mitä sanoisit jos lapsesi on saanut katsoa kauhuleffaa
kaverin luona? Siis sellaista mihin ikä ei riitä?
Kommentit (39)
Siis mitä ihmettä, täällä ollaan hyökkäämässä kaverin vanhempien kimppuun mutta kun ketjun ainoa järkevä vastaus on keskustella asia nuoren kanssa kannustavasti ja hyvässä hengessä, se tyrmätään täysin :D:D ei ihme että viimeisien tutkimusten mukaan täällä on kasvamassa sukupolvi, joka ei osaa ilmaista ja ymmärtää tunteita.
[quote author="Vierailija" time="10.03.2015 klo 13:05"]
Siis mitä ihmettä, täällä ollaan hyökkäämässä kaverin vanhempien kimppuun mutta kun ketjun ainoa järkevä vastaus on keskustella asia nuoren kanssa kannustavasti ja hyvässä hengessä, se tyrmätään täysin :D:D ei ihme että viimeisien tutkimusten mukaan täällä on kasvamassa sukupolvi, joka ei osaa ilmaista ja ymmärtää tunteita.
[/quote]
Kertoisitko lisää ja vaikka ihan linkittäisit näihin tutkimuksiin. En nimittäin ihan usko tätä äkkipäätä.
[quote author="Vierailija" time="10.03.2015 klo 12:53"]
Tarkennetaan nyt sitten, jos vaikkapa 14-vuotias näkee kaverillaan k-16 leffan, suututteko kaverin vanhemmille koska lapsenne eivät saa sellaisia katsoa/teiltä olisi pitänyt kysyä näiden vanhempien suoraan?
[/quote]
Täsmennetään nyt, että mielessä oli 11-vuotias. Neljätoistavuotiaan osalta keskustellaan neljätoistavuotiaan kanssa, koska hän tietää tasan, mitä mieltä kotona ollaan asiasta. (Meillä tosin nyt 15-vuotias). Tosin kyllä 11-vuotiaskin jo tietää :-), mulla oli enemminkin vastatessani mielessä nuoremmat kyläilijät.
[quote author="Vierailija" time="10.03.2015 klo 12:08"]
"Oliko hyvä leffa?"
Siitä voisi sitten viritellä keskustelua elokuvien sisältöihin, elokuvan ja todellisuuden eroihin, elokuvakerronnan keinoihin, mikä tekee elokuvasta hyvän ja huonon, miksi leffoissa on ikärajat jne.
Tätä sanotaan kasvatuskeskusteluksi. Kannattaisi kokeilla joskus.
t. lapseton opettaja
[/quote]
Kasvatuskeskustelun lisäksi soittaisin kyllä myös kaverin vanhemmille. "Tiesitkö, että meidän Mikko ja teidän Taneli ovat teillä ollessa katsoneet kauhuleffan/leffoja". Musta se on ihan reilua, koskapa haluaisin itsekin tietää, jos "meidän Mikko" katsottaisi muiden ihmisten jälkikasvulla leffoja, joiden ikärajaan ei ikä vielä riitä.
Osa vanhemmutta on sekin, että pystyy toimimaan yhteistyössä - tai ainakin keskusteluyhteydessä - myös lapsen kavereiden vanhempien kanssa. Että tuntee lapsen kaveripiirin ja heidän vanhempansa, ainakin edes päällisin puolin vanhempien osalta. Kaverit nyt toki tuntee paremmin, kun heitä omassakin kodissa tapaa.
t. viiden lapsen äiti, joka on "kasvatuskeskustelujen" (joita meillä kotona kutsutaan ihan vain keskusteluksi) lisäksi pohtinut N kertaa muiden vanhempien kanssa aika montaakin asiaa esikoispojan ollessa teini-iässä
[quote author="Vierailija" time="10.03.2015 klo 13:05"]Siis mitä ihmettä, täällä ollaan hyökkäämässä kaverin vanhempien kimppuun mutta kun ketjun ainoa järkevä vastaus on keskustella asia nuoren kanssa kannustavasti ja hyvässä hengessä, se tyrmätään täysin :D:D ei ihme että viimeisien tutkimusten mukaan täällä on kasvamassa sukupolvi, joka ei osaa ilmaista ja ymmärtää tunteita.
[/quote]
Tämähän on mielenkiintoista miltä kantilta kukakin asiaa katsoo. Vain yksi taisi olla ottamassa yhteyttä vanhempiin.
T. Ap, joka haluaa tietää miten vanhemmat suhtautuvat, jos meillä katsotaan leffa johon ikä ei ihan riitä
[quote author="Vierailija" time="10.03.2015 klo 13:05"]
[/quote]
Missä vaiheessa "soitan kaverin vanhemmille" luetaan "llaan hyökkäämässä kaverin vanhempien kimppuun"? Mihin on kadonnut ajatus keskustelusta toisten vanhempien kanssa? Vai onko nuori ainoa, jonka kanssa voi keskustella rakentavasti ja hyvässä hengessä - eikö se enää onnistu toisen nuoren vanhempien kanssa, noin niin kuin oletusarvoisesti?
[quote author="Vierailija" time="10.03.2015 klo 13:10"][quote author="Vierailija" time="10.03.2015 klo 13:05"]
[/quote]
Kertoisitko lisää ja vaikka ihan linkittäisit näihin tutkimuksiin. En nimittäin ihan usko tätä äkkipäätä.
[/quote]
Uutisissa oli varmaan kuukausi takaperin. Lapset laitetaan ruudun eteen kiukkukohtausten ja tylsyyden vuoksi. Näin ollen heidän joku tunnekehitys häiriintyy. Lapset ja nuoret tuijottaa niin paljon kännyköitä ja koneita, että heillä on vaikeuksia tulkita myös ilmeitä ja eleitä.
Samantyylistä viestiä on tullut amerikasta vuosia vuosia sitten, nyt myös suomessa. Olen puhelimella liikenteessä joten en jaksa etsiä tutkimuksia enkä jaksa linkittää. Googlettamalla varmasti löytyy! Mielenkiintoinen aihe mielestäni, koska koen ettei nykyaikana voi välttyä ruutuun tuijottelulta.
Muistan vieläkin miten vuosituhannen vaihteessa koko ala-asteellamme oli ehkä 2 tyyppiä joiden kotona noudatettiin ikärajoja ja raa'at pelit ja elokuvat olivat kiellettyjä. Sanomattakin selvää että olivat koko koulun naurunkohteita, joutuivat lähtemän yksin kotiin kun muut ryhtyivät katsomaan elokuvaa. Nykyäänkin ovat vielä pahimpia tietämiäni mammanpoikia ja naisettomia neitsyitä. Kyllä ne lapsetkin osaa erottaa todellisuuden fiktiosta kunhan ei kotona pelotella ja traumatisoida raivoamalla väärien leffojen katsomisesta.
[quote author="Vierailija" time="10.03.2015 klo 12:34"]
Mä oon ollu joskus 9v synttäreillä ja katsotiin The Ring. Kauheahan se oli muttei mitään traumoja mutta kyllä hävettäis jos mun porukat olisivat soittaneet kys. vanhemmille leffan katsomisesta. :-D Oon mun sukulaisten kanssa katsonut kauhuleffoja tenavana ja kaikki fine.
[/quote]
Meillä isommat lapset, joita aikoinaan "kyllä hävetti" kun minä soitin tarvittaessa muiden vanhemmille, ovat sittemmin aika hyvin ymmärtäneet asian :-)
Vaikka kuinka "kyllä hävettäisi" se, että omat vanhemmat välittävät asioista ja haluavat selvitttää niitä kasvattaa itseäkin olemaan aikuisena samanlainen. Yhtälailla sitten omat lapset pääsevät tulevaisuudessa manaamaan, kun taas niin hävetti kun se mutsi meni ja soitti Matin äidille.
Teinin vanhempana "kyllä mua hävetti", "ei kenenkään muun vanhemmat" ja "sä pilaat mun (sosiaalisen) elämän" kertovat enemminkin siitä, että kappasta vaan, oikealla linjalla tässä ollaan. Yleensä tossa kahdenkympin paremmalla puolella viimeistään sitten entinen teini hahmottaa myös, että oikeilla linjoilla oltiin.
t. ala-asteikäisen ja yli myös yli parikymppisten äiti
[quote author="Vierailija" time="10.03.2015 klo 12:24"]
Itse katselin kauhuleffoja 10 vuotiaasta ja sen kyllä huomaa. Järkyttävät painajaiset ja pelot siitä sai. En todella ollut valmis. Sama juttu nyt 11 vuotiaani kanssa. Kaverilla katsoneet n vuosi sitten youtubesta jotain kauhupätkää (kaverin äiti ollut paikalla) ja tyttö meni ihan sekaisin. Kauppareissun ajaksi ei suostunut yksin jäämään ja vieläkin pelottaa olla yksin. Lapsia kiinnostaa mutta eivät välttämättä ymmärrä mitä siitä voi seurata. Niihin todella on ikärajat ihan tarkoituksella laitettu.
[/quote]
Jep. Näin kävi myös kaverini lapselle. Järkytyin, kun kuulin, että kaverin ratkaisu oli nimenomaan tuo "kasvatuskeskustelu". Se tosin ei poistanut lapsen pelkoja, koska hän on LAPSI eikä osannut käsitellä asiaa vielä rationaalisesti.
Itse luultavasti kävisin tuon kasvatuskeskustelun sen lapsen vanhempien kanssa, jonka luona tällaista on tapahtunut. Toiset vaan ei tajua tai välitä, ja silloin saa kyllä sanoa. Tarvittaessa vähän rumastikin.
[quote author="Vierailija" time="10.03.2015 klo 13:24"][quote author="Vierailija" time="10.03.2015 klo 12:34"]
Mä oon ollu joskus 9v synttäreillä ja katsotiin The Ring. Kauheahan se oli muttei mitään traumoja mutta kyllä hävettäis jos mun porukat olisivat soittaneet kys. vanhemmille leffan katsomisesta. :-D Oon mun sukulaisten kanssa katsonut kauhuleffoja tenavana ja kaikki fine.
[/quote]
Meillä isommat lapset, joita aikoinaan "kyllä hävetti" kun minä soitin tarvittaessa muiden vanhemmille, ovat sittemmin aika hyvin ymmärtäneet asian :-)
Vaikka kuinka "kyllä hävettäisi" se, että omat vanhemmat välittävät asioista ja haluavat selvitttää niitä kasvattaa itseäkin olemaan aikuisena samanlainen. Yhtälailla sitten omat lapset pääsevät tulevaisuudessa manaamaan, kun taas niin hävetti kun se mutsi meni ja soitti Matin äidille.
Teinin vanhempana "kyllä mua hävetti", "ei kenenkään muun vanhemmat" ja "sä pilaat mun (sosiaalisen) elämän" kertovat enemminkin siitä, että kappasta vaan, oikealla linjalla tässä ollaan. Yleensä tossa kahdenkympin paremmalla puolella viimeistään sitten entinen teini hahmottaa myös, että oikeilla linjoilla oltiin.
[/quote]
Entäpä jos ajatellaan syrjittyä teiniä, joka viimein on saamassa kaverin, joka haluaisi katsoa tämän kanssa leffaa, ja vanhemmat eivät luota nuorten sanaan että saavat katsoa kotonakin? Minä en ole ihan varma kiittääkö nuori myöhemmin.
Kysehän noissa yläkoululaiset/k-16 leffat on kuitenkin elokuvista joita leffateatterissakin pääsee aikuisen seurassa katsomaan.
[quote author="Vierailija" time="10.03.2015 klo 13:28"][quote author="Vierailija" time="10.03.2015 klo 12:24"]
Itse katselin kauhuleffoja 10 vuotiaasta ja sen kyllä huomaa. Järkyttävät painajaiset ja pelot siitä sai. En todella ollut valmis. Sama juttu nyt 11 vuotiaani kanssa. Kaverilla katsoneet n vuosi sitten youtubesta jotain kauhupätkää (kaverin äiti ollut paikalla) ja tyttö meni ihan sekaisin. Kauppareissun ajaksi ei suostunut yksin jäämään ja vieläkin pelottaa olla yksin. Lapsia kiinnostaa mutta eivät välttämättä ymmärrä mitä siitä voi seurata. Niihin todella on ikärajat ihan tarkoituksella laitettu.
[/quote]
Jep. Näin kävi myös kaverini lapselle. Järkytyin, kun kuulin, että kaverin ratkaisu oli nimenomaan tuo "kasvatuskeskustelu". Se tosin ei poistanut lapsen pelkoja, koska hän on LAPSI eikä osannut käsitellä asiaa vielä rationaalisesti.
Itse luultavasti kävisin tuon kasvatuskeskustelun sen lapsen vanhempien kanssa, jonka luona tällaista on tapahtunut. Toiset vaan ei tajua tai välitä, ja silloin saa kyllä sanoa. Tarvittaessa vähän rumastikin.
[/quote]
Järkyttyjämamma kasvattaa lapsestaan samanlaisen kaiken kauhistelijan, kai soititte iltalehteen kun joku kasvatti lastaan teitä järkevämmin?
[quote author="Vierailija" time="10.03.2015 klo 13:03"]
[quote author="Vierailija" time="10.03.2015 klo 12:44"]
Missä vaiheessa mammoista tuli noin ylisuojelevia? Jos joku ala-asteikäinen lapsi ei erota leffaa totuudesta niin jossain muualla kuin lapsessa vika. :)
[/quote]
Et taida olla psykologisella ymmärryksellä pilattu? Kyse ei ole siitä, etteikö lapsi jollain tasolla tajuaisi katsovansa fiktiota. Silti voi ahdistua, herkkä jopa traumatisoitua.
Lapsella ei ole samanlaista keinovalikoimaa käsitellä näkemäänsä kuin aikuisella. Kukaan täysipäinen aikuinen ei pelkää esim. pimeää, mutta moni aivan terve lapsi kyllä.
[/quote]
En ole psykologisella ymmärryksellä pilattu, oon viimistä vuotta oikiksessa. :) Elämään kuuluu ahdistus ja jonkintasoiset traumat, jos ei pysty niitä edes elokuvissa käsittelemään niin ei hyvin mene.
[quote author="Vierailija" time="10.03.2015 klo 13:24"]
[quote author="Vierailija" time="10.03.2015 klo 12:34"]
[/quote]
[/quote]
Sinun linjasi ei välttämättä ole ainoa oikea vaikka sen ehkä näet niin, mun vanhemmat ei koskaan soittaneet ja ihan järki päässä ollaan edelleen. :)
hiipisin vekaran taakse ja sanoisin kovaan ääneen että BÖÖÖÖ ja naurausin makeasti.
[quote author="Vierailija" time="10.03.2015 klo 13:17"]
[quote author="Vierailija" time="10.03.2015 klo 13:05"]Siis mitä ihmettä, täällä ollaan hyökkäämässä kaverin vanhempien kimppuun mutta kun ketjun ainoa järkevä vastaus on keskustella asia nuoren kanssa kannustavasti ja hyvässä hengessä, se tyrmätään täysin :D:D ei ihme että viimeisien tutkimusten mukaan täällä on kasvamassa sukupolvi, joka ei osaa ilmaista ja ymmärtää tunteita. [/quote] Tämähän on mielenkiintoista miltä kantilta kukakin asiaa katsoo. Vain yksi taisi olla ottamassa yhteyttä vanhempiin. T. Ap, joka haluaa tietää miten vanhemmat suhtautuvat, jos meillä katsotaan leffa johon ikä ei ihan riitä
[/quote]
Jotenkin musta tuntuu, että kun ap tätä lypsämällä lypsää... niin ehkä se leffa jota ap:n luona aiotaan katsoa, ei mene kavereiden vanhempien seulasta läpi.
Itsellä vasta ekaluokkalainen... mutta kyllä aika pian (kolmauluokkalaiset on koulunjälkeen keskenään ilman vanhempia) pitää kotona käydä etukäteen ne ikärajat ja niiden "perusteet" läpi. Ja antaa eväitä miten poistua ahdistavasta tilanteesta jos sille tuntuu.
En sanoisi mitään. Tytöt kuitenkin 14 ja toinen täyttää tänä vuonna 16.
[quote author="Vierailija" time="10.03.2015 klo 13:54"][quote author="Vierailija" time="10.03.2015 klo 13:17"]
[quote author="Vierailija" time="10.03.2015 klo 13:05"]Siis mitä ihmettä, täällä ollaan hyökkäämässä kaverin vanhempien kimppuun mutta kun ketjun ainoa järkevä vastaus on keskustella asia nuoren kanssa kannustavasti ja hyvässä hengessä, se tyrmätään täysin :D:D ei ihme että viimeisien tutkimusten mukaan täällä on kasvamassa sukupolvi, joka ei osaa ilmaista ja ymmärtää tunteita. [/quote] Tämähän on mielenkiintoista miltä kantilta kukakin asiaa katsoo. Vain yksi taisi olla ottamassa yhteyttä vanhempiin. T. Ap, joka haluaa tietää miten vanhemmat suhtautuvat, jos meillä katsotaan leffa johon ikä ei ihan riitä
[/quote]
Jotenkin musta tuntuu, että kun ap tätä lypsämällä lypsää... niin ehkä se leffa jota ap:n luona aiotaan katsoa, ei mene kavereiden vanhempien seulasta läpi.
Itsellä vasta ekaluokkalainen... mutta kyllä aika pian (kolmauluokkalaiset on koulunjälkeen keskenään ilman vanhempia) pitää kotona käydä etukäteen ne ikärajat ja niiden "perusteet" läpi. Ja antaa eväitä miten poistua ahdistavasta tilanteesta jos sille tuntuu.
[/quote]
Teinit varmaankin valitsisivat sen leffan itse sitten, joten mitään erityistä elokuvaa ei ole mielessä, mutta kauhu nyt on luultavimmin k-16. Tietenkään en tiedä voivatko luvatta katsoa jotain korkeamman ikärajan leffaa.
Ap
[quote author="Vierailija" time="10.03.2015 klo 12:44"]
Missä vaiheessa mammoista tuli noin ylisuojelevia? Jos joku ala-asteikäinen lapsi ei erota leffaa totuudesta niin jossain muualla kuin lapsessa vika. :)
[/quote]
Et taida olla psykologisella ymmärryksellä pilattu? Kyse ei ole siitä, etteikö lapsi jollain tasolla tajuaisi katsovansa fiktiota. Silti voi ahdistua, herkkä jopa traumatisoitua.
Lapsella ei ole samanlaista keinovalikoimaa käsitellä näkemäänsä kuin aikuisella. Kukaan täysipäinen aikuinen ei pelkää esim. pimeää, mutta moni aivan terve lapsi kyllä.