Kaura-. soija- vai riisimaito?
Meidän 1v 2kk ikäsellä pojalla on todettu lievä maitoallergia. Lääkäri kehotti käyttämään kaura-, soija- tai riisimaitoa. Onko kellään kokemuksia mikä näistä " maidoista" olis parasta, ravintorikkainta jne.? Huomasin että soijamaidon kyljessä oli teksti " ei alle 3 v lisättyjen vitamiinien vuoksi" . jostain kuitenkin luin jonkun käyttäneen tätä soijajuomaa pienemmilläkin? Kirjoitelkaa, kenellä kokemuksia? Kiitos paljon!
Kommentit (3)
Eri maidot sopivat eri tarkoituksiin mielestäni (kai tässäkin asiassa on koulukuntia ja tämä on vain mun oma mielipiteeni ja perheen makuhermoilla testattu. Meillä kaikki syövät samaa ruokaa eikä maitoa käytetä kuin poikkeustapauksissa)
gogreen makeutettu soijamaitojuoma: lätyt, vohvelit jne
Oatly lättytaikinasta tulee hyviä kun lisäät munia jne eli käytät pohjana. Pelkkä purkin taikina ei mielestäni toiminut.
Riisimaito (luomu tai kalkki/D-vitaminoitu): uuniriisi tai ohrapuuro (aamupuurot hautuvat yön yli sähköuunissa)
Moni pitää kauramaidosta ja -kermasta. Itse en ole ihastunut (puuroihin sopinee hyvin). Kaikkia periaatteessa voi käyttää kaikkeen ruuanlaittoon, mutta omat makuhermot kertovat kyllä..
Alpro-soijakerma olikohan se " kermankaltainen soijavalmiste" tms: kastikkeet, uuniruokiin esim kermana lihan päällä
Gogreen vaniljakastike (kauraa) herkutteluun
Alpro-soijasuklaajuoma 2 dl pillipakkauksissa oiva retki, matka jne juoma.
Suosittelen riisi- ja kaurapohjaisia tuotteita. Maitoallerginen voi olla usein herkkä myös soijalle, mutta kannattaa kokeilla. Soijatuotteet kyllä maultaan korvaavat mielestäni paremmin maidon jos nauttii sellaisenaan. Riisimaito on hieman makeaa, mutta maistuu mielestäni hyvin esim. murojen kanssa. Kauramaito saattaa sellaisenaan vaatia jonkin verran totuttelua, itse en pysty sitä sellaisenaan juomaan.
Eli itse kokeilisin kaura tai riisimaitoa. Ja kumpi niista maisuu paremmin sita sitten.