lenkkariboikotti alkoi nyt!!
En aio ostaa enää iki päivinä pojalleni lenkkareita muuta kuin urheilukäyttöön. Eihän aikuisetkaan käytä niitä kuin urheillessa, eihän? Stockmannin kenkäosastokin on täynnä vaan poikien lenkkareita. Okei, oli siellä pari hyllymetriä poikien mustia juhlakenkiä myös, ja nyt jo tietysti talvikenkiäkin: goreja, jotka ovat hyvinkin lenkkareiden oloisia, argh. Inhoan suomalaista kenkäkultturia!!! Haluan siistejä, vaatimattomia, mutta laadukkaita nahkakenkiä arkikäyttöön: onko se liikaa vaadittu?
Kommentit (16)
ulko-pihakengiksi lenkkareita ! niistähän on paljon lääkäritkin kirjoittaneet että kun nykyän lapsilla on vaan lenkkareita, jotka ovat liian pehmeitä/tukevia lapsen jalalle. että jalan kehitys vääristyy niissä. minä olen suosinut korkeintaan timberlandin ulkoilujalkineita, jotka ovat " kenkämaisempia" kuin lenkkarit. ei tulisi mieleenkään laittaa lapselle lenkkareita joka päivä pihaleikkeihin.
eli samaa mieltä siis ap:n kanssa.
eikä lenkkareita ole vielä meidän perheessä tähän päivään mennessä nähty. Lasten kengät on meillä tukevia nahkakenkiä, joita on vähintään 2 paria per lapsi. Talvella on myös goretex-kengät. Saappaita välttelemme myös parhaamme mukaan ;-) Sisäkäytössä päiväkodissa molemmilla on varrelliset sandaalit. Syynä kenkävalintoihin molempien lasten yliliikkuvat nilkat, joille lenkkarit ei anna minkäänlaista tukea. Ehkä joudun antamaan periksi siten kouluiässä kun liikuntatunnille tarvitaan lenkkarit.
jopa pidettyä enemmän kuin lenkkareita (lenkkareissa nauhat, joten poika ei viitsi nauhojen kanssa taistella...).
eli kaupoille lähdettäessä ym sellaiset siistit tummansiniset lenkkarit jalkaan.
Juoksemiseen ym leikkiin meillä oli kuitenkin (apua en nyt muista merkkiä??) sellaiset ööö..vaelluskengän (??) näköiset,siis lenkkarimaiset muttei lenkkarit.. Olikohan liian vaikeasti sanottu :)
Syksyksi on nahkakenkää ja gorea,samoin talveksi. Ei kaikki goret ole lenkkarimaisia/mallisia.
lapset nyt 4v, 5v ja 6v.
6v on jalkapalloa varten nappulakengät, mutta ne on käytössä vain urheillessa ;)
Meillä käytetään kesällä nahkasandaaleja, nahkakävelynkenkiä ja eccon sellaisia helposti jalkaan vedettäviä joustavia kangas-nahdayhdistelmä kenkiä.
Syksyllä käytetään goretex kenkiä ja nahkakenkiä. Kumisaappaita ei meillä ole, niitä ei ole vaan tarvittu.
Talvella on goretexit ja nahkakengät käytössä.
Itse olen ainakin kenkiä löytänyt. Tilannut mm. kavatin nettikaupasta, ostanut trendikengästä, k-kengästä ja ecco shopista. Täälläpäin markettien kenkähyllyt saa kiertää kaukaa, edes goretex kenkiä ei markeista täältä löydy lapsille.
Turhaa leimata lenkkareita kokonaan. Niissä on myös eroja - jos ostaa kympillä tarjoustalosta niin ei voi odottaa samaa tukevuutta kuin yli 50,- kengistä. Tietty jos on nilkkaongelmaa, niin toki se vaatii tyoisenlaiset popot.
Kesällä sandaalit tai paljaat jalat, syksyllä korkeavartisemmat maastopopot tai nahkakengät, mutta myös lenkkarit kuivana lämpimänä päivänä! Kangastossuja kesällä myös käytössä.
Kuusivuotiaalla ( ja jo 5v..) pojalla meno on niin hurjaa, että mitkään kengät eivät kestä...ihan sama kuin haalareissa. Vaikka olis kuin kalliit ja ns. kestävät materiaalit, niin kundihan hoksaa just sen kallion tai sepelikasan jossa liukua, uida, sukeltaa vaikka ympäristössä olisivähemmän kuluttavia alueita kuten lunta...tai sitten kenkä on sisältä ehjä mutta pinta muuttunut tunnistamattomaksi...ja äiti antaa mennä vaan : )
Hyvä kun liikkuu ja mitä useamman mallisissa kengissä ja mahdollisimman paljon paljain jaloin sen parempi.
enkä osta enää! Ostin olevinaan hyvät: Vikingit, jotka voi pestä koneessa ja ovat nahkaa. Kenkäkauppias auttoi löytämään oikean koon... mutta eipä olleetkaan tukevat. Jonkin ajan päästä selvisi, että tyttöni oli niin kovasti halunnut nuo lenkkarit, että oli valehdellut ettei kantapää nouse kävellessä... Eli olivat liian isot ja leveälestiset. On niillä kevät ja tää syksy pärjäilty, mutta eivät ne minusta kunnon nahkakenkiä korvaa. Jätin sellaiset ostamatta, kun ajattelin näiden lenkkareiden ajavan saman asian.
Jatkossa ostan nahkakengät ja jos tytön urheiluinto jatkaa kasvuaan, ostan sitten ihan erikseen urheilulenkkarit.
Kesällä meidänkin lapset kulkevat sandaaleissa tai paljasjaloin, joten nahkakenkää tarvitaan vain keväällä ja syksyllä. Kangastossuja en ole enää ostanut, kun tuntuvat niin heppoisilta.
osanderi:
Turhaa leimata lenkkareita kokonaan. Niissä on myös eroja - jos ostaa kympillä tarjoustalosta niin ei voi odottaa samaa tukevuutta kuin yli 50,- kengistä. Tietty jos on nilkkaongelmaa, niin toki se vaatii tyoisenlaiset popot.Kesällä sandaalit tai paljaat jalat, syksyllä korkeavartisemmat maastopopot tai nahkakengät, mutta myös lenkkarit kuivana lämpimänä päivänä! Kangastossuja kesällä myös käytössä.
Kuusivuotiaalla ( ja jo 5v..) pojalla meno on niin hurjaa, että mitkään kengät eivät kestä...ihan sama kuin haalareissa. Vaikka olis kuin kalliit ja ns. kestävät materiaalit, niin kundihan hoksaa just sen kallion tai sepelikasan jossa liukua, uida, sukeltaa vaikka ympäristössä olisivähemmän kuluttavia alueita kuten lunta...tai sitten kenkä on sisältä ehjä mutta pinta muuttunut tunnistamattomaksi...ja äiti antaa mennä vaan : )
Hyvä kun liikkuu ja mitä useamman mallisissa kengissä ja mahdollisimman paljon paljain jaloin sen parempi.
Meilläkin kohta 7v pojalla meno on niin hurjaa,ettei mitkään kengät kestä.Jännä juttu...että Kenkä Pertissä kovasti kehuivat esim. Kangaroosin lenkkareita,joita meiltä löytyy.Myyjä sanoi,että nahkaiset (tai nupukkia) olevat lenkkarit ovat ihan hyviä arkikäyttöön.Jos on normaalit terveet jalat niin ei ne lenkkarit niitä pilaa.Meiltä löytyy myös nahkakengät,mutta ne jää aina käyttämättä ;)
Pomppisitko, juoksisitko, loikkisitko, sauvakävelisitkö yms. itse täysin vaimentamattomilla kävelykengillä? En minä ainakaan.
5-vuotiaan pojan pihaleikit ovat kaikkea muuta kuin keinussa istumista. Jos kävelylle lähdetään, niin poika juoksee ja sitä rataa.
Se, minkälaatuiset lenkkarit lapselleen ostaa, on taas jokaisesta vanhemmasta itsestään kiinni. Turha yleistää kaikkia lenkkareita samaan kelvottomien kastiin.
Itse voi suositella matalaan ja kapeaan jalkaan Kangaroosin lenkkareita: ovat kiertojäykät, niissä on tukeva kantakappi ja pohja taipuu päkiän kohdalta hyvin.
Esikoisella normaalit jalat - kaikki käyvät. Kuopuksella erikoisemmat tarpeet - ei lenkkareita vielä muutamaan vuoteen, mutta esim. saappaat jos keli niin vaatii.
Keskimäärin lenkkarit on aivan ala-arvoisia eli eivät täytä hyvän kengän kriteereitä. Ehkä noin 10% lasten lenkkareista on kunnollisia. Sitten olen tehnyt saman havainnon, että Stockan kenkävalikoimat ovat olleet tänä vuonna aivan tuuperruttavan huonot. Vain lenkkareita pojille tietyissa koissa ainakin, niin ja juhlakenkiä ja kumppareita. Onneksi kunnollisia nahkaisia nauhakenkiäkin saa. Minusta lapsella tulee olla kahdet hyvät kengät ja niitä molempia on hyvä käyttää vuoropäivin. Meillä pojalla päiväkodissa torstaisin jumppa/urheilupäivä, niin käytännössä poika on ma, ke ja pe kunnollisissa kengissä ja ti ja to lenkkareissa. Näin jalka ei totu liian tukeviin lenkkareihin ja toisaalta sitten taas on urheillessa kunnolliset kengät.
Minä en vertaisi kenkiä haalareihin - haalareilla kun ei ole mitään tekemistä lapsen terveyden kanssa, jollei nyt aivan vilustumaan pääse, mutta ei haalarilla jalka- tai selkävikoja saa aikaiseksi. Samoin en vertaisi aikuisen ja lapsen jalkaa, lapsen jalka kun on aivan muovautuvaa 18-vuotiaaksi asti.
*liputtaa kunnollisten nahkakenkien puolesta, lenkkareillakin oma sijansa, mutta ei jokapäiväisessä ja jatkuvassa käytössä*
mutta jos koululainen haluaa käyttää lenkkareita (kun kaikilla muillakin on!),niin siinä ei ole äidillä paljon sanomista.Synttäreille ja juhliin poika suostuu laittamaan nahkaiset kävelykengät (painostuksen alaisena),muulloin ei ;)
Rukiinen on oikeassa, että tietyssä vaiheessa voi olla vaikea ostaa muita kuin " muotikenkiä" . Tällöin varmasti kompromissi lienee tarpeen ja edelleen peräänkuuluttaisin sitä, että kyllä kahdet kunnon kengät olis tarpeen. Jos katsoo, että toiset on vaikka kunnolliset lenkkarit ja toiset vaikka lenkkareita muistuttavat kunnolliset nahkakengät ja niitä käyttää vuoropäivin, niin varsin hyvä paketti varmasti on. Ei kaikki kunnon nahkakengät kuitenkaan näytä miltään Ajavilta ;-), mutta totta on, että vaivaa pitää nähdä.
Mietin sitä, että itse ainakin pidän eniten kengistä jotka olen sisään ajanut. Meillä on kaikilla lapsilla sesongista riippuen käytössä 4-6 jalkineet yhtä aikaa ja joitakin kenkiä tulee käytettyä vain muutaman kerran (ne tietysti siirtyvät seuraavalle lapselle/keräyksiin). Yleensä ostan yhdet tai kahdet laadukkaammat ja muut ovat sitten värin tms perusteella hankittuja. Siis, kannattaako yrittää pitää 1-2 kenkiä, jotka tekeytyvät lapsen jalkoihin, vai vaihdella paljon?
Minä taas aion jatkossakin ostaa pojalle (3,5 vuotias) ulkokäyttöön lenkkareita. En mitään halpismalleja marketista vaan merkkilenkkareita. Tämän kesän ekat marketin lenkkarit kesti kokonaista 3 vkoa ehjinä, mutta adidakset kestivät koko kesän.
Meillä ainakin ulkona juostaan, kiipeillään, peuhataan jne. Mikä olisi parempi kenkä ulkokäyttöön kuin hyvät lenkkarit? En itsekään lähde pihalle nahkakengillä, kun tarkoituksena on liikkua?!?
siis juoksemista, hyppimistä ja kiipeilyä. Siihen hommaan itsekin panisin mieluiten lenkkarit. Mutta aina olen kyllä nahkengätkin pojalle löytänyt, ei niissä tosin ihan joka kaupassa ole paljon valikoimaa.