MÄ VIHAAN LASTENLAULUJA!!!
Miksi ihmeessä kaikki lastenlaulut ovat sellaisia LÄSSYNLÄSSYN PUHVELIN KEHVELIN PIMPELIPOMPELI ÄIPPYLI PÄIPPYLI -lallatuksia?
Haluaisin tarjota musiikkikasvatusta lapselleni, mutta nuo muskarit ovat kuolema! 30-45 minuuttia aivotonta lässyttämistä.
En kestä. Kohta pitäisi taas lähteä sinne muskariin taputtamaan 1-vuotiaan käsiä väkisin yhteen ja lauleskellen ihmettelemään kuka lillukka/lallukka onkaan hupsis-kupsis tullut mukaan!
Kommentit (68)
[quote author="Vierailija" time="10.03.2015 klo 10:14"]
No, ne vaihtoehdot on tähän asti olleet tyyliin kuinka "pippeli menee pimppeliin"-tarinat tai kuinka "Afrikan lapsia sorretaan eikä anneta niille ruokaa"-tarinat, jne . Joten - keksipä ihan ite paremmat sanat ja sävel - ja jaapa muillekin. Niille varmasti olisi tarvetta, siitä olen samaa mieltä.
[/quote]
Mä kasvoin porvariperheessä, enkä missään taistolaiskommuunissa. Ei meillä tuollaisia lauluja laulettu o.O
ap
Sama nipotus kuin äitiyspakkauksen värit. Pieni lapsi ei välitä, rytmi ja yhdessäolon fiilis se tärkeintä on.
[quote author="Vierailija" time="10.03.2015 klo 10:15"]
Hahaa mä taas rakastan lastenlauluja, niiden loppusointuja ja pimpelipom ilousua melodioita :)
[/quote]
Suosittelen hakeutumaan musiikin varhaiskasvatuksen pariin.
Kiitos ap aamupäivän piristyksestä, loistavasti kiteytetty :DD
[quote author="Vierailija" time="10.03.2015 klo 10:10"]
Mikään ei ole kamalampaa kuin lastnlaulut lasten laulamana :D
[/quote]
Holokausti?
[/quote]
no jaa, ei erityisesti kosketa minua. Lähinnä nyt ajattelin näin musiikillisesti... Mieluummin kuuntelen vaikka PKN:ää kuin lastenkuoroa.
Samaan sarjaan menee kaikki sävelettömät lallatukset, kuten 'Leijonaa mä metsästän', jossa pitäisi eläytyä niissä silta/luola/heinikko-kohdissa.
Muskariope: "Edessä on SUO!" (Silmät suurina)
Minä: "Edessä on suo." (Normaalilla puheäänellä)
Muskariope: "PIIIIIITKÄ JA MÄÄÄÄÄÄRKÄ SUO!" (Muikistaa suuta ja vetelee soisia käsiään)
Minä: "Pitkä ja märkä suo.." (Katson kelloa)
Muskariope: "Sitä ei voi YLITTÄÄ!" (Hämmestellen kuin ensimmäistä kertaa ikinä sitä leikkiä leikkien)
Minä: (En kestä enää ja haistelen lapsen takapuolta mukamas tarkistaakseni, pitäisikö se vaippa vaihtaa)
[quote author="Vierailija" time="10.03.2015 klo 10:24"]
Samaan sarjaan menee kaikki sävelettömät lallatukset, kuten 'Leijonaa mä metsästän', jossa pitäisi eläytyä niissä silta/luola/heinikko-kohdissa.
Muskariope: "PIIIIIITKÄ JA MÄÄÄÄÄÄRKÄ SUO!" (Muikistaa suuta ja vetelee soisia käsiään)
Muskariope: "Sitä ei voi YLITTÄÄ!" (Hämmestellen kuin ensimmäistä kertaa ikinä sitä leikkiä leikkien)
Minä: (En kestä enää ja haistelen lapsen takapuolta mukamas tarkistaakseni, pitäisikö se vaippa vaihtaa)
[/quote]
:D
No, ne vaihtoehdot on tähän asti olleet tyyliin kuinka "pippeli menee pimppeliin"-tarinat tai kuinka "Afrikan lapsia sorretaan eikä anneta niille ruokaa"-tarinat, jne . Joten - keksipä ihan ite paremmat sanat ja sävel - ja jaapa muillekin. Niille varmasti olisi tarvetta, siitä olen samaa mieltä.
[/quote]
HÄH?
KASVISSYÖJÄN LAULU (Esittäjä Elina Salo)
Joka ahmii makkaraa ja lihaa, luuta, rasvaa,
se laiskistuu ja kauheaa on kuinka vatsa kasvaa.
Vaan syöpäs keltaporkkanoita, näkkileipää päällä voita, puolukkaa ja mustikkaa, salaattia, persiljaa.
Köykäinen on sulla massu, kepeästi nousee tassu, heräät aamuvarhaisella, etkä valvo öitä.
Jos vain pelkkää lihaa syöt ja ystäviäs väijyt,
niin torkut päivät, valvot yöt,
saat vatsanvaivat häijyt.
Vaan syöpäs keltaporkkanoita, näkkileipää päällä voita, puolukkaa ja mustikkaa, salaattia, persiljaa.
Vaivat poissa kaikenlaiset, ystävät on moninaiset,
hampaat vahvat, hohtavaiset, niinkuin krokotiilin.
Syöpäs keltaporkkanoita, näkkileipää päällä voita, puolukkaa ja mustikkaa, salaattia, persiljaa.
Köykäinen on sulla massu, kepeästi nousee tassu, heräät aamuvarhaisella, etkä valvo öitä.
Suosittelen lastenlaulukokoelmaa Ylen opettavaiset laulut, siinä on aitoa 70-luvun tunnelmaa eikä mitään ällönlällötyksiä.
Jos vauvamuskari ottaa koville, niin älä mene. Muutaman vuoden päästä voit laittaa lapsen muskariin ilman että sun täytyy itse mennä mukaan. Musiikkikasvatus on kuitenkin lapselle hyödyllistä. Vauvalle voi laulaa ja loruilla kotonakin. Vaihtoehtoisesti voit koittaa etsiä järkevämmän muskarin, ei ne kaikki ihan noin hirveitä ole.
[quote author="Vierailija" time="10.03.2015 klo 10:24"]
[/quote]
Putosin :D
[quote author="Vierailija" time="10.03.2015 klo 10:13"]
Heh. Tällaista lapsettomuuden pikku bonusta en tullut vielä ajatelleeksikaan.
AV saa kyllä arvostamaan oman elämänsä itsestäänselvyyksiä aivan uudella tavalla.
[/quote]
Jep :)
Ja ne muskarin piirileikit... Samat kuviot joka kerta, laulu vain vaihtuu. Pidetään käsistä kiinni, pienet ei halua ottaa vierasta aikuista kädestä. Vanhemmat vetää lapsia perässään ensin toiseen suuntaan, sitten toiseen ja keskelle. Ei ne pienet tajua siitä mitään.
[quote author="Vierailija" time="10.03.2015 klo 13:41"]
Ja ne muskarin piirileikit... Samat kuviot joka kerta, laulu vain vaihtuu. Pidetään käsistä kiinni, pienet ei halua ottaa vierasta aikuista kädestä. Vanhemmat vetää lapsia perässään ensin toiseen suuntaan, sitten toiseen ja keskelle. Ei ne pienet tajua siitä mitään.
[/quote]
Jep. Juuri näin. Miksei saman voisi tehdä jollain oikeasti hyvällä musiikilla (vaikkapa ihan funkkia tai poppia!) ja aikuiset tanssisivat lastensa kanssa?
Mutta ei. Lurputipurputi lissunlassun heijaillaan vauvaa ja kutitellaan masusta.
Meidän 1,5-v. innostuu kaikesta muusta musiikista paitsi muskarilauluista...
Eikös Joukolattaren blogissa kerrottu juuri pop-muskarista? Eipä sillä, että se minun korvaani kauheasti paremmalta vaihtoehdolta kuulostaisi.
[quote author="Vierailija" time="10.03.2015 klo 13:50"]
Eikös Joukolattaren blogissa kerrottu juuri pop-muskarista? Eipä sillä, että se minun korvaani kauheasti paremmalta vaihtoehdolta kuulostaisi.
[/quote]
Mä mitään plokeja lue. :D
No, tultiin takaisin muskarista. Elämä jatkuu.
ap
[quote author="Vierailija" time="10.03.2015 klo 13:41"]
[/quote]
Olenpa miettinyt samaa. Kaikissa vanhoissa 1930-60-luvun dokumentinpätkissä, joissa on lapsia, lapsiparat on pantu piiriin kävelemään. Piirileikki on aina omituista reuhtomista, kun yksi vetää, toinen työntää ja kolmatta vedetään ja työnnetään. Muistan itsekin tuon tunteen jostain alakoulun syövereistä 70-luvulta. Taitaa olla yksi niistä harrastuksista, joista rytmitajulliset aikuiset kansantanhuajat tykkäävät, mutta sekalainen sakki eritasoisia lapsia saa vain puistattavia muistoja.
[quote author="Vierailija" time="10.03.2015 klo 10:16"]
Sama nipotus kuin äitiyspakkauksen värit. Pieni lapsi ei välitä, rytmi ja yhdessäolon fiilis se tärkeintä on.
[/quote]
Mä ajattelen samoin. Ihan sama mennäänkö muskariin vai johonkin muuhun kerhoon, mutta pääasia, että päästään neljän seinän sisältä pois. Tietysti voisi vaan istua kotona ja vihata kaikkea.
Hahaa mä taas rakastan lastenlauluja, niiden loppusointuja ja pimpelipom ilousua melodioita :)