Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kotona asumisesta

Vierailija
13.03.2015 |

Missä iässä on epänormaalia asua vanhempiensa kanssa?

Itse olen 21v, täytän pian 22 ja asun edelleen äitini kanssa, koska en ole töissä jolloin voisin elättää itseni paremmin. Maksan omat laskuni ja osallistun ruokaostoksiin. Tiedän myös muutamia ikäisiäni, jotka asuvat vielä vanhempiensa luona syystä tai toisesta.

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
13.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan toi jo nyt vähän hassu....

Vierailija
2/20 |
13.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja yhtenä syynä on myös se, että minulla ei ole ystäviä joiden kanssa olla. Kun asun äitini kanssa niin on edes joku jonka kanssa voi jutella ja pysyä edes jotenkin järjissään.

AP

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
13.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä ikä ei ole niin olennainen asia, vaan syy miksi asuu vanhempien luona, ja millaiset suunnitelmat on jatkoa varten. Jossain tilanteessa voi olla fiksu ja kypsäkin päätös asua vanhempien luona, sen sijaan että kiirehtisi omaan asuntoon muuttamista vaikkapa vain siksi, että "on jo tän ikäinen". En oikein ymmärrä, miksi Suomessa ihannoidaan sitä, että pitäisi muuttaa mahdollisimman aikaisin omaan kotiin ja "itsenäistyä", vaikka käytännössä siirtyisi vain vanhempien sijaan yhteiskunnan elätettäväksi.

Jos oma lapsi haluaisi asua kotona vielä parikymppisenä, miettisin varmaan, onko se hyvä päätös joka tukee tulevaisuudensuunnitelmia, vai passivoiko ja estääkö itsenäistymästä. 

Vierailija
4/20 |
13.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun mielestäni ihan ookoo sukupuolestasi riippumatta. Pääpointtihan siinä on se, etter kuvittele asuvasi siivellä vaan hoidat osuutesi esim. juurikin ruoasta ja viikkosiivouksesta. Mites, oletko mitään tutkintoa käynyt/katseletko töitä vai onko tarkoitus jatkaa vain "kotona" asumista?
Monissa Euroopan maissa edellämainittu olisi ihan normaalia, lapset muuttavat vasta mennessään naimisiim etc.. Ei, tarkoitus ei ollut nostaa vastakkainasettelua kumpi tyyli on parempi. Muistutan vain että Suomessa itsenäistytään ihan hurjan nuorina ja ns. vieroitetaan vanhemmista hyvinkin pian. Keskimääräistä 17-18v kotoamuuttoikää on kritisoitu. Jotkut, kuten minä itse (muutin 16v pois, nyt 18) koen pärjääväni mutta olen nähnyt miten monelle ystävälle se on ollut liian vaikeaa. Realiteetit tulleet vastaan, rahat juotu, luottotiedot ja koulu kustu ja vasta sen jälkeen
takaisin lapsuudenkotiin..
Okei, lähdin rönsyilemään aiheesta mutta pointtina oli ettei kotoamuutto ole pakollista niin nuorella iällä - jos kantaa vastuunsa ja asuu vanhempiensa kanssa kuin aikuinen. Tee niinkuin hyvältä tuntuu, etsi oma reittisi äläkä mene sen mukaan mitä pidetään yhteiskunnallisesti hyväksyttävänä. Hyvää kevään jatkoa sinulle!

Vierailija
5/20 |
13.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä täytän tänä vuonna 24 ja asun vanhemmillani. Se on monen mielestä outoa, saa ollakin, mutta ei se mua haittaa. Oon saanut säästettyä hyvin rahaa ja osaan kyllä huolehtia itsestäni. Mun mielestä ei kannata liikaa stressata muiden mielipiteitä. Jos asia on sulle ja sun äidillesi ok, niin mitä se muille silloin kuuluu :)

Vierailija
6/20 |
13.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan ok. Osallistut kustannuksiin mikä olennaista. Tärkeintä on kuitenkin ettet kuluta yhteiskunnan varoja nostamalla myös asumistukea kuten tekisit asumalla "omillasi". Minusta on hassua kun tässäkin langassa heti se olisi jonkun mielestä parempi vaihtoehto kun vielä vanhempien luona asuminen.

Vierailija
7/20 |
13.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.03.2015 klo 17:33"]

Ihan ok. Osallistut kustannuksiin mikä olennaista. Tärkeintä on kuitenkin ettet kuluta yhteiskunnan varoja nostamalla myös asumistukea kuten tekisit asumalla "omillasi". Minusta on hassua kun tässäkin langassa heti se olisi jonkun mielestä parempi vaihtoehto kun vielä vanhempien luona asuminen.

[/quote]Voihan sitä nostaa toimeentulotukea vanhempien luona asuessa.

Vierailija
8/20 |
13.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.03.2015 klo 17:29"]

Minun mielestäni ihan ookoo sukupuolestasi riippumatta. Pääpointtihan siinä on se, etter kuvittele asuvasi siivellä vaan hoidat osuutesi esim. juurikin ruoasta ja viikkosiivouksesta. Mites, oletko mitään tutkintoa käynyt/katseletko töitä vai onko tarkoitus jatkaa vain "kotona" asumista? Monissa Euroopan maissa edellämainittu olisi ihan normaalia, lapset muuttavat vasta mennessään naimisiim etc.. Ei, tarkoitus ei ollut nostaa vastakkainasettelua kumpi tyyli on parempi. Muistutan vain että Suomessa itsenäistytään ihan hurjan nuorina ja ns. vieroitetaan vanhemmista hyvinkin pian. Keskimääräistä 17-18v kotoamuuttoikää on kritisoitu. Jotkut, kuten minä itse (muutin 16v pois, nyt 18) koen pärjääväni mutta olen nähnyt miten monelle ystävälle se on ollut liian vaikeaa. Realiteetit tulleet vastaan, rahat juotu, luottotiedot ja koulu kustu ja vasta sen jälkeen takaisin lapsuudenkotiin.. Okei, lähdin rönsyilemään aiheesta mutta pointtina oli ettei kotoamuutto ole pakollista niin nuorella iällä - jos kantaa vastuunsa ja asuu vanhempiensa kanssa kuin aikuinen. Tee niinkuin hyvältä tuntuu, etsi oma reittisi äläkä mene sen mukaan mitä pidetään yhteiskunnallisesti hyväksyttävänä. Hyvää kevään jatkoa sinulle!

[/quote]

Töitä etsin ja nyt kevään aikana olisi tarkoitus hankkia ajokortti. Asun pienellä paikkakunnalla niin tilanne on vähän se, että töitä ja asuntojakaan ei ihan liiaksi ole tarjolla. Ei minulla ole mikään kiire muuttaa pois vaikka töitä saisinkin, koska ei ole niitä kavereita jotka arvostelisivat päätöstäni, en seurustele tai ole hankkimassa perhettä. En edes oikein tiedä mistä ja miten etsiä asuntoa.

AP

Vierailija
9/20 |
13.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä sitten, vaikka asuisitkin kotona tuon ikäisenä? Jos teistä on toisillenne seuraa eikä sun elämä äitisi luona estä hänen seuraelämäänsä tai jotain muuta, niin asu niin kauan kuin haluat.

Kuulostat siltä, että teillä on ihan kivaa keskenänne, joten mikä kiire muuttaa pois.

Vierailija
10/20 |
13.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.03.2015 klo 17:37"]

[/quote]

Voi mutta yksin asuessa nostaa siis MYÖS asumistukea.

Vierailija
11/20 |
13.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.03.2015 klo 17:37"]

[/quote]

Mutta ei asumistukea sen toimeentulotuen lisäksi. Säästö se on pienikin säästö.

AP

Vierailija
12/20 |
13.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko ap jo opiskellut itsellesi ammatin? Minusta nuorena on tärkeintä huolehtia siitä, että on edellytykset toimeentuloon. Sopiva koulutus auttaa, ei nykyään tahdo siivoojaksikaan päästä ilman alan koulutusta. 

Työssäkäyvänäkin voi asustaa jonkun aikaa kotona samalla, kun osallistuu kustannuksiin ja säästää omaan asuntoon. Yksin muuttaminen sellaisessa tilanteessa, kun ei pysty edes elättämään itseään, on silkkaa hölmöyttä. Siis jos kotona on kuitenkin hyvä asua, ettei siellä ole alkoholi- tai huumeongelmaa ja väkivaltaa.

Vierailija
13/20 |
13.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.03.2015 klo 17:38"]En edes oikein tiedä mistä ja miten etsiä asuntoa.[/quote]

Tämä kuulostaa vähän huolestuttavalta. Sulla on monta hyvää syytä asua kotona (esim. hankkia ajokortti ja työpaikka ennen omaa kämppää), mutta jos niiden lisäksi esteenä on se, ettei oma-alotteisuutta ole asuntojen katseluun tai, saa miettimään, että aiotko jäädä kotiin vain siksi että se on helpompaa, eikä tarvitse nähdä vaivaa?

Oletko ajatellut, passivoiko äidin kanssa asuminen niin, ettei sen vuoksi tule edes etsittyä kavereita tai muuta seuraa?

Mikään kiirehän sulla ei ole vielä muuttaa, ja tällä hetkellä kotona asuminen on varmasti ihan hyvä juttu.

Vierailija
14/20 |
13.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen samaa mieltä siitä että tärkeintä ei ole minkä ikäisenä asuu kotona, vaan miksi asuu. Sinun tilanteesi kuulostaa ihan fiksulta syyltä asua kotona ja selvästi homma toimii, kerta tulette hyvin juttuun ja maksat itse kulusi. :) Älä siis tunne ainakaan turhia paineita muuttaa vielä pois, vaan jatka samaan malliin niin kauan kuin tilanne on teille molemmille mieluinen.

Vierailija
15/20 |
13.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin muutin "kotoa" vasta yli 20-vuotiaana yksin asumaan. Mutta koska ei ollut töitä, opiskelua eikä ystäviä, homma kusi ja pian muutinkin takaisin! Samana vuonna kuitenkin sain töitä ja hankin kämppiksen, jonka kanssa muutin. Kämppiksen kautta sain myös ystäviä.

Yksin on kauheaa asua, jos ei sosiaalista elämää ole. En suosittele.

Vierailija
16/20 |
13.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä se on kateutta, kun ihmetellään nuoren aikuisen kotona asumista.

Vierailija
17/20 |
13.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.03.2015 klo 17:45"]

[quote author="Vierailija" time="13.03.2015 klo 17:38"]En edes oikein tiedä mistä ja miten etsiä asuntoa.[/quote]

Tämä kuulostaa vähän huolestuttavalta. Sulla on monta hyvää syytä asua kotona (esim. hankkia ajokortti ja työpaikka ennen omaa kämppää), mutta jos niiden lisäksi esteenä on se, ettei oma-alotteisuutta ole asuntojen katseluun tai, saa miettimään, että aiotko jäädä kotiin vain siksi että se on helpompaa, eikä tarvitse nähdä vaivaa?

Oletko ajatellut, passivoiko äidin kanssa asuminen niin, ettei sen vuoksi tule edes etsittyä kavereita tai muuta seuraa?

Mikään kiirehän sulla ei ole vielä muuttaa, ja tällä hetkellä kotona asuminen on varmasti ihan hyvä juttu.

[/quote]

Tavallaan tiedän miten ja mistä etsiä, mutta en ole varma. Käsittääkseni netissä voi täyttää jonkun asuntohakemuksen ja sitä kautta mahdollisesti saa asunnon. En ole tutustunut sen kummemmin asiaan kun ei ole ollut vielä ajankohtaista minulle.

Sosiaaliset taitoni ovat aika huonot, mutta en usko sen johtuvan mistään äidin kanssa asumisesta. Pienenä se oli vain niin helppoa kun kysyi, että pääseekö mukaan leikkiin. Nyt pitäisi olla vielä jotenkin kiinnostava tyyppikin jos meinaa kavereita saada. En siis ole kiinnostava tyyppi ja kun en käytä alkoholia niin sekin vähän rajoittaa sitä kavereiden saamista ja ennen kaikkea sitä kaveruuden säilyttämistä.

Ei minulle olisi edes mikään ongelma asua äitini kanssa vaikka koko elämäni ajan, mutta ihan mielelläni joskus poiskin muuttaisin.

AP

Vierailija
18/20 |
13.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.03.2015 klo 17:44"]

Oletko ap jo opiskellut itsellesi ammatin? Minusta nuorena on tärkeintä huolehtia siitä, että on edellytykset toimeentuloon. Sopiva koulutus auttaa, ei nykyään tahdo siivoojaksikaan päästä ilman alan koulutusta. 

Työssäkäyvänäkin voi asustaa jonkun aikaa kotona samalla, kun osallistuu kustannuksiin ja säästää omaan asuntoon. Yksin muuttaminen sellaisessa tilanteessa, kun ei pysty edes elättämään itseään, on silkkaa hölmöyttä. Siis jos kotona on kuitenkin hyvä asua, ettei siellä ole alkoholi- tai huumeongelmaa ja väkivaltaa.

[/quote]

Olen opiskellut, mutta valmistuin alalle johon on aika vaikea työllistyä. Ei sekään välttämättä riitä, että on opiskellut sitä alaa miltä hakee töitä. Haen työpaikkoja joihin ei tarvitse kokemusta ja toivon, että edes lyhyitä pätkiä pääsisi tekemään.

AP

Vierailija
19/20 |
13.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen n. 60v naisen, joka asuu lähes 90 v. äitinsä kanssa.

Vierailija
20/20 |
13.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä kiirehdi mitään, elämä edessä ja uskoppas vaan että asiat loksahtavat paikoilleen, yksi kerrallaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä yksi