Mitä kaikkea teidän rosolliin tulee?
Ihmettelin juuri, kun selasin erilaisia rosolliohjeita ja useimmat niistä sisälsivät perunaa. Itse teen rosollin samaan tapaan kuin äitini teki sen aina jouluisin: porkkanaa, punajuuria, kunnollisia suolakurkkuja (eli niitä yksitellen myytäviä, olikohan Myrttisen?), sipulia ja päälle suolaa ja ripaus valkopippuria.
Jokunen vuosi sitten tuli ostettua kaupasta yksi valmisrosolli ja se sisälsi silliä. Meni roskiin. Mielestäni rosolli on eri juttu kuin sillisalaatti, mutta tuo kalan tunkeminen joukkoon on vissiin ihan yleistä Länsi- ja Etelä-Suomessa(?).
Kastiketta en yleensä tee, kun mielestäni hyvät ainekset eivät sitä kaipaa. Äiti taisi tehdä sen kermavaahtohässäkän ihan vaan tekemisen ilosta...
Kommentit (32)
Jännä, että olen syönyt rosollia kymmenissä eri ravintoloissa, kutsuilla ja pidoissa, enkä kertaakaan ole törmännyt sipuliversioon.
Yleisin on ollut peruna, porkkana, punajuuri, maustekurkku, omena.
Porkkanaa, säilykepunajuurta, omenaa, maustekurkkua, perunaa ja sipulia.
Vierailija kirjoitti:
Jännä, että olen syönyt rosollia kymmenissä eri ravintoloissa, kutsuilla ja pidoissa, enkä kertaakaan ole törmännyt sipuliversioon.
Yleisin on ollut peruna, porkkana, punajuuri, maustekurkku, omena.
Mulle tuo suolakurkku oli yllätys. Mä oon saanu vaan maustekurkkuversiota.
riisipuuro, litra kermaa, tulitikkuja, jätkänkynttilä, ruusuviiniä, marja nordinin kuukautisverta, dannyn vyö, koop arposen silmätipat ja räikkösen apinapuku.
Punajuurta, sipulia, porkkanaa, suolakurkkua, majoneesia, rucolaa, silliä ja viherpippuria.
Vierailija kirjoitti:
riisipuuro, litra kermaa, tulitikkuja, jätkänkynttilä, ruusuviiniä, marja nordinin kuukautisverta, dannyn vyö, koop arposen silmätipat ja räikkösen apinapuku.
Dannyn vyö?
Omena aina puuttuu.. se harmittaa itseäni,koska se kuuluu rosolliin.
Porkkana,suolakurkku,peruna, punajuuri,omena.
Enkä tykkää siitä kermasta siinä.
Kaupan rosollit eivät ole kovin hyviä.
Ei mitään.
En ymmärrä, miksen pidä rosollista, koska pidän sen aineksista erikseen. Sekoitus vaan ei toimi. Onneksi mieskään ei kaipaa rosollia, joten sitä ei meidän jouluaterialla tarvita.
Lakua, ranskanpastilleja, juustonakseja ja kossua.
Meillä kuuluu rosolliin punajuuri, porkkana, omena ja suolakurkku. Myös löysä kermavaahto-punajuurikastike jossa on etikkaa, suolaa ja sokeria.
Tänä jouluaattona menemme miniän luo jouluaterialle, siellä rosolli käsittää suuria paloja keitettyä perunaa, porkkanaa ja punajuurta eikä kastiketta. Meillä tarjotaan mäti mätinä mutta heillä valkoiseen liemeen sekoitettuna, onko kermaa vai mitä mutta en vaan voi millään ottaa sitä vaikka se onkin epäkohteliasta.
Kaikki muu ruoka on hyvää.
Rosolliin tulee perunaa, omenaa, sipulia, suolakurkkua, porkkanaa ja punajuurta. Kastikkeeksi kermavaahtoa ja punajuurten lientä. Joissain versioissa tulee silliäkin, mutta liekö rantaruotsalaisten tapa? Silli on parempi erikseen.