MÄ VIHAAN LASTENLAULUJA!!!
Miksi ihmeessä kaikki lastenlaulut ovat sellaisia LÄSSYNLÄSSYN PUHVELIN KEHVELIN PIMPELIPOMPELI ÄIPPYLI PÄIPPYLI -lallatuksia?
Haluaisin tarjota musiikkikasvatusta lapselleni, mutta nuo muskarit ovat kuolema! 30-45 minuuttia aivotonta lässyttämistä.
En kestä. Kohta pitäisi taas lähteä sinne muskariin taputtamaan 1-vuotiaan käsiä väkisin yhteen ja lauleskellen ihmettelemään kuka lillukka/lallukka onkaan hupsis-kupsis tullut mukaan!
Kommentit (68)
Voi ei! Ymmärrän kyllä tän näkökulman, mutta itselleni on just tyttäreni (joka nyt on jo 13 v) vauvamuskarista jäänyt niin kauniita muistoja, melkeen tippa tulee linssiin vieläkin esim. piisistä "juokse hepo hiljaa, kanna pikku Siljaa, kanna kotiin saakka, kevyt kallis taakka..."
Ja cd-levyltä kuunneltiin jotain lauluja, aivan mahtavan hauskat sanat on laulussa on Turkkilainen tupakoi.
[quote author="Vierailija" time="10.03.2015 klo 14:24"]
Voi ei! Ymmärrän kyllä tän näkökulman, mutta itselleni on just tyttäreni (joka nyt on jo 13 v) vauvamuskarista jäänyt niin kauniita muistoja, melkeen tippa tulee linssiin vieläkin esim. piisistä "juokse hepo hiljaa, kanna pikku Siljaa, kanna kotiin saakka, kevyt kallis taakka..."
Ja cd-levyltä kuunneltiin jotain lauluja, aivan mahtavan hauskat sanat on laulussa on Turkkilainen tupakoi.
[/quote]
Tuo laulu on ihan eri asia kuin nämä nykyajan lylleröpylleröt. Siinä nimenomaan on sanat ja melodia, kuten aiemmin mainitsemissani Jänöjussin mäenlaskussa ja mikäs se toinen olikaan.
ap
[quote author="Vierailija" time="10.03.2015 klo 13:49"]Meidän 1,5-v. innostuu kaikesta muusta musiikista paitsi muskarilauluista...
[/quote]
Meillä sama homma! Varsinkin kaikki kaupallinen tanssihöttö on tytön mieleen. Ehdoton lemppari on Pitbull :D Muskarissa lähinnä tuijottaa muita ja näyttää miettivän mielessään, että WTF.
[quote author="Vierailija" time="10.03.2015 klo 10:20"]Kiitos ap aamupäivän piristyksestä, loistavasti kiteytetty :DD
[/quote] Samaa mieltä!!!
Ja hei Tuu tuu tupakkarulla! Siis tupakka!!!
Kattokaapa youtubesta hottentotti-laulu. En muista oikeata nimeä..
Rölli-kaseteilla on mahtavia lauluja. Lapsena tykkäsin myös Mörköoopperasta (yksi biisi meni näin: "Möröltä pääsi paukku, eduskuntatalossa, kristallilamppujen valossa"). Hottentotti jäi myös mieleen. Tuu tuu tupakkirulla tietty klassikko. Neljä kissanpoikaa, jossa Halli pelasti pennut avannosta. Muita kivoja oli Pieni ankanpoikanen, Hepokattilaulu, Peipon pesä, Känkkäränkkä, jne. :) T. 80-luvun lapsi
Lastenlaulut, varsinkin lasten esittäminä, on hirveintä kuraa päällä maan.
Lapsinäyttelijöiden käyttö mainoksissa on toinen mikä ärsyttää suunnattomasti. Ne Keiju-mainokset, graargh.
[quote author="Vierailija" time="10.03.2015 klo 10:45"]
KASVISSYÖJÄN LAULU (Esittäjä Elina Salo) Joka ahmii makkaraa ja lihaa, luuta, rasvaa, se laiskistuu ja kauheaa on kuinka vatsa kasvaa. Vaan syöpäs keltaporkkanoita, näkkileipää päällä voita, puolukkaa ja mustikkaa, salaattia, persiljaa. Köykäinen on sulla massu, kepeästi nousee tassu, heräät aamuvarhaisella, etkä valvo öitä. Jos vain pelkkää lihaa syöt ja ystäviäs väijyt, niin torkut päivät, valvot yöt, saat vatsanvaivat häijyt. Vaan syöpäs keltaporkkanoita, näkkileipää päällä voita, puolukkaa ja mustikkaa, salaattia, persiljaa. Vaivat poissa kaikenlaiset, ystävät on moninaiset, hampaat vahvat, hohtavaiset, niinkuin krokotiilin. Syöpäs keltaporkkanoita, näkkileipää päällä voita, puolukkaa ja mustikkaa, salaattia, persiljaa. Köykäinen on sulla massu, kepeästi nousee tassu, heräät aamuvarhaisella, etkä valvo öitä.
[/quote]
Ja saat B12 vitamiinin puutoksen.
Täällä klassisia lastenlauluja: http://www.tamus.net/laulut.htm Olen itse vela, mutta tuli mukavat muistot mieleen :) Kaikista parhaita oli kuitenkin piirrettyjen ja muiden lastenohjelmien alku- ja lopputunnarit. Siis ennen näitä moderneja tietokoneella tehtyjä lastenohjelmia.
[quote author="Vierailija" time="10.03.2015 klo 15:37"]Mistä Herra Huu kertoo...?
[/quote]
Jestapa jepulis, penikat sipuliks!
Miksi ylipäätänsä viedä lasta muskariin? Meillä soi musiikki muutenkin ja voidaan lallatella ja rallatella just niitä biisejä, kun itse halutaan. No tietysti on hyvä vaihtoehto niille, joilla ei ole lapsille tarjota toisten lasten seuraa. Mulla taas lapsellisia kavereita on paljon, että löytyy kaikenikäisiä lapsia, joista oma lapsi saa seuraa ja voivat sitten keskenään lallatella ja rallatella.
Meillä musiikkikasvatuksen aloitti Elvis, ei tarvinnut vauvaa ohjata taputtamaan kun alkoi hytkyä ihan itse tahdissa. Youtubesta vain pyörimään rock- ja metallikonsertteja ja lapsi taputteli tyytyväisenä muun yleisön mukana.
Lastenlaulut eivät saa mitään liikettä aikaan lapsessa, yhdestä lastenlaulusta oli tehty metalliversio niin metalliversio kelpasi. Klassista kun soi niin yrittää tanssia balettia. Pop-musiikista jotkin j-pop -kappaleet saa lapsen kiinnostumaan mutta muuten pop ei kiinnosta.
Itse olen täysin epämusikaalinen, tiedän vain että osa kuullostaa hyvälle omaan korvaani ja suurin osa ei.
[quote author="Vierailija" time="10.03.2015 klo 21:32"]Onkos arvoisat av-mammat tulleet ajatelleeksi, että muskari kehittää mm. lapsen sosiaalisia, kognitiivisia ja motorisia taitoja. Muskariopet ovat korkeakoulutettuja musiikkikasvatuksen ammattilaisia jotka tekevät hienoa työtä uusien sukupolviemme puolesta. Musiikki vahvistaa ihmisen aivokuorta ja hermoratoja, siis alueita jotka säätelevät mm. muistia ja motivaatiota. Tämän lisäksi Suomi on yksi harvoista maista, jossa muskaria tarjotaan lapsille. Tämä osaksi selittää hyviä koulutuloksia ym. Saisimme olla ylpeitä siitä mitä meillä on lapsillemme tarjota.
[/quote]
Samaa mieltä! Himpeli-pompeli-pomppis!
[quote author="Vierailija" time="22.06.2015 klo 15:00"]
Tarinankerronta on kuollut sukupuuttoon, ihmisten mielikuvitus on heikennyt. Siksi lastenlaulutkin ovat puisevampia.
[/quote]
Näin.
Samaa mieltä! Työskentelen koulunkäynninohjaajaja alakoululla ja osallistun myös musiikintunneille. Välillä meinaa pää räjähtää. Erityisesti 2000-luvulla tehty lastenmusiikki on niin hirveää väkisin väännettyä paskaa, että välillä tekisi mieli kävellä ulos luokasta. Vanhemmat lastenlaulut vielä menee, mutta uudet musiikinkirjat kappaleineen joutaisivat silppuriin.
Ja minkä helevetin takia joka lässyn lässyn pimpeli pompeliin pitää liittää joku VITUN laululeikki? Toissakeväänä lapset esiintyi kevätjuhlassa ja lauvoivat Oravan pesää ja samalla leikittiin. Kysynpähän vaan, että minkä lisäarvon kappaleelle tuo se mielipuolinen viittominen ja heiluminen esiintyessä?
[quote author="Vierailija" time="10.03.2015 klo 10:34"][quote author="Vierailija" time="10.03.2015 klo 10:24"]
Samaan sarjaan menee kaikki sävelettömät lallatukset, kuten 'Leijonaa mä metsästän', jossa pitäisi eläytyä niissä silta/luola/heinikko-kohdissa.
Muskariope: "Edessä on SUO!" (Silmät suurina)
Minä: "Edessä on suo." (Normaalilla puheäänellä)
Muskariope: "PIIIIIITKÄ JA MÄÄÄÄÄÄRKÄ SUO!" (Muikistaa suuta ja vetelee soisia käsiään)
Minä: "Pitkä ja märkä suo.." (Katson kelloa)
Muskariope: "Sitä ei voi YLITTÄÄ!" (Hämmestellen kuin ensimmäistä kertaa ikinä sitä leikkiä leikkien)
Minä: (En kestä enää ja haistelen lapsen takapuolta mukamas tarkistaakseni, pitäisikö se vaippa vaihtaa)
[/quote]
:D
[/quote]
"Soiset kädet" ou jee!
[quote author="Vierailija" time="10.03.2015 klo 15:34"]Rölli-kaseteilla on mahtavia lauluja. Lapsena tykkäsin myös Mörköoopperasta (yksi biisi meni näin: "Möröltä pääsi paukku, eduskuntatalossa, kristallilamppujen valossa"). Hottentotti jäi myös mieleen. Tuu tuu tupakkirulla tietty klassikko. Neljä kissanpoikaa, jossa Halli pelasti pennut avannosta. Muita kivoja oli Pieni ankanpoikanen, Hepokattilaulu, Peipon pesä, Känkkäränkkä, jne. :) T. 80-luvun lapsi
[/quote]
Rölli olikin tosi rock! Myös mieheni, joka on opetellut suomensa aikuisiällä kehuu niiden tekstejä, kun on lapsen kanssa tutustunut niihin kauttani
[quote author="Vierailija" time="10.03.2015 klo 10:24"]
Samaan sarjaan menee kaikki sävelettömät lallatukset, kuten 'Leijonaa mä metsästän', jossa pitäisi eläytyä niissä silta/luola/heinikko-kohdissa.
Muskariope: "Edessä on SUO!" (Silmät suurina)
Minä: "Edessä on suo." (Normaalilla puheäänellä)
Muskariope: "PIIIIIITKÄ JA MÄÄÄÄÄÄRKÄ SUO!" (Muikistaa suuta ja vetelee soisia käsiään)
Minä: "Pitkä ja märkä suo.." (Katson kelloa)
Muskariope: "Sitä ei voi YLITTÄÄ!" (Hämmestellen kuin ensimmäistä kertaa ikinä sitä leikkiä leikkien)
Minä: (En kestä enää ja haistelen lapsen takapuolta mukamas tarkistaakseni, pitäisikö se vaippa vaihtaa)
[/quote]
Tietysti se muskariopen kuuluisi lukea noi kohdat monotonisella äänellä anteeksipyydellen. Ettei vaan kukaan pahoittaisi mieltään. Tai pitäisi lapsellisena.