Miten erottaa kuiva päänahka ja hilse toisistaan?
Siinähän se otsikossa tuli. Mulla on kyllä atooppinen iho muutenkin, että sikäli kääntyisin omalla kohdallani kuivaan päänahkaan. Parhaimmat tuotteet hoitoon?
Kommentit (15)
Mulla on kuiva päänahka, eikä se kuivuudesta johtuva hilse lohkeile kuten "rasvainen hise" tai samanlaisia hilselaattoja päähän. Toki tämäkin voi olla hyvinkin yksilöllistä. Päänahkaa myös kutittaa, ihan samalla tavalla kuin muutakin kuivaa ihoa.
Itsekin etsin vielä ainetta, joka hoitaisi kuivaa päänahkaa, mutta ei rasvoittaisi hiuksia. Hiustenpesun harventamisesta olen kuullut olevan hyötyä, varsinkin shampoopesun välttämisestä, mutta ainakin minulla hiukset sitten heti rasvoittuvat.
Kun rapsuttelen päänahkaa, niin kyllä noista (kohdista jossa sitä on) lähtee irti kuollutta ihosolukkoa tms. Lähteekö hilseessä siis isommissa osissa vai?
Suosittelen hydrokortisoniliuosta kolmoselle.
Sekä kuivashampoota tai hiuspuuteria (itse käytän four reasonsin hiuspuuteria) pesuvälin pidentämiseen. Myös föönaamisen välttäminen auttaa.
t.2
Kuivaan päänahkaan olen suihkutellut Oliivi suihkutettavaa hoitoainetta. Poikaystävällä hilseili päänahan vuiksi ja kun suihketta laittoi tarpeeksi usein päänahkaan ja hieroi, niin hilsekin katosi. Ainakin Prismassa ja Sokoksella on tätä suihketta.
[quote author="Vierailija" time="10.03.2015 klo 09:41"]
Sekä kuivashampoota tai hiuspuuteria (itse käytän four reasonsin hiuspuuteria) pesuvälin pidentämiseen. Myös föönaamisen välttäminen auttaa.
t.2
[/quote]
4R-hiuspuuteri minulla on, sähköistää tukan... Sekin ongelma vielä kaiken hyvän päälle. Pitänee kokeilla tuota hydrokortisonliuosta, mutta mielelläni en kortisoniakaan käyttäisi kuin kuuriluonteisesti.
Ja AP:lle, kyllä mullakin irtoaa sitä hilsettä rapsuttaessa, mutta ihan pieninä hiutaleina.
-3
Kannattaa tehdä kosteuttavalla perusrasvalla hoito päänahkaan, auttanut kuivuuteen!
[quote author="Vierailija" time="10.03.2015 klo 09:47"]
[quote author="Vierailija" time="10.03.2015 klo 09:41"]
t.2
[/quote]
4R-hiuspuuteri minulla on, sähköistää tukan... Sekin ongelma vielä kaiken hyvän päälle. Pitänee kokeilla tuota hydrokortisonliuosta, mutta mielelläni en kortisoniakaan käyttäisi kuin kuuriluonteisesti.
Ja AP:lle, kyllä mullakin irtoaa sitä hilsettä rapsuttaessa, mutta ihan pieninä hiutaleina.
-3
[/quote]
Juu ei sitä kortisonia tietenkään kuulukaan käyttää kuin kuuriluontoisesti!
[quote author="Vierailija" time="10.03.2015 klo 09:47"]
Kannattaa tehdä kosteuttavalla perusrasvalla hoito päänahkaan, auttanut kuivuuteen!
[/quote]
mä teen tätä parin viikon välein ja joskus jopa nukun yön se rasva pässä, auttaa ja tuntuu hemmetin hyvältä :)
Päänahka ei leijaile lattialle kun sitä raaputtaa.
Jos hilseshampoot yms ei auta, niin veikkaisin ettei kyse ole hilseestä vaan esim teillä voi olla sieni päässänne. Sienilääkkeet taitaa olla ihan apteekkitavaraa.
[quote author="Vierailija" time="10.03.2015 klo 11:01"]
Jos hilseshampoot yms ei auta, niin veikkaisin ettei kyse ole hilseestä vaan esim teillä voi olla sieni päässänne. Sienilääkkeet taitaa olla ihan apteekkitavaraa.
[/quote]
Monet hilseshampoot ovat juuri tuohon sieniongelmaan. Harvoin kuivassa päänahanssa on sieni. Se on sen tavallisen hilsepään ongelma. Ihotautilääkärit raaputtavat näytteet päänahasta tarvittaessa. Nuo sieneen auttavat shamppoot yleensä pahentavat kuivan päänahan ongelmia.
Kärsin teini-ikäisestä saakka päänahan "hilseilystä" on-off tyyppisesti ainakin 10 vuoden ajan. Kyseessä ei kuitenkaan ollut varsinaisesti se perus hilse vaan päänahka kutisi ja se ikään kuin kuoriutui isoinakin valkoisina laattoina. Hilseshampoot tuntui vaan pahentavan tilannetta. Kaikki system4:t, bio+:t ja tea tree shampoot tuli käytyä läpi eikä oikein mikään auttanut. Kesäisin tilanne oli parempi. Pari vuotta sitten ratkaisu löytyi tästä:
Nyt on menossa ainakin 8. purkki ja oon saanut useammankin lähipiirin henkilön palvomaan samaa shampoota. Tuoksu on melkosen linimenttimäinen, mutta ensimmäisen pesun jälkeen siihen tottuu. Ei ole ihan hirveän iso sijoitus, kannattaa kokeilla.
Vierailija kirjoitti:
Kärsin teini-ikäisestä saakka päänahan "hilseilystä" on-off tyyppisesti ainakin 10 vuoden ajan. Kyseessä ei kuitenkaan ollut varsinaisesti se perus hilse vaan päänahka kutisi ja se ikään kuin kuoriutui isoinakin valkoisina laattoina. Hilseshampoot tuntui vaan pahentavan tilannetta. Kaikki system4:t, bio+:t ja tea tree shampoot tuli käytyä läpi eikä oikein mikään auttanut. Kesäisin tilanne oli parempi. Pari vuotta sitten ratkaisu löytyi tästä:
http://www.iherb.com/jason-natural-treatment-shampoo-dandruff-relief-12-fl-oz-355-ml/6253#p=1&oos=1&disc=0&lc=en-us&w=jason%20dandruff&rc=2&sr=null&ic=1?rcode=rim302
Nyt on menossa ainakin 8. purkki ja oon saanut useammankin lähipiirin henkilön palvomaan samaa shampoota. Tuoksu on melkosen linimenttimäinen, mutta ensimmäisen pesun jälkeen siihen tottuu. Ei ole ihan hirveän iso sijoitus, kannattaa kokeilla.
Varmasti hyvää tavaraa, näyttää olevan sulfaatitonta, ja just sulfaatti useimmiten on se ainesosa, joka päänahan kuivattaa.
Mullakin on atooppinen iho ja aina kun oon luullut, että on hilsettä niin muiden (kampaajien, terveydenhoitajien, työterveyslääkärin) kanta on ollut, että se on päänahan kuivuutta. Eipä ole hilseshampoot koskaan auttaneetkaan, lähinnä ne pahentavat ongelmaa kun hilseilevä päänahka on usein rasvainenkin.
Apteekista saa hydrokortisoniliuosta, se on helpottanut kuivan pään kutinaa mulla. Hiukset kannattaa pestä mahdollisimman miedolla shampoolla.