Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vituttaa lähihoitajien tapa keskustelussa alkaa pätemään "olen alalla"

Vierailija
13.03.2015 |

Aina jos keskustellaan jollain keskustelupalstalla ihan rakentavassa hengessä esim. mielenterveysongelmista niin joku alkaa aina pätemään olevansa kuitenkin alalla ja hän tietää enemmän kuin me muut ja näin mitätöi toisten mielipiteet. Jossain vaiheessa keskustelua käy usein ilmi että ko. henkilö on lähihoitaja.

Kukaan sairaanhoitaja tai lääkäri ei koskaan ala lesoilemaan olevansa alalla. Tai ainakin kertovat oikean ammattinsa samalla. En usko että lähihoitajalla kolmivuotisen koulutuksensa niin paljon on uusinta tutkimustietoa ja älyä verrattuna muihin ihmisiin.

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
13.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
2/12 |
13.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kyllä niillä voi olla enemmän sitä tietoa, ovat kuitenkin koulutettuja, vaikka onkin aika arvostamaton koulutus joidenkin mielestä, mutta itse arvostan heidän työtään.
Miksi uskot, että heillä olisi vähemmän älyä kuin muillakin ihmisillä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
13.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.03.2015 klo 15:10"]Aina jos keskustellaan jollain keskustelupalstalla ihan rakentavassa hengessä esim. mielenterveysongelmista niin joku alkaa aina pätemään olevansa kuitenkin alalla ja hän tietää enemmän kuin me muut ja näin mitätöi toisten mielipiteet. Jossain vaiheessa keskustelua käy usein ilmi että ko. henkilö on lähihoitaja.

Kukaan sairaanhoitaja tai lääkäri ei koskaan ala lesoilemaan olevansa alalla. Tai ainakin kertovat oikean ammattinsa samalla. En usko että lähihoitajalla kolmivuotisen koulutuksensa niin paljon on uusinta tutkimustietoa ja älyä verrattuna muihin ihmisiin.
[/quote]
Varsinkin joku näyttötutkinnolla tai työkkärin kurssilla kahdessa vuodessa koulutettu onkin yht'äkkiä kaiken mahdollisen yleisasiantuntija...
Ehkä he itse oppivat todella paljon ja heijastaa sitä sitten muihin?

Vierailija
4/12 |
13.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähihoitajat tekevät tärkeää työtä niinkuin monet muutkin ammatit. Päteminen on aina ärsyttävää.. Varsinkin kun on vielä muita ihmisiä jotka tietävät oikeasti enemmän aiheesta..

Vierailija
5/12 |
13.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.03.2015 klo 15:23"]No kyllä niillä voi olla enemmän sitä tietoa, ovat kuitenkin koulutettuja, vaikka onkin aika arvostamaton koulutus joidenkin mielestä, mutta itse arvostan heidän työtään.
[/quote]
Ei varmaan puhunut kaikista vaan näistä AV-hoitajista. Tässä esimerkkikeskustelu:
ap: Kenelläkään kokemusta lääkkestä x?
vastaaja yksi: tuli paha olo, googlaa tai lue seloste voi aiheuttaa oireen y.
vastaaja kaksi: Oletkos hullu kun x-lääkettä määrättiin, siinä on sitten hirveän tarkka annostus.
vastaaja koleme: aika loukkaavaa sanoa noin kakkonen, minulle määrättiin unettomuuteen. Kuinka niin erityisen tarkka annostus? Eiköhän kaikissa lääkkeissä ole tarkkaa :)
vastaaja kaksi: KYLLÄ MINÄ TIEDÄN OLEN ALALLA JA HULLUILLE ÄXÄÄ SYÖTETÄÄN. TIEDÄN ETTÄ ON TARKKA KOSKA LÄÄKELASKUT ON TOSI VAATIVIA!!!

Vierailija
6/12 |
13.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.03.2015 klo 15:31"][quote author="Vierailija" time="13.03.2015 klo 15:23"]No kyllä niillä voi olla enemmän sitä tietoa, ovat kuitenkin koulutettuja, vaikka onkin aika arvostamaton koulutus joidenkin mielestä, mutta itse arvostan heidän työtään.
[/quote]
Ei varmaan puhunut kaikista vaan näistä AV-hoitajista. Tässä esimerkkikeskustelu:
ap: Kenelläkään kokemusta lääkkestä x?
vastaaja yksi: tuli paha olo, googlaa tai lue seloste voi aiheuttaa oireen y.
vastaaja kaksi: Oletkos hullu kun x-lääkettä määrättiin, siinä on sitten hirveän tarkka annostus.
vastaaja koleme: aika loukkaavaa sanoa noin kakkonen, minulle määrättiin unettomuuteen. Kuinka niin erityisen tarkka annostus? Eiköhän kaikissa lääkkeissä ole tarkkaa :)
vastaaja kaksi: KYLLÄ MINÄ TIEDÄN OLEN ALALLA JA HULLUILLE ÄXÄÄ SYÖTETÄÄN. TIEDÄN ETTÄ ON TARKKA KOSKA LÄÄKELASKUT ON TOSI VAATIVIA!!!
[/quote]
Niin ja tästä puuttuu tietty välissä yksi, joka kehottaa ottamaan luotettavilta sivuilta selvää tai konsultoimaan lääkäriä tai farmaseuttia jos mikään jää mietityttämään.
Tälle hoitaja sanoo: minä tiedän olen alalla, on hullujen tarkka-annoksinen lääke. Myöhemmin selviää, että tuo kehoittaja on lääkäri, farmaseutti tai lääketeollisuuden biokemisti ym. oikea asiantuntija :D

Vierailija
7/12 |
13.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
8/12 |
13.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelin aikoinaan perushoitajaksi ja myöhemmin sairaanhoitajaksi. Sh opinnoissa ei tullut paljon mitään sellaista uutta mitä en olisi jo osannut ja tiennyt. Jos joku lähäri on hyvin koulunsa käynyt ja vaikka hankkinut lisäopintoja niin voi hyvinkin tietää yhtä jos toista. Se niin riippuu ihmisen itsensä halusta hankkia tietoa.

Vierailija
9/12 |
13.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on varmaan sitä että ollaan ylpeitä saavutetusta tutkinnosta ja uudesta opitusta. Sitten käytetään näitä hienoja termejä. Eri asia osataanko jossain hätätilanteessa oikeasti toimia.

Vierailija
10/12 |
13.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.03.2015 klo 16:25"]Opiskelin aikoinaan perushoitajaksi ja myöhemmin sairaanhoitajaksi. Sh opinnoissa ei tullut paljon mitään sellaista uutta mitä en olisi jo osannut ja tiennyt. Jos joku lähäri on hyvin koulunsa käynyt ja vaikka hankkinut lisäopintoja niin voi hyvinkin tietää yhtä jos toista. Se niin riippuu ihmisen itsensä halusta hankkia tietoa.
[/quote]
Sama juttu. Olin lähihoitajana ollut vuosikausia sairaalassa ja vähän siellä sun täällä. Sh- opinnot oli lähinnä kertausta ja meni parissa vuodessa työn ohella. Ainoa konkreettinen ero on tipan laitto.

Vierailija
11/12 |
13.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä kai nyt jokainen ihminen omalta alaltaan tietää vähän enemmän kuin sen, mitä koulutuksessa on käyty läpi?

Minä olen lähihoitaja, mutta voin kyllä ihan sanoa etten tiedä mt-puolen jutuista juuri mitään. Sen sijaan tiedän aika paljon niistä asioista, joiden parissa olen työskennellyt viimeiset 10 vuotta.

Sh-opinnot on nyt vähän yli puolivälissä, enkä vielä koe itseäni mitenkään paremmaksi ihmiseksi. Ehkä sitten parin vuoden kuluttua ;)

Vierailija
12/12 |
14.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up