Millainen on mielestäsi köyhä koti/sisustus?
Kommentit (62)
Tähti-sisustus alkaa olla vähän hmm.
Sellainen. jossa asukkaat ovat onnettomiam, alla kristallilampun.
No meidän sisustus on köyhä. Kaikki tavarat huutonetistä tai vanhemmilta/sukulaisilta perittyjä. Elokuvajulisteita kehystettynä seinillä, eli muistoja reissuista. Meillä on tosi pieni telkkari kun ei katota muutakuin ylen dokumentteja ja lastenohjelmia, elokuvat katotaan pienessä marginaalifilmielokuvateatterissa.
Siis kaikki sisustus pääosin vanhaa ja epämuodikasta, kuitenkin meille itselle tärkeitä asioita kuten isoisältä peritty valtava piano. Kerrostalossa asutaan, vaikkakin oikein erinomaisella paikalla keskustassa, kun meillä ei ole edes autoa. Meillä on vähän tavaraa, ajatus on elää mahdollisimman ekologisesti. Kirjahylly on kyllä todella täynnä, minusta on kiva että tietyt klassikot on käden ulottuvilla.
Mulla on tällä hetkellä köyhä koti, koska olen köyhä. En ole aina ollut köyhä, joten ennen sisustin satunnaisesti. Huomasin, että sisustaminen kiinnosti erityisesti silloin, kun oli tylsä elämänvaihe. Silloin kun oli elämännmakuista elämää, ei ollut varaa miettiä mitään sisustuksia.
Mulla on vielä joitain yksittäisiä kalliimpia ostoksia siltä ajalta kun oli vielä varaa, esim. hieno TV ja V-taso, hieno sänky, Moccamaster jne... Mutta köyhyys näkyy: suurin osa huonekaluista on tällä hetkellä ilmatteeks saatu. Ja sen on näköistä.
Yksi liian pieni räsymatto keskellä isoa lattiaa, pyökin värinen lastulevysohvapöytä, koivun vrinen lastulevysänky sohvan virkaa toimittamassa jne. Ei siis mitekään esteettistä, mutta jos estetiikkaa haluan, menen luontoon kävelemään.
Koti liian täynnä tavaraa. Yhdellä tutullani on tämmöinen koti. Heille kelpaa kaikki muiden vanhat kalusteet ja ne ympätään jo muutenkin täyteen kotiin, eli esim sohvaa ei vaihdeta kun saa kaverilta uudemman vaan sitten on kaksi sohvaa. Siivoaminen heillä on mahdotonta, koska kaikki tasot ja lattiat on täynnä tavaraa. Silti ostellaan uusia ihania koriste-esineitä jotka laitetaan jo täpötäyteen kirjahyllyyn. Sanomattakin on selvää ettei kirjahyllyssä ole ainuttakaan kirjaa, vaan posliinikoristeita, pölyyntyneitä tekokukkia, kynttilöitä joita ei koskaan polteta jne..
Mulla on ollut samat printtiverhot kesät talvet jo yli kymmenen vuotta. Ei oo varaa ostaa uusia! Ja nyt oon jo niin tottunu noihin, etten enää ostais vaikka olis varaakin - paitsi sitten jos ne alkaa hapertua. Mulla on taatusti köyhä koti, ja tarkkaan varjeltu. Tänne ei kuka tahansa pääsekään käymään, ehei.
Meidän kodin sisustus on ehkä jonkun mielestä köyhä. Sohva ei yli satavuotias, nojatuolit, tv-taso ja astiakaappi jostain 50-luvulta, telkkari aitoa ysäriä, sänky ja ruokapöytä tuoleineen vuosituhannen alusta, pari viitisen vuotta vanhaa Ikea-kalustetta ja kaikki matot, myös olohuoneen iso matto, ovat äitini kutomia räsymattoja. En osta tavaroita sen takia, että ne on hienoja tai sopii sisustukseen. Ostan kun tarvitsen.
Epäsiisti koti on köyhä, siis sellainen pitkään siivoamatta ollut: kaikki tahmassa ja klähmässä ja roinaa lattiat ja tasot täynnä. Lapsen pissat haisee potassa ja eläinten purut vaihtamatta ja haisee nekin. Muutaman tällaisen kodin olen nähnyt.
Toisenlaisesta köyhyydestä kertoo aivan ylisiisti koti, jossa ei ole mitään ylimmäräistä ei edes yhtä legopalikkaa lastenhuoneen lattialla. Tällaisenkin olen nähnyt.
Sekä possujen että neuroottisen siivoojan kotona tuli huono fiilis.
[quote author="Vierailija" time="24.05.2015 klo 13:39"]
Epäsiisti koti on köyhä, siis sellainen pitkään siivoamatta ollut: kaikki tahmassa ja klähmässä ja roinaa lattiat ja tasot täynnä. Lapsen pissat haisee potassa ja eläinten purut vaihtamatta ja haisee nekin. Muutaman tällaisen kodin olen nähnyt.
Toisenlaisesta köyhyydestä kertoo aivan ylisiisti koti, jossa ei ole mitään ylimmäräistä ei edes yhtä legopalikkaa lastenhuoneen lattialla. Tällaisenkin olen nähnyt.
Sekä possujen että neuroottisen siivoojan kotona tuli huono fiilis.
[/quote]
epäsiisteys ei kyllä liity köyhyyteen mitenkään. Itse olen rutiköyhä ja mulla on tip top siistiä.
No eipä sitä paljon pysty kodin perusteella tekemään johtopäätöksiä asukkaiden varakkuudesta. Velaksi ja pikavipeillä saa osteltua hienoa ja kiiltävää vaikka oikeasti ei rahaa olisikaan ja vastaavasti kaikkia varakkaitakaan ei sisustaminen kiinnosta. Typerää keskustella tästä enkä tiedä miksi edes vastasin tähän.
Köyhä koti on sellainen jossa on rikkinäisiä lastulevy huonekaluja. En usko että kukaan sellaisia haluaa. Sitten taas kaikilla on niin eri maku, että ei sitä välttämättä ikean kalusteet kerro köyhyydestä. Mielummin minä ostan ikeasta halvalla kalusteita, ja pidän niitä siistinä ja satsaan enemmän johonkin yksityiskohtiin... en muutenkaan ymmärrä, miksi ostaa kaikki jotain design-huonekaluja, ei se tee mielestäni kodista kauniimpaa tai omistajasta parempaa... tai miksi muutenkaan miettiä, mikä on köyhää ja mikä ei, eikö pääasia ole se, että siellä kodissaan viihtyy. Siistiä ja kaunista saa halvalla, ja rahan tuhlaaminen ei aina tarkoita siistiä ja kaunista...
[quote author="Vierailija" time="14.03.2015 klo 00:55"]Ikea-sisustus on köyhä tosin henkisesti vielä köyhempää on maksaa melamiineista ja muoveista moninkertainen hinta Ikeaan verrattuna.
[/quote]
Aijaa.. Miksei meillä köyhillä sitten ole varaa ostaa Hemnesin kalusteita olkkariin. Ei mitään ihan halpoja ole..
Minulla on vitusti rahaa ja isot tulot mutta asunto on kuin juuri vankilasta vapautuneen pultsarin. Kirjat sekä levyt läjässä lattialla sitten on ikea sohva ja makuuhuoneessa runkopatjasänky. En kyl ehdi siellä hirveästi oleilla.
Vanhaa lastulevyhuonekalua. Räsymattoja ym pölypesiä. Euron kitschiä, eli niitä halpahalliveistoksia ja jeesus-tauluja. Ikivanhoja laseja ja ruokailuvälineitä jotka on täysin naarmuilla mutta uusiakaan ei voi ostaa vaikka viidellä kympillä voisi uusia koko kaluston. Rumia tekstiilejä joissa on mutaiset värit ja jotka on ostettu aikanaan alennuksesta koska ne eivät kelvanneet kellekään muulle. Mikään ei soinnu värien tai muotojen tai tyylin puolesta toisiinsa.
Ja se yleisin: Aivan helvetisti kaikkea krääsää kaikki nurkat täynnä koska eletään siinä luulossa että mitään ei ole varaa heittää menemään.
Henkisesti köyhä sisustus on pelkkää designiä. Sitten siellä nurkassa lojuu kylmän näköinen akka happamalla naamalla kun pienikullinen audia ajava ylimielinen mies makaa sohvalla
Vanhat ja rikkinäiset kalusteet. Ei ole varaa ostaa uusia. :(
Kaikki huonekalut käytettyjä, kodikkuus tetenkin pääasia, voihan joku rikaskin hankkia tunnearvon perusteella vanhaa.
[quote author="Vierailija" time="24.05.2015 klo 14:59"]Kaikki huonekalut käytettyjä, kodikkuus tetenkin pääasia, voihan joku rikaskin hankkia tunnearvon perusteella vanhaa.
[/quote]
Eikun rikkaat ei oo onnellisia ja ne ostaa ainoastaa disainia sekä mahdollisesti jotain vepsäläisestä. Rikkaat elävät myös kulissiliitossa.
Ikea-sisustus on köyhä tosin henkisesti vielä köyhempää on maksaa melamiineista ja muoveista moninkertainen hinta Ikeaan verrattuna.