Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tänään pitää selvittää työkkärille, miksen hakenut opiskelemaan

Vierailija
10.03.2015 |

Siis pitää tehdä selvitys työkkärille, miksen ole hakenut opiskelemaan toiselle asteelle. En ymmärrä miksi minun olisi sinne pitänyt hakea, kun minulla on jo toisen asteen koulutus ja olen monta kertaa sanonut että aion hakea ammattikorkeaan kunhan niiden yhteishaut alkavat.

Olen siis pitänyt masennuksen takia välivuoden opiskeluista, koska tuntui etten olisi enää jaksanut. Tämän välivuodenkin aikana olen tehnyt töitä kaikkina loma-aikoina ja ihan milloin niitä on vain irronnut.

Tilanteeni olen työkkärille selvittänyt ja ovat olleen hirveän ymmärtäväisiä. Missään vaiheessa minua ei ole pakotettu minnekään ja palkka-asioiden kanssa ovat olleet tosi joustavia. Eilen tuli kuitenkin soitto, missä tivattiin että miksi en ole alle 25-vuotiaana ilmoittanut opiskelupaikkojen hakemisesta. Kerroin etten ole hakenut minnekään, koska odotan kolmannen asteen yhteishakuja.

Kuulemma minulla olisi velvollisuus hakea toiselle asteelle. Tänään pitää mennä selvittämään tilanne.

Millähän todennäköisyydellä tästä tulee nyt karenssi? :( En ymmärrä miksi minun pitäisi hakea ammattikouluun, kun minulla yksi tutkinto jo on...

Kommentit (57)

Vierailija
41/57 |
10.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.03.2015 klo 10:18"]

[quote author="Vierailija" time="10.03.2015 klo 10:12"]

No suomen Chigägössä pääsee opiskelemaan minne vaan, ei kai sinne kukaan vapaaehtoisesti mene opiskelemaan? Ainakin 2. asteen amispuolen koulutuksen laatu on vitsi ihan koko suomen alueen opetuspiirien sisällä.

[/quote]

Pakko kompata tätä. Vaihdoin aikoinani Kainuun ammattioppilaitokselta Koulutuskeskus Salpaukseen (2. aste) ja se koulutuksen tason lasku oli kyllä aivan hirveää. Kajaanissa käsiteltiin ekana vuona asioita, jotka vain pieraistiin läpi kolmannella vuodella Salpauksessa. Samoin esim. matematiikassa oli koulujen välillä hirvittävän suuri ero.

[/quote]

Niin... Kannattaa verrata suomen parhaan koulutuslaitoksen tittelin saanutta opinahjoa yhteen huonommista... mitä helvettiä odotit? Ja suurin osa Salpauksen ongelmista johtuu typeristä perslävistä joita ei voisi opiskelu vähempää kiinnostaa.

Vierailija
42/57 |
10.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.03.2015 klo 09:39"]Työkkäri on tehty vain kiusaamaa ihmisiä. Mammat oikee nauttii siellä kun saa lätkiä karenssia. Itse ollu 2v työttömänä ja siellä asiointi on yhtä tuskaa! No nyt otinki sen asneteen etten lähe tohon pelleilyy mukaa ollenkaan. Viimeks tuli kotia et pitää hakee jotain hitsarin paikkaa, miten liittyy mun alaa ku oon koulutukseltani sähkömies? Karenssit päällä mut ei haittaa yhtää sossusta saa..
[/quote]

Miten sä voit olla sähkömiehenä työtön??

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/57 |
10.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työkkäri ei ainakaan kannusta opiskelemaan jos on alle 25 vuotias, et pääse tuetulle opiskelulle vaan putoat pelkälle opintotuelle.

Vierailija
44/57 |
10.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Konepuolen inssi ei muuten ole sama asia kuin ohjelmistotieteiden inssi... Teille siis jotka huudatte että helpostihan sinne konepuolelle pääsee naisena.

Vierailija
45/57 |
10.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.03.2015 klo 10:27"]

Työkkäri ei ainakaan kannusta opiskelemaan jos on alle 25 vuotias, et pääse tuetulle opiskelulle vaan putoat pelkälle opintotuelle.

[/quote]

Opiskelijathan saavat AMK:ssa enemmän rahaa kuin työttömät. Opintoraha + ILMAINEN laina (jota ei ole edes pakko maksaa takaisin) n. 1000€/kk

Lisäksi ap saa inssiopiskelijana palkalliset työharjoittelujaksot. En tosin tiedä maksetaanko palkkaa naisille, mutta miehet ainakin saavat.

T. M24

Vierailija
46/57 |
10.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.03.2015 klo 10:42"]

[/quote]

Opiskelijathan saavat AMK:ssa enemmän rahaa kuin työttömät. Opintoraha + ILMAINEN laina (jota ei ole edes pakko maksaa takaisin) n. 1000€/kk

Lisäksi ap saa inssiopiskelijana palkalliset työharjoittelujaksot. En tosin tiedä maksetaanko palkkaa naisille, mutta miehet ainakin saavat.

T. M24

[/quote]

400€/kk saa tukia, tuo 600€/kk on LAINARAHAA, joka PITÄÄ maksaa takaisin.

Vierailija
47/57 |
10.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.03.2015 klo 10:47"]

[/quote]

T. M24

[/quote]

[/quote]

Ilman luottotietoja ei muuten sitten saa tuota opintoLAINAA. Yritä siinä sitten korjata oma elämäntilanteesi. 

Vierailija
48/57 |
10.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.03.2015 klo 10:51"]

[quote author="Vierailija" time="10.03.2015 klo 10:47"]

[/quote]

T. M24

[/quote]

[/quote]

Ilman luottotietoja ei muuten sitten saa tuota opintoLAINAA. Yritä siinä sitten korjata oma elämäntilanteesi. 

[/quote]

No sittenhän tilanne on vielä parempi, kun saat sossusta rahaa. Joka on muuten kuukaudessa suurempi kuin tuo lainasumma ja mikä parasta - sitä ei tarvitse maksaa takaisin!

Vierailija
49/57 |
10.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.03.2015 klo 10:42"][quote author="Vierailija" time="10.03.2015 klo 10:27"]

[/quote]

T. M24
[/quote]
Ja jos haet amikseen niin 200€ ja opintolaina 300€/kk. Mulla on jo yks amistutkinto ja sieltä laina niin ei hirveästi innosta. Työkkäristä/Kelasta saan kuitenkin melkein 600€ Kk Eiks tarvitse tehdä mitään sen rahan eteen, ei kyllä kannusteta opiskelemaan. Jos olet yli 25 niin voit saada vielä sen työttömyyskorvauksen opiskelujen ajaksi. Epäreilua?

Vierailija
50/57 |
10.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä vitussa opintolaina on 600 egee kuussa? Minä sain ainakin 200€ opintorahaa + 200€ lainaa? Tuolla tuntillahan elää opiskelija leveästi

Vierailija
51/57 |
10.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten vaikea on ymmärytää että ihmisen pitäisi elättää itsensä? Jos on opiskellut alaa, mikä ei työllistä, on Suomessa hyvä mahdollisuus kouluttautua toiselle alalle (verorahoin kustannettu koulutus ilman lukukausimaksuja) Ja opintoihin saa vielä tukea. 

Vierailija
52/57 |
10.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on alle 25 vuotias työtön, niin jotta saat työttömyystukea, niin on pakko hakea opiskelupaikkaa. Kelatkaa niitä tuhansia ja tuhansia jotka lopettaa amiksen tai lukion kesken, tai ei ole edes alkanut kumpaakaan koulua, menee kortistoon ja olettaa että kansa maksaa hänelle kun ei jaksa olla koulussa eikä ainakaan töissä eikä työnantaja haluakaan mitään väliinputoajia riesakseen. Meidän siis pitää maksaa hänelle joka kasvattaa persettään valtion piikkiin.

Tunnen yhden miehen, lopetti amiksen kesken kun oli about 18v. Vetelehti kotona vuosia, koska oli "masentunut", tuet juoksi. Haki amikseen viisi vuotta myöhemmin uusiksi. Kävi vuoden ja lopetti, koska "masentunut". Siitäkin on taas vuosia aikaa. Nyt hän on 32 vuotias, ei ole tehnyt päivääkään töitä, ei ole muuta koulutusta kuin peruskoulu. Olen tuntenut hänet siis todella kauan ja hän on älykäs ja mukava kaveri. Ei vain jaksa tehdä muuta kuin pelata videopelejä ja olla netissä. Ei ole ikinä seurustellut jne. Tällaisia sankareita me siis elätetään verorahoilla.

Vierailija
53/57 |
10.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

T. M24

[/quote]

Mistä ihmeestä olet saanut päähäsi ettei opintolainaa tarvitse maksaa takaisin?

Ja mistä opiskelija saa n. 1000 e/kk? Minä saan yliopisto-opiskelijana opintorahaa 200 e/kk, opintolainan kuukausierä olisi 300 e. Asumistuen määrä vaihtelee, itse saan noin 260 e/kk. Ei tuo minun matematiikallani pyöristy tuhanteen euroon, vaan alle kahdeksaansataan. Mutta minä olekin nainen. 

Vierailija
54/57 |
10.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.03.2015 klo 13:15"]

Jos on alle 25 vuotias työtön, niin jotta saat työttömyystukea, niin on pakko hakea opiskelupaikkaa. Kelatkaa niitä tuhansia ja tuhansia jotka lopettaa amiksen tai lukion kesken, tai ei ole edes alkanut kumpaakaan koulua, menee kortistoon ja olettaa että kansa maksaa hänelle kun ei jaksa olla koulussa eikä ainakaan töissä eikä työnantaja haluakaan mitään väliinputoajia riesakseen. Meidän siis pitää maksaa hänelle joka kasvattaa persettään valtion piikkiin. Tunnen yhden miehen, lopetti amiksen kesken kun oli about 18v. Vetelehti kotona vuosia, koska oli "masentunut", tuet juoksi. Haki amikseen viisi vuotta myöhemmin uusiksi. Kävi vuoden ja lopetti, koska "masentunut". Siitäkin on taas vuosia aikaa. Nyt hän on 32 vuotias, ei ole tehnyt päivääkään töitä, ei ole muuta koulutusta kuin peruskoulu. Olen tuntenut hänet siis todella kauan ja hän on älykäs ja mukava kaveri. Ei vain jaksa tehdä muuta kuin pelata videopelejä ja olla netissä. Ei ole ikinä seurustellut jne. Tällaisia sankareita me siis elätetään verorahoilla.

[/quote]

Mistäs helvetistä sinä tiedät, että oli "masentunut"? Se, ettei jaksa tehdä muuta kuin roikkua netissä vaikka potentiaalia olisi, on yksi mahdollinen masennuksen oire.

Vierailija
55/57 |
10.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanopa sille työkkärin työntekijälle että päivittää tietonsa. Sinä et edes voi hakea yhteishaussa amikseen kun sulla on jo tutkinto.

Vierailija
56/57 |
10.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

4karenssi tulee todennäköisesti, selititsitten mitä vain.

Vierailija
57/57 |
10.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos menee työkkärin kautta vaikka amikseen, joku omaehtoinen opiskelu tms, niin työkkäri maksaa "opintotukea" jotain 700-800 euroa/kk. Tässä taas saattoi olla joku sääntö että pitää olla yli 25v tai jotain. Ja pitää pari kertaa lukukaudessa toimittaa työkkäriin todistus että opinnot etenee ja on ollut läsnä. Koin tämän itselleni hyväksi tavaksi, sain lopultakin koulutuksen.