Missä iässä miehessä alkaa näkymään kaljuuntumisen merkit?
Kommentit (14)
Ei se ole iästä kiinni, vaan geeneistä. Joillakin kaljuuntuminen alkaa jo teiniä, joillakin ei koskaan.
No sehän riippuu miehestä. Joillain haivenet tippuu parikymppisenä, joillain on tuuhea tukka vielä eläkeikäisenä.
Yleisimmin välillä 18-80 vuotta. Kaikilla ei koskaan. Paljon voi päätellä katsomalla miehen isän päälakea, sillä kaljuuntuminen on vahvasti perinnöllistä.
Mikki Hiiri tyyppiset kaljut tuli otsalle jo teininä. Sen jälkeen kaljuuntuminen ei ole edennyt havaittavasti, olen 29-vuotias. Jossakin vaiheessa hiukset alkavat kai vähitellen ohenemaan, jolloin tuo vähäinen kaljuus alkaa korostumaan enemmän. Pälvikaljusta ei ole mitään merkkejä näkyvissä.
[quote author="Vierailija" time="10.03.2015 klo 16:57"]Yleisimmin välillä 18-80 vuotta. Kaikilla ei koskaan. Paljon voi päätellä katsomalla miehen isän päälakea, sillä kaljuuntuminen on vahvasti perinnöllistä.
[/quote]
Eikö kaljuuntuminen periydy enemmän äidin puolelta? Näin olen kuullut... Eli pitää katsoa myös äidinisän hiustilanne.
[quote author="Vierailija" time="10.03.2015 klo 16:57"]
Yleisimmin välillä 18-80 vuotta. Kaikilla ei koskaan. Paljon voi päätellä katsomalla miehen isän päälakea, sillä kaljuuntuminen on vahvasti perinnöllistä.
[/quote]
Ei nyt kuitenkaan välttämättä suoraan isältä pojalle. Minulla on tuuheat hiukset, vaikka isäni on ollut lähes kalju jo kolmekymppisenä.
M51
[quote author="Vierailija" time="10.03.2015 klo 17:13"]
[/quote]
Ei nyt kuitenkaan välttämättä suoraan isältä pojalle. Minulla on tuuheat hiukset, vaikka isäni on ollut lähes kalju jo kolmekymppisenä.
M51
[/quote]
Kaljuuntuminen periytyy kylläkin X-kromosomissa, joka tulee äidiltä. Eli äidin sukua pitäisi katsella.
[quote author="Vierailija" time="10.03.2015 klo 16:57"]Yleisimmin välillä 18-80 vuotta. Kaikilla ei koskaan. Paljon voi päätellä katsomalla miehen isän päälakea, sillä kaljuuntuminen on vahvasti perinnöllistä. [/quote] Eikö kaljuuntuminen periydy enemmän äidin puolelta? Näin olen kuullut... Eli pitää katsoa myös äidinisän hiustilanne.
[/quote]
Ei pidä paikkaansa ainakaan minulla.
Isäni oli kaljuhko jo 3-kymppisenä, kuten minäkin nykyään. Äitini isällä oli tuuheat hiukset vielä 6-kymppisenä.
M35
[quote author="Vierailija" time="10.03.2015 klo 17:15"]
[/quote]
M51
[/quote]
Kaljuuntuminen periytyy kylläkin X-kromosomissa, joka tulee äidiltä. Eli äidin sukua pitäisi katsella.
[/quote]
Niin, äidin puolella ei ole kaljuja, tietääkseni.
M51
Kaljuuntumiselle on useita syitä, osin geneettisiä osin ei. Yleisin syy on äidiltä saatu perimä, mutta ei ainoa. Siksi tuo äidinisään vertaaminen on hyvä mittari, mutta ei aina toimi. Perimää voi tulla myös isän puolelta tai sitten kaljuuntua ei-geneettisistä syistä.
Kaljuuntuminen johtuu loisista päänahassa, eli voitte laittaa geneettiset syyt romukoppaan, kuten koko lääketieteenkin. Hiukset on mahdollista saada takaisin vaikka 40-vuotiaana, mutta nopeaa se ei ole, yleensä rupeaa päänahka kutiamaan rajusti, kun loisia häätää esim. antibioottikuureilla.
Isä kaljuuntui 22- vuotiaana ja 2kymppinen veli jo kovasti kaljuuntuu
Se on geeneistä kiinni. Urkki kaljuuntui heti 20v jälkeen. Joillakin mielhillä on tuuhea paksu tukka viellä vanhuuteen kuollessaan.
Itsellä otsaraja nousee hiljalleen ylöspäin, vielä ei voi sanoa että olisin kaljuuntunut lainkaan. Molemmilla ukeillanin on ollut kalju päälaki selvästi alle 60 vuotiaina. Katsotaan miten itselle käy.
t.mies
Mulla alkoi 20+ paeta. Nyt 20 vuotta myöhemmin, en ole vieläkään kalju, vähän otsalta paennut ja pälvikaljun alkua.