Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

kortisoonipiikki olkapäähän - sivuvaikutukset?

Vierailija
12.03.2015 |

Kädestä lähti voima ja käytiin magneettikuvissa, joista selvisi että olkapäässä revähdys ja nivelpussissa liikaa nestettä tai jotain tällästä. Ensikuun alussa olisi tarkoitus ottaa olkapäähän kortisonipiikki ja siksi haluaisin kuulla kokemuksia. Olen kauhuissani lukenut netin keskustelupalstoilta että kättä ei voi liikuttaa piikin laiton jälkeen melkeen viikkoon, valtavaa lihomista ja turvotusta, väsymystä yms. haittavaikutuksia. Onko nämä totta?

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
12.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kokemusta, mutta isälläni pistos meni pieleen ja olkapää kipeytyi entisestään. Pistos pitää todellakin pistää oikeaan paikkaan, mieluiten ultraohjauksessa.

Vierailija
2/20 |
12.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyviä kokemuksia vain. Olen saanut kortisoni-puudutepistoksia olkapäähän ja polveen. Jos pistos menee ohi ärtyneimmän paikan, se vain ei tehoa. Jos osuu hyvin, kipu helpottaa nopeasti ja vajaan vuorokauden ajan on taivaallista olla kivuton. Kauhukertomukset ovat vahvasti liioiteltuja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
12.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua on reuman takia piikitetty kortisonilla lonkkia lukuun ottamatta liki kaikkiin niveliin. Mitään ongelmia ei ole ollut. Mitä nyt pahasti tulehtuneisiin ja turvonneisiin paikkoihin itse piikitys on saattanut sattua ja aiheuttaa ikävää paineen tunnetta, mutta sekin on mennyt tunneissa ohi. 

Vierailija
4/20 |
12.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei tämäkään naikkonen ole tainnut olla koskaan oikeasti sairas...iikk..kun lihon..kysypä vaikeasti reumasairaalta..

Vierailija
5/20 |
12.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän työterveyslääkärin patenttilääke kaikkiin vaivoihin.:-D Ja luonnollisesti suoraan hommiin kulkematta sairasloman kautta.

Vierailija
6/20 |
12.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen saanut kortsonipistoksen mm. lukkiutuneeseen selkään ja auttoi muutamassa tunnissa niin, että olin täysin kivuton. Kortisonitablettien pidempi aikainen käyttö voi aiheuttaa nesteen kertymistä ja täten turvotusta sekä painonnousua. 

Vierailija
7/20 |
12.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kortisonipiikki x 2 olkapäähän.
Muutaman päivän ajan pistoksen jälkeen olkapää on kipeä. Mutta sitten kyllä helpottaa. En oo huomannu mitään ikäviä sivuvaikutuksia. Auttoi hyvin kipuun.

Vierailija
8/20 |
12.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kortisonipiikki reiteen, jossa oli limapussin tulehdus. Ei sivuvaikutuksia, kipu hellitti 3. päivän jälkeen. Aika epätodennäköiseltä tuntuu, että kukaan yhdestä piikistä lihoisi. Eri asia on vuosia kestävä kortisonilääkitys.

Vierailija
9/20 |
12.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet kysellyt keskustelupalstoilta? Miksi et kysy ammattilaisilta?? Kortisoni haurastuttaa luita. Nykyään ei lääkärit niitä laittele mielellään, 1-3 kertaa max. 

Mm. astmalääkkeessä on kortisonia. pitää huuhdella suu hyvin lääkkeen ottamisen jälkeen. Jos ei huuhtele hyvin, hampaat murenee suuhun. Kiva juosta hammaslääkärillä. En ole koskaan kuullutkaan mistään neste/turvotus/lihomisjuttuja? Olen astmaatikkona käyttänyt kortisonia sisältävää lääkettä yli 20v.

Vierailija
10/20 |
12.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.03.2015 klo 20:03"] En ole koskaan kuullutkaan mistään neste/turvotus/lihomisjuttuja? Olen astmaatikkona käyttänyt kortisonia sisältävää lääkettä yli 20v.

[/quote]

Pikkulapsina reumaan sairastuneilla ja siitä asti kortisonia saaneilla olen nähnyt  sivuvaikutuksia. Heillä kortisoni on aiheuttanut pituuskasvun tyrehtymistä, ja kasvot ovat aika pöhöttyneen näköiset. Tosin näissä tapauksissa kortisonin määrä lienee ollut suhteellisen suuri kaiken aikaa lapsesta asti. Minullekin joskus varhaisteininä reumasairaalan ylilääkäri ehdotti jotain hormonihoito- tms. kokeilua mahdollisen pituuskasvun loppumisen takia. Jälkeenpäin mietittynä onneksi minä ja vanhemmat emme suostuneet, koska kasvoin lopulta keskipituiseksi.

Vierailija
11/20 |
12.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksittäiset pistokset eivät taida aiheuttaa sivuvaikutuksina juuri mitään. Itsellä vei kivun (siinä on yleensä kipulääke mukana) ja mahdollisti kuntoutuksen lievän kiertäjäkalvosinvamman jälkeen.

Vierailija
12/20 |
12.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle laitettiin pitkävaikutteinen polveen ja kaikki meni hyvin. Kipu ja liikkuvuus palasi vuorokaudessa. Ainoa sivuoire jota tuli oli kasvojen ihon kuivuminen, niin että se hilseisi. Täytyi viikon verran pestä kookosöljyllä ja pari kertaa pv. tehdä ns. Rasvanaamioita jostakin apteekin voiteesta.

Vierailija
13/20 |
15.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoituksestasi on jo aikaa mutta voisitko kertoa kauanko käsi oli kipeämpi? Saiko isäsi jotain apua? Tai onko muilla vastaavia kokemuksia? Tyttärelläni kävi juuri samallalailla ja on nyt kuukauden olkapää kipuillut piston jälkeen arkisissakin hommissa ja olen huolissani. Lääkäri ei ainakaan myöntänyt virhettä..

Vierailija
14/20 |
09.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei

Vierailija
15/20 |
09.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kalasataman terveyskeskuksen lääkäri Alimy Aziz on paras kortisonin piikittäjä Helsingissä. Hän on ollut Libyassa sotalääkäri. Tietää mitä tekee.

Muuten, ei yhdestä piikistä ehdi lihoa. Esim olkapään kiertäjäkalvo ongelmassa, kipuun vaikuttaa, missä vaiheessa tulehdus on.

Vierailija
16/20 |
09.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Potilas voidaan lopettaa kortisonipiikillä

Vierailija
17/20 |
09.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisäävät revähtymien riskiä, joten sinällään erikoinen hoito juuri reveähtymästä aiheutuvaan kipuun. Helpottaa onnistuessaan oireita, mutta ei poista syytä. Edullinen tapa vältttää tarkemmat ja kalliimmat tutkimukset, joihin ehkä päästetään kolmen piikin jälkeen. Kolme piikkiä siksi, että silloin jo riskit revähtymistä ovat liian suuret otettaviksi ja täytyy yrittää muita hoitoja.

Vierailija
18/20 |
09.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain piikin olkapäähän. Itse piikki oli kivuton. Etukäteen annettiin infoa että vuorokauden verran voi olla kipeämpi, sitten helpottaa. Näin kävi.

Ei mitään sivuvaikutuksia eikä isompaa harmia kuin tuo kipu jonkin aikaa johon olin valmistautunut.

Vierailija
19/20 |
09.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle on pistetty kortisonia olkapäähän kahdesti.

Eka kerralla lääkäri tyhjensi ampullin eri kohtiin olkapäätä tökki3n. Näytti luursngon olkapäästä, mihin kohtiin ja selitti miksi. Kipu katosi kuukausiksi vuorokausi lääkityksestä. Itse piikitys ei juuri tuntunut eikä lisännyr kipua.

Toinen lääkäri selitti kuvien kera jokseenkin samat asiat. Pisti jokseenkin samaan kohtaan, mutta ei liikuttanut piikkiä vasn pruuttasi sen kerralla tyhjäksi samaan kohtaan. Seurauksena tunnin päästä järkyttävä vajaan viikon kestävä kipu. Kaiken kaikkiaan olkapää oli kuukauden kipeämpi kuin ennen pistosta.

En tiedä mistä ero johtuu. Vaikka epäilen, että syynä oli erilainen pistotekniikka. Mutta voihan olla, että olkapäässä oli jotain muuttunut tällä välillä tai sotten kortisonia meni hiukan eri kphtaan.

Kuvauksissa löytyi kiertäjäkalvoissa reikä. Ortopedi sanoi, ettei mielellään leikkaa, jos kestän yökivut, jotka kuulemma johtuivat siitä, että hapan nivelneste pääsi reiästä lihakseen ja ärsytti lihaksen hermoja. Kipu herätti tunnin välein. Ravistelin ja pyöritin olkapäätä ja taas tunti unta. Ortopedin mukaan kipu hellittää yleensä noin vuoden päästä ja että leikkauksen onnistumisesta ei ole takeita. Kärvistelin vuoden ja kipu on hellittänyt, olkapää liiKkuu normaalisti.

Vierailija
20/20 |
09.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulle laitettiin pitkävaikutteinen polveen ja kaikki meni hyvin. Kipu ja liikkuvuus palasi vuorokaudessa. Ainoa sivuoire jota tuli oli kasvojen ihon kuivuminen, niin että se hilseisi. Täytyi viikon verran pestä kookosöljyllä ja pari kertaa pv. tehdä ns. Rasvanaamioita jostakin apteekin voiteesta.

Kasvojen kuivuminen johtui jostain muusta, paikallinen kortisonihoito polveen ei tuollaista aiheuta.