Kun lapsi varastaa kotoa..
Miten toimia kun lapsi varastaa kotoa rahaa, koruja, vaatteita yms. Kyseessä on miehen 11 vuotias lapsi joka on luonamme jokatoinen viikonloppu. Nyt olen havainnut että lapsen käydessä meillä katoaa rahaa säästölippaasta ja rahapussista, vaatteitani katoilee kaapista, minun lapsena saamat kaulakorut kadonnut korurasiasta ja pienet sormukset ja korvakorut katoilee lapsen mukaan.
Miehelle asiasta olen useita kertoja asiasta sanonut muttei hän noteeraa koko ongelmaa. Onko ainoa vaihtoehto alkaa hommaamaan lukkoja laatikoihin ja kaappeihin vai vahtia lasta 24/7 ja tehdä laukkutarkastus ennenkuin päästetään lähtemään äidille?
Kommentit (29)
Ette ole lapselle puhuneet tuosta? Lapsihan voi väittää äidilleen, että saa ne teiltä.
Minä olen lapselle useaan otteeseen sanonut ettei tavaroita saa ottaa luvatta mutta lapsi kieltää aina kaiken. Olen yrittänyt kertoa että esimerkiksi kun lainaa minun korvakorujani voi osa niistä olla hyvinkin arvokkaita minulle, esimerkiksi kuolleen isomummoni korvakorut ovat kadonneet. Tuntuu että lapsi ajattelee että kun kukaan ei tosissaan häntä kiellä tai syyllistä varastamisesta ja asioista ei kukaan muu sano niin silloin niin voi tehdä. Lasten äidille yritin myös asiaa kertoa mutte hän halunnut kuunnella.
Pidä lukkojen takana. Pyydä miestäsi puhumaan lapsen äidille.
Tee sille ansa, jotta miheskin herää ongelmaan
Mitä jos varastaa tavaroitasi äidilleen
Kävi sama mielessä, mitä jos äiti pyytää kateuttaan varastamaan?
Tuntuis hullulta et 11-vuotias POIKA varastaa naisen vaatteita? Tai koruja, rahan vielä ymmärrän...
Soita lapsen äidille ystävällinen puhelu ja kysy onko mummosi korvakorut epähuomiossa mennyt lapsen mukaan.
Nosta iso mekkala, varovsinen vihjailu ei tepsi
Pistä sinne korurasiaan korujen tilalle ja säästöpossuun lappu: "varastaminen on poliisiasia, mutta voin unohtaa koko jutun jos tuot koruni takaisin heti seuraavalla kerralla tullessasi käymään".
Ihme vatuloita lapsen vanhemmat, jos niitä ei kiinnosta yhtään.
[quote author="Vierailija" time="12.03.2015 klo 10:16"]
Tuntuis hullulta et 11-vuotias POIKA varastaa naisen vaatteita? Tai koruja, rahan vielä ymmärrän...
[/quote]
Lukeeks tuolla jossain että POIKA??
aika vahvat syytökset ja missä välissä hän puuhailee, onko paljon itsekseen teillä ollessaan???
jos käy joka toinen vkl, niin mun mielestä olisi kohtuullista silloin viettää aikaa hänen kanssaan, käydä uimassa, pyöräilemässä, pitseriassa, ostoksilla, viedä harrastuksiin (jos niitä on) laittaa yhdessä ruokaa, vuokrata leffoja illaksi, saunoa jne... silloin jää tavaran tonkiminen vähemmälle ja ostakaa lapselle jotain mitä hän haluaa, niin ei tartte varastaa. Jos tyttölapsi, niin menkää valkkaamaan korvakorut kaupasta (hopeiset kauniit maksaa noin 10-20€). Järjetöntä edes majoittaa lasta, jollei hänen kanssaan olla, vaan haahuilee siellä yksinään tonkimassa jotain sun vaatekaappia, missä te olitte silloin, lapsen isä ja sinä?
[quote author="Vierailija" time="12.03.2015 klo 10:20"][quote author="Vierailija" time="12.03.2015 klo 10:16"]
[/quote]
Lukeeks tuolla jossain että POIKA??
[/quote]
Ai eipäs luekkaan :D sorry my bad
Ajattelin viikonloppuna ilmoittaa lapselle että minun wc- on nyt minun käytössäni ja lapsi saa käydä pesuhuoneen wc:ssä. Lisäksi ajattelin että vaikka lähdemmekin poikamme jääkiekko-otteluun viikonloppuna täytyy tytön lähteä mukaan, jos ihmettelee miksi ei saa jäädä kotiin totean ystävällisesti että hänen ollessa meillä yksin meiltä häviää koruja ja rahaa joten jatkossa lapset ovat kotona ainostaan valvotusti kunnes korut ja tavarat ovat löytyneet.
Minunkin lapseni varastaa meiltä. On aina varastellut vähäsen rahaa. Ei ole puheet auttanut. En pysty vahtimaan näköjään tarpeeksi käteisiäni. En aina edes tiedä, onko varastanut vai ei. Lapsi jo 13.
Lapsella on öitinsä luona 4 pientä sisarusta, ymmärrän täysin että lapsi haluaa toisinaan viettää aikaa itsekseen eikä halua lähteä meidän kanssa pulkkamäkeen tai ratsastamaan.
ja ps. millaisia määriä käteistä rahaa teillä ihmiset on kotona sukanvarressa? Meillä on usein max. 20€ ns. hätävarapurkissa, ja sieltä nimenomaan esikoinen 8v saa ottaa rahaa, jos lähtee ex-tempore kaverin kanssa ulkoilemaan ja haluaa hakea kaupasta välipalaa. Pienempi lapsi ei vielä itsekseen liiku pihasta pois, joten hän ottaa sieltä rahaa vain niin, että minä tai isä tiedämme ja olen mukana (vaikka pyörälenkille jätskirahat). Mutta pointti on, että kai te annatte lapselle taskurahaa, 11-v tarvitsee jo omaa rahaa lähteä kaverin kanssa kaakaolle, käydä ostamassa itsekseen joku lehti kioskilta yms. jos siis jätätte hänet yksin jonkun jäkispelin ajaksi normaalisti, niin sillä välillä hänelle voisi myös jättää 5-10€ taskurahaa, eikö
[quote author="Vierailija" time="12.03.2015 klo 16:12"]
[quote author="Vierailija" time="12.03.2015 klo 10:58"]
[quote author="Vierailija" time="12.03.2015 klo 10:07"]
Miten toimia kun lapsi varastaa kotoa rahaa, koruja, vaatteita yms. Kyseessä on miehen 11 vuotias lapsi joka on luonamme jokatoinen viikonloppu. Nyt olen havainnut että lapsen käydessä meillä katoaa rahaa säästölippaasta ja rahapussista, vaatteitani katoilee kaapista, minun lapsena saamat kaulakorut kadonnut korurasiasta ja pienet sormukset ja korvakorut katoilee lapsen mukaan.
Miehelle asiasta olen useita kertoja asiasta sanonut muttei hän noteeraa koko ongelmaa. Onko ainoa vaihtoehto alkaa hommaamaan lukkoja laatikoihin ja kaappeihin vai vahtia lasta 24/7 ja tehdä laukkutarkastus ennenkuin päästetään lähtemään äidille?
[/quote]
Vaatisin kaikkia kadonneita tavaroita takaisin ja puhuisin ensin miehelle. Hänen vastuullaan on hoitaa asia kuntoon.
Jos mies olisi sitä mieltä että hänen lapsensa hyvinvoinnin nimessä minun pitää kärsiä tavaroitteni katoamisesta, saattaisin lopettaa suhteen. Kyse ei ole niinkään siitä että joku paita tai korvakoru olisi minulle perhettä tärkeämpi, vaan periaatteesta ja siitä miten haluan läheisteni minua kohtelevan.
[/quote]
eihän tässä ole kyse lapsen hyvinvoinnista, vaan pahoinvoinnista... jotain hän kokee olevansa tuolla isän luona ja isänsä suhteen vailla...
ratkaisu kaikkien hyvinvointiin ei ole poliisi ja lastenvalvoja, vaan rakkaus! Keskustelu isän ja lapsen kanssa sekä huomion kiinnittäminen siihen, millainen on lapsen suhde isään ja äitipuoleen ja antavatko he tosiaan lapselle sydämensä... (hikiset korut ovat tässä sivuseikka)
[/quote]
Jos lapsi olisi varastanut vieraalta, olisitko silti sitä mieltä ettei koruja tarvitse palauttaa? Ei omistusoikeus siitä muutu jos varas on perheenjäsen.
Ei kysymys ole nyt siitä ettei lapselle annettaisi huomiota tai rahaa tai hänelle ei koskaan ostettaisi mitään, ihan yhtälailla hän saa rahaa ja rakkautta meidän luona kuin muutkin lapset saavat. Nyt on vain tullut tämä varastelu, joskus aikaisemmin jo havaitsin hänellä korvissa minun halvat korvakorut jolloin asiasta sanoin että pitää kysyä lupa ennenkuin tavaroita otetaan johon sain vastaukseksi olan kohautuksen. Nyt kun laatikosta tosiaan katosi kaksi ARVOKASTA korua, tuli mittani todella täyteen.
[quote author="Vierailija" time="12.03.2015 klo 10:58"]
[quote author="Vierailija" time="12.03.2015 klo 10:07"]
[/quote]
Vaatisin kaikkia kadonneita tavaroita takaisin ja puhuisin ensin miehelle. Hänen vastuullaan on hoitaa asia kuntoon.
Jos mies olisi sitä mieltä että hänen lapsensa hyvinvoinnin nimessä minun pitää kärsiä tavaroitteni katoamisesta, saattaisin lopettaa suhteen. Kyse ei ole niinkään siitä että joku paita tai korvakoru olisi minulle perhettä tärkeämpi, vaan periaatteesta ja siitä miten haluan läheisteni minua kohtelevan.
[/quote]
eihän tässä ole kyse lapsen hyvinvoinnista, vaan pahoinvoinnista... jotain hän kokee olevansa tuolla isän luona ja isänsä suhteen vailla...
ratkaisu kaikkien hyvinvointiin ei ole poliisi ja lastenvalvoja, vaan rakkaus! Keskustelu isän ja lapsen kanssa sekä huomion kiinnittäminen siihen, millainen on lapsen suhde isään ja äitipuoleen ja antavatko he tosiaan lapselle sydämensä... (hikiset korut ovat tässä sivuseikka)