Mitä mieltä olet tästä? Nopea kommentti!
Kiinnostuksesta kysyn, mikä on teidän käsityksenne oikeasta/väärästä tämänkaltaisissa tapauksissa:
Vanhalta sukulaismummolta on jäänyt jonkinlainen summa rahaa. Testamenttia ei ole, joten rahat jaetaan perintökaaren mukaan, useiden sukulaisten kesken sama summa kullekin. Yksi henkilöistä, jo iäkäs pappa, haluaa antaa rahat käteisenä eteenpäin, koska hän ei itse tarvitse rahoja. Heillä on perheessä neljä aikuista lasta. Pappa päättää kuitenkin jakaa rahat vain kolmelle lapsista, koska yksi on varakas jo ennestään. Kaksi on köyhää ja yksi kohtuullisesti toimeentuleva jolla myös varakas puoliso.
Se joka jää ilman, on ainoa joka ei ole biologisesti papan lapsi, vaan tämän adoptoima puolison lapsi.
Oikein, väärin, vai jotain siltä väliltä? Miten olisit itse jakanut ko. summan, jos olisit antanut rahat eteenpäin?
Kommentit (26)
Kaikille lapsille saman verran. Just tolaset vedot tuhoaa sisarusten välit.
[quote author="Vierailija" time="10.03.2015 klo 21:25"]
Kyse sen verran pienestä summasta, että menee lahjoituksena ihan virallisten verolinjausten mukaan.
ap
[/quote]
Kuka sinä olet tässä kuviossa? Tuon rahatta jääneen vaimo?
Ehkä puhuisin sille rikkaammalle ensin että hänestä olen kaikista ylpein että on saanut itensä siihen asemaan ja ne muut ovat jääneet huonompaan JOS tietäisin tämän menestyneimmän ymmärtävän tavallaan saaneensa eniten perintönä eli riippumattomuuden. Mutta JOS tietäisin tämän rikkaamman toivovan että kaikkia kohdeltaisiin tasapuolisesti niin silloin jakaisin summan tasan. Toisaalta, voi olla että ne köyhimmät puolestaan suuttuvat.
Suo siellä, vetelä täällä. Riippuisi siis noiden lasten luonteesta ja ymmärryksen tasosta.
Yksi vaihtoehto tietysti olisi että antaisin kaikkien saajien ymmärtää että juuri hän oli ainoa saaja ja loput hummaan itse ja toivon että kaikki pitävät suunsa kiinni aiheesta.
Ilmeisesti lapsista varakkain ei siis ole varsinaisesti edes sukua vainajalle, joten on ihan perusteltua, että hän jää ilman rahoja.
Kyse on siis alle neljästä tonnista. Jos se yksi ihan oikeasti on rikas, ja ne muut vähemmän, niin musta vaari toimii ihan oikein. Toki vaarin kannattaisi ennen päätöstään puhua ko. lapsen kanssa siitä mitä aikoo tehdä ja miksi ja jos tuo ko. lapsi selvästi loukkaantuu siitä kamalasti, niin sitten tekee toisin sovun säilyttämiseksi, mutta en ymmärrä miksi joku olisi niin pikkumainen.
Kyse sen verran pienestä summasta, että menee lahjoituksena ihan virallisten verolinjausten mukaan.
ap