Hajusteeton pyykinpesuaine
Täällä kun on paljon keskusteltu noista tuoksuista ja monelle ne tuntuvat ongelma olevan, niin jos nyt haluaisin kokeilla hajusteetonta pesuainetta, mikä olisi sitten hyvä? Ehdottomasti nestemäinen, edullinen ja semmonen mikä löytyy lähes joka lähikaupasta, täällä korvessa ei muita ole.
Ja onko niissä pesuaineissa se tuoksuttomille tuotteille tyypillinen "haju" mikä esimerkiksi hajusteettomissa voiteissa? Siitä tulee mieleen sairaala.
Kommentit (67)
[quote author="Vierailija" time="15.03.2015 klo 17:38"]
Erisan ja LV, tosin en ole kokeillut nestemäistä, kun en ymmärrä miksi kantaa vettä kaupasta kotiin.
ei huuhteluainetta ja 3-5 kertaa vuodessa pyyhkeitä ja lakanoita 90'c pesussa koneen huoltona.
[/quote]
Mäkin oon vannoutunut pulverinkäyttäjä. Serto on kotimainen ja tosi miedosti hajustettu. Bio Luvil ja Ariel on ihan hirveitä hajupommeja.
Tuosta monen mainitsemasta tunkkaisuudesta en ole ikinä kärsinyt. Osaatteko te edes käyttää niitä pesukoneitanne?
Hyvin on mennyt HAJUSTEITTA pyykinpesu ruokasoodalla.
alias natriumbikarbonaatilla ( Ruokasoodalla ).kun ns
keskiarvo nainen haisee kamalalta,menkää saunaan.
- astma kohtaushelvetti pyykinpesu Ei kiiinnosta !!
Käytin aiemmin vuosia Omo Color hajusteetonta, mutta jossain vaiheessa havahduin siihen, että puhtaassa pyykissä on ikävän tunkkainen haju. Vaihdoin Miniriskiin ja nyt on vain raikas, puhdas tuoksu.
Minirisk on melko kallista, mutta käytän pesuainetta varovaisesti. Normaalit vaatteet ovat käytössä korkeintaan kaksi päivää, joten vähemmälläkin lähtevät puhtaaksi eikä niitä pesuaineen jäämiä jää niin herkästi pyykkiin.
Mä käytän myös tuota hajusteetonta Lummetta. (Hajustettu versio haisee muuten ehkä hitusen paremmalta kuin oksennus.)
Mä olen kokeillut kaikkia markettien hajusteettomia ja mun mielestä paras on Omon sensitive.
Melkein kaikissa muissa jäi vaateisiin tunkkainen haju ajan kanssa. Aivan kuin olisivat kuivuneet huonosti. Todella yököttävä lemu, etenkin, jos itse vähänkään hikoili. Eikä suurin osa edes pessyt kunnolla.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen kokeillut kaikkia markettien hajusteettomia ja mun mielestä paras on Omon sensitive.
Melkein kaikissa muissa jäi vaateisiin tunkkainen haju ajan kanssa. Aivan kuin olisivat kuivuneet huonosti. Todella yököttävä lemu, etenkin, jos itse vähänkään hikoili. Eikä suurin osa edes pessyt kunnolla.
Mä oon pessyt hajustetuilla pesuaineilla viimeksi yli 10 vuotta sitten, mutta pyykkini haisee hyvältä. Pesen kyllä suurimman osan pyykista 60 asteessa.
Vierailija kirjoitti:
Käytän hajutonta Bio Luvilia. Tosin käytän tuoksullista huuhteluainetta päälle, koska hajuttomalla pesuaineella pestyt vaatteet alkavat haista pahalta. Hajuton BL siksi, että hajullinen haisee niin voimakkaasti.
Pahaan hajuun on luultavasti syynä se, että pesukoneesi minimoi veden käytön. Pesen aina kunnolla vettä käyttävällä pesuohjelmalla hajusteettomalla pesuaineella (Omo Sensitive), eivätkä pestyt vaatteet haise.
LV hajusteeton pulveri värillisille pyykeille. Ei sisällä fosfaatteja eikä zeoliitteja. Pyykki tuoksuu pesun jälkeen puhtaalta ja raikkaalta.
Meillä on Mielen pyykinpesukone, ja jostain syystä nestemäinen pesuaine ei sovi. Nestemäisestä kertyy koneen oviaukon ja rungon väliseen kumitiivisteeseen harmaata pahanhajuista mönjää. Kun tämän huomasin ja poistin sen kaiken, pyykki on ollut raikasta.
Meillä toimii LV ja Neutral. Lasten myötä näihin vaihdettiin enkä enää halua siirtyä hajustettuihin.
Serto, Minirisk, LV, Neutral, kaikki olleet ihan hyviä. Kerran kun mies kävi kaupassa niin toi jotain Omon hajustamatonta. Mutta se Omo ei ollut niin hyvää, lähinnä sen takia, että ei sovi niin monille eri tekstiileille kuin jotkut muut.
Oliskohan se ollu LV jossa luki, että sillä voi pestä myös Gore-Tex-vaatteita. En ollut ajatellut pestä niitä vaatteita koneessa ollenkaan, ainoastaan suihkutella, mutta uskaltauduin kun näin tekstin sopivuudesta. Ja lopputulos tyydytti.
Vierailija kirjoitti:
Käytän hajutonta Bio Luvilia. Tosin käytän tuoksullista huuhteluainetta päälle, koska hajuttomalla pesuaineella pestyt vaatteet alkavat haista pahalta. Hajuton BL siksi, että hajullinen haisee niin voimakkaasti.
Pesetköhän liian viileässä, jos pahalta alkaa haista? Useimmat puuvillavaatteet kestävät pesua kuudessakympissä, vaikka pesumerkintälapussa olisi vain 40 astetta, ja pysyvät kuumemmassa pestynä raikkaampina.
Hajullisessa pestyissä on se ihan sama paha haju pohjalla, ei hajuste pesutulosta paranna. Se paha haju vain peitetään hajusteella.
Arielin Sensitive White & Colour käytössä täällä, todella tyytyväinen olen ollut. Hajusteeton ja allergia- ja astmaliiton logolla varustettu, sopii myös omalle herkälle iholle. :)
Hajusteyliherkkänä ja atooppisena aikani etsin kunnollista ja vuosi sitten kokeilin bioswipe sarjan laundry liquidia ja rakastuin siihen. Ei tarvitse huuhteluainetta, pyykit on ihanan pehmeitä ja ei haise raaka-aineelle vaan tuoksuu puhtaalle vaatteelle ❤️
Atooppinen iho ei myöskään reagoi tähän.
Piipahda verkkokauppaani
Pesen 10-12 ml annostuksella
Www.homcare.fi/maaritmustonen
Erisania kytetään meillä ja pyykki ei tuoksu todellakaan pahalle.
Monissa pesuaineissa tuntuu olevan kauheasti hajustetta, huuhteluaineista puhumattakaan.
Me ostimme vähän aikaa sitten käytetyn pesukoneen ja koko kodinhoitohuone lemusi jonkin aikaa vahvasti pesuaineille. Muutaman kertan sai konetta puhdistaa ennen kuin siinä viitsin pyykkiä pestä. Siitä huolimatta vaatteet haisivat jonkin aikaa, kun niihin tarttui pesuaineen hajuja. Eli paha haju hajuttomaan vaihtaessa voi johtua myös tästä.
Vierailija kirjoitti:
Serto, Minirisk, LV, Neutral, kaikki olleet ihan hyviä. Kerran kun mies kävi kaupassa niin toi jotain Omon hajustamatonta. Mutta se Omo ei ollut niin hyvää, lähinnä sen takia, että ei sovi niin monille eri tekstiileille kuin jotkut muut.
Oliskohan se ollu LV jossa luki, että sillä voi pestä myös Gore-Tex-vaatteita. En ollut ajatellut pestä niitä vaatteita koneessa ollenkaan, ainoastaan suihkutella, mutta uskaltauduin kun näin tekstin sopivuudesta. Ja lopputulos tyydytti.
Nestemäinen LV on ainoa hajusteeton, joka ei omaan nenään haise oksennukselle, ja toimii myös ulkovaatteiden kanssa.
Villan, silkin ja akryylin kanssa ei ole hyvä, ne pesen hienopesuaineella.
Jaaha, 55 pisti mainoksen 4 vuotta vanhaan ketjuun. Turhaan, kun ei monet meistä lue viimeistä viestiä ollenkaan. Johan minä ihmettelin, miksi taas nostettiin vanha ketju.
Mutta siltä varalta, että tämänkin joku lukee tässä vihjeet:
- paljon vettä
- 60-asteinen pesu ainakin puuvillavaatteille
- Neutral on sekä hyvä että halpa, jauheista Allegro.
Vierailija kirjoitti:
En voi käyttää hajuttomia, koska pyykkiin todella jää leijumaan semmonen tunkkanen haju. Kone on puhdas ja pyykit pestään enimmäkseen 60 asteessa, joten ei se koneesta ole kiinni. Huuhteluainetta en halua käyttää. Sitä ei tarvita mihinkään. Ongelmana onkin, että hajusteelliset pesuaineet tuoksuvat todella voimakkaasti. Just ja just mun kriteerit täyttää BioLuvil Classik. Se on suht siedettävän vähätuoksuinen.
Ei niihin kuulu jäädä tunkkainen haju. Jotain on pielessä. Hajusteellisten pesuaineiden käyttö ei poista sen tunkkaisen hajun aiheuttajaa, vaan vain peittää sen.
Vierailija kirjoitti:
Erisan ja Neutral. Pesukoneessa tai huuhtelussa vika, jos alkaa pyykki haista.
Voi olla vika myös kuivaamisessa. Jos kuivuu liian hitaasti niin ummehtuneelta alkaa haista.
Erisan ja LV, tosin en ole kokeillut nestemäistä, kun en ymmärrä miksi kantaa vettä kaupasta kotiin.
ei huuhteluainetta ja 3-5 kertaa vuodessa pyyhkeitä ja lakanoita 90'c pesussa koneen huoltona.