Miten saan taaperoimetyksen lopetettua??
Lapsi ei ole huolinut tuttia tai tuttipulloa ollenkaan ja sen takia imetys on jatkunut tähän asti, ikää 1 v 8 kk. Nyt en vaan enää jaksaisi niitä kolmeakaan imetyskertaa päivässä, miten saan lapsen luopumaan touhusta? Aamuimetys on hänelle kaikkein rakkain, muut saisin ehkä lopetettua, kun vaan en tarjoaisi, vaikka lapsi pyytäisi. Voiko tämän ikäsitä jo lahjoa jollakin lelulla tms??
Kommentit (14)
Voi luoja..
1. Lopeta imettäminen
Noin helppoa se on. Lapsi kiukuttelee x ajan siitä, mitä sitten. Varmasti kelpaa maito pullosta tai mukista kun tarpeeksi nälkä tulee. Eikä kuole nälkään.
Et vaan anna. Pidä sylissä ja laula, loruttele, leiki. Ei lapsia millään lahjonnalla opeteta. Kyllä se pian tottuu.
Minulla oli samanlaisia ajatuksia, kun lapseni oli tuon ikäinen. Kaksi kuukautta myöhemmin, se jäi ihan itsestään ja kerralla. Olin itsekin yllättynyt, että näin helppoako se lopulta olikin. Maito ei noussut sen jälkeen kertaakaan, joten epäilen, että syönti loppui siihen, kun maitoa ei enää tullut.
Toinen vaihtoehto on, että lähdet esim. viikonlopuksi muualle ja jätät lapsen isälle tai mummolle hoitoon.
Sivele tisseihin jotain pahan makuista
Onko välttämätön pakko lopettaa jos imetys on lapselle tärkeää?
Harvensin ensin kahteen kertaan ja sitten yhteen. Sen jälkeen noin parin päivän välein kun lapsi hoksasi pyytää. Nuo harventamiset oli työläitä ja tuotti kiukuttelua. Sitten meni pari viikkoa tuolleen satunnaisesti ja siinä olin välillä kolmekin päivää pois jonka jälkeen oli viitisen imetystä ja sitten lapsi ei enää pyytänytkään. Viikko siitä ei enää edes tiennyt mitä niillä äidin nappuloilla tehtiinkään. Eli se ihan loppu oli älyttömän helppoa. Lapsi 1 v 7 kk.
Munkaan lapsi ei huolinut maitoa mistään muusta välineestä kuin tissistä. 1 v 3 kk lopetin imetyksen, viikon itki aamuisin tissin perään ja sit se unohtui. Maitoa ei tuonkaan jälkeen ole suostunut juomaan, joten saa kalsiumin juustosta, viilistä ym. Laitetaan aina ruuan aikaan maitoa tarjolle kuitenkin, ja saattaa pienen hörpyn ottaa. Korkeintaan varmaan puoli desiä päivässä kuitenkin sitä menee...
Kiitos nelonen asiallisesta kommentista. Olen odotellut ja toivonut, että tissittely jo unohtuisi.. En pysty kuin seinään lopettamaan ainakaan vielä, lapsi ei tunnu olevan valmis. Kesä on ihan viimeinen takaraja lopettamiselle, sitten pystyn jättämään hoitovastuuta enemmän miehelle. Ap
Kuutonen, itse asiassa se oli neuvola, joka sai minut tuntemaan, että on jotenkin epätavallista imettää näin pitkään. Neuvolan täti sanoi 1,5 nlassa: Ai vieläkinkö lapsi imee..Ja on minun äitikin jo kysellyt, että joko olen lopettanut. Ap
[quote author="Vierailija" time="16.03.2015 klo 12:03"]Kiitos nelonen asiallisesta kommentista. Olen odotellut ja toivonut, että tissittely jo unohtuisi.. En pysty kuin seinään lopettamaan ainakaan vielä, lapsi ei tunnu olevan valmis. Kesä on ihan viimeinen takaraja lopettamiselle, sitten pystyn jättämään hoitovastuuta enemmän miehelle. Ap
[/quote]
Lapsi ei vielä tunnu olevan valmis. Hah....
Näin ne lapset vie joitain äitejä kuusnolla.
Onpahan taas vastauksia. Mä olen imettänyt pitkään kolme lastani, eikä yhtäkään ole vieroitettu itkettämällä.
Aloita vieroitus pikkuhiljaa. Älä tarjoa rintaa, mutta älä myöskään kieltäydy, jos lapsi pyytää. Aluksi voit yrittää kiinnittää hänen huomiotaan johonkin muuhun ja vältellä tilanteita, joissa tavallisesti on imetetty.
Vähitellen imetyskerrat kyllä siitä vähenevät jo senkin takia, että maito on tiukemmassa.
Mä imetin kuopuksen 2-vuotiaaksi. Viimeinen niitti imetykselle oli se, kun olin kaksi yötä työmatkalla. Sen jälkeen lapsi ei enää pyytänyt, mutta pitkään hänellä oli tapana rauhoittumista kaivatessaan painaa pää rinnalleni.
[quote author="Vierailija" time="16.03.2015 klo 11:51"]
Voi luoja.. 1. Lopeta imettäminen Noin helppoa se on. Lapsi kiukuttelee x ajan siitä, mitä sitten. Varmasti kelpaa maito pullosta tai mukista kun tarpeeksi nälkä tulee. Eikä kuole nälkään.
[/quote]
Alle vuoden ikäinenkin osaa juoda mukista. Ei meillä tarvittu ollenkaan pulloa. Nokkamuki riitti. Tutinkin vain hukkasin lapselta 2,5 vuotiaana. Eli lopetat vaan ja sillä siisti, vaikka aamuimetys viimeisimpänä ellet voi kerralla lopettaa
[quote author="Vierailija" time="16.03.2015 klo 12:02"]
Munkaan lapsi ei huolinut maitoa mistään muusta välineestä kuin tissistä. 1 v 3 kk lopetin imetyksen, viikon itki aamuisin tissin perään ja sit se unohtui. Maitoa ei tuonkaan jälkeen ole suostunut juomaan, joten saa kalsiumin juustosta, viilistä ym. Laitetaan aina ruuan aikaan maitoa tarjolle kuitenkin, ja saattaa pienen hörpyn ottaa. Korkeintaan varmaan puoli desiä päivässä kuitenkin sitä menee...
[/quote]
Koita piimää. Sitä meillä meni 1-v alkaen. Ja menee edelleen
Imetin keskimmäistä 2,5v asti... Vähän turhan pitkään, itseäni alkoi jo turhauttamaan mutta oli tytölle todella tärkeää ja olihan se läheinen hetki ihana mullekin, lopulta tosiaan lähes itsekseen jäi pois/ unohtui kun vähitellen vieroitin. Haikea olo jäi vaikka helpottunutkin..
Alle 2v on mun mielestä ihan okimettää jos itsestä vaan se hyvältä tuntuu :)