Hajusteeton pyykinpesuaine
Täällä kun on paljon keskusteltu noista tuoksuista ja monelle ne tuntuvat ongelma olevan, niin jos nyt haluaisin kokeilla hajusteetonta pesuainetta, mikä olisi sitten hyvä? Ehdottomasti nestemäinen, edullinen ja semmonen mikä löytyy lähes joka lähikaupasta, täällä korvessa ei muita ole.
Ja onko niissä pesuaineissa se tuoksuttomille tuotteille tyypillinen "haju" mikä esimerkiksi hajusteettomissa voiteissa? Siitä tulee mieleen sairaala.
Kommentit (67)
Suosittelen Erisanin nestemäistä hajusteetonta pesunestettä! :)
Monta vaihtoehtoa tullut, joten varmasti meidän lähikaupasta jotain noista löytyy :) Kiitoksia ehdotuksista kaikille. -ap
Eikö Lummessa ole hajustetta, korjatkaa jos olen väärässä. Erisan nestemäinen on hyvä. Ei kyllä haise miltään. Pesukone kannattaa pyörittää välillä 90 asteessa.
[quote author="Vierailija" time="15.03.2015 klo 18:24"]
Eikö Lummessa ole hajustetta, korjatkaa jos olen väärässä. Erisan nestemäinen on hyvä. Ei kyllä haise miltään. Pesukone kannattaa pyörittää välillä 90 asteessa.
[/quote]
Niitä on kolmea mallia, yksi on hajusteeton.
[quote author="Vierailija" time="15.03.2015 klo 18:26"][quote author="Vierailija" time="15.03.2015 klo 18:24"]
[/quote]
Niitä on kolmea mallia, yksi on hajusteeton.
[/quote]
Täytyypä kokeilla.
Minirisk on hyvää, ei taida olla ihan halvinta kuitenkaan. Pirkan hajusteeton on myös hyvä. Samoin Ecoverin ja Ole hyvän tuotteet (ecoveria saa ihan marketeista, Ole hyvää lähinnä ekokaupoista).
Meillä on ollut käytössä joskus myös Ecoballs (?) pesupallot, joissa on sellaisia pesuainerakeita sisällä. Kestävät todella pitkään. Ostin ne muistaakseni Anttilasta.
Pyykistä saa raikasta, kun sen kuivattaa tarpeeksi ilmavasti. Mieluiten tietty ulkona. :)
Lumme käytössä täälläkin. Parempi kuin Neutral ja pesupähkinät.
[quote author="Vierailija" time="15.03.2015 klo 13:57"]Rainbow Sensitive Color pyykinpesuneste. Vahva suositus, jos teillä päin vain löytyy S-ryhmän kauppa. Erisan kakkosvaihtoehtona.
Huuhteluaineena meillä käytetään (väkiviina)etikkaa, ei jätä pienintäkään hajua tekstiileihin, vaan raikastaa niitä.
[/quote]
Sama täällä!
[quote author="Vierailija" time="15.03.2015 klo 14:26"]
En voi käyttää hajuttomia, koska pyykkiin todella jää leijumaan semmonen tunkkanen haju. Kone on puhdas ja pyykit pestään enimmäkseen 60 asteessa, joten ei se koneesta ole kiinni. Huuhteluainetta en halua käyttää. Sitä ei tarvita mihinkään. Ongelmana onkin, että hajusteelliset pesuaineet tuoksuvat todella voimakkaasti. Just ja just mun kriteerit täyttää BioLuvil Classik. Se on suht siedettävän vähätuoksuinen.
[/quote]
Osta jotain hajusteetonta ja lorauta sekaan vähän hajustettua. Mä tykkään hajustamattomista mutta jouduin kerran ostamaan hajustettua, kun ei muuta ollut. Olen sitä sitten käyttänyt pois niin, että ehkä 10 % on sitä hajustettua ja loput hajustamatonta. Tulee oikeasti vain mieto haju :)
Erisanin tuotteille ääni täältä. Viime aikoina on tullut käytettyä lähinnä jauhetta, eikä varmasti ole hirveästi pesuainejäämiä pyykeissä. Käytän kyllä lisätyn veden erikoisohjelmaa ja ylimääräistä huuhtelua. Ei minkäänlaisia ylimääräisiä hajuja. Silloin tällöin huuhtelen koneen 90 asteen pesussa sitruunahapon kanssa.
Sellainen trikki noissa pesuainemerkin valinnoissa, että jos haluaa varmasti hajusteetonta, niin kannattaa ottaa tuote sellaiselta firmalta, joka valmistaa pelkästään hajusteettomia aineita. Tämä siksi, että tehtaalla voi pesuaineet jossain määrin sekoittua linjoilla. Esim. joskus kymmenen vuotta sitten oli jollain palstalla kovaa ragetusta siitä, miten jonkun ison firman hajusteeton pesuaine hajusti allergisten vaatteet tjsp.
Erisanille ääni täältä, ei haise millekään meillä. Kokeile myös pesupähkinöitä jos pääset joskus esim Ruohonjuureen tms.
Mulla on Lumme merkkinen. Löytyy ainakin meidän tuppukylän pienestä s-marketista. Ei mielestäni haise oikeastaan miltään ja pyykki on sen jäljiltä tuoksutonta. Ihan hyvin on pessyt puhtaaksi vaatteet, olen käyttänyt jo kauan ko. pesuainetta.
Lumme sensitive, LV (tosin molempia jauheena), Erisan neste olleet meillä käytössä. Suosittelen.
Hajusteetonta Bio Luvilia käytän ja hajusteetonta Comfortin huuhteluainetta. Jos haluan tuoksua jollekin, käytän kunnollista tuoksua enkä marketin pesuainetta! :D
[quote author="Vierailija" time="15.03.2015 klo 12:46"]Mulla on Lumme merkkinen. Löytyy ainakin meidän tuppukylän pienestä s-marketista. Ei mielestäni haise oikeastaan miltään ja pyykki on sen jäljiltä tuoksutonta. Ihan hyvin on pessyt puhtaaksi vaatteet, olen käyttänyt jo kauan ko. pesuainetta.
[/quote]
Pitääpäs huomenna tuota katsella. Kiitos! -ap
Käytän hajutonta Bio Luvilia. Tosin käytän tuoksullista huuhteluainetta päälle, koska hajuttomalla pesuaineella pestyt vaatteet alkavat haista pahalta. Hajuton BL siksi, että hajullinen haisee niin voimakkaasti.
No ei pitäisi alkaa haisemaan. Onko kone likainen vai mistä kyse? Ihan kauheeta jos vaatteisiin laitetaan hajustetta peittämään pahaa/likaista hajua! Meillä käytössä Erisan, ei haise miltään.
Rainbow Sensitive Color pyykinpesuneste. Vahva suositus, jos teillä päin vain löytyy S-ryhmän kauppa. Erisan kakkosvaihtoehtona.
Huuhteluaineena meillä käytetään (väkiviina)etikkaa, ei jätä pienintäkään hajua tekstiileihin, vaan raikastaa niitä.
[quote author="Vierailija" time="15.03.2015 klo 17:54"]
Jos on herkkäihoinen, ei kannata käyttää jauhemaista tuotetta vaan nestemäistä. Nykyään kun pesukoneet ovat vettäsäästäviä ja pestään yleensä 40 asteen ohjelmilla, nii jauheet eivät pyykistä aina huuhtoudu kokonaan pois. Tyynylinassa ja vaatteissa oleva jauhejämä saattaa ärsyttää ihoa.
Itse käytän nestemäistä Erisania, pullon avatessa raaka-aineiden haju on kemiallinen, mutta lisättyä hajustetta siinä ei ole. Pyykki tuoksuu ihan puhtaalta, joten tunkkaista pyykkiä saavan kannattaa tarkistaa ettei hänellä ole pesukone homehtunut tms.
Yksi hajusteeton vaihtoehto on pesupähkinät. Ovat ekologisiakin. Käytän itsekin niitä joskus.
[/quote]
Hyvin suuri osa pyykistä kuitenkin kannattaisi pestä 60 asteessa. Esimerkiksi puuvillan kuidut eivät puhdistu alle tämän. Ja petivaatteet ja pyyhkeet ilman muuta tulisi pestä 60 asteessa. Musta jotenkin tosi ällöä, etteivät jotkut näin tee ja itse en tosiaankaan ole edes mikään supersiistijä tms. Monet vaatevalmistajat ilmeisesti laittavat vaatteisiin liian alhaisia pesulämpötiloja, ilmeisesti osittain siksi että vaatteet kuluisivat nopeasti.
Anteeksi tämä vähän ohi aiheen. Itse käytän nestemäistä pesuainetta lähinnä juuri 40 asteen tai sitä viileämmässä pestäville. Villa- ja silkkivaatteita meillä on jonkin verran ja ulkovaatteet pesen yleensä myös viileillä ohjelmilla melkein kaikki muu kestää kyllä 60 astetta ja väillä pesen esim. kestovaippoja ja lakanoita myös 90 asteen ohjelmissa, pieni määrä jauhetta on tällöin musta hyvä vaihtoehto.
Jos on herkkäihoinen, ei kannata käyttää jauhemaista tuotetta vaan nestemäistä. Nykyään kun pesukoneet ovat vettäsäästäviä ja pestään yleensä 40 asteen ohjelmilla, nii jauheet eivät pyykistä aina huuhtoudu kokonaan pois. Tyynylinassa ja vaatteissa oleva jauhejämä saattaa ärsyttää ihoa.
Itse käytän nestemäistä Erisania, pullon avatessa raaka-aineiden haju on kemiallinen, mutta lisättyä hajustetta siinä ei ole. Pyykki tuoksuu ihan puhtaalta, joten tunkkaista pyykkiä saavan kannattaa tarkistaa ettei hänellä ole pesukone homehtunut tms.
Yksi hajusteeton vaihtoehto on pesupähkinät. Ovat ekologisiakin. Käytän itsekin niitä joskus.