Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tänään pitää selvittää työkkärille, miksen hakenut opiskelemaan

Vierailija
10.03.2015 |

Siis pitää tehdä selvitys työkkärille, miksen ole hakenut opiskelemaan toiselle asteelle. En ymmärrä miksi minun olisi sinne pitänyt hakea, kun minulla on jo toisen asteen koulutus ja olen monta kertaa sanonut että aion hakea ammattikorkeaan kunhan niiden yhteishaut alkavat.

Olen siis pitänyt masennuksen takia välivuoden opiskeluista, koska tuntui etten olisi enää jaksanut. Tämän välivuodenkin aikana olen tehnyt töitä kaikkina loma-aikoina ja ihan milloin niitä on vain irronnut.

Tilanteeni olen työkkärille selvittänyt ja ovat olleen hirveän ymmärtäväisiä. Missään vaiheessa minua ei ole pakotettu minnekään ja palkka-asioiden kanssa ovat olleet tosi joustavia. Eilen tuli kuitenkin soitto, missä tivattiin että miksi en ole alle 25-vuotiaana ilmoittanut opiskelupaikkojen hakemisesta. Kerroin etten ole hakenut minnekään, koska odotan kolmannen asteen yhteishakuja.

Kuulemma minulla olisi velvollisuus hakea toiselle asteelle. Tänään pitää mennä selvittämään tilanne.

Millähän todennäköisyydellä tästä tulee nyt karenssi? :( En ymmärrä miksi minun pitäisi hakea ammattikouluun, kun minulla yksi tutkinto jo on...

Kommentit (57)

Vierailija
21/57 |
10.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.03.2015 klo 09:55"]

[quote author="Vierailija" time="10.03.2015 klo 09:50"]

Demarien nuorisotakuu.... Kaikki alle 25- vuotiaat pitää olla koulussa (hakenut), töissä tai tukityöpaikoissa päivähoidoissa. 

Eli työkkäri noudattaa lakia. 

Järkevyydestä tai toimivuudesta voi olla eri mieltä.

sinä saat karenssin. Piste.

[/quote]

Mutta täähän on aivan naurettavaa. AP:han ON hakemassa kouluun, yhteishaku ei ole vielä vain alkanut. Mitä sillä oikeasti saavutetaan, että nuoret pakotetaan opiskelemaan monta toisen asteen tutkintoa, vaikka motivaatiota olisi suunnata korkeammalle? Mille alalle olet ap pyrkimässä?

[/quote]

kun tosiasia on se, että korkeakouluihin pääsee vähemmistö hakijoista. Onko silloin ihan ok, että ihmiset, jotka kerta kaikkiaan ovat liian pässejä päästäkseen korkeakouluun, voivat lekotella vuositolkulla yhteiskunnan rahoilla hankkimatta jotain oikeasti kyvyilleen sopivaa, työllistävää ammattia?

Eli missään ei kielletä aptä menemästä korkeakouluun - kielletään vain jättämästä muut hommat hoitamatta ehkä mahdollisesti joskus toteutuvan korkeakoulu-"suunnitelman" takia

Vierailija
22/57 |
10.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.03.2015 klo 09:56"]

Mitähän selvittelyjä mä joudun tekemään, kun en itsekään hakenut mitään opiskelemaan, enkä aiokaan. Äitiysloma alkaa 24.4., joten tuntuu järjettömältä hakea opiskelemaan tietäen ettei paikkaa voi ottaa vastaan/opiskeluja en syksyllä kuitenkaan aloittaisi. Ainakin viime työkkärikäynnillä sanottiin asian olevan ok näin, mutta niinhän ne taitaa aina sanoa siihen asti, kun on jo myöhäistä. Voikohan mahdollinen karenssi jatkua äitiysloman jälkeen? :D Olen kylläkin jo 25v, enkä tiedä onko tässäkin iässä velvollisuus käydä pääsykokeissa. Työttömyyteni on vasta alkanut ja olen olettanut että työkkäristä kyllä kerrotaan miten toimia ettei karenssia tms tule...

[/quote]

Nuorisotakuu koskee alle 25-vuotiaita nuoria, joten sinä et ole enää velvollinen hakemaan opiskelupaikkaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/57 |
10.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.03.2015 klo 09:56"]Mitähän selvittelyjä mä joudun tekemään, kun en itsekään hakenut mitään opiskelemaan, enkä aiokaan. Äitiysloma alkaa 24.4., joten tuntuu järjettömältä hakea opiskelemaan tietäen ettei paikkaa voi ottaa vastaan/opiskeluja en syksyllä kuitenkaan aloittaisi. Ainakin viime työkkärikäynnillä sanottiin asian olevan ok näin, mutta niinhän ne taitaa aina sanoa siihen asti, kun on jo myöhäistä. Voikohan mahdollinen karenssi jatkua äitiysloman jälkeen? :D

Olen kylläkin jo 25v, enkä tiedä onko tässäkin iässä velvollisuus käydä pääsykokeissa. Työttömyyteni on vasta alkanut ja olen olettanut että työkkäristä kyllä kerrotaan miten toimia ettei karenssia tms tule...
[/quote]
No et kyllä tosiaan oo ottanu asioista selvää.. Kannattaa joskus ihan vaikka vilkasta niitä työkkärin / Kelan sivuja.

Vierailija
24/57 |
10.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Demarien nuorisotakuu.... Kaikki alle 25- vuotiaat pitää olla koulussa (hakenut), töissä tai tukityöpaikoissa päivähoidoissa. 

[/quote]

Mutta täähän on aivan naurettavaa. AP:han ON hakemassa kouluun, yhteishaku ei ole vielä vain alkanut. Mitä sillä oikeasti saavutetaan, että nuoret pakotetaan opiskelemaan monta toisen asteen tutkintoa, vaikka motivaatiota olisi suunnata korkeammalle? Mille alalle olet ap pyrkimässä?

[/quote]

Siis olen käynyt 2. asteen loppuun, minulla on siis tutkinto. Olen hakemassa ohjelmistotekniikan insinööriksi.

Vierailija
25/57 |
10.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.03.2015 klo 09:56"]Mitähän selvittelyjä mä joudun tekemään, kun en itsekään hakenut mitään opiskelemaan, enkä aiokaan. Äitiysloma alkaa 24.4., joten tuntuu järjettömältä hakea opiskelemaan tietäen ettei paikkaa voi ottaa vastaan/opiskeluja en syksyllä kuitenkaan aloittaisi. Ainakin viime työkkärikäynnillä sanottiin asian olevan ok näin, mutta niinhän ne taitaa aina sanoa siihen asti, kun on jo myöhäistä. Voikohan mahdollinen karenssi jatkua äitiysloman jälkeen? :D

Olen kylläkin jo 25v, enkä tiedä onko tässäkin iässä velvollisuus käydä pääsykokeissa. Työttömyyteni on vasta alkanut ja olen olettanut että työkkäristä kyllä kerrotaan miten toimia ettei karenssia tms tule...
[/quote]

Olisit voinut hakea ja lykätä opintoja vuodella.

Vierailija
26/57 |
10.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.03.2015 klo 10:01"]

[/quote]

[/quote]

Siis olen käynyt 2. asteen loppuun, minulla on siis tutkinto. Olen hakemassa ohjelmistotekniikan insinööriksi.

[/quote]

Huutonaurua! Vai että amiksessa oikein insinööriksi. Ja meinasit välivuoden jälkeen päästä heittämällä sisään?

Vierailija
27/57 |
10.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.03.2015 klo 10:03"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Huutonaurua! Vai että amiksessa oikein insinööriksi. Ja meinasit välivuoden jälkeen päästä heittämällä sisään?

[/quote]

Huutonaura vain keskenäsi. Esim. Lahdessa on Insinöörilinja AMK:n puolella ja ei sinne ole mitenkään kovin vaikea päästä sisään, varsinkaan jos ap on nainen, sillä saat sinne lisäpisteitä sukupuolesta.

Saatteko te jotkut jotain kiksejä siitä että olette inhottavia ap:lle?

Vierailija
28/57 |
10.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Missä ajattelit insinöörien valmistuvan jos ei AMK:sta? AMK opintoihin on hakukelpoinen kun on ammattitutkinto 2.asteelta.  

Vierailija
29/57 |
10.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.03.2015 klo 10:05"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Huutonaura vain keskenäsi. Esim. Lahdessa on Insinöörilinja AMK:n puolella ja ei sinne ole mitenkään kovin vaikea päästä sisään, varsinkaan jos ap on nainen, sillä saat sinne lisäpisteitä sukupuolesta.

[/quote]

No ei vitussa pääse edes suomen junttilassa insinööriopintoihin välivuoden jälkeen jos ei ole joku matemaattis- ja luonnontieteellisaineiden harrastaja. Enemmän sinä saat aikaan vahinkoa päähäntaputtelusi kanssa. Yritämme vain kertoa ap:lle, että kannattaisi hakeutua sinne amikseen ennen kuin on liian myöhäistä (yhteishaku loppuu)

Vierailija
30/57 |
10.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vakuutun päivä päivältä enemmän, että tämän palstan lukeminen on vahingollista mielenterveydelle.

Vierailija
31/57 |
10.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.03.2015 klo 09:28"]Pitää tosiaan hakea amislinjalle jos haluat saada työmarkkinatukea alle 25-vuotiaana. En tiedä vaikuttaako tuo toiselle asteelle hakeminen kolmannen asteen yhteishakuun... Luultavasti vaikuttaa, mutta sille et mitään voi. Joko otat rahat noilla ehdoilla tai teet miten haluat ja olet ilman.
[/quote]
Eihän tämä koske sellaisia jotka ovat jo yhden amistutkinnon käyneet vaan sellaisia jotka ovat käyneet pelkän lukion.

Vierailija
32/57 |
10.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin haluaisin tietää, saako ihmiset jotain hyvää oloa siitä että ovat ilkeitä toisille? Varsinkin nämä koulutusaiheet on tällä palstalla eräille sellaista huvia, että mene usko koko ihmiskuntaan. Jos av:laisilta kysytään, KUKAAN ei ole tarpeeksi fiksu minnekään ja jokaisen joka edes harkitsee amk- tai yliopistokoulutusta pitäisi vain haudata haaveensa ja mennä tehtaaseen töihin, sillä kyllä nyt av:lla tiedetään kenellä on potentiaalia ja kenellä ei. 

Kunpa mahdollisimman moni ihminen hakisi sinne minne oikeasti toivoo pääsevänsä, eikä miettisi muiden mielipiteitä. Jos on nainen ja käynyt ammatikoulun, saa huutonaurut jos haluaa insinööriksi. Jos on yhtään vanhempi kuin 20-vuotias ja haluaa yliopistoon, on liian vanha koska luomaan uraa tai pääsemään minnekään. 

Älkää ihmiset ihan totta enää ihmetelkö masennustilastoja ja työttömyyttä tässä maassa: kyllä suomalainen osaa lannistaa toisen, se taitoo löytyy tyhmemmältäkin. Usko siinä sitten itseesi, kun suurin osa kansasta on ensinnäkin äärimmäisen kyvyttömiä hahmottamaan kokonaisuuksia ja aivopesty uskomaan, että vain tietynlainen ihminen voi olla jotain. 

Vierailija
33/57 |
10.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No suomen Chigägössä pääsee opiskelemaan minne vaan, ei kai sinne kukaan vapaaehtoisesti mene opiskelemaan? Ainakin 2. asteen amispuolen koulutuksen laatu on vitsi ihan koko suomen alueen opetuspiirien sisällä.

Vierailija
34/57 |
10.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.03.2015 klo 10:09"]

[quote author="Vierailija" time="10.03.2015 klo 10:05"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

No ei vitussa pääse edes suomen junttilassa insinööriopintoihin välivuoden jälkeen jos ei ole joku matemaattis- ja luonnontieteellisaineiden harrastaja. Enemmän sinä saat aikaan vahinkoa päähäntaputtelusi kanssa. Yritämme vain kertoa ap:lle, että kannattaisi hakeutua sinne amikseen ennen kuin on liian myöhäistä (yhteishaku loppuu)

[/quote]

Jos sinä viettäisit välivuoden pelkästään palstaillen ja nenää kaivaen, ei se tarkoita että kaikki muutkin niin tekevät. Luultavasti kuulut siihen 90% kansasta joka ei osaa kehittää itseään ilman ulkopuolista apua. Loput 10% on niitä, jotka täyttävät avoimien yliopistojen, kansalaisopistojen, iltalukioden ja kirjastojen penkit vaikka mikään taho (oppilaitos/työpaikka) ei siihen velvoita. 

Vierailija
35/57 |
10.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.03.2015 klo 10:12"]

No suomen Chigägössä pääsee opiskelemaan minne vaan, ei kai sinne kukaan vapaaehtoisesti mene opiskelemaan? Ainakin 2. asteen amispuolen koulutuksen laatu on vitsi ihan koko suomen alueen opetuspiirien sisällä.

[/quote]

Miten sinun elämäsi noin muuten sujuu? Onko tarpeeksi onnistumiskokemuksia? Menestytkö kuten olit suunnitellut? Onko sinulla ystäviä, rakkautta elämässä? Välitetäänkö sinusta tarpeeksi? 

Ps. Suomen Chicago - nimitys tuli aikanaan ... niin, mistä se oikeastaan tulikaan? 

Vierailija
36/57 |
10.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Mä sain opiskelupaikan konepuolelle ihan heittämällä kolmen välivuoden jälkeen.... eli hain ekana 3v muualle, tein töitä (konepuoleen liittymättömiä) ja menin sitten inssiopintoihin, kun muualle ei tuntunut pääsevän. :D

Vierailija
37/57 |
10.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.03.2015 klo 10:12"]

[/quote]

Pakko kompata tätä. Vaihdoin aikoinani Kainuun ammattioppilaitokselta Koulutuskeskus Salpaukseen (2. aste) ja se koulutuksen tason lasku oli kyllä aivan hirveää. Kajaanissa käsiteltiin ekana vuona asioita, jotka vain pieraistiin läpi kolmannella vuodella Salpauksessa. Samoin esim. matematiikassa oli koulujen välillä hirvittävän suuri ero.

Vierailija
38/57 |
10.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulen esittämään luultavasti vähä tyhmän kysymyksen kun ei ole tarvinnut asiaan vielä perehtyä, mutta siis oma tilanteeni; saan nyt AMK-inssin paperit käteen keväällä ja samoihin aikoihin täytän 23. Minulla on myös ammattitutkinto amiksesta. Jos käy köpelösti enkä nyt töitä saa, niin onko minullakin velvollisuus hakea kouluihin yhteishaussa? Olen jo vähän ajatellut 'ansaitsevani' pienen tauon opiskeluista, olisi kiva joskus tienatakin :) ja kyllä, otan näistä asioista selvää jos tarvitsee, mutta nyt on muutamia työhaastatteluja tiedossa niin toivon parasta.

Vierailija
39/57 |
10.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.03.2015 klo 09:26"]

Työkkärin asiakkaana saa unohtaa korkeakouluopinnot. Ja oikeastiko luulit että voit maata ilmaisella rahalla vuoden, kun sinua ei nyt satu opiskelu kiinnostamaan? Minä vietin välivuoteni omakustanteisesti ja ansaittuna, KOSKA MINULLA OLI VARAA SIIHEN!

[/quote]

Nyt pikkusen kaipaisin perusteluja lauseelle "työkkärin asiakkaana saa unohtaa korkeakouluopinnot"? Ohis

Vierailija
40/57 |
10.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Nuorisotakuu tarkoittaa sitä, että
• jokaiselle alle 25-vuotiaalle nuorelle ja alle 30-vuotiaalle vastavalmistuneelle tarjotaan työ-, työkokeilu- opiskelu, työpaja- tai kuntoutuspaikka viimeistään kolmen kuukauden kuluessa työttömäksi ilmoittautumisesta."
Mä olen ollut työttömänä 5kk ja edes työllistymissuunnitelmaa ei ole tehty.... Ihan itse vapaaehtoisesti hain nyt mielenkiintoiseen koulutukseen. Ja minäkin muuten Lahteen :D