Liian vanha aloittamaan opiskelua?
Olen nyt 21v, täytän tänä vuonna 22. Lukion jälkeen olen vain haahuillut, asunut ulkomailla töissä ja miettinyt mitä haluan opiskella. Olen nyt vihdoin keksinyt paikan minne todella haluan. Sitä varten mun pitäisi mennä korottamaan lukio- ja yo-arvosanojani ensi syksyllä. Silloin olisin 23 aloittaessani opiskelun haluamassani yliopistossa syksyllä 2016. Olenko silloin liian vanha? Toinen vaihtoehto olisi mennä amk:hon, jolloin voisin aloittaa ensi syksynä, mutta siihen mulla ei ole samanlaista innostusta kuin tähän ensimmäiseen paikkaan. Mietin siis kumpi olisi viisaampaa, odottaa ylimääräinen vuosi päästäkseni unelmieni kouluun vai lähteä opiskelemaan mahd pian. Anteeksi sekava teksti, tarvitsisin tukea tähän ikäkriisiin ja kokemuksia milloin te muut aloititte opiskelunne :)
Kommentit (35)
Lääkiksessä aloittaneiden opiskelijoiden keski-ikä on jo lähempänä 23 vuotta.
Yliopistossa opiskelee paljon yli 30-vuotiaita ja löytyy myös ainakin 40-50-vuotiaita aikuisopiskeijoita. Eihän 23-vuotias ole mitenkään liian vanha.
Minä tiedän yhden 35-vuotiaana ensimmäistä kertaa maisteriksi valmistuneen ihmisen. Hyvässä työssä on nykyään, oli tosin hyvässä työssä jo ennen niitä maisterin papereitakin. Mutta hyvin arvosanoin maisteriksi valmistuikin, yliopisto rohkaisi häntä jopa jatko-opintoihin tohtoriksi.
meidän ryhmässä amk:ssa ei taida olla tällä hetkellä ketään suoraan lukiosta tullutta.. päälle parikymppisiä on kaikki, ja vanhimmat lähemmäs 50v. ihan nuorisopuolella.
Mä kirjottelin ja ens heti päässyt...tuli välivuosia. Olin 23 aloittaessani opinnot.
mun tuttu oli 28 aloittaessaan. Ei se ole iästä kiinni se opiskelu...se on enemmän kiinni tahdosta. Mitä sinä haluat? Toimi haaveittesi eteen.
Vanhempana, ehkä ko työssäolleena, saa paljon enemmän irti opinnoistaan! Olet melkein liian nuori vielä! ;)
Et misään nimessä! Itse aloitin 22-vuotiaana ja jos keski-ikää lasketaan niin meidän "luokassa" keski-ikä oli aikalailla varmaan 22-23 vuotta. Tosi paljon niitä joita vietti sen yhden välivuoden ja tulivat sitten kouluun, mutta löytyi ihan niitä 30-vuotiaitakin ja semmonen toinen ikäluokka joita aloitti todella paljon niin oli nää 25-26 vuotiaat:-)
Aloitin yliopistossa nyt syksyllä ja olen 24.
Ite alotin uudet opinnot amkissa ja oon yli 30v. Luokkalaisten ikähaitari varmaan 21-28v + minä eli etköhän hyvin ikäs puolesta joukkoon sulaudu.
Ite ehkä tekisin niin, että hakisin amkkiin ja sen rinnalla (jos sinne pääsisin) koittasin korottaa noita arvosanoja (jos niit ei nyt niin tuhottaman montaa olisin joita yrittäisin petrata). Sit jos tuntuis ettei amkissa oo tarpeeks haastetta hakisin sinne yliopistoon.
- Jos nyt aloittaisit vaikka siitä paikan hakemisesta pikemmiten, ennenkuin viisaat päättäjämme keksivät, että yliopistoon asetetaan oikeasti jokin ikäraja. - Toki monen asian varmaan hahmottaa ja omaksuu hieman paremmin kuin ne, jotka tulevat suoraa esim lukiosta, mutta ei pääsykokeissa toisaalta jaeta senioripaikkoja erikseen. Mu hei kertoisiko joku, mihin on kadonnut, ainakin vielä joitain vuosia sitten kyllästymiseen asti jauhettu mantra elinikäisen oppimisen tärkeydestä. - - Niin ja Ap. jos leikimme ajatuksella, että hakisija ja pääsisist sisälle ja rauhalliseen tahtiin opiskelisit ja valimistusit noin 30 -vuotiaana, niin sulla olisi potenttiaalisia työvuosia ns. korkeakoulutettuna jäljellä ainakin hyvin suurella todennäköisyydellä reilu 30 vuotta.
Minä aloitin yliopiston 25v:na valmistuin 30v
Sitten on liian vanha opiskelemaan, kun ei enää näe, kuule, eikä ymmärrä että miksi.
Pistitkö isomies oikein ala-asteen käyntiin?
Pistitkö isomies oikein ala-asteen käyntiin?
eihän monet esikouluikäiset kykene edes oppimaan.
Itse olen yliopisto-opiskelija ja valmistun täytettyäni 60 v. enkä ja aivan oikean ikäinen opiskelijaksi minäkin.
Olet liian vanha. Yli 20-vuotias voi unohtaa opiskelun.