Olen töissä kunnan kotihoidossa, haluatko kysyä jotain?
Nyt kun aihe on taas tapetilla vaalien alla..
Mikä mietityttää?
Kommentit (76)
[quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 22:11"]
Mikä työssäsi on parasta?
[/quote]
Parasta on se, kun asiakas hymyilee ja tulee halaamaan tullessa ja lähtiessä. Joskus saan kuulla kommentin, että "Kiva kun sä tulit" tai "tuuthan huomennakin?"
On onnistunut luomaan luottamukselliset välit asiakkaiden kanssa.
Millaisia vaaratilanteita sinulla on ollut?
Hävisi kuin pieru avaruuteen ku palkasta tuli puhe
Ehtiikö ns. "kuntouttavan kotihoidon" periaatteita toteuttaa ollenkaan?
Jaksaisitko tehdä yhtään tiiviimpään tahtiin töitä?
Palkka bruttona on n. 2300€/kk. Sisältäen iltavuoroja ja tavallisesti 2 viikonloppua per kuukausi töitä. Käteen jää siis kuukaudessa noin 1850€. Mun mielestä se ei ole paljon.. 2-vuorotyöstä johtuen yös perhe-elämä kärsii. Näen iltavuoroissa lapsiani vain 15 min/vrk.
AP
[quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 22:24"]
Millaisia vaaratilanteita sinulla on ollut?
[/quote]
Minä olen päässyt aika vähällä. Huorittelua ja muuta nimittelyä on tietenkin kuulunut. Pahin taitaa olla se, kun asiakas paiskoo tavaroita pitkin seiniä ja pöytiä tai heittää inskakynän neuloileen takaisin.
Olen lähäriopiskelija. Minulla on edessä työharjoittelu vanhusten parissa, kotihoito vai vanhustenkoti? Kumpi helpompi? Aion suuntautua muualle ja suoraansanoen en oikein pidä kuin muutamasta vanhuksesta...
Montako potilasta sinulla on aamuisin?
[quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 22:31"]
Ehtiikö ns. "kuntouttavan kotihoidon" periaatteita toteuttaa ollenkaan?
[/quote
Joskus, riippuen päivästä/kellonajasta/asiakasmäärästä/kuunasennosta ;)
Sehän on karu fakta, että jos sulla on illassa listalla se 17 asiakasta, niin ei siinä ehdi kuntouttavaa työotetta juurikaan käyttämään, mikä on sääli.
[quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 22:38"]Palkka bruttona on n. 2300€/kk. Sisältäen iltavuoroja ja tavallisesti 2 viikonloppua per kuukausi töitä. Käteen jää siis kuukaudessa noin 1850€. Mun mielestä se ei ole paljon.. 2-vuorotyöstä johtuen yös perhe-elämä kärsii. Näen iltavuoroissa lapsiani vain 15 min/vrk.
AP
[/quote]paljo peruspalkka ilman lisiä?
[quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 22:33"]
Jaksaisitko tehdä yhtään tiiviimpään tahtiin töitä?
[/quote]
EN!
Kotihoito kun ei ole pelkkää asiakkaalta toiselle menemistä. Siihen kuuluu niin paljon muutakin oheistoimintaa. Voi kun olisikin pelkkää asiakastyötä. Joku muu huolehtisi apteekki/ateriapalvelu/yhteydenpidon omaisten ja muiden kanssa/kirjaamisen/lausuntojen kirjoittamisen/reseptien uumisispyynnöt/labranäytteet ja niiden viennin yms. pakollisen työn, mikä ei näy missään!
[quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 22:42"]
Olen lähäriopiskelija. Minulla on edessä työharjoittelu vanhusten parissa, kotihoito vai vanhustenkoti? Kumpi helpompi? Aion suuntautua muualle ja suoraansanoen en oikein pidä kuin muutamasta vanhuksesta...
[/quote]
Kotihoidossa tulet oppimaan paljon enemmän kuin laitoshoidossa. Suosittelen siis kohoa. Minäkään en tuntenut vanhuksia omakseni ennen kohon harjoittelua ja nyt en muuhun työhön vaihtaisi vaikka sahun suuntautumisella muuallekin pääsisin.
Vanhainkodeissa on yleensä samantapaisia vanhuksia, esim dementiakoteja/psykogeriatrisia ym asukkaita. Kohossa asiakaskirjo on laajempi ja saat paljon kattavamman kuvan kohossa kuin laitoksessa. Tämä siis minun mielipide.
ap
Paljo sun välitön työaika prossissa on?
[quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 22:12"]
Piste sulle, oikeasti. Tein yhden harjoittelun siellä ja tiesin heti että se on vihoviimeinen työpaikka maailmassa mitä haen... Niin surullisia kohtaloita ovien takana.
[/quote]
Minä taas ihastuin kotihoitoon yhden työssäoppimisjakson aikana! Päätin jo silloin, että hankkiudun kohoon töihin koulun loputtua. En ole katunut, mutta joskus tuntuu, että esim. vanhainkodissa pääsisi helpommalla ja saisi silti saman rahan palkkaa.
AP