Ylitarkastaja mahdoton erottaa? Ei ole tehnyt töitä vuodesta 1991 lähtien, mutta sai pitkään täyttä palkkaa
Kyseessä siis Yliviikarin oikeudenkäynti, jossa käsitellään alaisen ja esimiehen (Yliviikari) kanssa solmimaa sopimusta.
Kyseinen ylitarkastaja ei ole tehnyt työtehtäviä vuodesta 1991 lähtien, mutta saanut silti pitkään (vuosikymmeniä?) täyttä palkkaa. Sopimuksen ehtojen mukaan ylitarkastajalla ei ollut työnteko- eikä läsnäolovelvoitetta.
Kuinka paljon Suomessa on julkisia suojatyöpaikkoja, joissa on kova palkka mutta ei lainkaan velvollisuutta tehdä työtehtäviä? Tuliko nyt vain ilmi pyramidin huippu?
Kommentit (57)
Vierailija kirjoitti:
Keskustelun on vinossa. Ollaan kateellisia ja putaan pikkurahoista. Virkamiehen erottamattomuus on tärkeää, mitä tämäkin tapaus osoittaa. Ei voi olka väärin, että virkamiehillä on riittävä immuniteetti johdon sekoiluille.
Totta. Virkamiehen pitää pystyä hoitamaan tehtävänsä miettimättä miellyttääkö työn tulos poliittisia broilereita
Vierailija kirjoitti:
Väitehän ei pidä paikkaansa. Todistajien mukaan on toiminut hyvin mm. projekteissa ja uusien tarkastajien kouluttamisessa. Johtaviin tehtäviin ei ole pystynyt ja tämä on myös näkynyt alempana palkkauksena. Tätä se työpaikkakiusaaminen tekee.
Mitä iltiksen seurantaa luin just äsken niin ei siinä annettu kuvaa firman parhaasta duunarista.
Miettikääpä.
Vuodesta 1991 olen syntynyt, käynyt peruskoulut ja lukion, armeijan, kerrytänyt työharjoitteluilla ja täydennyskoulutuksella ammatillisen uran jossa alkaa lopultakin pysymään kiinni myös tuotantotaloudellisten ja kausivaihtelujen alan tarvitsematta olla kortistossa.
Kaiken tämän ajan - joku virkamies on tekemättä mitään? Hän ei ainoastaan nosta aiheetta palkkaa, van tuhlaa resursseja siitä mitä joku toinen olisi saanut aikaan samassa vastaavassa ajassa.
Vierailija kirjoitti:
Miettikääpä.
Vuodesta 1991 olen syntynyt, käynyt peruskoulut ja lukion, armeijan, kerrytänyt työharjoitteluilla ja täydennyskoulutuksella ammatillisen uran jossa alkaa lopultakin pysymään kiinni myös tuotantotaloudellisten ja kausivaihtelujen alan tarvitsematta olla kortistossa.
Kaiken tämän ajan - joku virkamies on tekemättä mitään? Hän ei ainoastaan nosta aiheetta palkkaa, van tuhlaa resursseja siitä mitä joku toinen olisi saanut aikaan samassa vastaavassa ajassa.
Tulee sellainen fiilis, että virkamies on kiusattu työkyvyttömäksi.
Mutta nousee kysymys, mitä ihmettä hän on sitten tehnyt kaiket päivät, kun ei töitään? Kuinka saa päivänsä kulumaan? Joskus muutama päiväkin tuntuu ikuisuudelta jos ei ole tekemistä, mutta vuosikymmeniä. Huh. Oma pää hajoaisi jo ihan tuohon tyhjyyteen.
Tälläiseen tittelityön maksamiseen tyhjästä on kyllä vuosikymmenet varaa valtiolla mutta ei sitten työttömien tilapäiseen kurjaan päivärahaan.
Vierailija kirjoitti:
Jos ei tee töitä niin eikö se ole irtisanomisperuste?
Virkasopimus on hiukan eri asia kuin työsopimussuhteinen työ.
Irtisanominen käytännössä mahdollista vain virkarikoksen takia.
Tässä pitäisi tuntea laki, jota virkasuhteissa sovelletaan.
Kuten sanoin, kyse todennäköisesti mielenterveys- tai päihdeongelmasta ja nehän eivät ole laillisia perusteita kenenkään työsuhteen purkamiselle, ellei henkilö jätä saapumatta työpaikalle tai aiheuta siellä muille vaaraa.
Hoitoon voisi ohjata, mutta näettehän te, ettei se toimi Ano Turtiaisen tai Teuvo Hakkaraisenkaan kohdalla. Kumpikin toimii luottamustehtävässä, johon sovelletaan virkamieslakia.
Vierailija kirjoitti:
Tälläiseen tittelityön maksamiseen tyhjästä on kyllä vuosikymmenet varaa valtiolla mutta ei sitten työttömien tilapäiseen kurjaan päivärahaan.
Kokoomus ja PS päivärahoja ovat leikkaamassa.
Stana, mitä rottailua. Tämä maa kaipaa todellakin puhdistusta!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuten sanoin, kyse todennäköisesti mielenterveys- tai päihdeongelmasta ja nehän eivät ole laillisia perusteita kenenkään työsuhteen purkamiselle, ellei henkilö jätä saapumatta työpaikalle tai aiheuta siellä muille vaaraa.
Hoitoon voisi ohjata, mutta näettehän te, ettei se toimi Ano Turtiaisen tai Teuvo Hakkaraisenkaan kohdalla. Kumpikin toimii luottamustehtävässä, johon sovelletaan virkamieslakia.
Aikansa elänyt laki, ei kuulu tähän päivään. Kyllä sen pitää olla tulos tai ulos virkamiehilläkin! Ei tässä maassa ole varaa hyysätä ketään tyhjän nyhjääjää!
Täällä porukka on kovasti uskomassa kaiken mitä Viikari suustaan päästää. Itse epäilisin tässä tuota Viikaria ja muita politiikkoja. Muistakaa nyt kaikki poliittisten toimien tarkastukset, joissa johto poisti kaikki negatiiviset asiat. Tämä tarkastaja haluttiin vain pois koska oli löytänyt jotain mitä ei haluttu julkiseksi. Se on se kultainen kädenpuristus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miettikääpä.
Mutta nousee kysymys, mitä ihmettä hän on sitten tehnyt kaiket päivät, kun ei töitään? Kuinka saa päivänsä kulumaan? Joskus muutama päiväkin tuntuu ikuisuudelta jos ei ole tekemistä, mutta vuosikymmeniä. Huh. Oma pää hajoaisi jo ihan tuohon tyhjyyteen.
Minä olen virkamiehenä ollut tuossa tilanteessa eli ilmoitin olevani raskaana ja jääväni äitiyslomalle noin 4 kk kuluttua. Samantien minulta otettiin työni pois, vietiin jopa työläppäri ja ilmoitettiin, että työpaikalle on tultava ja töitä on tehtävä, mutta vain sitten, kun esimies niitä antaa. Eipä tuona aikana antanut eikä palattuani perhevapailta. Kun menin takaisin, esimies oli vaihtunut, mutta sama meno jatkui eli minulla oli tulostavoite, mutta ei välineitä tehdä työtäni.
Palkan sain ja työnantaja odotti, koska irtisanoudun. Siinä meni pari vuotta opiskellessa kaikki työajat eli leimasin itseni töihin klo 8 ja töistä poistuin 16:15, mutta siinä välillä en tehnyt töitä vaan luin tenttiin, kirjoitin esseitä jne. Työnantajaa kiinnosti vain se, miksen saa mitään aikaan ja minä ilmoitin, että minulle on useaan otteeseen sanottu, että esimies jakaa työt eikä niitä ole minulle annettu.
Työpaikkakiusaamistahan tuo oli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aikansa elänyt laki, ei kuulu tähän päivään. Kyllä sen pitää olla tulos tai ulos virkamiehilläkin! Ei tässä maassa ole varaa hyysätä ketään tyhjän nyhjääjää!
Meillä on viimeisen 10 vuoden aikana valtiolla ollut monet YT:t ja irtisanottu tuhansia virkamiehiä. Riittää, että ei ole enää ko. työtehtäviä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miettikääpä.
Minä olen virkamiehenä ollut tuossa tilanteessa eli ilmoitin olevani raskaana ja jääväni äitiyslomalle noin 4 kk kuluttua. Samantien minulta otettiin työni pois, vietiin jopa työläppäri ja ilmoitettiin, että työpaikalle on tultava ja töitä on tehtävä, mutta vain sitten, kun esimies niitä antaa. Eipä tuona aikana antanut eikä palattuani perhevapailta. Kun menin takaisin, esimies oli vaihtunut, mutta sama meno jatkui eli minulla oli tulostavoite, mutta ei välineitä tehdä työtäni.
Palkan sain ja työnantaja odotti, koska irtisanoudun. Siinä meni pari vuotta opiskellessa kaikki työajat eli leimasin itseni töihin klo 8 ja töistä poistuin 16:15, mutta siinä välillä en tehnyt töitä vaan luin tenttiin, kirjoitin esseitä jne. Työnantajaa kiinnosti vain se, miksen saa mitään aikaan ja minä ilmoitin, että minulle on useaan otteeseen sanottu, että esimies jakaa työt eikä niitä ole minulle annettu.
Työpaikkakiusaamistahan tuo oli.
Voi kuvitella miten pikkunilkit virkamiespomot nauttii kyykyttäessään alaisia viemällä jopa koneet ja odottaa vesi kielellä milloin se murtuu. Virat mahdollistaa sairaita työyhteisöjä ja pikkuhitlerit pääsee valtaan.
Yksityisellä tämmöinen lorvimalli ei tulisi kuuloonkaan. Työtä on tehtävä, jotta tulee rahaa palkanmaksuun. Vaikka niihinkin kiusaamista ja valtaleikkejä pesiintyy.
Käytit aikasi hyvin opiskeluun.
- Missäpä olet töissä?
- Yli-Viikarin ylitarkastajana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Väitehän ei pidä paikkaansa. Todistajien mukaan on toiminut hyvin mm. projekteissa ja uusien tarkastajien kouluttamisessa. Johtaviin tehtäviin ei ole pystynyt ja tämä on myös näkynyt alempana palkkauksena. Tätä se työpaikkakiusaaminen tekee.
Mitä iltiksen seurantaa luin just äsken niin ei siinä annettu kuvaa firman parhaasta duunarista.
Totta toisaalta ei ole myöskään väite, ettei tuo ihminen ole tehnyt mitään töissä.
Oikeudenkäyntiraportionnin mukaan ylitarkastaja ei sanonut juuri mitään. IS kirjoittaa haastatelleensa miehen työtovereita. Ylitarkastaja on kuuden ällän ylioppilas ja oli huippuopiskelija Kauppakorkeakoulussa. Hyvä käytös ja muun muassa pidetty uusien perehdyttäjänä. Johtuuko ylitarkstajan hiljaisuus todistaja siitä, että erosopimuksessa on ankara ehto olla vaiti kuten yksityisellä sektorilla usein toimitaan johtajapotkujen thteydessä. Jos on näin, oikeuden pitäisi voida ottaa tämä huomioon sopimuksen sopivuus- ja rikollisuusarvioinnissaan.
Tulee tärkeä olo veronmaksajana.