Mitä hyviä puolia on asua isossa kaupungissa?
Kuten Helsingissä. Aina täällä vain haukutaan. Itse näkisin hyvinä puolina, että työpaikkoja, opiskelupaikkoja ja harrastusmahdollisuuksia on valtavasti verrattuna pikkukuntiin.
Kommentit (27)
Isoissa kaupungeissa on tietenkin työpaikkoja..mutta on paljon hakijoitakin. Asuin itse pk-seudulla valmistumisen jälkeen, ja minulla oli vaikeuksia saada oman alan töitä.
P*skaduuneja toki sain, olisin saanut vaikka kuinka paljon.
Onneksi avautui mahdollisuus oman alan työhön pikkukaupungissa aluksi 6 kk määräaikaisuudessa, sitten hieman isommassa kaupungissa pidemmässä määräaikaisuudessa, joka vaihtui vakituiseen työtehtävään.
Puolisoni sai myös tästä kaupungista valmistuttuaan töitä, ennätti olla huimat 3 päivää työttömänä.
Pienillä paikkakunnilla / maakunnissa on se tilanne, että työpaikkoja on toki vähemmän, mutta (osaavien) hakijoiden määrä on usein myös pieni. Työkkärin pakkomotivoimia velvoitehakijoita usein iso osa työtä hakeneista.
Olen pienemmällä paikkakunnalla kunnalla töissä. On vaikeampi täyttää virkoja, joten melko vastavalmistuneetkin saavat hyviä vakituisia virkoja. Kannattaa siis hakea työuran alkuun vauhtia maakunnista.
Vierailija kirjoitti:
Eläminen on helppoa, palveluita on paljon eikä tarvitse arpoa vain parin harrastusmahdollisuuden välillä. Minulla lähin 24h ruokakauppa on vastapäisessä talossa. Olen laiska, impulsiivinen ja autoton. Sopii siis minulle hyvin, en tykkää suunnitella viikon ruokalistaa tai varsinkaan noudattaa sitä.
Joidenkin mielestä valosaaste, mutta itse tykkään kaupungin valoista, olen yöeläjä ja minusta öinen kaupunki on mahtava. Pimeyttäkin kyllä saa, varsinkin jos ei tule lunta... Pimeä aika on minulle raskas, mutta raskaampi se olisi ilman kaupungin valoja ja eloa.
Sinkulle parempi tarjonta treffiseurasta. Helpompi löytää puoliso, koska valinnanvaraa on, ei tarvitse tyytyä naapurin Penaan eikä kaukosuhteeseen.
Ylipäänsä samanhenkisiä ihmisiä on todennäköisempää tavata, kun ihmisiä on niin paljon enemmän kuin pikkukaupungeissa ja kylissä. Toisaalta taas ei tarvitse tuntea ketään ja voi elää anonyyminä ihmisten ja palveluiden keskellä silti.
Ja sitten vielä plussana kauniit vanhat rakennukset. Uusista alueista ja arkkitehtuurista en niin välitä, vaikka toistaiseksi uudisalueella asunkin. Vanhoilla kaupunkialueilla on ihana tunnelma ja miellyttää silmää.
❤️
Helppo elämä.
Kaikkea on tarjolla niin erikoisesta ruoasta harvinaisiin ammatteihin.
Sitä helppoutta arvostaa kun on välillä asumassa muualla missä ei ole mitään.
Asumisen ja elämisen helppous, ”kaikki” löytyy pyöräilymatkan päästä, ruokaa saa tilattua kotiovelle, samoin kauppakassit. Ei tarvitse omistaa autoa, joten elämisen kustannukset ovat kohtuulliset. Ei tarvitse pelätä asunnon arvon romahtamista, lenkkipoluille pääsee nopeasti. Elämäminen on myös meille halpaa täällä, jos muutettaisiin Helsingistä kehyskuntiin niin meille jäisi vähemmän säästöön ja varallisuus ei kertyisi yhtä hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Asumisen ja elämisen helppous, ”kaikki” löytyy pyöräilymatkan päästä, ruokaa saa tilattua kotiovelle, samoin kauppakassit. Ei tarvitse omistaa autoa, joten elämisen kustannukset ovat kohtuulliset. Ei tarvitse pelätä asunnon arvon romahtamista, lenkkipoluille pääsee nopeasti. Elämäminen on myös meille halpaa täällä, jos muutettaisiin Helsingistä kehyskuntiin niin meille jäisi vähemmän säästöön ja varallisuus ei kertyisi yhtä hyvin.
Tämä. Meillä esimerkiksi ei koskaan ole ollut autoa. Kehyskuntaan muutto edellyttäisi autokoulun käyntiä, auton ostoa ja ylläpitoa. Tiettävästi monessa perheessä on parikin autoa pakko olla, kertaa kaksi siis tuo kuluerä ja vaiva. Pihanhoitoon menee aikaa ja rahaa, mitä nyt ei mene. Omakotitalon kustannukset ovat älyttömät verrattuna kerrostaloon, jossa vastikkeeseen sisältyy kaikki eikä tarvitse edes itse nikkaroida, vaan sitä varten on huoltomies. Kehyskuntien julkinen liikenne on heikkoa, ravintolailtaan kuuluisi ilmeisesti aina taksi. Jos siis niitä kelvollisia ravintoloita siellä sattuu olemaan, vai pitääkö tulla Helsingin keskustaan asti niitä varten? Sitten se vasta maksaakin.
Jep, ja työpaikan saa kun vaan kävelee sisään ja vaatii töitä. Ei kaikki ole yhtä onnekkaita kuin sinä.