Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten selitätte harvinaisen nimen ympäristölle? Entä lapselle itselleen

Vierailija
15.03.2015 |

Jossakin vaiheessahan se sitä kysyy teiltä.

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
15.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

synnitön heittäköön ensimmäisen kiven

Vierailija
2/12 |
15.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai sitä tarvii selittää. Ei munkaan vanhemmat selvittäneet kellekään muuten kuin sanomalla että tänniminen oot, eu voi mitään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
15.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Halusin olla parempi kuin muut hiekkalaatikon mammat.

Vierailija
4/12 |
15.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nimi tuntui ja tuntuu hyvältä. Varmaan sama syy kuin yyleisempienkin nimien kohdalla.

Vierailija
5/12 |
15.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun vanhemmat selittivät (yleisen) nimeni sillä, että naapureilla oli saman niminen perhetuttava. Eli ei tässä varmaan huonompaankaan suuntaan pääse.

Vierailija
6/12 |
15.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten harvinainen nimi määritellään?

Kaikilla kolmella lapsellani aika harvinainen nimi ( ei oo tullut kaimaa kellään vastaan IRL). Eivät ole koskaan kysyneet kukaan miksi heillä on sellainen nimi. Tosin oon kyllä kertonut, että jokaisella on sellainen nimi', miltä kantajansa on näyttänyt ja tuntunut. esikoisen toinen nimi on yleinen: kaimoja tytöllä on siltä osin Suomessa n 44 tuhatta. Silti luokkakaverit sanoivat, etteivät tienneet edes sellaista nimeä olevan olemassa. Kyseessä 12 vuotiaat. Haistatan siis pitkät tollaselle kysymykselle nimen yleisyydestä. Jos lapsen LÄHIPIIRISSÄ ei ole yhtään Minnaa, on se hänen mielestään harvinainen nimi. Ei siis 'Kaarna ' tms nimi ole lasten keskuudessa yhtään sen harvinaisempi nimi eikä outo, ELLEIVÄT ENNAKKOLUULOISET KAUHISTELEVAT AIKUISET ALA TEHDÄ ASIOASTA OUDON HARVINAISTA. 

Mitä mun pitäis lasten nimistä ympäristölle perustella? Pitääkö Nellin, Eemilin tai Ainon aidin perustella jotain ympäristölle? Mitä se mahtaa olla?

Vierailija
7/12 |
15.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun lapset kasvaa Helsingissä päiväkodissa jossa paljon maahanmuuttajia ja käyvät steinerkoulua ei sellaista kuin "harvinainen nimi" ole olemassakaan. Vähintään puolet kun kaikista kavereista omaa harvinaisen nimen niin ei siinä ole mitään selittelemistä kenellekään eikä kukaan kiinnitä huomiota onko nimi harvinainen. Se harvinainen kun on ihan normi.

Vierailija
8/12 |
15.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selitteleekö joku lapsen nimeä ja jos niin miksi? Jos haluaa kertoa nimen taustoista ei se tarkoita minusta mitään selittelyä ja kyselyihin voi vastata nimi tuntui sopivalta tai en halua vastata, miksi kysyt tai jopa olla vastaamatta mitään.

Vierailija
9/12 |
15.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi tuollaistakin täytyy miettiä ja selitellä?! 

Vierailija
10/12 |
15.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä miten selitätte "massanimen" lapselle ja muille? Moni tuttu Sari, Mari, Minna, Tiina, Johanna ja Jenni on inhonnut yleistä nimeään jossain vaiheessa ja syyttänyt vanhempiaan tylsästä valinnasta.

Me ollaan selitetty lapsille heidän nimensä sillä että nimet kuulostivat meidän mielestä kivoilta ja tuntuivat heille sopivilta. Tuo selitys sopii sekä yleisille että harvinaisille nimille. Toisen lapsen nimi on yleisempi ja toisen harvinaisempi.

Vierailija
11/12 |
15.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun lapsi (7v) suree kun hänen nimellään ei koskaan ole kaupassa näitä nimimukeja, -kyniä, -palloja mitä kaikkea niitä onkaan. Ja joskus myös harmittelee kun joutuu välillä toistamaan nimen, se kun on joillekin vieras. On kylläkin kalenterinimi mutta silti varsin harvinainen.

Vierailija
12/12 |
15.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.03.2015 klo 11:17"]

Mun lapsi (7v) suree kun hänen nimellään ei koskaan ole kaupassa näitä nimimukeja, -kyniä, -palloja mitä kaikkea niitä onkaan. Ja joskus myös harmittelee kun joutuu välillä toistamaan nimen, se kun on joillekin vieras. On kylläkin kalenterinimi mutta silti varsin harvinainen.

[/quote]

Mun tytön nimi on Maria ja se puuttuu myös todella usein noista! Että ei se suositunkaan nimen valitseminen aina auta...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä kuusi