Pitääkö kani rokottaa kesäksi?
Meillä on 7 kuukauden ikäinen pupu, eläinkaupasta (kyllä..) vähän yli-ikäisenä ostettu. Kaikki muuten ihan ok, mutta en nyt ensimmäisen kanin omistajana tiedä pitäisikö tehdä jotain sen eteen, että kesällä voisi viedä välillä ulos tai antaa puutarhasta tuoretta syötävää? Hamstereiden kanssa olen aina keittänyt kaikki puunoksat ja kasvattanut itse sisällä yrttejä, mutta kanille kun saisi poimia luonnostakin kaikenlaista niin pelkään että tulee loisia. Hamstereitani olen vienyt uloskin vasta kun ovat olleet jo hyvin vanhoja, lähinnä vain sylissäni vienyt vähän auringonvaloon ihmettelemään. Kanilla nyt olisi valjaatkin.
Käsittääkseni poikasia ei tarvitse rokottaa, jos itse kasvattaa. Eli jos kasvattajalta olisi ostanut niin ei välttämättä olisi käynyt edes lääkärillä tarkistettavana. Eläinkauppabisneksessä ei ole edes papereita mukana eli en voi tietää oikeastaan mitään lemmikistäni, en edes että mistä maasta se tulee. Onko eläinkaupoilla minkäänlaista "terveystarkastusta" näille isommille eläimille?
Kommentit (18)
Käy kysymässä facebookin kanit ryhmästä jos olet siellä?
Kysy Univetista Espoosta. Hyvä pupulääkäri.
Minä en kaneista juuri tiedä, mutta parhaiten vastaus löytyy varmasti muualta kuin täältä. Kokeilepa tätä http://kanit.fi/ foorumia :)
Ja kanit voi madottaa ainakin sillä axilurilla. Annostus on aika pieni. Ihan eri kuin kissalle tai koiralle. Googlaamalla löytyy.
[quote author="Vierailija" time="14.03.2015 klo 01:07"]3, en ole facebookissa eli sieltä en voi nyt kysellä.
4, asun pohjanmaalla eli vähän liian kaukana, ellei niillä ole jotain neuvontalinjaa olemassa.
Ok, eli rokotetta tms ei sitten mutta osaisiko joku vielä neuvoa siitä madotuksesta? Miten se toimii, mistä saa?
[/quote]
Apteekista Axiluria. Sitä miedompaa, 250mg. Siksi se että kanin kokoiselle eläimelle helpompi pilkkoa kuin se vahvempi. Annostus on siis 20mg/kg, annetaan viitenä päivänä. Sen tabletin palan saa vaikka jonkun ruuan sisässä annettua. Banaani toimii hyvin miläli se pupulle maistuu.
Tätä ei tarvitse vuosittain tehdä, riittää että madottaa jos niitä matoja on.
Minulla kolmas kani, mutta en ole tuollaisesta kuullutkaan...se on koko kesän ulkohäkissä ja syö ruohoa yms. Yleensä olen kesän jälkeen madottanut, mutta voome kesänä en edes sitä tehnyt, kun tuo on niin lihava.
Kania ei tarvitse rokottaa. Madotus voi olla tarpeen jos kani saa ulkoilla tai syö ulkoa tuotua ruokaa, välttämätöntä ei ole sekään ellei ole epäilystä madoista.
[quote author="Vierailija" time="13.03.2015 klo 19:07"]Minulla kolmas kani, mutta en ole tuollaisesta kuullutkaan...se on koko kesän ulkohäkissä ja syö ruohoa yms. Yleensä olen kesän jälkeen madottanut, mutta voome kesänä en edes sitä tehnyt, kun tuo on niin lihava.
[/quote]
Sille lihavuudelle kannattaa tehdä jotain.
[quote author="Vierailija" time="13.03.2015 klo 19:08"]
[quote author="Vierailija" time="13.03.2015 klo 19:07"]Minulla kolmas kani, mutta en ole tuollaisesta kuullutkaan...se on koko kesän ulkohäkissä ja syö ruohoa yms. Yleensä olen kesän jälkeen madottanut, mutta voome kesänä en edes sitä tehnyt, kun tuo on niin lihava. [/quote] Sille lihavuudelle kannattaa tehdä jotain.
[/quote]
yritetty on...mutta kun kerjää koko ajan ruokaa, juoksee perässä aina kun joku menee keittiöön ja kaikki antaa... Jos olisi vain yksi ruokkija, niin sitä voisi hallita, mutta joku sitä koko ajan ruokkii.
Kiitos vastauksista. Ja 13, kiitos noista ohjeista.
[quote author="Vierailija" time="13.03.2015 klo 19:14"][quote author="Vierailija" time="13.03.2015 klo 19:08"]
[quote author="Vierailija" time="13.03.2015 klo 19:07"]Minulla kolmas kani, mutta en ole tuollaisesta kuullutkaan...se on koko kesän ulkohäkissä ja syö ruohoa yms. Yleensä olen kesän jälkeen madottanut, mutta voome kesänä en edes sitä tehnyt, kun tuo on niin lihava. [/quote] Sille lihavuudelle kannattaa tehdä jotain.
[/quote]
yritetty on...mutta kun kerjää koko ajan ruokaa, juoksee perässä aina kun joku menee keittiöön ja kaikki antaa... Jos olisi vain yksi ruokkija, niin sitä voisi hallita, mutta joku sitä koko ajan ruokkii.
[/quote]
Siihen auttaa se että lakkaatte ruokkimasta :D Meilläkin kani kerjää aina kun joku menee jääkaapille, mut ei oo pakko antaa :p Ihan pupsin omaksi parhaaksi se on, vaikka tekee kieltämättä mieli jotain pientä antaa :D
Jännä, ettei Suomessa rokoteta laisinkaan. Itse asun Ranskassa ja minun kanini niin kuin kaikki kanit täällä rokotettiin Myxoa, RHD:ta ja RHD2:ta vastaan Nobivacilla ja Filavacilla. Nopea googlaus kertoo, että näitä tauteja on löytynyt vuonna 2015 Ruotsistakin Tukholman korkeudelta. Eikö tosiaan Suomeen asti ole vielä levinnyt vai eikö vain ole asiaa tutkittu.
Eipä ole kaneja rokotettu.
Miksi ihmeessä oksat pitäisi keittää??
Jos kanille tulee matoja, sen huomaa kyllä papanoista. Voi vaikka sitten syksyllä, kun kani tulee takaisin sisätiloihin, niin antaa matolääkkeen.
Punkkien takia kyllä voisi tasaisin väliajoin käydä turkki läpi.
En ole kuullutkaan. Pupu on aina kesät ulkona. Madotan syksyllä.
Kuulinko oikein...keität hamsterille oksat...? Sinulla lienee paljon ylimääräistä aikaa...
Vierailija kirjoitti:
Kania ei tarvitse rokottaa. Madotus voi olla tarpeen jos kani saa ulkoilla tai syö ulkoa tuotua ruokaa, välttämätöntä ei ole sekään ellei ole epäilystä madoista.
Kanin rokotus on välttämätöntä tai ainakin erittäin suositeltavaa. Kani rokotetaan RHD -virusta ja myksomatoosia vastaan myxo-rhd -rokotteella, kertapistoksena nahan alle. Rokotus uusitaan vuosittain. Suosittelen tiedustelemaan oman alueen joukkorokotuspäiviä, joissa rokottaminen tulee yleensä huomattavasti edullisemmaksi.
Kania ei tarvitse madottaa ellei ole epäilyä siitä, että kanilla saattaisi mahdollisesti olla loisia/matoja.
Kannattaa selvittää lähin oikeasti kaneihin perehtynyt eläinlääkäri, sillä monelta eläinlääkäriltä ei välttämättä löydy oikeasti riittävää kaniosaamista, vaikka hoitaisivat myös kaneja.
Minä vain kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kanin rokotus on välttämätöntä tai ainakin erittäin suositeltavaa. Kani rokotetaan RHD -virusta ja myksomatoosia vastaan myxo-rhd -rokotteella, kertapistoksena nahan alle. Rokotus uusitaan vuosittain. Suosittelen tiedustelemaan oman alueen joukkorokotuspäiviä, joissa rokottaminen tulee yleensä huomattavasti edullisemmaksi.
Kania ei tarvitse madottaa ellei ole epäilyä siitä, että kanilla saattaisi mahdollisesti olla loisia/matoja.
Kannattaa selvittää lähin oikeasti kaneihin perehtynyt eläinlääkäri, sillä monelta eläinlääkäriltä ei välttämättä löydy oikeasti riittävää kaniosaamista, vaikka hoitaisivat myös kaneja.
Tässä puhutaan asiaa. Itse olen omat kanini rokottanut juuri tuota RHD:ta ja myksomatoosia vastaan vuosittain.
3, en ole facebookissa eli sieltä en voi nyt kysellä.
4, asun pohjanmaalla eli vähän liian kaukana, ellei niillä ole jotain neuvontalinjaa olemassa.
Ok, eli rokotetta tms ei sitten mutta osaisiko joku vielä neuvoa siitä madotuksesta? Miten se toimii, mistä saa?