Saako vuokranantaja kieltää vuokralaisen seurustelukumppanin muuton asuntoon?
Kommentit (17)
Voiko estää sukulaisen muuton? Onko muuten joku raja montako samassa asunnossa saa asua?
Ei, jos se ei ole joku soluasunto tms. johon ei mahdu kuin 1 henki :)
Kirjoitin otsikon googleen ja löysin oikean vastauksen.
Ei voi. Asunto on vuokrattu sinun hallintaasi eikä sitä voi rajoittaa. Ilmoitus riittää ja tietysti pitää maksaa toisen henkilön kulut eli vesimaksu ja mahdolliset saunamaksut!
Eikö vuokranantajalla sentään ole oikeus itse päättää, kenelle asuntonsa vuokraa? Mitään lakiahan ei ole asiaan määritelty, että pitäisi vuokralaiseksi ottaa ensimmäisenä hakenut, eniten tienaava tms vaan aivan omien kriteereidensä mukaan se vuokralainen valitaan tai jätetään valitsematta. Miksei siis voisi kieltäytyä vuokraamasta asuntoa myös vuokralaisen poika- tai tyttöystävälle?
Lain mukaan ei voi estää esim avopuolison muuttoa asuntoon...
[quote author="Vierailija" time="15.03.2015 klo 18:51"]
Kirjoitin otsikon googleen ja löysin oikean vastauksen.
[/quote]
Minä sain vain kaksi vastausta, kun kirjoitin otsikon ja toisessakin puhuttiin alivuokrauksesta :(
Ei ainakaan voida velvoittaa tekemästä uutta vuokrasopimusta molempien nimiin.
Miksi kysyt? Oletko muuttamassa yhteen jonkun nistin kans?
[quote author="Vierailija" time="15.03.2015 klo 18:54"]Eikö vuokranantajalla sentään ole oikeus itse päättää, kenelle asuntonsa vuokraa? Mitään lakiahan ei ole asiaan määritelty, että pitäisi vuokralaiseksi ottaa ensimmäisenä hakenut, eniten tienaava tms vaan aivan omien kriteereidensä mukaan se vuokralainen valitaan tai jätetään valitsematta. Miksei siis voisi kieltäytyä vuokraamasta asuntoa myös vuokralaisen poika- tai tyttöystävälle?
[/quote]
Siinä vaiheessa kun asuu jo asunossa niin vuokranantajalla ei ole mitään sanomista vuokralaisen seurustelusuhteisiin. Jos ei tötä ymmärrä kannattaa myydä asunto.
[quote author="Vierailija" time="15.03.2015 klo 18:54"]
Eikö vuokranantajalla sentään ole oikeus itse päättää, kenelle asuntonsa vuokraa? Mitään lakiahan ei ole asiaan määritelty, että pitäisi vuokralaiseksi ottaa ensimmäisenä hakenut, eniten tienaava tms vaan aivan omien kriteereidensä mukaan se vuokralainen valitaan tai jätetään valitsematta. Miksei siis voisi kieltäytyä vuokraamasta asuntoa myös vuokralaisen poika- tai tyttöystävälle?
[/quote]
Niin, ei kai sen vuokralaisen puolison kanssa tarvitse sopimusta tehdä, mutta muuttoa ei lain mukaan voi estää paitsi tosiaan jos on soluasunto tms. kyseessä.
Olisi se aika hullua, jos vuokranantaja voisi kieltää vuokralaisten vauvan muuton vanhempiensa luo.
[quote author="Vierailija" time="15.03.2015 klo 19:01"]
[quote author="Vierailija" time="15.03.2015 klo 18:54"]Eikö vuokranantajalla sentään ole oikeus itse päättää, kenelle asuntonsa vuokraa? Mitään lakiahan ei ole asiaan määritelty, että pitäisi vuokralaiseksi ottaa ensimmäisenä hakenut, eniten tienaava tms vaan aivan omien kriteereidensä mukaan se vuokralainen valitaan tai jätetään valitsematta. Miksei siis voisi kieltäytyä vuokraamasta asuntoa myös vuokralaisen poika- tai tyttöystävälle? [/quote] Siinä vaiheessa kun asuu jo asunossa niin vuokranantajalla ei ole mitään sanomista vuokralaisen seurustelusuhteisiin. Jos ei tötä ymmärrä kannattaa myydä asunto.
[/quote]
Voihan tuossa olla taustalla muitakin sopimusrikkomuksia, esim. vuokralainen tupakoinut asunnossa ja saanut ukaasin, että seuraavasta mokasta vuokrasuhteen purku.
[quote author="Vierailija" time="15.03.2015 klo 19:05"][quote author="Vierailija" time="15.03.2015 klo 19:01"]
[quote author="Vierailija" time="15.03.2015 klo 18:54"]Eikö vuokranantajalla sentään ole oikeus itse päättää, kenelle asuntonsa vuokraa? Mitään lakiahan ei ole asiaan määritelty, että pitäisi vuokralaiseksi ottaa ensimmäisenä hakenut, eniten tienaava tms vaan aivan omien kriteereidensä mukaan se vuokralainen valitaan tai jätetään valitsematta. Miksei siis voisi kieltäytyä vuokraamasta asuntoa myös vuokralaisen poika- tai tyttöystävälle? [/quote] Siinä vaiheessa kun asuu jo asunossa niin vuokranantajalla ei ole mitään sanomista vuokralaisen seurustelusuhteisiin. Jos ei tötä ymmärrä kannattaa myydä asunto.
[/quote]
Voihan tuossa olla taustalla muitakin sopimusrikkomuksia, esim. vuokralainen tupakoinut asunnossa ja saanut ukaasin, että seuraavasta mokasta vuokrasuhteen purku.
[/quote]
Voi olla mutta edellenkään ei vuokranantajalla ole oikeutta puuttua vuokralaisen seurustelusuhteisiin.
Periaatteessa ei saa, mutta käytännössä voi irtisanoa vuokrasuhteen. Selityksiähön kyllä voi keksiä esim. vaikka asunnon myymisestä tms.
No?