Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Väitääkö joku oikeasti ettei muka muista humalassa toilailujaan?

Vierailija
10.03.2015 |

Todellisuudessa kaikki kyllä muistavat mitä ovat toilailleet ja tajuavat sen jo toilaillessaan, mutta tuo on hyvä tekosyy selitellä estotonta käytöstään.....

Kommentit (31)

Vierailija
1/31 |
10.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen anakin huomannut, että miehellä muisti on valikoiva. Ei muka yhtään muista sanomisiaan, mutta yllättäen kyllä kaiken mitä minä olen sanonut. :D

Vierailija
2/31 |
10.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ainakin häviää muisti. Alkuillasta saatan muistaa taksimatkan baariin, sitten yksittäisiä väläyksiä sieltä täältä, mutta suurin osa on pimennossa. Ahdistaa kun ei muista, ei tiedä mitä on tehnyt. Että sori vaan, tällaisiakin löytyy.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/31 |
10.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et ole ilmeisesti koskaan ollut kunnon kännissä.

Vierailija
4/31 |
10.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se surullista kyllä vaan on niin että kun tarpeeksi ottaa niin näitä mustia aukkoja yhtäkkiä pitkin iltaa ilmestyy.. Itsellä ei muistikuvia esim viime perjantain loppuyöltä joitain satunnaisia hetkiä lukuunottamatta. Ei oo kiva kun ei ihan tiedä pitäiskö nyt olla nolona jostain mitä on sanonut, kun ei vaan ole mitään hajua mitä on puhunut.

Vierailija
5/31 |
10.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu siitä juonko viinaa vai en. Alkuillasta jos tulee alotteluissa kitattua puoli pulloa, kun ajatuksissa on että baarissa ei tartte juoda niin paljon. Sitten baarissa muutaman jälkeen ja n. klo. 2 menee filmi poikki. Ei mitään hajua kotimatkasta tai loppuillasta. En yritä peitellä mitään, koska haluaisin todella muistaa! Kaverit kertovat että olen tehnyt kaikkea hauskaa, mutta itse en muista mitään :D

Vierailija
6/31 |
10.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin voisin helposti väittää noin, jos ei olisi yhden kerran sattunut niin, että menee muisti. Siis tasan yhden kerran, muulloin olen aina muistanut kaiken.

Vierailija
7/31 |
10.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En väitä. Kyllä ne ylilyönnit on kirkkaana mielessä seuraavana aamuna. Riippuu vähän kuka kysyy, jos joku tollo utelee typeriä ikävään sävyyn niin eeheei pidä paikkaansa, tollo muistaa nyt ihan väärin :):):)

Vierailija
8/31 |
10.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon mä nuorena ollut niin kännissä että illasta on ollut paloja pois. En esim muista miten päädyin jonnekin jatkoille. Nykyään ehkä unohdan mistä juteltiin. Viimeinen muistikuva voi olla että istuttiin sohvalla ja juteltiin kännissä ja sit ei muista mutta näissä tapauksissa oon vaan mennyt nukkuu. Nykyään menen nukkumaan jos olen liian humalassa. Kyseessä ei ole selittely koska en oikeasti muista mitä oon puhunu nii ei oo tarve selitellä.

Vierailija
9/31 |
10.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on aamulla useinkin huonot muistikuvat. Ei liity pelkästään siihen että juon itteni niin humalaan aina vaan oon todennut että täytyy johtua jotenkin myöhään valvomisesta/väsystä koska yleensä muisti ja tapahtumat palailee mieleen kun niistä esim juttelee. Sanomisia on tosi vaikea muistaa. Mutta se kun tosiaan juot niin paljon et iltaan mahtuu mysteerisi mustia aukkoja niin se on aika pelottavaa, niinkin on käynyt. Eikä sillon mitään huonoa oloa tai överiä tullut vedettyä mutta siltikään en tiedä esim kotimatkan tapahtumista ja muisi ei palaudu. Se on tosi inhottavaa..

Vierailija
10/31 |
10.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Runsaan juomisen raja on naisella kerta-annoksena.. 4 tai 5 kappaletta? Kauheita perseitä kyllä pitää vetää, että filmin saa poikki.

Vierailija
11/31 |
10.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen säätänyt ja räyhännyt kännissä vuosien varrella aika paljon, ja viimeistään sillon muistan kun joku sanoo seuraavana päivänä että mitä tein milläkin kertaa.

Kerran on käynyt niin että muisti mennyt totaalisesti ja tehnyt asioita joista ei ole mitään muistikuvaa. Ja sillon tein aika paljon asioita. Nykyään ymmärrän että oikeasti voi tulla totaalinen blackout ryyppäämällä.

Vierailija
12/31 |
10.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

On aivan tiukkaa faktaa, että raskas humala vaikuttaa muistiin. Normaalisti yöunen aikana aivot siirtävät päivän aikana kertyneistä kokemuksista "tärkeimmät" pitkäkestoisempaan muistiin. Muistat seuraavana aamuna, että lupasit viedä Liisalle erään kirjan lainaksi, mutta et muista vastaan tulleiden autojen rekisterinumeroita, vaikka ne olisit havainnutkin, sillä tieto ei ole tärkeää. Alkoholilla lamautetut aivot eivät em. siirtoon kykene, joten et todella muista oksentaneesi noutopöydän salaattikulhoon.

Vierailija
13/31 |
10.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musta tuntuu että sitä mukaa kun ikää tulee lisää, niin humalassa menee muisti helpommin. Teininä muistin yleensä kovastakin kännistä suurinpiirtein kaiken ja nyt 40+ iässä menee muisti jo kohtuullisestakin naukkailusta.

Vierailija
14/31 |
10.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toimiiko ihminen humalasssa todellisen minnäsä mukaan? Eli sanoo mitä oikeasi ajattelee, tekee niin kuin todellisuudessa ilman normaaleja estoja tekisi jne.

Vierailija
15/31 |
10.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.03.2015 klo 16:54"]

On aivan tiukkaa faktaa, että raskas humala vaikuttaa muistiin. Normaalisti yöunen aikana aivot siirtävät päivän aikana kertyneistä kokemuksista "tärkeimmät" pitkäkestoisempaan muistiin. Muistat seuraavana aamuna, että lupasit viedä Liisalle erään kirjan lainaksi, mutta et muista vastaan tulleiden autojen rekisterinumeroita, vaikka ne olisit havainnutkin, sillä tieto ei ole tärkeää. Alkoholilla lamautetut aivot eivät em. siirtoon kykene, joten et todella muista oksentaneesi noutopöydän salaattikulhoon.

[/quote]

Tutkijat selventävät: Miksi muisti menee bileillan jälkeen?
29.7.2012 kello 14.00

Miksi jotkut ihmiset menettävät helpommin muistinsa rankan ryyppyillan jälkeen? Kalifornian lääketieteellisen yliopiston tutkimus selventää alkoholin vaikutuksia ihmisen muistiin.

Tutkimuksessa koehenkilöille juotettiin alkoholia niin, että kaikki ryhmäläiset olivat humalassa. Tämän jälkeen koehenkilöiden aivotoimintaa analysoitiin ja heidät laitettiin tekemään erilaisia muistitehtäviä. Ne ihmiset, joilla oli historiassaan alkoholin aiheuttamia muistikatkoksia selviytyivät tehtävistä huonommin.

– Alkoholi näytti heikentävän tiettyjä muistiin ja tarkkaavaisuuteen liittyviä aivonosia. Myös kognitiiviset kyvyt heikentyivät, kertoi tutkimuksen johtaja Reagan Wetherill Kalifornian yliopistosta.

Mutta miksi osa ihmisistä menettää muistinsa helpommin kuin toiset? Wetherhillin mukaan jokaisen ihmisen "piuhat on vedetty" hiukan eri tavalla ja osa pystyy kestämään alkoholia paremmin.

Mikä aiheuttaa muistinmenetyksen?

Muistiaukkojen syyt ovat silti vielä hieman mysteereitä tutkijoille.

– Tiedämme, että esimerkiksi jyrsijöillä alkoholi aiheuttaa hippokampuksen neuronien toimintahäiriön, mutta ihmiset ovat monimutkaisempia.

Ihmisen kehon reagointi alkoholiin riippuu muun muassa juotujen juomien määrästä, juomisen nopeudesta, sukupuolesta, painosta sekä ennen juomista syödyistä aterioista.

Muistinmenetyksiä on Wetherillin mukaan kahdentyyppisiä: osittaisia tai täydellisiä. Osittaisessa muistinmenetyksessä alkoholi aiheuttaa katkoksia, mutta muistot saattavat palata vielä mieleen, jos joku ystävistä selventää illan kulkua. Täydellinen muistinmenetys johtuu yleensä hyvin korkeasta veren alkoholipitoisuudesta, joka johtaa yleensä henkilön sammumiseen.

Miten muistinmenetyksen voi välttää?

Tohtori Wetherillin mukaan paras keino välttyä muistiaukoilta on olla juomatta liikaa. Myös tyhjään vatsaan juomista tulee välttää.

– Tärkeää on tunnistaa omat rajansa, Wetherill muistuttaa.

Alkoholin aiheuttamalle muistinmenetykselle on olemassa myös toinen teoria. Massachusettsin teknillisen korkeakoulun MIT:n ja Duken yliopiston tekemän tutkimuksen mukaan syy muistinmenetykseen piilee sinkissä.

Tutkijat huomasivat, että sinkin puute aivoissa vaikuttaa suoraan neuronien kommunikointikykyyn, jolloin muistikuvat heikkenevät. Runsas alkoholinjuonti sen sijaan on syypää sinkin puutteeseen, sillä alkoholi häiritsee sinkin imeytymistä.

Suomalaisten ruokavaliossa tärkeimmät sinkin lähteet ovat viljavalmisteet, maitovalmisteet ja liha. Vegaanit tarvitsevat sinkkiä 25-30 % enemmän kuin sekaruokavaliota noudattavat.

Lähde: Men's Health

(MTV3)

Vierailija
16/31 |
10.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se vain menee. Todella mielelläni muistaisin muutamankin illan paremmin, toisista taas kuullut tehneeni sellaisia, että todellakin parempi etten muista.

Aloinpa nyt ihan ajatella asiaa ja huomasin, että niinä iltoina kun olen muistanut juoda vettäkin niin muisti on pitänyt paremmin. Haa, mielenkiintoista.

Vierailija
17/31 |
10.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerran mennyt silleen muisti etten muista miten päädyin baarista kotiin. Sen muistan kun baarin edessä kaaduin suojatiellä auton eteen ja sitä seuraava muistikuva on kun makaan vessan lattialla ja oksentelen mutta siltä matkalta en muista mitään.

Vierailija
18/31 |
10.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.03.2015 klo 16:58"]

Toimiiko ihminen humalasssa todellisen minnäsä mukaan? Eli sanoo mitä oikeasi ajattelee, tekee niin kuin todellisuudessa ilman normaaleja estoja tekisi jne.

[/quote]

Ei toimi normaalisti, sillä kontrolli kuuluu ihmisen "todelliseen minään". Humala on häiriötila, myrkytys. Sanoisimmekko ruoansulatuksen normaaliksi tilaksi sitä, jos se viimeinen lenkki eli sulkijalihas ei toimisi lainkaan?

Vierailija
19/31 |
10.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.03.2015 klo 16:37"]

Todellisuudessa kaikki kyllä muistavat mitä ovat toilailleet ja tajuavat sen jo toilaillessaan, mutta tuo on hyvä tekosyy selitellä estotonta käytöstään.....

[/quote]

Siis miten tyhmä voi ihminen olla?

Kun tarpeeksi juo niin muisti menee.

Alapa nyt lääketieteellistä faktaa kumoamaan, odotamme innolla.

Vierailija
20/31 |
10.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuorena muistin aina kaiken, mutta olen tuhonnut aivosolujani sen verran, että nykyisin en ihan kaikkea muista.