Työpaikan joulu"ilahduttamis"kortit joihin muut kirjoittaa toisille kivoja asioita
Ilmoitustaululla on laitettu joulukortit kaikille noin 10:lle työntekijälle. Niiden taakse on määrä kirjoittaa positiivisia asioita. Mutta.
Joidenkin korteissa näkyy lukee reunoja myöten täynnä ylistystä ja sisäpiirin kehuja, joillakin ei mitään. Ei mitään tai korkeintaan hyvää joulua X.
Minä kuulun jälkimmäisiin. Vei jouluilon huomata oma kortti melkein tyhjänä kun monilla ne on täynnä kehuja.
Olenko ainoa kuka ei ymmärrä tämmöisiä työhyvinvointi höpötyksiä jotka todellisuudessa on monelle on työpahoinvointi höpötyksiä?
Kommentit (69)
Yhteiset leikit voi olla ihan kivoja, mutta ei sellaiset joissa korostuu epätasa-arvoinen asema työpaikalla.
Vierailija kirjoitti:
Meillä oli yläasteella jouluboksi, jonne sai laittaa terveisiä muille oppilaille. Tämä "upea keksintö" muodostui joka jouluiseksi painajaiseksi monelle kiusatulle.
Puistattava keksintö. Niitä terveisiä luettiin sitten keskusradiosta että koko koulu sai nauraa kiusatuille piilov*ttuilulle, joka jäi opettajilta tunnistamatta mutta jonka kaikki oppilaat hyvin tunnisti.
Joo on ihan pyllystä tuollaiset. Meillä töissä aina vähän väliä ja vaikka itse ihan kivoja juttuja omaani saankin niin kyllä painaa mielessä juuri ne tyhjemmät laput mitä joillain toisilla on. Ja väkisin yritän niihin jotakin järkevää keksiä. Vaikeaa on jos oikeasti et tunne työkaveria kovin hyvin ja ei ole mitään yhteistä. Silloin jää hyvin pintapuolinen kuva tyypistä ja tuskaa on jotain oikeasti kivaa ja aitoa keksiä.
Mun työpaikalla tehtiin jotkut kuvaukset työkavereista meidän alinta kastia olevien kesken. Nämä olivat kaikkien luettavissa - myös niiden, jotka olivat paremmissa hommissa, mutta heistä ei tehty vastaavia. Olimme vähän kuin sirkuspellejä joiden ominaisuuksista sai sitten koko talo lukea ja ihmetellä. Tuo ei ole mitään muuta kuin nöyryytystä, lapsen tasolle asettamista.
Kuka noita leikkejä keksii kun tuntuu että kukaan ei niitä oikeasti halua?
Vierailija kirjoitti:
Kuka noita leikkejä keksii kun tuntuu että kukaan ei niitä oikeasti halua?
Lähiesimies, joka saa niistä sairasta tyydytystä
Vierailija kirjoitti:
Mun työpaikalla tehtiin jotkut kuvaukset työkavereista meidän alinta kastia olevien kesken. Nämä olivat kaikkien luettavissa - myös niiden, jotka olivat paremmissa hommissa, mutta heistä ei tehty vastaavia. Olimme vähän kuin sirkuspellejä joiden ominaisuuksista sai sitten koko talo lukea ja ihmetellä. Tuo ei ole mitään muuta kuin nöyryytystä, lapsen tasolle asettamista.
Valitus työsuojeluvaltuutetulle. Ei ole asiallista toimintaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuh, niille huomaamattomille ei koskaan keksitä mitään kivaa kehua, laitetaan vaan jotain turhia adjektiiveja tyyliin "rauhallinen".
Tästä tulikin mieleen että minun paperissa ne vähäiset kehut oli juurikin tyyliin "rauhallinen" tai "hiljainen".
Se rippikoulumuistosta kirjoittanut.
Meillä on pari sellaista tyyppiä, mutta ovat sattumalta ne samat tyypit, joiden kanssa toivon pääseväni hankaliin vuoroihin, koska silloin hommat luistaa ja selvitään kinkkisistäkin tilanteista kunnialla. Tosin laitan myös tämän lisäselityksen noihin paholaisen keksimiin lappusiin.
Ehkäpä sinunkin vaatimattomilta kuulostaviin luonnehdintoihisi sisältyy kirjoittamattomia taustoja, esim. että kanssasi on hyvä tehdä töitä, koska et meuhkaa vaan annat työrauhan muillekin, olet luotettava ja levität ympäristöösikin levollista oloa.
No miksi sitten kirjoitetaan ne mitäänsanomattomat adjektiivit eikä sanota, että on kiva tehdä töitä hänen kanssaan ym? "Rauhallinen" on niin ärsyttävä luonnehdinta eikä sitä mitenkään hyvällä sanota.
Millaisilla työpaikoilla tätä on? Jossain päiväkodissako jossa aikuiset taantuu hoitolasten tasolle? Koskaan kuullutkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuh, niille huomaamattomille ei koskaan keksitä mitään kivaa kehua, laitetaan vaan jotain turhia adjektiiveja tyyliin "rauhallinen".
Tästä tulikin mieleen että minun paperissa ne vähäiset kehut oli juurikin tyyliin "rauhallinen" tai "hiljainen".
Se rippikoulumuistosta kirjoittanut.
Meillä on pari sellaista tyyppiä, mutta ovat sattumalta ne samat tyypit, joiden kanssa toivon pääseväni hankaliin vuoroihin, koska silloin hommat luistaa ja selvitään kinkkisistäkin tilanteista kunnialla. Tosin laitan myös tämän lisäselityksen noihin paholaisen keksimiin lappusiin.
Ehkäpä sinunkin vaatimattomilta kuulostaviin luonnehdintoihisi sisältyy kirjoittamattomia taustoja, esim. että kanssasi on hyvä tehdä töitä, koska et meuhkaa vaan annat työrauhan muillekin, olet luotettava ja levität ympäristöösikin levollista oloa.
No miksi sitten kirjoitetaan ne mitäänsanomattomat adjektiivit eikä sanota, että on kiva tehdä töitä hänen kanssaan ym? "Rauhallinen" on niin ärsyttävä luonnehdinta eikä sitä mitenkään hyvällä sanota.
Samaa kaliberia kuin ok-tyyppi mikä ei tarkoita yhtään mitään.
Meillä on jotkut aikuiset ihmiset itse ehdottaneet just vastaavaa paskaa, että sellainen tukisi työyhteisöä blabla. Ihan älyttömän lapsellista ja tyhmää.
Ei pahalla mutta olen huomannut, että meillä me ei todella ole akateemista väkeä, joilta näitä tulee. Kyllä se ikävä kyllä meillä on se vähiten koulutettu väki.
Olen huomannut että tämä tämmöinen on ollut heille tapa päästä esille, esittelemään johonkin työntekijäkokoukseen tämmöisiä paskoja ideoitaan ihan innoissaan.
Näihin on sitten pakko osallistua kaikkien kun pomo ei kehtaa julkisesti kieltääkään. Yritän pysytellä visusti erossa näistä proggiksista, mutta välillä on vaan ihan pakko kun pomo muistuttaa.
Näitä typeriä työhyvinvointia parantavia keinoja voisi viedä suoraan päiväkotiin tai ala-asteelle. Ja ne ovatkin varmaan jostain lastentarhasta kotoisin.
Nämäkin tyypit kun tekisivät sitä varsinaista työtään kunnolla, niin se olisi jo meidän yhteisölle iso askel parempaan. Mutta tuntuu että näiden avulla jotkut tekevät itsestään jollain tapaa tärkeämpiä kuin ovatkaan.
Surullista. Aikuisia, useimmat keski-ikäisiä ihmisiä kuitenkin. Eikö heillä ole muuta tapaa saada validaatiota?
Vierailija kirjoitti:
Millaisilla työpaikoilla tätä on? Jossain päiväkodissako jossa aikuiset taantuu hoitolasten tasolle? Koskaan kuullutkaan.
Ainakin puhelinasiakaspalvelussakin oli.
En ymmärrä miten tuo tukisi työyhteisöä? Paremminkin tekee kuppikuntia.
Meillä oli töissä tuollainen vastaava jossain hyvinvointiteemailtapäivässä tms. Jokaisen piti kirjoittaa jokaiselle lappu. Olen säilyttänyt lappuset aarteina vuosia, niissä oli niin kauniita asioita. Ja siis ne olivat ihan salaisia, ei mihinkään ilmoitustaululle laitettu ja nimettöminä kirjoitettiin. Oikeasti liikutuin, en ollut tajunnut millaisena ihmiset minut näkevät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä oli yläasteella jouluboksi, jonne sai laittaa terveisiä muille oppilaille. Tämä "upea keksintö" muodostui joka jouluiseksi painajaiseksi monelle kiusatulle.
Puistattava keksintö. Niitä terveisiä luettiin sitten keskusradiosta että koko koulu sai nauraa kiusatuille piilov*ttuilulle, joka jäi opettajilta tunnistamatta mutta jonka kaikki oppilaat hyvin tunnisti.
Meilläkin oli. Ja muistan miten pahalle se tuntui empaattisena oppilaana kuunnella sontaa. Ihmettelin miten opet ja rehtori saattoivat antaa sen jatkua vuodesta toiseen.
Vierailija kirjoitti:
Meillä oli töissä tuollainen vastaava jossain hyvinvointiteemailtapäivässä tms. Jokaisen piti kirjoittaa jokaiselle lappu. Olen säilyttänyt lappuset aarteina vuosia, niissä oli niin kauniita asioita. Ja siis ne olivat ihan salaisia, ei mihinkään ilmoitustaululle laitettu ja nimettöminä kirjoitettiin. Oikeasti liikutuin, en ollut tajunnut millaisena ihmiset minut näkevät.
Jokainen jokaiselle. Salaisia.
Teillä hoidettiin oikein. Ei mitään julkista nöyryytystä.
Tää on näiden ekstroverttien tapa kiusata muita. Sellaisen "kivan" varjolla piruilua.
Toivottavasti ei meille rantaudu nuo.
Meilläkin oli riparilla tuo. Tavoite ilmeisesti parantaa itsetuntoa eli ihan jees sinällällään. Mutta säälitti ne hiljaisemmat, joita kukaan ei oikein tuntenut ja joille ei sitten kirjoitettu mitään kunnollista. Ei minun mielestä kuulu enää aikuisten maailmaan nämä, jos nyt ei nuorillekaan mitenkään välttämättömiä.
Periaatetasolla mun mielestä tuommoset leikit ja kirjoittelut on ihan kivoja, mutta käytännössä siinä taitaa käydä usein juuri noin, eli joku jää väistämättä ulkopuolelle tai sit sitä alunperin jalolla ajatuksella lähtenyttä ideaa käytetään kiusaamisen välikappaleena.
Mulla ei periaatteessa olis mitään sitä vastaan, että vietetään työporukalla jotain illanistujaisia ja keksitään tuollaista yhteistä joihinkin tiettyihin sesonkeihin, mutta moni ei siitä välitä joten lienee paras pitää tällaiset pois työpaikoilta.