla kannattaisi käydä jos kävisi siellä edes kerran elämässä? :) Matkalle lähtisi minä 35v ja mies 36v, ja olemme yleensä viettäneet lomat Italiassa, Espanjassa ja USAssa.
Kommentit (51)
Itse olen käynyt kerran alanyassa ja toiste en mene. Paikalliset on tosi ällöttäviä siellä.
Mun kaveri lyhyttukkainen 45-vuotias nainen ei saanut olla hetkeäkään rauhassa miehiltä. Muuten oli ollut mukavaa, nyt täytyy tunnustaa etten muista missä oli, olikohan Belek?
Olen käynyt 5 kertaa (Alanya, Antalya, Istanbul). Jokaisesta matkakokemuksesta voi sen todeta että naispuoleinen kokee 101% varmuudella "ahdistelua" kadulla, rannalla, basaareissa. Ja kuumahan siellä kyllä on joka kerta ollut. En nyt sanoisi että on kaikkein huonoin maa lähteä matkalle mut parempiakin löytyy varmastikin.
Perheen kanssa sain todellakin olla rauhassa, vaikka en mikään haahka olekaan. Mä tykkäsin eniten Sidestä, sieltä hotelli mielellään keskustasta, Siden keskusta on aivan ihana, jos yhtään tykkää historiasta. Kuukletapa Side, ja sen autoton keskusta!
Turkissa on tullut käytyä noin 10 kertaa; useimmin Alanyassa. Eikä ole valitettavaa. :) Säät on ihanat (en tosin käy koskaan kuumimpina kuukausina, eli heinä-elo). Ja mitä tuohon ahdisteluun tulee, niin sitä saa mitä tilaa. Kyllähän siellä huutelua saa kuulla, mutta kun niihin ei reagoi mitään, niin ketä se haittaa? Ja ravintoloissa yms. tarjoilijoiden juttelua en ole kokenut ahdisteluna, vaan ystävällisenä jutteluna :)
Kannattaa mennä, jos tykkää hyvästä ruuasta ja takuuvarmasta auringosta. Saatpahan sitten itse luotua mielipiteesi ko. maasta. Olen käynyt Alanyassa, Kemerissa ja Marmariksessa lasteni kanssa. Ystävällistä porukkaa ollaan tavattu.
Turkkihan taitaa olla paikka, jota joko rakastetaan tai vihataan. Itse kuulun ensimmäiseen ryhmään. :)
Kerran käynyt turkissa ja kiitos se riitti. Ja minä käyn mieluusti juurikin Sunny Beachillä. Ja olen ollut siellä useasti. Kreikassa tulee käytyä joka vuosi myös ainakin kerran.
Turkki ja Alanya. Eih. Ei mitään hohtoa. Kallis paikka. Missään muualla ei ole viikon lomalla mennyt niin paljon rahaa, kuin tuolla. Ja aivan samoin tavoin reissu tehty, kuin muutkin. Edes Santorin, jota pidetään yhdestä kreikan kalleimmasta kohteesta ei ollut todellakaan niin kallis. Turkissa on kaikista rasittavimmat sisäänheittäjät. Ja saa aika pian tylyä asennetta, kun ilmoittaa ei kiitos.
Kannattaa mennä. Siellä osataan suomea, minä käyn hotellissa, jossa on suomalainen isäntä, joten pärjään hyvin. Allasbaarissa on hyvä istuskella ja baarin pojat poltti jopa levyn minulle matkamuistoksi, sitä oli kiva sitten Suomessa kuunnella.
Tingata en ostoksilla viitsinyt, kun kävi niin sääliksi ne t-paitoja kauppaavat mummot.
Nyt en ole uskaltanut matkalle lähteä kun lähtöselvitys pitää lentokentällä tehdä itse enkä selviä siitä kun en osaa kieliä. Muuten lähtisin koska tahansa uudestaan Turkkiin.
t: Mika
[quote author="Vierailija" time="17.03.2015 klo 11:24"]
Turkissa on tullut käytyä noin 10 kertaa; useimmin Alanyassa. Eikä ole valitettavaa. :) Säät on ihanat (en tosin käy koskaan kuumimpina kuukausina, eli heinä-elo). Ja mitä tuohon ahdisteluun tulee, niin sitä saa mitä tilaa. Kyllähän siellä huutelua saa kuulla, mutta kun niihin ei reagoi mitään, niin ketä se haittaa? Ja ravintoloissa yms. tarjoilijoiden juttelua en ole kokenut ahdisteluna, vaan ystävällisenä jutteluna :)
[/quote]Sä olet aivan väärässä tuosta huutelusta. Ja "juttelusta". Mulle kävi niin että viikon ystävällisesti välteltyäni erästä miestä hän suuttui ja alkoi oikeasti riehumaan ja käyttäytymään todella ikävästi. Enkä todellakaan johtanut häntä harhaan, välttelin vain. Tuo ei ollut ainoa, mutta pahin tapaus, jonka jälkeen pelotti.
Me oltiin viiden tähden AI:ssa Bodrumissa. Ihana paikka. Ns Turkin Riviera, jossa eniten rikkaita turkkilaisia lomalla. Ihana paikka.
Nuorena Marmariksessa aivan kauheeta ahdistelua. Miehillä kierroksella aina uusi nainen, kun lentokone laskeutuu. Yksi oli Turssa naimisissa... Tutustuttiin suomalseen siellä asuvaan mieheen, joten nähtiin lähempää sitä ällöttävää touhua, josta itse pidättäydyttiin kaukana
Mietittiin, että pitäisköhän itsekin ottaa "kotiturkkilainen".
Muuten oli hauskaa.
Sinne ei ole tarvinnut mennä toista kertaa.
Nyt tosin harkitsen teinin kanssa sinne menoa. Siellä voisi löytää mukavan vesipuistollisen hotellin...
Ja Istanbul olisi ehkä kiinnostava paikka
Menkää mieluummin Kreikkaan. Aivan ihania saaria, joissa tulee, eikä ole liian kuuma. Ihmiset ovat ystävällisiä, eivät huutele tai ahdistele. Ruoka on parempaa kuin Turkissa ja hygienian tasokin korkeampi.
Lomakohteena Bulgaria ja Turkki tulevat kaukana perässä.
No, itse olen käynyt kahdesti Alanyassa ja tykännyt molempina kertoina kohteesta. On lämmintä, on tekemistä koko perheelle, hyvää turkkilaista ruokaa ja edullisia ostoksia. Lisäksi lennot on edulliset, pakettimatkojakin saa suht halvalla. Itse ollaan viihdytty parhaiten lapsiperheenä huoneistohotellissa. Ollaan syöty usein jotain pientä, hoidettu aamutoimet ja sitten kävelty kunnon aamiaiselle lähiravintolaan.
Tässä vähän vastauksia kysymyksiin ja käytännön vinkkejä :)
1. Häirikointi: En ole kohdannut. Matkattu on kavereiden kanssa sekä perheenä. Satunnaista huutelua on kauppojen ja ravintoloiden kohdalla, mutta sisäänheittäjä tekevät sitä työkseen. Jos eivät saa houkuteltua asiakkaita eivät saa myöskään palkkaa. Kuuluu myös paikalliseen kulttuuriin.
Kannattaa katsoa mitä on pukenut päälleen. Erityisesti ravintoloissa ja moskeijoissa kannattaa olla huolellinen. Iltaisin pitkälahkeiset vaatteet auttavat myös hyttysongelman kanssa. Itse en ainakaan mielelläni suihkuta hyttysmyrkkyä suoraan aurinkoa saaneelle iholle vaan vaatteisiin. Eipä ole ollut vielä jalat ruvella kertaakaan. Huivia tarvitset moskeijassa, mutta sillä saa tukan helposti piiloon auringolta jos on kovin kuuma päivä. Hieman kostutettu huivi muuten viilentää kanssa kivasti. Valitse ohut valkoinen, se on kaikista parhain kun ei varastoi juurikaan lämpöä.
2. Muiden puheet: Älä kuuntele liiaksi niitä negatiivisia kommentteja. Itselle Alanya on ollut yksi suosikkikohteista. Lennot on halpoja, edullisia huoneistohotelleja, kaupungissa helppo kulkea ja on tekemistä. Yleensä ne pahat suut laulavat kaikista koviten ;)
3. Ruokamyrkytykset: En ole saanut eikä ole muukaan perheestä saanut kertaakaan ulkomailla, Suomessa kyllä. Käytä normaalia järkeä ja huolehdi niistä omista käsistäsi. Käsidesipurkki on hyvä lisä käsilaukkuun. Ja aina kun mahdollista pese kädet. Omista käsistä ne monet ruokamyrkytykset saavat alkunsa. Mä olen ihan vapaasti syönyt jäätelöitä, majoneeseja, mereneläviä, salaatteja, hedelmiä ja juonut jääpaloja sisältäviä juomia sekä kraanavettä ilman ongelmia. Jos on kovin herkkävatsainen kantsii aloittaa maitohappobakteerit pari viikkoa ennen lähtöä. Ja jatkaa niitä saman verran loman jälkeen. Katso myös missä paikalliset syö, siellä on yleensä aina puhdas ja hyvä ruoka. Vältä all inclusive-hotelleja, sieltä on lähtenyt monta epidemiaa.
4. Lämpötila: Turkissa on erittäin LÄMMIN kesä. Heinä-elokuu on pahin, lämpötila voi nousta 40 asteeseen. Itselle ei ole paha kunhan vaatteet ovat sään mukaan. Itse olen todennut, että ohut puuvillavaate toimii paremmin kuin paljas nahkapinta. Muista myös kunnollinen aurinkorasva. Mulla on geenejä etelästä, mutta silti on oltava spf 50. Yleensä en pala auringossa, mutta tuolla kärvennän itseni jos en ole suojannut ihoani. Muista päänahka myös, hattu, huivi ihan sama mikä kunhan suojaat. Trust me, ei ole kiva noukkia palanutta ihoa irti hiusten seasta! Jos meikkaat harkitse vakavasti laitatko tuolla. Kuumimmassa helteessä tuppaa meinaa leviämään iloisesti pitkin naamaa ja päädyt näyttämään pesukarhulta. Itse käyn ennen lomia kestovärjäämässä kulmat ja ripset.
5. Oma asenne: Älä luo liikaa ennakkoajatuksia paikasta vaan lähde matkalle mieli avoimena. Älä purnaa siitä mikä on huonosti vaan yritä nähdä ne parhaat puolet. Matkalle ei kantsi lähteä asenteella "etsi kymmenen virhettä" vaan "etsi kymmenen hyvää asiaa". Muista, että olet ulkomailla etkä Suomessa. Ulkomailla asiat tehdään eri tavalla kyseisen kulttuurin mukaan. Näinhän sitä aina Suomessakin sanotaan mamuille joten voidaan olla tässä hieman vastavuoroisia.
[quote author="Vierailija" time="17.03.2015 klo 12:01"]
No, itse olen käynyt kahdesti Alanyassa ja tykännyt molempina kertoina kohteesta. On lämmintä, on tekemistä koko perheelle, hyvää turkkilaista ruokaa ja edullisia ostoksia. Lisäksi lennot on edulliset, pakettimatkojakin saa suht halvalla. Itse ollaan viihdytty parhaiten lapsiperheenä huoneistohotellissa. Ollaan syöty usein jotain pientä, hoidettu aamutoimet ja sitten kävelty kunnon aamiaiselle lähiravintolaan.
Tässä vähän vastauksia kysymyksiin ja käytännön vinkkejä :)
1. Häirikointi: En ole kohdannut. Matkattu on kavereiden kanssa sekä perheenä. Satunnaista huutelua on kauppojen ja ravintoloiden kohdalla, mutta sisäänheittäjä tekevät sitä työkseen. Jos eivät saa houkuteltua asiakkaita eivät saa myöskään palkkaa. Kuuluu myös paikalliseen kulttuuriin.
Kannattaa katsoa mitä on pukenut päälleen. Erityisesti ravintoloissa ja moskeijoissa kannattaa olla huolellinen. Iltaisin pitkälahkeiset vaatteet auttavat myös hyttysongelman kanssa. Itse en ainakaan mielelläni suihkuta hyttysmyrkkyä suoraan aurinkoa saaneelle iholle vaan vaatteisiin. Eipä ole ollut vielä jalat ruvella kertaakaan. Huivia tarvitset moskeijassa, mutta sillä saa tukan helposti piiloon auringolta jos on kovin kuuma päivä. Hieman kostutettu huivi muuten viilentää kanssa kivasti. Valitse ohut valkoinen, se on kaikista parhain kun ei varastoi juurikaan lämpöä.
2. Muiden puheet: Älä kuuntele liiaksi niitä negatiivisia kommentteja. Itselle Alanya on ollut yksi suosikkikohteista. Lennot on halpoja, edullisia huoneistohotelleja, kaupungissa helppo kulkea ja on tekemistä. Yleensä ne pahat suut laulavat kaikista koviten ;)
3. Ruokamyrkytykset: En ole saanut eikä ole muukaan perheestä saanut kertaakaan ulkomailla, Suomessa kyllä. Käytä normaalia järkeä ja huolehdi niistä omista käsistäsi. Käsidesipurkki on hyvä lisä käsilaukkuun. Ja aina kun mahdollista pese kädet. Omista käsistä ne monet ruokamyrkytykset saavat alkunsa. Mä olen ihan vapaasti syönyt jäätelöitä, majoneeseja, mereneläviä, salaatteja, hedelmiä ja juonut jääpaloja sisältäviä juomia sekä kraanavettä ilman ongelmia. Jos on kovin herkkävatsainen kantsii aloittaa maitohappobakteerit pari viikkoa ennen lähtöä. Ja jatkaa niitä saman verran loman jälkeen. Katso myös missä paikalliset syö, siellä on yleensä aina puhdas ja hyvä ruoka. Vältä all inclusive-hotelleja, sieltä on lähtenyt monta epidemiaa.
4. Lämpötila: Turkissa on erittäin LÄMMIN kesä. Heinä-elokuu on pahin, lämpötila voi nousta 40 asteeseen. Itselle ei ole paha kunhan vaatteet ovat sään mukaan. Itse olen todennut, että ohut puuvillavaate toimii paremmin kuin paljas nahkapinta. Muista myös kunnollinen aurinkorasva. Mulla on geenejä etelästä, mutta silti on oltava spf 50. Yleensä en pala auringossa, mutta tuolla kärvennän itseni jos en ole suojannut ihoani. Muista päänahka myös, hattu, huivi ihan sama mikä kunhan suojaat. Trust me, ei ole kiva noukkia palanutta ihoa irti hiusten seasta! Jos meikkaat harkitse vakavasti laitatko tuolla. Kuumimmassa helteessä tuppaa meinaa leviämään iloisesti pitkin naamaa ja päädyt näyttämään pesukarhulta. Itse käyn ennen lomia kestovärjäämässä kulmat ja ripset.
5. Oma asenne: Älä luo liikaa ennakkoajatuksia paikasta vaan lähde matkalle mieli avoimena. Älä purnaa siitä mikä on huonosti vaan yritä nähdä ne parhaat puolet. Matkalle ei kantsi lähteä asenteella "etsi kymmenen virhettä" vaan "etsi kymmenen hyvää asiaa". Muista, että olet ulkomailla etkä Suomessa. Ulkomailla asiat tehdään eri tavalla kyseisen kulttuurin mukaan. Näinhän sitä aina Suomessakin sanotaan mamuille joten voidaan olla tässä hieman vastavuoroisia.
[/quote]
Hyvien asioiden löytämiseen on Välimerellä lukuisia parempia paikkoja. Kreikka, Italia, Espanja, Kroatia, Portugali
Oikeastaan kaksi järkevää tapaa matkustaa Turkkiin: Joko menee kalliille ja hyvin organisoidulle kiertomatkalle katsomaan oikeastikin upeita nähtävyyksiä, joita on turistialueiden ulkopuolella. TAI menee MIEHENSÄ kanssa puhtaasti turismin varaan rakennettuun kohteeseen = vähemmän paikallisia, ja ottaa sieltä all inclusive -hotellin, niin ei tarvitse poistua hotellista vaan voi nauttia halvasta hintatasosta kokonaiskustannusten merkeissä. AI-hotellien työntekijät voivat toki häiriköidä, mutta harvemmin, ja niistä vain nopeasti valitus hotellin johdolle niin jo vain baarimikko Kemal saa lähteä. Siellä ei ole pulaa työntekijöistä ja hotellin JOHTO on kyllä kiinnostunut harassment-epäilyistä hotellinsa maineen takia, että tämmöiset tyypit pullautetaan pois.
Naisporukalla, saati YKSIN ei kannata lähteä. Yksinäinen nainen on juuri sopiva kohde karvakäsille.
[quote author="Vierailija" time="17.03.2015 klo 11:32"]
Kannattaa mennä. Siellä osataan suomea, minä käyn hotellissa, jossa on suomalainen isäntä, joten pärjään hyvin. Allasbaarissa on hyvä istuskella ja baarin pojat poltti jopa levyn minulle matkamuistoksi, sitä oli kiva sitten Suomessa kuunnella.
Tingata en ostoksilla viitsinyt, kun kävi niin sääliksi ne t-paitoja kauppaavat mummot.
Nyt en ole uskaltanut matkalle lähteä kun lähtöselvitys pitää lentokentällä tehdä itse enkä selviä siitä kun en osaa kieliä. Muuten lähtisin koska tahansa uudestaan Turkkiin.
t: Mika
[/quote]
Jestas mikä urpo sä oot.
Itse kävin lapsena viimeksi ja voi sitä ahdistelun määrää :( yksikin pentu läppäs mua perseeseen kadulla... Egyptikin oli aiva älyttömän ahdistava paikka.
[quote author="Vierailija" time="17.03.2015 klo 12:01"]
Menkää mieluummin Kreikkaan. Aivan ihania saaria, joissa tulee, eikä ole liian kuuma. Ihmiset ovat ystävällisiä, eivät huutele tai ahdistele. Ruoka on parempaa kuin Turkissa ja hygienian tasokin korkeampi.
Lomakohteena Bulgaria ja Turkki tulevat kaukana perässä.
[/quote]
Kreikkaa minäkin ennemmin ehdotan!
Minullakin kamalat ennakkoluulot Turkista lomakohteena =D