Miksei toimistoissa tehdä juuri koskaan vuorotöitä?
Sopisi enemmän porukkaa pieneen tilaan. Aika monelle taustatehtävälle on periaatteessa ihan sama, milloin ne hoidetaan. Ihan hyvin voisi käyttää samoja tietokoneita, työpisteitä ja toimistotarvikkeita kaksi ihmistä, kun olisi eri aikaan töissä. Verkkolevyjähän useimmat kuitenkin käyttänee ja henkilökohtaisiin juttuihin ei työkonetta ole tarkoitettu joten en näe asiassa ongelmaa.
Kommentit (48)
[quote author="Vierailija" time="12.03.2015 klo 21:30"]
Voisi olla aika kiva, jos palkanlaskija tekisi yövuoroa eikä olisi koskaan tavoitettavissa.
[/quote]
Sähköposti? Viesti? Ajattelin nyt sellaista, että moni henkilö tekee samantyylisiä hommia. Yleensä palkanlaskijallakin on joku sijainen, sillä tietääkseni hekin pitävät lomia.
[quote author="Vierailija" time="12.03.2015 klo 21:31"]
[quote author="Vierailija" time="12.03.2015 klo 21:19"]
Missä toimistoissa on kiinteät koneet? Eikä kaikilla ole omat kannettavat? Minä en ainakaan suostuisi näyttelemään jonkun toisen paskaista näppistä.
[/quote]
Et ole opiskellut koskaan?
Vastaus: monessa. Oletko lapsellinen vai tyhmä?
[/quote]
Kyllä 6 vuotta Helsingin yliopistossa, miten opiskelu liittyy tähän? Edelleen, olen ollut viimeisien 10 vuoden aikana useassa työpaikassa, mutta missään toimistossa ei ole ollut pöytäkoneita.
[quote author="Vierailija" time="12.03.2015 klo 21:30"][quote author="Vierailija" time="12.03.2015 klo 21:16"]
[quote author="Vierailija" time="12.03.2015 klo 21:13"]Vuorotyölisät on aikansa eläneitä, yölisä on ymmärrettävä, mutta en tajua miksi muuna aikana työskentelystä pitää sen enemmän maksaa. Turha kilpailukyvyn heikentäjä - toki jos on lapsia, niin sitten hankalampaa, mutta itse ainakin olen aina ollut työpaikoissa, joissa korkeintaan 10 %:lla on. Nykyisellä työpaikalla ei ole kellään pieniä lapsia tällä hetkellä. Meidän alalla on palavereja paljonkin iltaisin, koska olen rakennusalalla ja taloyhtiöiden kokoukset ovat iltaisin. Tekisin mieluusti töitä itse iltaisin enemmänkin - ärsyttää kun salilla, kaupassa yms. joutuu useimmiten käymään ruuhka-aikaan. Ei se palaverien järkkääminen päiväsaikaankaan niin yksinkertaista ole, löytää kaikille sopivaa aikaa. No jaa, tuota apu-asiaa en ole osannut ajatella, kun itse teen täysin omia hommiani. [/quote] Apua en tarvitse välttämättä minä, vaan asiakas. Lisäksi palavereihin tarvitaan monesti eri teknologiatiimien edustajia ja hankalaa se on jo nyt, saati jos oltaisiin eri vuoroissa.
[/quote]
No se on teillä sellaista. Ei se joka paikassa toimikaan. Mutta esim. meidän alalla rakennuspuolen suunnitelussa onnistuisi ihan hyvin. Samoin jossain koodaushommassa, kirjanpidossa ja monessakin insinöörityössä onnistuisi hyvin. Nykyäänkin moni tekee kuitenkin pitkiä päiviä ja pitää saldovapaita. Samoin ovathan ihmiset lomallakin välillä.
Itse en kyllä jaksa ymmärtää, miksi nykyteknologian aikana pitää jokaista pientä asiaa varten kokoontuva palaveriin. Turhaa aikaa menee matkoihin ja jos joku väittää, että palavereissa puhutaan 100 % tärkeää asiaa, en usko. En ole eläissäni ollut yhdessäkään palaverissa, missä ei hommaan olisi sisältynyt turhaa paskanjauhantaa, eikä ne ole aina työasioita. Toisaalta, jotkut taas jauhavat tyhjänpäiväistä työasiaa ja selittävät samoja asioita moneen kertaan, ihan kuin porukka olisi jossain alakoulussa.
[/quote]
No meillä on ohjausryhmää, statuspalaveria, suunnittelupalaveria jne. Itse yritän pitää mahd. vähäisenä palaverien määrän, muttakyllä tarpeellisiakin on. Kun tehdään muutakin kuin bulkkikamaa niin siihen vaaditaan suunnittelua ja neuvotteluita asiakkaan, asiantuntijoiden, kolmansien osapuolien jne kesken
Miksi ihmeessä sairaanhoitajat tai CNC-asentajat ei tee etätöitä? Paljon kätevämpää, jos tekisivät kotoa käsin hommiaan eikä vaadittaisi jotain 30 potilaan osastoja tai isoja tehdassaleja.
Minilla on kyllä pöytäkone, ja kaksi isoa 27" näyttöä. Ja on myös läppäri.
Periaatteessa ollaankin työkavereideni kanssa "vuorotyössä", sillä aikaisemmin aloittava työkaveri on töissä aamulla kuuden pintaan ja itse aloitan joskus lähempänä kymmentä.
Tosin meillä on etätyömahdollisuus, joten toimistolla olo ei ole välttämätöntä. Toisaalta työnantaja on huomioinut tämän siten, ettei kaikilla ole omaa työpistettä.
[quote author="Vierailija" time="12.03.2015 klo 21:33"]
Missä toimistoissa on kiinteät koneet? Eikä kaikilla ole omat kannettavat? Minä en ainakaan suostuisi näyttelemään jonkun toisen paskaista näppistä.
[/quote]
[/quote]
Oliko sulla siellä koulussa aina oma kone mukana? Asensitko kaikki koulussa käytettävät ohjelmat siihen?
Monessakin paikassa on pöytäkoneet edelleen. Käy kaupassa, siellä niitä yhä myydään. Siinä on puolensa. Itselläni on 30 tuuman näyttö, ei sitä voi mukana kuljettaa, tai itse asiassa kolme näyttöä; pari pienempää. Työni luonne on sellaista, että kaikki ovat tarpeen.
Kyllä 6 vuotta Helsingin yliopistossa, miten opiskelu liittyy tähän? Edelleen, olen ollut viimeisien 10 vuoden aikana useassa työpaikassa, mutta missään toimistossa ei ole ollut pöytäkoneita.
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="12.03.2015 klo 21:32"]
Voisi olla aika kiva, jos palkanlaskija tekisi yövuoroa eikä olisi koskaan tavoitettavissa.
[/quote]
Sähköposti? Viesti? Ajattelin nyt sellaista, että moni henkilö tekee samantyylisiä hommia. Yleensä palkanlaskijallakin on joku sijainen, sillä tietääkseni hekin pitävät lomia.
[/quote]
Eli sun systeemissä pitäisi olla kaksi palkanlaskijaa tekemässä yhden töitä, koska tahdot palkanlaskijan pois toimistotyöajasta. Mitä järkee?
[quote author="Vierailija" time="12.03.2015 klo 21:36"]
[/quote]
[/quote]
Oliko sulla siellä koulussa aina oma kone mukana? Asensitko kaikki koulussa käytettävät ohjelmat siihen?
Monessakin paikassa on pöytäkoneet edelleen. Käy kaupassa, siellä niitä yhä myydään. Siinä on puolensa. Itselläni on 30 tuuman näyttö, ei sitä voi mukana kuljettaa, tai itse asiassa kolme näyttöä; pari pienempää. Työni luonne on sellaista, että kaikki ovat tarpeen.
[/quote]
[/quote]
Keskustelussa puhutaan toimiston vuorotyöstä, miten opiskeluaikojen ohjelmistot/oma kone liittyy tähän?
[quote author="Vierailija" time="12.03.2015 klo 21:20"]
[quote author="Vierailija" time="12.03.2015 klo 21:19"][quote author="Vierailija" time="12.03.2015 klo 21:13"] Vuorotyölisät on aikansa eläneitä, yölisä on ymmärrettävä, mutta en tajua miksi muuna aikana työskentelystä pitää sen enemmän maksaa. Turha kilpailukyvyn heikentäjä - toki jos on lapsia, niin sitten hankalampaa, mutta itse ainakin olen aina ollut työpaikoissa, joissa korkeintaan 10 %:lla on. Nykyisellä työpaikalla ei ole kellään pieniä lapsia tällä hetkellä. Meidän alalla on palavereja paljonkin iltaisin, koska olen rakennusalalla ja taloyhtiöiden kokoukset ovat iltaisin. Tekisin mieluusti töitä itse iltaisin enemmänkin - ärsyttää kun salilla, kaupassa yms. joutuu useimmiten käymään ruuhka-aikaan. Ei se palaverien järkkääminen päiväsaikaankaan niin yksinkertaista ole, löytää kaikille sopivaa aikaa. No jaa, tuota apu-asiaa en ole osannut ajatella, kun itse teen täysin omia hommiani. [/quote]Puutunpa tuohon sen verran, että pienet lapset saa vuorohoitoon tarvittaessa, mut koululaista enää ei jos olet illat/yöt ja viikonloput töissä. Joku toimistotyö nyt oikeasti ei ole sellainen että kaikki tarvis tapahtua heti ja nyt. Itse olen ensiavussa sihteerinä joten töissä yöt ja päivät, arjet ja pyhät. [/quote] It-alalla jos tulee iso vika, niin sen vianselvityksen on tapahduttava just nyt heti
[/quote]
Eipä tuolla S-ryhmälläkään ollut mikään kiire palauttaa asiakkaiden tuplaveloituksia...se vika voi tulla it-alalla yölläkin. Tai nimenomaan voisin kuvitella, että jos käyttäjillä tulee vika, se voi tulla mihin aikaan vaan. kriittisimpiä paikkoja ovat juuri ne, joissa nykyäänkin tehdään vuorotyötä, sairaalat ja voimalaitokset esimerkiksi.
[quote author="Vierailija" time="12.03.2015 klo 21:38"]
[quote author="Vierailija" time="12.03.2015 klo 21:36"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Keskustelussa puhutaan toimiston vuorotyöstä, miten opiskeluaikojen ohjelmistot/oma kone liittyy tähän?
[/quote]
Se oli tuolle yhdelle, joka ei voi koskea koneeseen, jota joku toinen on käyttänyt. Ihmettelen vain, miten opiskelusta voi selvitä ilman että näin tekee. Rautalankaa...
[/quote]
[/quote]
Eli sun systeemissä pitäisi olla kaksi palkanlaskijaa tekemässä yhden töitä, koska tahdot palkanlaskijan pois toimistotyöajasta. Mitä järkee?
[/quote]
En tahdo. Mutta koettakaa nyt tajuta, jos hommaa tekee vain yksi, niin sitten ihan sama. Alkuperäisessä viestissä oli ajatus säästöistä. Väännetään rautalangasta, esimerkkinä vaikka tilitoimisto. Jos firmassa on neljä kirjanpitäjää, niin jakamalla työt vuoroihin selvittäisiin kahdella työpisteellä. aargh..av-mammat...
Miksei samantien tehdä kaikki etätöitä, jos se on niin yksinkertaista? Onhan sitä tosiaan verkkolevyt, VPN:t, suurin osa ohjelmistoista toimii verkossa ja etätyö on usein tehokkaampaakin. Jostain syystä työnantaja kuitenkin haluaa, että porukka on siellä toimistolla.
[quote author="Vierailija" time="12.03.2015 klo 21:39"][quote author="Vierailija" time="12.03.2015 klo 21:20"]
[quote author="Vierailija" time="12.03.2015 klo 21:19"][quote author="Vierailija" time="12.03.2015 klo 21:13"] Vuorotyölisät on aikansa eläneitä, yölisä on ymmärrettävä, mutta en tajua miksi muuna aikana työskentelystä pitää sen enemmän maksaa. Turha kilpailukyvyn heikentäjä - toki jos on lapsia, niin sitten hankalampaa, mutta itse ainakin olen aina ollut työpaikoissa, joissa korkeintaan 10 %:lla on. Nykyisellä työpaikalla ei ole kellään pieniä lapsia tällä hetkellä. Meidän alalla on palavereja paljonkin iltaisin, koska olen rakennusalalla ja taloyhtiöiden kokoukset ovat iltaisin. Tekisin mieluusti töitä itse iltaisin enemmänkin - ärsyttää kun salilla, kaupassa yms. joutuu useimmiten käymään ruuhka-aikaan. Ei se palaverien järkkääminen päiväsaikaankaan niin yksinkertaista ole, löytää kaikille sopivaa aikaa. No jaa, tuota apu-asiaa en ole osannut ajatella, kun itse teen täysin omia hommiani. [/quote]Puutunpa tuohon sen verran, että pienet lapset saa vuorohoitoon tarvittaessa, mut koululaista enää ei jos olet illat/yöt ja viikonloput töissä. Joku toimistotyö nyt oikeasti ei ole sellainen että kaikki tarvis tapahtua heti ja nyt. Itse olen ensiavussa sihteerinä joten töissä yöt ja päivät, arjet ja pyhät. [/quote] It-alalla jos tulee iso vika, niin sen vianselvityksen on tapahduttava just nyt heti
[/quote]
Eipä tuolla S-ryhmälläkään ollut mikään kiire palauttaa asiakkaiden tuplaveloituksia...se vika voi tulla it-alalla yölläkin. Tai nimenomaan voisin kuvitella, että jos käyttäjillä tulee vika, se voi tulla mihin aikaan vaan. kriittisimpiä paikkoja ovat juuri ne, joissa nykyäänkin tehdään vuorotyötä, sairaalat ja voimalaitokset esimerkiksi.
[/quote]
Kolmivuorohelppari löytyy yövikojen vuoksi mutta jos vika tulee kesken projektin tai palveluun jota ei ole siirretty tuotantoon niin helppari ei sitä selvitä. Silloin on oltava jonkun muun tavoitettavissa
[quote author="Vierailija" time="12.03.2015 klo 21:39"][quote author="Vierailija" time="12.03.2015 klo 21:20"]
[/quote]
[/quote]
Tuplaveloutusten palauttaminen ei ole niin kriittistä kuin moni muu asia mikä hoidetaan it-talon voimin. Siinä lakkaa liikenne liikkumasta, tavara kulkemasta jne kun oikein pahasti menee.
[quote author="Vierailija" time="12.03.2015 klo 21:44"]
Miksei samantien tehdä kaikki etätöitä, jos se on niin yksinkertaista? Onhan sitä tosiaan verkkolevyt, VPN:t, suurin osa ohjelmistoista toimii verkossa ja etätyö on usein tehokkaampaakin. Jostain syystä työnantaja kuitenkin haluaa, että porukka on siellä toimistolla.
[/quote]
Ap on ihmetellyt myös tätä. toisaalta, osa porukasta ei tee hommiaan, mutta esim. minun hommissani, missä työn tulos on näkyvää, se olisi helppoa. Tulospalkkio ratkaisisi ongelman helposti.
[quote author="Vierailija" time="12.03.2015 klo 21:42"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
En tahdo. Mutta koettakaa nyt tajuta, jos hommaa tekee vain yksi, niin sitten ihan sama. Alkuperäisessä viestissä oli ajatus säästöistä. Väännetään rautalangasta, esimerkkinä vaikka tilitoimisto. Jos firmassa on neljä kirjanpitäjää, niin jakamalla työt vuoroihin selvittäisiin kahdella työpisteellä. aargh..av-mammat...
[/quote]
No miksi sitä ei voinut kirjoittaa, että tässä halutaan säästöjä. Sinun systeemissäsi ekat tulisi töihin klo 6.00 ja lähtisi töistä 14.00, jolloin toinen pari tulisi töihin ja olisi töissä klo 22.00 asti. Tällöin ne laitteista ja tiloista syntyvät säästöt saadaan vuodessa tuhlattua työvuoroista johtuviin lisiin. Ei siis kannata. Lisäksi yhteistyö edellyttäisi, että osittain oltaisiin keskellä päivää samaan aikaan töissä, jolloin tarvitaan jotain lisätiloja palavereihin.
[quote author="Vierailija" time="12.03.2015 klo 21:44"]Miksei samantien tehdä kaikki etätöitä, jos se on niin yksinkertaista? Onhan sitä tosiaan verkkolevyt, VPN:t, suurin osa ohjelmistoista toimii verkossa ja etätyö on usein tehokkaampaakin. Jostain syystä työnantaja kuitenkin haluaa, että porukka on siellä toimistolla.
[/quote]
Ei läheskään aina työnantaja vaan työntekijä itse. Minäkin haluan olla suurimman osan päivistä tstolla työn ja vapaa-ajan erottamiseksi ja siksi että asioita tehdään tiimeissä ja toisinaan asioista on hyvä puhua kasvokkain.
[quote author="Vierailija" time="12.03.2015 klo 21:33"][quote author="Vierailija" time="12.03.2015 klo 21:31"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Itse voisin kysyä samaa. It-alalla työskentelen ja ohjelmistokehittäjillä on kannettavat. Pöytäkoneisiin olen törmännyt silloin, kun on haluttu, että työt tehdään asiakasyrityksen tiloissa ja tuolloin etätyömahdollisuutta ei it-konsultille ole annettu.
Itsellä toimistotyöläisenä ainakin on paljon asioita hoidettavana amerikkalaisten kanssa. Nehän tulee siellä jenkeissä töihin about just silloin kun itse olisin jo iltapäivällä lähdössä kotiin. On "muutaman" kerran mennyt pahasti iltavuoroksi, kun palaveeraa niiden kanssa puhelimessa...