Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Apua ruokavalioon N 168/92

Vierailija
15.03.2015 |

Hei, haluaisin laihtua 1/2 -1 kg viikossa. Mitä minun pitäisi syödä ja kuinka paljon?  Kuukausibudjetti on n. 100eur eli 3,3 eur/päivä mutta peruselintarvikkeita jauhoja chiliä kahvia papuja soijaa ym. kuivia ruokia on kaapissa, niitä ei tarvitse laskea tuohon välttämättä. Budjettini on ylittynyt, koska olen ahminut ja herkutellut, mutta minulla ei ole varaa siihen. Olisiko ruokavaliota jossa voisi silmämääräisesti nähdä syötävän määrän? Hermot ei kestä laskea kcl.

Aamiaiseksi käy puuro marjoilla ja omena tai pari ja 2 mukia kahvia

Mitä sen jälkeen ja kuinka paljon? Kahvia en välttämättä enää päivällä tarvitse.

Pidän happamasta mutta en niin paljon makeasta. Heikkoja kohtiani ovat salmiakki ja lakritsi, valkosipuliperunat, juustot, chiliset liharuoat, omenat, maapähkinät, ja suklaa (jos sitä on, yleensä en osta suklaata), kala ja savustettu kala etenkin.

Mutta makeakin menee alas. Jos ostan pussillisen munkkeja, syön ne 1-2 päivässä, tai jos ostan suklaalevyn, syön sen päivässä, eli ahmiminen on tässäkin ongelma.

Pidän kasviksista, mutta porkkanoissa ym. juureksissa on iso työ ja sen vuoksi niitä tulee käytettyä vähemmän kuin pitäisi, kaali menee mutta ei ainoana, omenat ovat halpoja ja syönkin niitä liikaa, voi mennä puoli pussia päivässä. Maapähkinöitä syön myös liikaa, huomaamattakin. Minkä verran niitä voi vuorokaudessa syödä? Muut pähkinät ja salaatit, tomaatit,... ovat liian kalliita. Mantelilastuja minulla on ja syön joskus. Sipuli menee. Pidän sienistä ja kalasta, etenkin muikusta - jota ei aina saa tarjouksessa. Sienet pakastimessa alkavat olla vähissä, kaupassa ne ovat kalliita. Käytän rasvatonta maitoa ja piimää, mutta en aina osta niitä, koska multa voi mennä kolmekiän purkkia päivässä joskus. Kananmuna käy. Ruoka-aineallergioita ei ole. Pavut ja soija käyvät. Pidän maustamattomasta jogurtista, mutta osa niistä on kalliita ja osa liian rasvaisia. Voin syödä kilon pakkauksen jogurttia yhtenä iltana, joten välttelen niiden ostoa tai ostan pienemmän bulgarianjogurtin, mutta se on suhteessa kalliimpi. Rahka on hyvää, mutta kallista. En osta leikkeleitä, koska ne ovat kalliita ja koska paketti menee ahmimalla.

Inhokkeja on kukkakaali, ei tule mieleen muuta.

Ruokavalion pitäisi kannustaa olemaan ahmimatta. En ole hyvä kokki. Teen kerralla ison määrän ruokaa toiveissa, että pakastaisin sitä useammaksi kerraksi, kun aina ei jaksaisi kokata. Sitten ahminkin ruokaa eikä sitä jää juuri pakastettavaksi.

Liikunta on vähäistä. Koetan käydä kävelyllä. Uimassa kävisin, mutta uimahalli on remontissa ja toinen liian kallis. Keväästä on tulossa kiireinen ja stressaava opiskelun vuoksi, en pysty aloittamaan uutta liikuntaharrastusta.

Ruokavalion pitäisi auttaa saamaan ahmiminen loppumaan.  Haluaisin laihtua ensin kilon/viikko ja myöhemmin puoli kiloa/viikko, mutta jo puoli kiloa/viikkokin olisi hyvä jos se säännönmukaisesti toteutuisi.

Minulla oli talvi vaikeaa ja stressaavaa aikaa ja lihoin 9 kiloa syöpöttelemällä ahdistukseen. Kerran aiemmin lihoin talvessa 14 kiloa vaikeana aikana, sain sen lähes pois ja sitten olen taas lihonut.

Kerran kävin ravintoterapeutilla ja sain ruokaohjeen, mutta se oli minulle epäkäytännöllinen, siinä oli esim. leikkelepäällysteisiä leipiä (kalliita ja ahmin ne leikkeleet jos ostan). Uudelleen en pääse, pitäisi olla vielä lihavampi jotta pääsisin.

Auttakaa, kiitos! Jos jollakin on vaikka itsellä sopiva ruokavalio, kopsatkaa se tänne, ja ehdotuksia, miten pääsisin ahmimisesta!

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
15.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis voin mitata ruokia esim. muumikupillinen tai ruokalusikallinen jotain tai 1 kananmuna..., mutta en jaksa laskea 137+50+85 Kcl +..., siinä menee hermot.

Auttaisitteko, kiitos!

Vierailija
2/8 |
15.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikset jaksa laskea kaloreita? Se nyt vaan on kaikista tarkin ja selkein tapa. 1 kk kalorilaskuri.fi jäsenyyttä maksaa 5 euroa, ei paha hinta ollenkaan. Sillä minäkin olen laihduttanut aiemmin 11 kiloa ja nyt olisi tavoitteena sellainen 25 kiloa :) -168/99

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
15.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa että sulla on ahmimishäiriö. Se ei ihan helposti poistukkaan pelkästään ruokavaliota muuttamalla. Suosittelisin terapiaan menoa samalla kun aloitat sen ruokaremontin.

Samalla, vaikka kuinka hermo menisi, laske ne kalorit. Ruokit vaan tota ahmimista jos et tiedä rajojasi, ja laskemalla tiedät milloin on pakko lopettaa. Kokeile vaikka kiloklubia, voit laskea päivän ruoat etukäteenkin. Siinä tarvitsee vaan tietää määrät ja ohjelma laskee kalorit.

Onnea matkaan!

Vierailija
4/8 |
15.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.03.2015 klo 15:48"]

Mikset jaksa laskea kaloreita? Se nyt vaan on kaikista tarkin ja selkein tapa. 1 kk kalorilaskuri.fi jäsenyyttä maksaa 5 euroa, ei paha hinta ollenkaan. Sillä minäkin olen laihduttanut aiemmin 11 kiloa ja nyt olisi tavoitteena sellainen 25 kiloa :) -168/99

[/quote]

Mulla on lieviä pakko-oireitaja kcl laskeminen ylipäätään numeroiden laskeminen jää pyörimään mielessä, en pääse siitä eroon, siksi en halua laskea.

Terapia on liian kallista nykytilanteessa. Muuten olisi hyvä ajatus.

ap

Vierailija
5/8 |
15.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on suunnilleen sama pituus ja kilot. Pakotat itsesi pysymään poissa kaupassa noilta herkkuosastoilta etkä osta niitä. Alku on hankala, mutta sitten se helpottaa.

Terveydenhoitaja oli sitä mieltä, ettei mun tee enää mieli herkkuja (syön kanssa paljon kerralla niin kuin sinäkin), jos ruokailut on muuten kunnossa. Siinä on kyllä jotain perää, koska nyt noin kuukauden yrittämisen jälkeen ei enää tee mieli niin kuin ennen. Mulle suositeltiin syödä viisi kertaa päivässä ihan niitten perus-virallisten ruokapyramidi/lautasmallisuositusten mukaan eli siis aamupala, lounas, välipala, päivällinen ja iltapala.

Mä koitin etsiä netistä sitä ruokasuositusesimerkkiä, minkä mä sieltä terkkarilta sain, muttei löytynyt. Tässä on sama vähän pienemmillä kaloreilla: https://paino.epshp.fi/ravinto/kuvapankki/Esimerkki_paivan_aterioista.pdf Tuossa on siis 1200 kaloria päivässä ja mun pitäis tähdätä 1400:n (olen kevyissä töissä) eli sullekin noista vähän isommat on varmaan ihan hyviä.

Vierailija
6/8 |
16.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

6 tässä vielä jatkaa.

Liikunnasta on sellainen suositus, että pitäisi liikkua 1,5-2,5 tuntia viikossa rasittavuudesta riippuen ja sen lisäksi kaksi kertaa viikossa jotain lihaskuntoa. Mulle kuulemma riittäisi siis se, että käyn jumpassa kaksi kertaa viikossa ja muina päivinä käyn puolen tunnin lenkillä. Muualta olen kuullut, että laihtumisesta 80% tulee syömisistä ja 20% liikunnasta, joka kai pitää paikkansa sekin.

Mulla on liialliseen syömiseen auttanut se, että teen sellaisia ruokia, joita ei tee mieli syödä enempää kuin se yksi annos. Toi on hyvä, että ostaa pienempiä purkkeja jugurtteja, olen itsekin tehnyt samaa. Sitten mä olen yrittänyt harrastaa korvikevaihtoehtoja, että ottaisin jonkun pienemmän pahan, mutta se ei ole niin helppoa eikä kivaa. Aiemmin sain syödä jäätelöä karkkien tilalla ja nyt sitten yritän korvata muita herkkuja kasvisdipeillä ja skyrillä.

Mä kävin siis terveysasemalla terveydenhoitajan luona "elintapavalmennuksessa" eli varasin ajan ja sitten katsottiin näitä syömisiä ja liikuntaa. Suosittelen kysymään, jos teilläkin sellaisen saisi. Ei maksanut mitään ja pidin itse sitä hyödyllisenä, tuntui että pääsin ohjeilla edes alkuun.

Pitäis hankkia vaaka, niin näkisin että olenko laihtunut, kun en oo vielä ihan kunnolla pystynyt syömään niin vähän kuin pitäisi.

Vierailija
7/8 |
16.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei tämän vielä löysin: https://paino.epshp.fi/ravinto/kuvapankki/Monipuolisia_ja_terveellisia_aterioita.pdf Tuon kokoisia pitäisi siis olla sekä lounas että päivällinen, sitten aamupala, välipala ja iltapala pienempiä. -6

Vierailija
8/8 |
16.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei ole vastauksia kaikkiin sun kysymyksiin, mutta muutamasta kohdasta mulla on omakohtaista kokemusta. Oon ex-kroonikko-syömishäiröinen, tai ex siinä mielessä, että pystyn syömään normaalisti ja jopa rennosti, mutta vältän silti asioita, jotka voivat aiheuttaa ahmimisen.

1. Älä tee ruokaa isoa satsia kerralla. Koskaan. Inhoan itsekin ruoanlaittoa, mut ei auta. Ruokaa saa tehdä kerralla vain ja ainoastaan sen määrän, mikä on kohtuullinen yhdellä aterialla syötäväksi. Ei me ahmatit osata säästää tähteitä seuraavaan ateriaan, se ei vaan oo meille mahdollista.

2. Älä osta kotiin mitään, mihin tiedät sortuvasi. Jos ruokavarastot eivät kestä, käy kaupassa joka päivä ja osta vain päivän tarpeet kerralla. Kotona et sitten pidä mitään kiusausta tuottamassa.

3. Jos et tykkää vihannesten kuorimisesta, osta pakastevihanneksia. Niitä saa halvallakin, ja hyviä.

Positiivisena puolena vielä se, että jos saat ruokamääriä normalisoitua, niin sulla alkaakin olla varaa ostaa niitä laadukkaampia ruokia.  Voit opetella hemmottelemaan itseäsi määrän sijasta laadulla. Mulla se toimii, toivottavasti joskus sullakin :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän kaksi