Tehtiin lasu lapsen luokkkaverista. Tänään ei ollut koulussa eikä tavoita puhelimella.
Luokkakaveri kertoi lapselleni että häntä lyödään kotona, isä ja äiti molemmat lyö. Ovat ulkomaalaisia. Tämä lapsi kysyi neuvoa mitä hänen pitäisi tehdä, lyöminen jatkunut jo vuosia. Lapsi tuli tästä mulle kertomaan ja neuvoi sitten kaveriaan kertomaan opelle. Mulla oli velvollisuus tietty opelle kertoa myös. En tunne perhettä enkä vanhempia. Tämä lapsi sanoi että pelkää kertoa opelle kun pelkää että vanhemmat suuttuu ja lyö lisää.
Eilen ope oli jutellut kyseisen lapsen kanssa, lapsi oli itkenyt. Illalla oma lapsi ei enää tavoittanut tätä lasta, ei mennyt viestit perille (watsapissa näkee meneekö). Ja tänään oli pois koulusta.
Surettaa, että toteutuiko hänen pelkonsa, onko sattunut pahasti, tai onko jo eilen ehkä viranomaiset käyneet? En tiedä miten tällaiset etenee ja mieltä painaa mitä on voinut sattua, vaikka tiedän että tehtiin oikein.
Kommentit (33)
Niin tosiaan, opettaja jutteli itse tämän lapsen kanssa kuten kerroinkin, ja teki sen pohjalta lasun, ei minkään kuulopuheiden perusteella.
Tämä lapsi oli eilen yhteydessä minun lapseeni ja kertoi että poliisit oli ottanert puhelimen ettei vanhemmat voisi olla yhteydessä häneen. Lisäksi puhelimessa oli kuvia mustelmista eli 'todisteita'. Oli siis seuraavana päivänä saanut puhelimensa takaisin.
Kertoi että hänet oli viety ensin sairaalaan ja sen jälkeen 'joku joka oli luvannut pitää huolta hänestä, haki hänet' (hän kirjoittaa englanniksi)
Eli oli ilmeisesti sijaiskotiin päässyt. Huh mikä helpotus että hän oli kunnossa. Varmasti lapselle pelottavaa kun poliisit tulee kotiin. En arvannut että noin nopeasti ja suurin elkein puututaan, mutta kai oli syytä sitten, minähän en tiedä koko totuutta. Pääasia että lapsi/lapset on nyt turvassa.
Ap
Mahtavaa että ihmiset puuttuu näihin. Ahdistaa vaikenemisen kulttuuri suomessa, että ei puututa toisten asioihin kun 'ei kuulu mulle'. Siinä parhaimmillaan pelastui yhden lapsen henki. Hyvä ap.
Olin aikoinaan vokissa vapaaehtoisena. Kyllä siellä fyysinen kuritus oli enemmän sääntö kuin poikkeus lapsiperheissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä miksi joku provoa huutaa. En tiedä onko opettaja tavoittanut tuota lasta tai perhettä tänään, ei kai ne minulle sitä kertoisikaan onko vai eikö.
ApSiis teittekö laaun, kuten otsikossa kerrotaan, vai kerroit opettajalle. Nämähän on kaksi aivan eri asiaa.
Miten tällä on merkitystä kun ilmoitus on joka tapauksessa tehty?
Kerroin opettajalle. Mietin ensin itse tehdä, mutta opelle on hyvä kertoa asiata joka tapauksessa ja tiedän että ilmoittaa sitten kuultuaan joka tapauksessa, ja hänellä varmasti muitakin havaintoja lapseta joita ei minulla ole. Lisäksi opella nimi ja osoitetiedot ja
vanhempien tiedot niin ehkäpä järkevämpää hänen tehdä. Lapseni tarjoutui ensin kertomaan opelle kaverin puolesta, sanoin sitten että minäkin voin kertoa, kun mielestäni oli aikuisen asia. Tämä sopi sille lapselle, oli mielestäni kohteliasta kysyä, vaikka olisin kertonut joka tapauksessa. En jaksa näppäillä tähän nyt asian joka vivahdetta, mutta tottakai ope teki ilmoituksen. Muuttiko tämä tieto nyt olennaisesti jotain?
Ap
Mitä useampi ilmoitus, sen parempi.
Ihanaa että asiassa toimittiin nopeasti. Olen itse tehnyt neljä lastensuojeluilmoitusta virkani puolesta viimeisen kolmen vuoden aikana, ja vain yhdessä tapauksessa reagoitiin heti. Yhdessä tapauksessa perhe oli jo lastensuojelun asiakas ja puhuin heidän oman sosiaalityöntekijän kanssa puhelimessa, miten lasta ei ole näkynyt koulussa kahteen viikkoon. Tämä vain hämmästeli, kun oli kuullut aivan eri tarinan ja totesi, että täytyypä ottaa puheeksi ensi viikolla. En jäänyt odottamaan vaan tein uuden lastensuojeluilmoituksen. Tästä työntekijä sitten soitti harmissaan kun tapaus siirtyi myös ylempien tietoon ja kyllä hän sen olisi hoitanut seuraavalla viikolla.
Tuntuu toiminta riippuvan täysin työntekijästä.
Vierailija kirjoitti:
Olin aikoinaan vokissa vapaaehtoisena. Kyllä siellä fyysinen kuritus oli enemmän sääntö kuin poikkeus lapsiperheissä.
Sun olisi kuulunut tehdä lasut
Mutta ei - katsoit vaan vieressä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sun olisi kuulunut tehdä lasut
Mutta ei - katsoit vaan vieressä
Niin, oliko toi joku perustelu olla tekemättä ilmotusta, että kuuluu kulttuuriin?? Tosi noloa että pröystäilet täällä kuinka olet ollut katsomassa kuinka lapsia hakataan. Häpeä saasta.
Vierailija kirjoitti:
Ihanaa että asiassa toimittiin nopeasti. Olen itse tehnyt neljä lastensuojeluilmoitusta virkani puolesta viimeisen kolmen vuoden aikana, ja vain yhdessä tapauksessa reagoitiin heti. Yhdessä tapauksessa perhe oli jo lastensuojelun asiakas ja puhuin heidän oman sosiaalityöntekijän kanssa puhelimessa, miten lasta ei ole näkynyt koulussa kahteen viikkoon. Tämä vain hämmästeli, kun oli kuullut aivan eri tarinan ja totesi, että täytyypä ottaa puheeksi ensi viikolla. En jäänyt odottamaan vaan tein uuden lastensuojeluilmoituksen. Tästä työntekijä sitten soitti harmissaan kun tapaus siirtyi myös ylempien tietoon ja kyllä hän sen olisi hoitanut seuraavalla viikolla.
Tuntuu toiminta riippuvan täysin työntekijästä.
Kaverini on lastensuojelun sossu. Se määrä samanlaisia ja paljon vakavampia ilmoituksia on valtava. Töitä paiskivat hulluna ja jatkuvassa ylityössä, mutta kahdessa tai useammassa paikassa yhtä aikaa oleminen ei onnistu millään. Aivan järkyttävä työ! En lähtisi tuollaiseen hommaan mistään hinnasta.
Sinänsä turhaa koska kyllä ulkomaalaiset saa lyödä lapsiaan. Ei heidän kasvatuskulttuuria saa mennä kyseenalaistamaan. Parhaassa tapauksessa ap tuomitaan koska on tuollainen muukalaisvihaaja.
Kyllä lasta pitää lyödä jotta oppii tavoille.
Vierailija kirjoitti:
Niin tosiaan, opettaja jutteli itse tämän lapsen kanssa kuten kerroinkin, ja teki sen pohjalta lasun, ei minkään kuulopuheiden perusteella.
Tämä lapsi oli eilen yhteydessä minun lapseeni ja kertoi että poliisit oli ottanert puhelimen ettei vanhemmat voisi olla yhteydessä häneen. Lisäksi puhelimessa oli kuvia mustelmista eli 'todisteita'. Oli siis seuraavana päivänä saanut puhelimensa takaisin.
Kertoi että hänet oli viety ensin sairaalaan ja sen jälkeen 'joku joka oli luvannut pitää huolta hänestä, haki hänet' (hän kirjoittaa englanniksi)Eli oli ilmeisesti sijaiskotiin päässyt. Huh mikä helpotus että hän oli kunnossa. Varmasti lapselle pelottavaa kun poliisit tulee kotiin. En arvannut että noin nopeasti ja suurin elkein puututaan, mutta kai oli syytä sitten, minähän en tiedä koko totuutta. Pääasia että lapsi/lapset on nyt turvassa.
Ap
Kun on väkivaltaepäily kohdistuen lapseen sosiaalitoimistosta lähdetään samantein kellon ympäri. On tavanomaista ottaa myös virka-apuna poliisit mukaan turvaamaan lapsen hakua. t: lasun sossu
Kiitos ap, että puutuit ja ilmoitit huolestasi. On meidän kaikkien asia puuttua ja suojata lapsia kaltoinkohtelulta ilmoittamalla huolesta. Vain siten ammattilaiset pystyvät arvioimaan lapsen ja perheen tilanteen. Tilanne on varmasti nähty akuuttina, kun on toimittu nopeasti.
Ärsyttää kun jotkut ei osaa/ viitsi lukea ennen kuin kommentoivat. Ap:han kertoi että opettaja oli tiedon saatuaan keskustellut kyseisen lapsen kanssa. Tieto opettajalla olis siis suoraan lapsen itsensä vahvistama.