Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi vapaaehtoinen lapsettomuus ei ole nelikymppisenä enää cool?

Vierailija
07.12.2021 |

Mistähän tämä johtuu? Vai eivätkö nelikymppiset ole siistejä enää muutenkaan?

Tuntuu, että vähän päälle 30 veenä vapaaehtoinen lapsettomuus oli omassa tuttavapiirissä jotenkin siistiä. Oli pareja, jotka uskalsivat sanoa etteivät halua lapsia ja että haluavat pitää elämäntyylistään kiinni. Nyt lähestytään neljääkymppiä, ja nämä samat parit eivät jotenkin ole enää yhtään cool. Pikemminkin tulee olo, että kuka jaksaa matkustaa joka viikonloppu ja miten joku lumilautailu voi olla edelleen niin tärkeää.

Minusta on siis täysin ok, ettei halua lapsia. Ei sellaisten pidä hankkia niitä, jotka eivät halua. Mietin vain tätä omaa tunnetta, miksi nelikymppiset reppureissaajat yms. tuntuvat vähän erikoisilta.

Kommentit (28)

Vierailija
1/28 |
07.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ketään ei kiinnosta nelikymppiset lapsettomat.

Vierailija
2/28 |
07.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut ovat tavanneet 40 v sen oikean ja luopuneet ideologiastaan. Ovat yrittäneet lasta, mutta tuloksena on ollut ei mitään tai mahdollisesti useita keskenmenoja tai harvoissa tapauksissa  lapsi. Kaksi ekaa ryhmää voi olla hiljaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/28 |
07.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän kukaan pandemia-aikaan reppureissaa muutenkaan, tol lo. Eikä velautta valita muodikkuuden tai coolilta näyttämisen halusta vaan siksi, että ei haluta lapsia. T. VelaN53

Vierailija
4/28 |
07.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nelikymppinen nyt ei ole mitenkään muodikas.

Mutta annas olla, kun 60 napsahtaa mittariin, niin jo vaan taas kaikki mitä tekee on ihmettä. Hurja-Mummo ei anna iän olla este!

Vierailija
5/28 |
07.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän kukaan pandemia-aikaan reppureissaa muutenkaan, tol lo. Eikä velautta valita muodikkuuden tai coolilta näyttämisen halusta vaan siksi, että ei haluta lapsia. T. VelaN53

No kuule tol lo, ihan tasan reissaa. Taidat olla liian vanha, että tietäisit tästä.

Vierailija
6/28 |
07.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No varmaan sukupolvikysymys? Itse olen nyt kolmekymppinen ja minusta myös nelikymppiset velat ovat "cool", oikeastaan mitä vanhempi sen coolimpi, koska lapsia ei enää edes voisi saada eli päätös on pitänyt, plus harvinaisempaa vanhemmilla ikäluokilla.

Vierailija
7/28 |
07.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kuule tol lo, ihan tasan reissaa. Taidat olla liian vanha, että tietäisit tästä.

Torvelot reissaa riippumatta siitä onko vela vai ei.

Vierailija
8/28 |
07.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku oikeasti tekee merkittävän elämänvalinnan suuntaan tai toiseen siksi, että se on "cool"? Nyt ollaan jännän äärellä.

Vierailija
9/28 |
07.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko se muka joillakin oikeasti puhdasta ideologiaa? Vähän kuulostaa kummalta ettei lapsia hommattaisi/yritettäisi hommata vaikka sellaisia haluaisi.

Vierailija
10/28 |
07.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen kohta kolmekymppinen vela enkä pidä sitä mitenkään coolina, täysin neutraali asia. Mä en kyllä ole vela siksi että haluaisin lumilautailla tai reppureissata, en mä tee paljon muuta kuin palstailen ja tuijotan leffoja ja sarjoja. En vaan halua lapsia vaikka aikaa niille olisikin.

Vierailija
11/28 |
07.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tunne ketään, kuka olisi tehnyt päätöstä lapsen hankkimatta jättämisestä minkään cooliuden takia.

Ja toisekseen mun mielestä Tove Jansson oli tosi cool, mut sekään ei ollut vela minkään cooliuden takia.

Muutenkin tuo ajatus on järjetön, että ihminen jättäisi tekemättä tahtomansa asian, vaikka voisi sen tehdä.

Vela tarkoittaa sitä, että ajatus omasta lapsesta tuntuu kurjalta. Jos se tuntuu kivalta, silloin ihminen yrittää saada lapsen jossain vaiheessa eikä siis ole vela.

Vierailija
12/28 |
07.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen kohta kolmekymppinen vela enkä pidä sitä mitenkään coolina, täysin neutraali asia. Mä en kyllä ole vela siksi että haluaisin lumilautailla tai reppureissata, en mä tee paljon muuta kuin palstailen ja tuijotan leffoja ja sarjoja. En vaan halua lapsia vaikka aikaa niille olisikin.

Juuri näin, terv vela 55v

Vierailija
13/28 |
07.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No joku pitää sitä coolina tai sitten ei. Oikealle velalle sillä ei ole mertkitystä mitä joko ajattelee lapsettomuudesta. Velaa ei pennut voisi vähempää kiinnostaa ja se on ihan neutraali olotila.

Vierailija
14/28 |
07.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinulla on luutunut käsitys, että elämän ja ihmisen pitää olla tietynlainen tietyssä iässä.

T: 50- vuotias maisteriopiskelija

Vierailija
15/28 |
07.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on siinä iässä enää säälittävää kun ei ole enää vapaus valita vaan pakkotila. Juna kun meni jo. Elämä on julmaa. Sitten saadaan lukea lehdistä näsitä 48 vuotiasta, jotka luonnottomasti odottavat lasta kun heelmöytyshoidoilla pitääkin se lapsi tehdä ikäloppuna.

Vierailija
16/28 |
07.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan sama mitä sinä pidät coolina. Itse en ole sellainen lammas, että antaisin yleisen mielipiteen määritellä elämäni suuntaviivat, oli sitten kyse harrastuksista tai lisääntymisestä. Olen kasvanut aikuiseksi ja ajatteluni on kehittynyt itsenäiseksi. Ehkä sillä ihmettelenkin kaikkia näitä ideologioita, joihin porukka nykyään hurahtaa. En mistään hinnasta tekisi jälkeläisiä sen paremmin osallisiksi kuin sivustaseuraajiksi tähän friikkisirkukseen.

Nelikymppinen onnellisesti lapseton

Vierailija
17/28 |
07.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vela N38 kirjoitti:

En tunne ketään, kuka olisi tehnyt päätöstä lapsen hankkimatta jättämisestä minkään cooliuden takia.

Ja toisekseen mun mielestä Tove Jansson oli tosi cool, mut sekään ei ollut vela minkään cooliuden takia.

Muutenkin tuo ajatus on järjetön, että ihminen jättäisi tekemättä tahtomansa asian, vaikka voisi sen tehdä.

Vela tarkoittaa sitä, että ajatus omasta lapsesta tuntuu kurjalta. Jos se tuntuu kivalta, silloin ihminen yrittää saada lapsen jossain vaiheessa eikä siis ole vela.

Juu, Tove J. taisi olla vela sen takia että oli lesbo, tuohon aikaan naispareille ei paljon vaihtoehtoja ollut jälkikasvun saamiseen.

Ap tarkoittaa, että kolmikymppisenä matkustelu, juhliminen, pitkään nukkuminen, Netflix-maratonit ovat coolin ihmisen merkki, nelikymppiselle ok, viisikymppiselle tuskin riittävät elämän sisällöksi edes omasta mielestä.

Vierailija
18/28 |
07.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta taas tuntuu erikoiselta, että tehdään lapsia, erotaan ja sitten valitetaan yksinhuoltajan arjesta. Ei tullutkaan mitään täyttymystä. Valintoja samoin kuin mikä vaan muu; voi olla ettei kukaan ole kiinnostunut sun reissuista enää 40, voi olla että tunnet eläneesi kun päädyt uusperhehelvettiin. Kaikilla on ongelmansa, kyynel. Elämä on mystistä, kukin tavallaan.

Vierailija
19/28 |
07.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

>>Mietin vain tätä omaa tunnetta, miksi nelikymppiset reppureissaajat yms. tuntuvat vähän erikoisilta.<<

Sitä onkin hyvä miettiä, että miksi se sinusta niin erikoista on. Meillä on vain yksi elämä ja jokainen rakentaa omastaan omannäköisensä ja pyrkii löytämään oman tapansa ja onnensa. Enemmän minusta on erikoista se, jos ei olla uskallettu tätä tehdä vaan on menty jonkin normin tai muotin mukaan.

Vierailija
20/28 |
07.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi ap olet tosi suloinen. Ei järkevät ihmiset tee elämänsä valintoja sen mukaan mikä on cool ja mikä ei.

Huomaathan että puhut nyt omasta perspektiivistäsi käsi, sinusta joku oli joskus cool, nykyään ei. Se on sinun henkilökohtainen ajatuksesi. Olet todennäköisesti niitä ihmisiä jotka tekevät ratkaisuja sen mukaan mitä sinulta odotetaan tai mitä "kuuluu" tehdä ja yrität aina paniikissa miettiä onko se cool tai normaalia mitä kulloinkin teet.

Kyllä se siitä kun kasvaa vähän. Ehkä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän yksi