Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hei surkeat kuskit!

Vierailija
10.03.2015 |

Tarvitsen vertaistukea. Olen surkea kuski. En yhtään hahmota sitä missä auton keula on menossa, en osaa käyttää peilejä, en osaa parkkeerata, en arvioida muiden autojen nopeuksia ja etäisyyttä. Huonolla kelillä olen kauhusta jäykkänä ja ajan alinopeutta, niin että voin jarruttaa heti kun auto lähtee puskemaan pois ajolinjalta (vaikka tiedän että pitäis vain painaa kaasua niin auto oikaisisi itsensä, mutta en uskalla!).

Olen kyllästynyt siihen että olen näin avuton. Ei varmaan kukaan muu esmes saa autoa nätisti parkkiin, mutta kun yrittää peruuttaa ruudusta pois, huomaa olevansa lähes poikittain niiden kahden auton välissä jonne parkkeerasi. Se vaan jotenkin menee niin kun ensin yrittää suoristaa  ja sitten suoristaa uudelleen...

Mites te muut huonot kuskit, oletteko onnistuneet kehittymään ajotaidoissa? Missä sitten mätti, oliko harjoituksen puute vai voiko jollakin olla vaan näin huono hahmottamiskyky kuin mulla?

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
10.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulla sama juttu ja liikkeellelähtö esim. valoissa on tuskaa, auto ssmmuu monta kertaa.

Vierailija
2/15 |
10.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harjoittele rauhassa, tyhjillä parkkipaikoilla ja syrjäisillä metsäteillä =)
itse olen sokea toisella silmällä, ja syvyysnäkö puuttuu kokonaan joten en osaa mitenkään hahmottaa etäisyyksiä.
Olen mustelmilla muutenkin kun tämän ongelman takia kävelen usein seinää päin kun pitää lähteä ovesta ulos... Hiukan noloa, mutta pärjään =D
Olen kuitenkin hyvä kuski, olen oppinut missä olen suhteessa muihin ja osaan jopa taskuparkkeja paremmin kuin moni kaveri jolla on kaksi toimivaa silmää =D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
10.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En lakkaa ihmettelemästä tällä palstalla, miten te ajotaidottomat olette ylipäänsä saaneet ajokortin?

Vierailija
4/15 |
10.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksista. Pitää tosiaan lähteä reenaamaan jonnekin Prisman parkkikselle keskellä yötä, teippaan rekkarit piiloon ja vedän pipon silmille niin kukaan ei tunnista mua. :D

ap.

Vierailija
5/15 |
10.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi vaihtoehto on ottaa kertaustunteja autokoulusta.

Vierailija
6/15 |
10.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.03.2015 klo 17:15"]

En lakkaa ihmettelemästä tällä palstalla, miten te ajotaidottomat olette ylipäänsä saaneet ajokortin?

[/quote]

Minä sain kortin helposti. Siitä on nyt 15 vuotta, ja tästä ajasta meni 13 vuotta niin etten ajanut autoa kertaakaan, koska en omistanut sellaista. Nyt sitten ajteaan ulkomuistista. Osaan siis kaikki liikennesäännöt tms, auton tekninen hallinta on minulle vaikeaa.

ap.

Vierailija
7/15 |
10.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mikään ihme, että olet epävarma noin pitkän ajotauon jälkeen. Sitä suuremmalla syyllä kannattaisi ottaa ajotunteja, jotta pääsisit takaisin hommaan kiinni.

Vierailija
8/15 |
10.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.03.2015 klo 17:08"]Harjoittele rauhassa, tyhjillä parkkipaikoilla ja syrjäisillä metsäteillä =)
itse olen sokea toisella silmällä, ja syvyysnäkö puuttuu kokonaan joten en osaa mitenkään hahmottaa etäisyyksiä.
Olen mustelmilla muutenkin kun tämän ongelman takia kävelen usein seinää päin kun pitää lähteä ovesta ulos... Hiukan noloa, mutta pärjään =D
Olen kuitenkin hyvä kuski, olen oppinut missä olen suhteessa muihin ja osaan jopa taskuparkkeja paremmin kuin moni kaveri jolla on kaksi toimivaa silmää =D
[/quote]
Miten sulla voi olla ajokortti? Oletko sokeutunut sillä silmällä ajokortin saamisen jälkeen? Kaveri kenellä on toinen korva melkein kuuro ei saanut sen takia korttia..

Vierailija
9/15 |
10.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.03.2015 klo 17:24"][quote author="Vierailija" time="10.03.2015 klo 17:15"]

[/quote]

Minä sain kortin helposti. Siitä on nyt 15 vuotta, ja tästä ajasta meni 13 vuotta niin etten ajanut autoa kertaakaan, koska en omistanut sellaista. Nyt sitten ajteaan ulkomuistista. Osaan siis kaikki liikennesäännöt tms, auton tekninen hallinta on minulle vaikeaa.

ap.
[/quote]

sinuna ottaisin pari kertaustuntia autokoulusta suoraan. Kivempi treenata auton hallintaa sellaisen kans, joka tarvittaessa neuvoo.

Vierailija
10/15 |
10.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten helvetissä et ap pääse edes parkkiruudusta pois peruuttamalla? Jos se auto on siellä kahden auton välissä edes suht suoraan niin eihän sun tarvi muuta kuin peruuttaa, kunnes pääset kääntämään auton perseen jompaan kumpaan suuntaan! Miksi alat veivata rattia siellä autojen välissä ruudussa? Käsittämätöntä...

Vierailija
11/15 |
12.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se surkea ajotaito on vaan ihme, vaikka olis taukoakin, sitä joko osaa ajaa tai ei. Itse ajoin paljon, sitten oli vuosien tauko, joku vuosi sitten aloin ajaa taas aktiivisesti, satoja kilsoja viikossa. Ajaminen on kuin polkupyörälläkin - sen joko osaa, tai sitten ei. Ja ne jotka eivät osaa, panikoivat, ajavat alinopeutta, aiheuttavat vaaratilanteita..Heidän ei pitäis ajaa ollenkaan. Ovat todellinen riski muille tielläliikkujille, myös jalankulkijoille!

Vierailija
12/15 |
12.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parkkiruutuun on kätevämpää peruuttaa sinne mennessä kuin sieltä pois.

Automaattivaihteinen auto jos liikkeelle lähtö liikennevaloista on vaikeaa.

Vierailija
13/15 |
12.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajamalla ja ajamalla. Itse olin autokoulussa älyttömän pelokas kuski, ja tein tyhmiä virheitä ihan vain stressin vuoksi. Vaihdoin liikenneopettajan suosituksesta opetuslupaan (isäni hankki luvan), ja ajelimme muutaman kuukauden että saisin kunnon ajorutiinin ja tottuisin ajamiseen ihan ajatuksen tasollakin. Loppuvaiheessa ennen inssiä autoja ikänsä harrastanut ja paljon radallakin ajanut poikaystäväni sanoi kyydissäni oltuaan, että ajan ihan yhtä hyvin kuin hän, vaikka autoilukokemusta hänellä on viisi vuotta enemmän :D Toki kortin saamisenkin jälkeen olen joka viikko ajellut että rutiini pysyy yllä eikä kynnys kasva liikaa. En ajamista rakasta, mutta ei se nyt pakkopullaakaan ole. Ihan perustaitoinen olen, enkä enempää kaipaakaan.

Muistan, kun silloin noin vuosi sitten täällä AV:llakin kirjoitin avautumisparkumiskeskusteluja siitä, kuinka en tule koskaan saamaan korttia ja kuinka en osaa mitään jne. Kivat AV-mammat onneksi kannustivat, toki joukossa oli mukana niitä "öhö öhö mee taksilla, et tuu koskaan oppimaan kun oot noin puupää" -räksyttäjiä mutta sellaisista ei kannata välittää.

Mene vaan rohkeesti jonnekin syrjäiselle paikalle ajelemaan, ota vaikka rauhallinen ajokortillinen kaveri mukaan jotta hän voi tarpeen vaatiessa neuvoa sua. Tai sitten autokoulusta kertaustunti tai pari.

Vierailija
14/15 |
12.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä taas olen muuten pätevä kuski, liikennesäännöt ovat hallussa ja oli keli mikä hyvänsä, ei pelota ajaa. Mutta auton mittasuhteet ovat heikkous, edelleenkin 11 vuoden jälkeen ahtaalla parkkipaikalla ruudusta pujottelu hirvittää. Ja mieluummin ajankin auton sellaiseen paikkaan, mistä on helppo päästä pois. Niin ja isompiin kaupunkeihin en mielelläni lähde ajamaan keskustaan, ei ole koskaan oikein tarvinut niin siihen en ole tottunut.

Vierailija
15/15 |
12.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä tämän ketjun perusteella saa taas nauraa suomiakalle!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan kolme