Kuinka keittää teetä oikein?
Juon vihreää teetä, sekä joitain yrttiteetä esim kamomillaa yms. Vihreän teen kohdalla sanotaan, että vesi saisi olla max 90 asteista, jottei ne terveelliset ainesosat kuole.
Kuinka kauan vedenkeittimen pitää antaa seisoa kansi auki niin että vesi jäähtyy alle 90 asteiseksi? Entä koskeeko tuo "max 90 astetta" -sääntö kaikkea teelajeja? Tietysti joka teelajissa on omat ainesosansa, joten kaipa niillä on eri lämpötilansietokyky.
Kommentit (14)
Clas Ohlsonilta lämpömittari, max 10 e.
Öö, vihreän teen optimilämpötila on 70-85 astetta.
Kun veden kaataa keittimestä kuppiin, putoaa lämpötila omien mittausteni mukaan n. kymmenen astetta. Mittaria tuijotellen olen päätellyt, että lämpö laskee ohutreunaisessa kupissa n. 0,1 astetta sekunnissa. Kahvilassa tuo optimilämpötila haetaan heittämällä pari jääpalaa kupin pohjalle ja siihen päälle kaadetaan keittimestä kuuma vesi.
Vierailija kirjoitti:
Ei koska kaikkia teelajeja. Vihreästä teestä tulee pahaa, jos sitä hauduttaa liian kuumassa, enpä oikein usko, että haudutuslämpötila liittyy terveyteen mitenkään. Mä teen niin, että kaadan veden kuppiin, annan olla hetken ja sitten laitan teepallon tai -pussin kuppiin. Ei se niin tarkkaa ole.
Vihreässä teessä on hyviä antioksidantteja, jotka esim suojaavat syövältä, ja ne kuolevat liian kuumassa.
ap
Mitä vaaleampaa tee on, niin sitä viileampää tulee veden olla. Valkoiselle teelle jossain luki 82°C, mutta asteen tarkkuudella sitä ei kukaan voi hallita. Musta tee sietää juuri kiehunutta teetä
Paistilämpömittari toimii hyvin veden lämpötilan mittaamiseen. Ei sitä joka kerta tarvitse käyttää, mutta voit kellosta seurata mitä vauhtia sinun normaalimääräsi jäähtyy sinun keittimissäsi. Kukaan muu ei voi mitään minuuttimääriä sanoa.
Jos ap ostat vihreää teetä, joka haudutetaan 90 asteessa, se on heikkolaatuista kuraa, eikä sillä ole paljon väliä miten sen hauduttelet.
Osta kunnon teetä ja mittari ja katso ohjeet vaikka thehuoneen sivuilta.
Jos siis asialla on oikeasti sulle jotain väliä.
Vierailija kirjoitti:
Öö, vihreän teen optimilämpötila on 70-85 astetta.
Kun veden kaataa keittimestä kuppiin, putoaa lämpötila omien mittausteni mukaan n. kymmenen astetta. Mittaria tuijotellen olen päätellyt, että lämpö laskee ohutreunaisessa kupissa n. 0,1 astetta sekunnissa. Kahvilassa tuo optimilämpötila haetaan heittämällä pari jääpalaa kupin pohjalle ja siihen päälle kaadetaan keittimestä kuuma vesi.
Itse olen joskus lorauttanut keittimeen kiehumisen jälkeen kylmää vettä hieman.
ap
Kaadat kuumaa vettä teepannuun, kaadat pois. Näin lämmität pannun. Laitat teenlehdet pannuun ja kaadat päälle jo sopivaksi jäähtynyttä vettä, haudutat 4-8 minuuttia teelaadusta riippuen. Kaadat kuppii n ja maustat sokerilla/hunajalla/sitruunalla ja nautit.
Teetä ei keitetä vaan haudutetaan.
Vierailija kirjoitti:
Jos ap ostat vihreää teetä, joka haudutetaan 90 asteessa, se on heikkolaatuista kuraa, eikä sillä ole paljon väliä miten sen hauduttelet.
Osta kunnon teetä ja mittari ja katso ohjeet vaikka thehuoneen sivuilta.
Jos siis asialla on oikeasti sulle jotain väliä.
Kiitos vinkistä, täytyy tutustua aiheseen.
ap
Ei sitä vedenkeitintäkään ole pakko loppuun asti pitåä päällä.
Metallinen pannu ja 1rkl vihreää teetä ja anna tulta 6min kansi päällä.
Tuolla tavalla saa varmasti keitettyä lämmintä teetä.
Lasiin vettä ja teepussi. Mikrossa 2min täydellä teholla ja 5min haudutusta.
Juuri sain neuvon, että tosiaan kaataa kiehuvan veden kupin kautta (10s odotus) teepannuun ja toiselle sama, niin saa sopivan lämpöistä vettä ja sopivan määrän kahteen kupilliseen.
Ei koska kaikkia teelajeja. Vihreästä teestä tulee pahaa, jos sitä hauduttaa liian kuumassa, enpä oikein usko, että haudutuslämpötila liittyy terveyteen mitenkään. Mä teen niin, että kaadan veden kuppiin, annan olla hetken ja sitten laitan teepallon tai -pussin kuppiin. Ei se niin tarkkaa ole.