Olipa tökerösti sanottu mieheltä
Lapsella heiluu maitohammas, ja illalla lapsi siinä sitä heilutteli menemään kun alta paljastuu jo rautahammas .
Mies sanoi ett ”kannattaa irrottaa hammas ajoissa ettei uusi hammas kasva kieroon, tulee muuten tuommoset ku äidillä”.
Joo eli itselläni on kieroon kasvaneet ja aina olen inhonnut omia hampaita.
Kommentit (11)
Nauroin kovaa ääneen. Nyt oli tosi hauska ja yllättävä. Riippumatta siitä oliko provo vai ei. Tosi hauska.
No onhan siinä tavallaan ihan perääkin, vaikka ehkä törpösti asia ilmaistu mieheltä. Miksi et muuten ole ollut oikomishoidossa jos hampaasi ovat pahemmin vinksallaan? Oli minullakin, mutta kolmetoistavuotiaana aloitettu oikomishoito kunnallisella ja viiden vuoden operaation jälkeen oli nätti rivistö.
Monesti kun kyse ei ole vain esteettisestä haitasta, vaan vinot hampaat aiheuttaa purentavirhettä ja siihen liittyen päänsärkyjä, hampaiden epätasaista kulumista, hankalasti puhdistettavia välejä, joissa tapahtuu herkemmin reikiintymistä jne.
Ap täällä.
Lapsena kävin oikomishoidossa. Liekö siihen aikaan hoito ei ollut niin tehokasta sillä kävin kerran ja purentavika korjaantui mutta kosmeettinen haitta jäi.
Olen ymmärtänyt että oikomishoitoa ei tehdä kunnallisella jos on vain kosmeettinen haitta eikä purentavikaa.
Yksityisellä en nuorempana raskinut käydä enkä jotenkin uskonut että hampaistani saa kauniita vaikka nykyään uskoisin että nykytekniikka on varmasti kehittynyt niin että se onnistuisi.
Uskoisin että toimenpide olisi hyvin kallis, en ukso että pelkästään raudat tuottaisivat toivottua tulosta.
Mies on sanonut josksus että turhaan peittelen hymyä, että ei tarvitsisi .. ja että minun ei tarvitsisi mennä oikomishoitoon ( olen joskus puhunut asiasta), että hanpaani ovat ”hyvät”.
Itsekin nauroin lapselle ja sanoin jo ennen miestä että ”kunhan eivät kasvaisi kieroon kuten äitillä”. En tiedä kuuliko mies tätä.
Sitten myöhemmi mieskin sen sanoi lapselle.
Tiedån ettå ei sanonut ilkeilläkseen mutta silti särähti korvaan.
Jo minun mieheni olisi sanonut noin olisi alta aikayksikön pihalla ja romut perässä. Parisuhteessa ei puolisolle kettuilla, pienemmistäkin on aikoinaan miesystävän jääneet perään märiseen kun olen huitaisusta ulos samantie.
Mieheni on fiksu, mutta niin olen minäkin. Puolisolle puhutaan kauniisti eikä ”puutteista” sanota kielteisesti.
Vierailija kirjoitti:
Jo minun mieheni olisi sanonut noin olisi alta aikayksikön pihalla ja romut perässä. Parisuhteessa ei puolisolle kettuilla, pienemmistäkin on aikoinaan miesystävän jääneet perään märiseen kun olen huitaisusta ulos samantie.
Mieheni on fiksu, mutta niin olen minäkin. Puolisolle puhutaan kauniisti eikä ”puutteista” sanota kielteisesti.
…Jos joku haluaa esimerkin Kaksinaismoralismista, niin tuossa kommentissa oiva esimerkki siitä.🤷♂️🤭
Vierailija kirjoitti:
Melko sekavalta kuulostat petiaatteinesi. Fiksu?
Kauanko etuhampaiden oikomishoito suunnilleen voi kestää? En ole ap vaan kyselen sivusta. Itselläni hieman enemmän vinoutuneet tässä 10 vuoden aikana. Ja minkä hintaista yksityisellä?
Mulle hammaslääkäri sanoi kerran harjausohjeita antaessaan, kun olin jo aikuinen: "... kun nää sun alahampaat on niin vinksin vonksin." Tiedän kiitos ja teki mieli kysyä, että miksi ette sitten korjanneet silloin, kun olin nuori. Tosi monella luokkatoverilla oli aikoinaan raudat.
Syysi, ettet voi mennä oikomishoitoon, on?