Miespuolinen työkaveri kutsuu neidiksi ja prinsessaksi
( olemme saman ikäisiä, +25v, kumpikin sinkkuja, näemme joka päivä töissä)
Kysymykseni kuuluukin, miksi miespuolinen työkaveri kutsuu välillä neidiksi, tai prinsessaksi, vaikka tietääkin nimeni? Käyttää siis usein oikeaa nimeäni, mutta välillä neidittelee.
Miksi ylipäätänsä mies nykyään kutsuu neidiksi?
Onko siinä kysymys kiinnostuksesta vai onko vain hyvä tapa?
Esimerkki:
Minä: ( laitan viestillä hänelle) "mä voin auttaa aamulla sua sen työjutun kanssa"
Hän: ( vastaa viestiin) " kiitos neiti ja 😊- hymiö
Tai
Minä: " mä hoidin sen (työjutun) itse"
Hän: " taitava neiti" ( ja aina hymiö perässä)
Tai
Hän: " mitä prinsessa?" Ja tulee luokseni, esim kahvitauolla jne kun näkee minut.
Ja nämä ainoastaan hyvällä tarkoitettuja, tai ainakin luulisin niin!
Kommentit (67)
No, voithan sinäkin puolestasi kutsua sitä työkaveria neidiksi ja prinsessaksi. Tai herraksi ja prinssiksi, jos se tuntuu sopivammalta.
Vierailija kirjoitti:
On siinä vielä se mahdollisuus, että se on oikeasti huumoria. Niin kuin "tuplabluffi" . Että hän tietää miten tökeröä se on ja nauraakin siinä itselleen ja heille, että mieti jos nämä olis tälleen töissä ja puhuis näin ihan tosissaan.
Oiva huomio. Kävi sama mielessä, vaikka en kirjoittanutkaan tuosta. On sekin mahdollista. Meta-tason hommaa, parodiameininki. Hän siis pilailisi olevansa Setämies ja saa kiksit pilailustaan, trollaamista, silloin ei välttämättä ole ihastunut kohteeseen vaan on vain tyhjännauraja paskanjauhaja. Ei kivaa toista kohtaan.
Mutta vaikea sanoa, onko norm.tason ajattelemattomuutta vai meta-tason trollaamista, chaannsit ovat niin ja näin.
Kutsuuko joku nykyaikana naisia neideiksi?? :D
Voisko joku mies valaista?
Jäin pohtimaan tuota, kun sanoit että yleensä kutsuu nimellä,mutta välillä neidittelee...
Ajattelemuutta? Yrittää olla kiva mutta ei osaa vaan sanoa sitä, ja "neiti tai "prinsessa" ovat hänen suustansa flirttiä, tai keino kertoa että hän on sinusta viehättynyt?
Ilmeisesti olet viehättävä nainen ja hänellä pasmat sekaisin?
Keski-ikäinen mies kirjoitti:
Ei vaikuta fiksulta tyyliltä. Olette ilmeisesti vain kollegoita ettekä mitään muuta? Itsellänikin tosin on naispuolinen ystävä, jota aikanaan kutsuin myös prinsessaksi eri kielillä, ja hän selvästi piti siitä, mutta olimme todella läheisiä (soulmates?) ja ainakin itse olin myös ihastunut häneen, se myönnettäköön, mutta siitä ei sitten tullut sen enempää, ja nykyään olen itse perheellinen mies ja tuo nainen edelleen ystävä, josta vaimonikin tietää. Mutta tuollainen alentuva neidittely ja prinsessakin kutsuminen ei kuulosta ollenkaan fiksulta. Ilmeisesti kömpelö yritys päästä läheisemmäksi henkilökohtaisella tasolla, sinänsä viaton varmaan eikä pahalla tarkoitettu, mutta kyllä tuolle pitäisi saada stoppi, kun ilo ei selvästikään ole molemminpuolista. Miten olisi esim. ystävällisesti sanoa - tai vastata neidittely-viestiin - että kiitos palautteesta, mutta itse asiassa en toivo, että minua kutsutaan neidiksi tai prinsessaksi tms., kun ollaan kuitenkin aikuisia kollegoita. Ensin ystävällisesti ja kahden kesken, mutta jos viesti ei mene perille hyvällä, niin toki asian voi sitten ottaa esiin myös esimiehen kanssa. Fiksu ihminen kyllä ymmärtää kerralla, että on mennyt liian pitkälle ja on aika toimia asiallisemmin.
Tämä on hyvä neuvo. Jos tuo mies ei itse ymmärrä tuollaisen kielenkäytön typeryyttä, niin kyllä siitä hänelle voisi huomauttaa, vaikkei hän pahalla tarkoittaisikaan. Koska ongelmiahan tuollaisesta tulee tosi herkästi, jos vastaanottaja ei ole yhtä ymmärtäväisesti suhtautuva ihminen kuin ap. Kyllähän tuollainen todella alentavalta puhetavalta kuulostaa kollegalle, ja se olisi varmaan tuon miehen ihan itsensäkin takia hyvä oppia. Seuraava kollega jota hän tuolla tavalla puhuttelee, ei välttämättä kovinkaan hyväntahtoisesti asiaan suhtaudu, joten jos kyse on tosiaan sosiaalisesta taitamattomuudesta, niin parempi kuulla asiasta hyvällä kuin suoraan ylemmän esimiehen kautta varoituksen muodossa.
Jos oikeasti olet neiti, niin ei kai siitä neidittelystä oikein valittaakaan voi. Periaatteessa hyvinkin korrektia kielenkäyttöä. Sitten taas prinsessaksi kutsuminen ei ole asiallista, jos et todella ole tuon tittelin haltija.
Minusta tuo on Aasiatonta, alentavaa ja ällöttävää. Mutta jos olet itse imarreltu, niin mitäpäs tässä muiden mielipiteillä on väliä.
Mikäli ap on mies niin on törkeä loukkaus. Itseäni kiusattiin koulussa juuri noilla haukkumanimillä, kun olin vähän muita hennompi poika.
Vierailija kirjoitti:
Kutsuuko joku nykyaikana naisia neideiksi?? :D
Voisko joku mies valaista?
Ihan olemuksesta kiinni, ketä voisi nimittää neidiksi. Harvassa on naisia joita hyvällä omallatunnolla voisin sanoa neidiksi.
Johanna Kurkela ainaskin itselleni näyttäytyy neitinä, paitsi että en tiedä minkälainen hänen olemus muuten on, mutta ulkonäöllisesti esiintyy hän silmiini neitinä.
Luultavasti miespuolinen työkaverisi etenee pian urallaan ja prinsessa/neito imagon omaava kollega junnaa paikoillaan.
Aika tumpero on apkin jos pitää palstalla kysellä neuvoja.
Näytä sille kuka määrää! Itse en hyväksyisi tuollaista edes kaverimiehiltä. Oksettavaa käytöstä
vastaat noihin viesteihin kirjallisesti että pyydät lopettamaan nimittämisen ja käyttämään nimeäsi tai ei mitään. kun olet kerännyt muutaman todisteen viet asian hr:lle
Minä sanon monesti naista prinsessaksi, jos flirttailen ja pidän naista kiinnostavana. En todellakaan sano sitä sen takia että alentaisin häntä. Melko herkkähipiäistä porukkaa kun näin moni ajattelee, että on alentavaa ymym, jos neidittelee tai kutsuu prinsessaksi. 😁 Vanha ketju mut kuitenki
Tökerö äijä, ei jatkoon. Näyttää sulle paikkasi. Kuten edellä on tuotu esille, aletuvaa kohtelua. Tuntee paikkansa uhatuksi?