Ok, olen masentunut ja uupunut, ENTÄS SITTEN?
Kuolen tähän sressiin. Vihaan itseäni, en saa mistään iloa, en saa enää mitään aikaiseksi, mietin itsemurhaa päivittäin, sydän hakkaa koko ajan ja vatsa on kipeä aamusta iltaan, haluaisin päästä känniin vaan nukahdan aina ennen kuin ehdin, koska nukun niin huonosti ja olen koko ajan väsynyt.
Ja mitäs sitten. Käyn töissä. Olen kotona. Käyn työpsykologilla. Olin herken sairauslomalla. Entäs sitten, mikään ei muutu. Miksi lässytän psykologille, kun mikään ei muutu? Mitä hemmettiä mun pitäis tehdä?
Kommentit (34)
[quote author="Vierailija" time="15.03.2015 klo 02:05"][quote author="Vierailija" time="15.03.2015 klo 01:39"][quote author="Vierailija" time="15.03.2015 klo 00:52"]Miten vain jäädään sairauslomalle? Ei ole mitään sairautta, jonka takia minulle kirjoitettaisiin sairauslomaa. Lyhyt sairausloma oli akuutteihin oireisiin, jotka osittain menivät ohi. Saorauslomalla oli ihanaa, mutta ei se mitään muuttanut, kun piti palata töihin. ap
[/quote]
Masennusdiagnoosilla. Oletko tavannut psykiatria? Kokeillut lääkitystä?
Jaksamisia, itse menossa maanantaina töihin, takana 3kl sairausloma, dg.keskivaikea depressio ja unettomuus. Psykoterapia vasta alkuasetelmissa, edessä kolmen vuoden terapia. Onneksi
[/quote]
Olen ollut työterveyshuollossa ja siellä työpsykologilla. En tiedä miten tämä toimii pitääkö itse hommautua psykiatrille? ap
[/quote]
Varasin ajan yksityiseltä psykiatrilta itse, työterveydessä meillä on yleislääkäri. Hän kirjoitti kahdeksi viikoksi sairauslomaa, siksi ajaksi kun odottelin psykiatrille pääsyä. Onnekseni sain ajan alle kahdessa viikossa. Psykiatri sitten diagnosoi minut,suositteli psykoterapiaa ja kirjoitti sairauslomaa. Kävin hänen luonaan kolmen viikon välein. Psykoterapia tulee tekemään aikamoisen loven tuloihimme, maksan sen itse. Mutta ajattelen sitä sijoituksena huvinvointiini ja tulevaisuuteen. Ryhmäterapia ei olisi missään tapauksessa ns.minun juttuni. Tarvitsen intensiivistä yksilöterapiaa ja muutenkin en ole sen luonteinen että moinen olisi minua varten. Käyn vertaistukitapaamisissa mutta ne eivät ole terapiaa. Voimia sinulle!
Lopeta ainakin itsesäälissä kieriskely. Ala muuttamaan ajatusmaailmaasi ja väkisin hoe itsellesi positiivisia asioita itseesi liittyen. Kohta mieli tulee mukaan ja ajattelet niin oikeasti. Vaatii työtä, työtä ja työtä, mutta toimii. Rinnalle vielä lääkkeet niin ne vie sen pahimman terän pahalta ololta. Hanki myös oikeaa keskusteluapua. Lippulappusten täyttäminen on avuksi psykologille, jotta osaa tilanteesi arvioida, mutta se varsinainen keskustelu on se joka auttaa. Hyvä psykologi auttaa löytämään uusia ajattelutapoja asioihin. Ole myös avoin näille asioille ja ajatuksille.
Tähän mennessä olen saanut vuodattaa psykologille kaikkea, mutta eihän se mitään muuta. Lisäksi puhun itseni aina ulos, koska tiedän mitä tulisi tehdä ha miten asennoitua, mutta en tosiasiassa pysty siihen. En oikein tiedä, mitä lopulta sanoisin kellekäään syyksi, miksi pitäisi kirjoittaa sairauslomaa. Riittääkö "en halua mennä töihin koska se ahdistaa enkä jaksaisi" ... Ja vaikka pääaisinkin pois, muuttaisiko se mitään, koska palatakin pitäisi. Ehkä minun pitäisikon kokeilla lääkjeitä, jos ne korjaisivat olon. Mutta pitäisikö niitä syödä loppuelämä? En todella osaa sanoa, mistä tässä on lopulta kyse. Epämääräisen vellova paha olo, jolle en osaa yksilöidä mitään selkeää syytä.ap
[quote author="Vierailija" time="15.03.2015 klo 00:40"]
Kuolen tähän sressiin. Vihaan itseäni, en saa mistään iloa, en saa enää mitään aikaiseksi, mietin itsemurhaa päivittäin, sydän hakkaa koko ajan ja vatsa on kipeä aamusta iltaan, haluaisin päästä känniin vaan nukahdan aina ennen kuin ehdin, koska nukun niin huonosti ja olen koko ajan väsynyt. Ja mitäs sitten. Käyn töissä. Olen kotona. Käyn työpsykologilla. Olin herken sairauslomalla. Entäs sitten, mikään ei muutu. Miksi lässytän psykologille, kun mikään ei muutu? Mitä hemmettiä mun pitäis tehdä?
[/quote]Tsekkaa ehdottomasti Hb ja rautavarastoarvot! Tärkeetä...!
Ensimmäisenä lopetat kokonaan alkoholin käytön.
Alkoholi nimittäin AIHEUTTAA masennusta ja uupumusta!
Jos masennus ja uupumus jatkuvat alkoholin käytön lopettamisen jälkeenkin, niin niihin löytyy hyviä, tieteellisesti tutkittuja parannuskeinoja.
Masennuksen saat kuriin mäkikuisman avulla. Mäkikuismatabletteja myydään apteekeissa ilman reseptiä.
Mäkikuisma on Saksassa lääkäreiden eniten määräämä masennuslääke.
http://kemikaalicocktail.blogspot.fi/2008/09/luonnon-masennuslke.html
Lisäksi masennusta tutkitusta lievittää pitkäketjuiset Omega-3-rasvahapot EPA ja DHA. Näistä on länsimaisella ihmisellä krooninen pula.
"Luontaistuotteina myytävillä omega-3-rasvahapoilla on mielialaa normaalistava vaikutus. Tuoreessa meta-analyysissa omega-3-rasvahappo E-EPA:n teho masennuksen hoidossa oli jopa samaa luokkaa kuin masennuslääkkeiden (d = 0,5), ja omega-3-rasvahappojen käyttö masennuksen lisälääkityksenä onkin perusteltua (Sublette ym. 2011)."
Tässä hyvä, edullinen ja vahva Omega-3-tuote, jota meillä on käytetty jo vuosia. Löytyy jokaisesta K-kaupasta. Rasvahappopitoisuudet ovat samat kuin merkkituotteiden kapseleissa, mutta hinta vain puolet niistä:
http://www.k-ruoka.fi/pirkka-tuotteet/pirkka-omega-3-kalaoljy-150kapselia/
Masennus talttuu alkoholin poisjättämisellä, mäkikuismalla ja omega-3-rasvahapoilla.
Väsymykseen ja uupumukseen auttavat lisäksi elimistön omat kemialliset yhdisteet, joita nuorella ihmisellä on rutkasti, mutta jotka iän myötä häviävät vähitellen elimistöstä ja aiheuttavat vanhenemista, rappeutumista ja uupumista.
Näistä tärkeimmät ovat ubikinoni ja karnosiini.
http://www.tritolonen.fi/index.php?page=articles&id=162
http://www.tritolonen.fi/index.php?page=articles&id=181
Näistä erityisesti ubikinonin puute aiheuttaa uupumista ja ubikinonia käytetäänkin esim. kroonisen väsymysoireyhtymän hoidossa.
"Ubikinoni vauhdittaa solun energiapakettien latautumista mitokondrioissa, jolloin matalaenergisestä AMP:stä muodostetaan korkeaenergistä ATP:tä solujen käyttöön. Tämän vuoksi ubikinonin ajatellaan lisäävän energisyyttä ja sitä käytetään mitokondrioiden häiriötiloissa."
http://www.ravintolisawiki.fi/index.php?title=Ubikinoni_l._Koentsyymi_Q10
Karnosiinia saa Suomestakin kohtuuhintaan:
https://www.hyvinvoinnin.fi/leader-vahva-karnosiini
Ubikinoni sen sijaan on Suomessa järkyttävän kallista ja se kannattaakin tilata maailman suurimmasta terveyskaupasta iHerbistä. Alle 22 euron ostokset ovat tullittomia ja ALVittomia:
http://www.iherb.com/Doctor-s-Best-CoQ10-with-BioPerine-100-mg-120-Veggie-Caps/15658
Itse olen auttanut vakavasti masentuneen ja täysin toiminta- ja aloitekyvyttömän läheiseni normaaliksi työssäkäyväksi ihmiseksi näiden parannuskeinojen avulla.
Ihminen, joka ei aiemmin jaksanut kuin nukkua ja itkeä sängyssä pahaa oloaan, syö nykyisin mäkikuismaa 3x1 tablettia, Omega-3-rasvahappoja 2 g (4 kapselia), karnosiinia 1000 mg ja ubikinonia 300 mg ja on saanut elämänsä takaisin.
Läheiseni pystyy taas elämään normaalia elämää. Masennus ja uupumus ovat tiessään. Hän pystyy käymään töissä, pystyy huolehtimaan perheestään ja on löytänyt täysin uutta virtaa ja aloittanut mm. urheiluharrastuksen.
Sama ihminen ei pystynyt aiemmin nousemaan edes sängyn pohjalta ilman apua!
Ap, samanlaiset ajatukset ovat pyörineet minunkin päässäni viime aikoina. Mikään eiboikein tunnu valoisalta, ei ole mitään mitä odottaa ja kaikki haaveet tuntuvat kaatuvan. En siis osaa auttaa, itse olen miettinyt että lääkitys veisi pahimman ahdistuksen pois. En tiedä auttaisiko se, ikinä en ole joutunut sellaista käyttämään. Mimulle kevät on muutenkin se vuodenaika, jolloin olen helposti alakuloinen. Koskaan olo ei ole ollut vielä näin paha, mutta luulen että minulla tämä vuodenaikakin vaikuttaa.
[quote author="Vierailija" time="15.03.2015 klo 03:34"]
Tähän mennessä olen saanut vuodattaa psykologille kaikkea, mutta eihän se mitään muuta. Lisäksi puhun itseni aina ulos, koska tiedän mitä tulisi tehdä ha miten asennoitua, mutta en tosiasiassa pysty siihen. En oikein tiedä, mitä lopulta sanoisin kellekäään syyksi, miksi pitäisi kirjoittaa sairauslomaa. Riittääkö "en halua mennä töihin koska se ahdistaa enkä jaksaisi" ... Ja vaikka pääaisinkin pois, muuttaisiko se mitään, koska palatakin pitäisi. Ehkä minun pitäisikon kokeilla lääkjeitä, jos ne korjaisivat olon. Mutta pitäisikö niitä syödä loppuelämä? En todella osaa sanoa, mistä tässä on lopulta kyse. Epämääräisen vellova paha olo, jolle en osaa yksilöidä mitään selkeää syytä.ap
[/quote]
Voit kokeilla sanoa totuuden, kuten että olet niin vaikeasti masentunut että olet pohtinut itsemurhaa. Sellainen ei stressistä johdu, masennus on ihan oma diagnoosinsa josta tulee palkallista sairaslomaa.
[quote author="Vierailija" time="15.03.2015 klo 00:43"]
Mitä hyötyä niiden lappusten täyttämisestä on? Nice to know, testin mukaan saatan olla vakavasti masentunut ja kärsiä vakavasta työuupumuksesta. No mitäs vittua sitten? Mitä sille pitäis tehdä??? ap
[/quote]
no ei niistä mitään hyötyä olekaan. Ne vaan varmistaa sen saman mitä tunnet.
sä voisit muuttaa elämääsi. Jatkat psykologilla käyntiä. Se on tärkeää.
aloitat kevyen liikunnan. Menet johonkin kädentaidon ryhmään. Tai calokuvaus , kielten opiskelu tai kuoro tms.
Alkoholilla et mitään tee.
tee asioita. Joista sulle tulee hyvä olo.
sterssi lievenee, kun rupeat tekemään asioita sen ihmettelyn sijaan. Aloitat homman jostain nurkasta..vaikka viet roskat ja petaat pedin. Otat lämpimän suihkun. Hyvän aamupalan....käyt ulkona.
mitä maailmalla tapahtuu?
mitä rästitöitä sulla on?
tee lista ja aloita jostain.
asita voi kyllä muuttua. Usko vaan. Vaikka huviksesi.
olet hieno ihminen. Anna itsellesi tilaa. Hymyile itsellesi...joskus saatat olla aika kova stressaan...onko siihen aihetta vai onko se opittu juttu? Hyvin opeteltu...mutta sen voi opetella pois...jos haluaa.
mitä sinä haluat?
kätevä emäntä vois olla sulle hyvä ohjelma....ehkä näet siellä jotain itsestäsi. Ne parodioita tulee tästä arjesta.
ota mallia miesten ajattelusta...aika moni mies osaa ottaa rennosti. Tarkkaile miten muut tekee ja ota hyvistä jutuista mallia.
stressiin auttaa ajatus'"hoida homma". Ei sen koukerosemmin tarvitse tarvitse ajatella. Hoida homma. Olet hyvä. Just sellaisena kuin olet.
[quote author="Vierailija" time="15.03.2015 klo 02:47"]
Etkä sinä ole saamaton ja huono, sinä olet väsynyt, stressaantunut ja masentunut. Ei ihminen ole saamaton ja huono, jos jalka menee poikki, eikä hän pysty töihin täysipainoisesti. Sinulla on poikki jaksaminen ja tarvitset siihen "kipsin" ja kainalosauvat.
[/quote]
<3
Jos olet perheen ykköselättäjä, niin eihän teillä ole sitten hätää jos jäät pois töistä. Saisitte kaikki asumistuet ja muut. Eri asia olisi jos miehesikin tienaisi, silloin ette olisi oikeutettu tukiin.
Toinen vaihtoehto voisi olla vuorotteluvapaa tai opintovapaa. Niihin saa ansiosidonnaista tukea jos ehdot täyttyvät. Kauanko olet ollut työelämässä?
Mulla on ap ihan samanlaista. Olen ollut sairaslomilla mutta uupumus palaa kun palaan töihin. Työ vaatii ajattelua. Pakko käydä töissä että voidaan asua tässä talossa ja maksaa laskut. Miehen tulot ei yksin riitä elättämiseen. Mulla huomenna lääkäri ja pelottaa miten käy. Mulla ei ole ehdotettu edes terapiaa. Käyn vain juttelemassa sairaanhoitajalle. Ajattelen olevani muita huonompi, surkea, tunnen syyllisyyttä sairaslomista, mietin itsemurhaa jne..En vain pysty muuttamaan ajattelutapaani.
Olen sairastunut masennukseen työpaikan ilmapiirin takia. Sain sieltä lopulta potkut YT:eisSä. Paheni masennus aluksi mutta sitten aloitin lääkityksen joka lopetteIin vuoden päästä. Lääkityksen ansiosta sain elämästä otteen ja aloin tehdä asioille jotain. Miinuspuoli oli että olin täysin tunteeton lääkityksen ajan. Edes hautajaisissa en itkenyt ja normaalisti vollotan kuin seula. Tosin sen takia osasin olla miellyttämästä vain muita ja ajattelin välillä itseäni. Nyt olen hyvinkin onnellinen. Lääkityksestä on aikaa vuosia. Eikä oireet ole palanneet. Mukava työpaikka ja harrastukset pitää kiireisenä. Ei ehdi masentaa.
Menet lääkäriin, istut penkille ja et sano mitään. Vastaat vain pään liikkeillä.