Kela asumistuen tarkistuksessa mennyt jo 21 päivää
Laitoin jo viestiä sinne et voisiko kiiruhtaa. Kiva kun on vuokrat myöhässä ja laskut maksamatta
Kommentit (10)
Itse sain viestiä, että käsittelyaika on nyt noin 5 viikkoa. Tavoiteaika on neljä viikkoa. Olet nyt vähän hätäinen
Taasko? Sinulla oli jo aiemmin tuo sama määrä päivä mennyt. Onko sinun maailmassasi aika pysähtynyt?
Vierailija kirjoitti:
Soita sinne. Silloin kun soittaa sinne niin panevat kyllä vauhtia,päätös tulee samana tai seuraavana päivänä, ainakin minulla sellainen kokemus. Ei viestit auta.
Ei soittaminen käsittelyaikaa nopeuta ellei ole perusteltua syytä nopeuttaa käsittelyä.
Vasta 21 päivää, minulla meni sairauspäiväraha päätöksessä 26 päivää! Siinä sai kynsiä syödä ootellessa rahoja.
Toista kuukautta meni minun kohdalla, kun unohtui vuosihakemuksen teko (eivät enää ilmoita, milloin se pitäisi tehdä edes nettisivullaan, kun on kirjautunut) ja katkaisivat tuen.
Vierailija kirjoitti:
Toista kuukautta meni minun kohdalla, kun unohtui vuosihakemuksen teko (eivät enää ilmoita, milloin se pitäisi tehdä edes nettisivullaan, kun on kirjautunut) ja katkaisivat tuen.
Lienet tarkoittanut vuositarkastushakemusta.
Siitä kyllä ilmoitetaan ja annetaan päivämäärä milloin vuositarkatushakemus viimeistään pitää palauttaa, jottei asumistuen maksu keskeydy.
Helppoa. Toiset vaan ovat aina niin kännissä, ettei onnistu täyttää ja palauttaa yhtä lomaketta määräaikaan mennessä.
Sitten itketään vauvapalstalla.
Siis tuen maksuhan jatkuu vanhalla tukisummalla, jos hakemuksen toimittaa ajoissa ennen kuin se on automaattisesti ehtinyt 12 tukikauden jälkeen vuositarkistuksessa katketa. Hakemus ajoissa - ei hätää. Hakemus myöhässä - käsitellään kyllä kunhan keritään.
Kun monta sataa hakemusta on kiirehditty, kiirehtiminen kärsii väkisinkin. Täytyyhän niittä vanhoja hakemuksiakin käsitellä, eikä niitä jotka on jätetty eilen kun on tajuttu että tuki onkin katkennut.
Viive voi olla myös eduksi. Mulla asumistuki pieneni palkkatulojen takia, mutta joulukuun tuen sain täysimääräisenä, koska muutos ei siihen ehtinyt viiveen takia. Kela ei perinyt ylimääräistä takaisin, koska viive johtui heistä. Muutama kymppi lisää ilmaista rahaa.
Melkein 3 kuukautta meni tyttären asumistuen käsittelyssä.
Onneksi hänellä oli rahaa säästössä.
Höpö höpö