Testasin, niin mun 5G-liittymän latausnopeus on 200 Mbps. Mitäköhän hyötyä tästä minulle on?
Miksi minun pitäisi ladata puhelimella näin nopeasti, kun kodin kiinteä liittymäkin on vain 50 Mbps enkä huomaa mitään eroa näiden välillä?
Kommentit (31)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä isompi näyttö sulla on sitä enemmän siihen mahtuu pikseleitä. 100 tuumaiseen ruutuun mahtuu jo aika paljon ja jokaisen niistä pitää tuoda tieto. Ensin oli HD, sitten 4K, 8K, 10K, 12K jne tiedon siirron kasvu ei lopu koskaan
Kuinka monessa puhelinmallissa on 100 tuumainen ruutu?
No kai sä jotain Netflixiä tms katot telkkarista
Vierailija kirjoitti:
jos katselee 4k lähetyksiä, niin tuollaisessa voisi iloa olla. tosin silloin pitäisi laitteessa olla riittävän hyvä näyttö ja mahdollisesti 4k laatusta pitäisi maksaa enenmmän. toinen juttu jossa tuosta on hyötyä on että kotona olevaa yhteyttä käyttää useampi henkilö. teollisuus varmaan hyötyy tuosta eniten kun googlaamaalla löytyy juttuja esineiden internetistä.
Netflixin 4k-lähetyksen bittivirta on noin 15 Mbps.
Mutta eikö se ole niin, että rokotesirua varten pitää olla 5g-liittymä?
joskus 20 vuoden päästä autot ajavat itsenäisesti. kun 5g yhdeydessä on pienemmät viiveet, niin autot voivat siirtää nopeasti tietoa toisten samalla alueella olevien laitteiden kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä isompi näyttö sulla on sitä enemmän siihen mahtuu pikseleitä. 100 tuumaiseen ruutuun mahtuu jo aika paljon ja jokaisen niistä pitää tuoda tieto. Ensin oli HD, sitten 4K, 8K, 10K, 12K jne tiedon siirron kasvu ei lopu koskaan
Kuinka monessa puhelinmallissa on 100 tuumainen ruutu?
No kai sä jotain Netflixiä tms katot telkkarista
Toki, mutta silloin olen kodin wlanissa kiinni.
Onko jollain sellainen koti-5G käytössä? Kuinka lähelle nimellistä nopeutta sillä pääsee?
Jos nyt puhutaan matkapuhelinkäytöstä eikä kotiin tulevasta mobiilireitittimestä, niin ehkä tosiaan jollekin sisällöntuottajalle tai liikkuvassa työssä etäkokouksia pitävälle tästä on hyötyä. Tai jollekin vastaavalle. Itsellä on 4G-liittymä jossa max. 150 MB latausnopeus ja oikeasti ehkä joku 20-50 MB todellinen nopeus keskimäärin. Ihan kelpoa, mutta se vakaus/tasalaatuisuus olis vielä tärkeämpi asia.
Hölmöt erotetaan aina rahoistaan.
Hyötyä lähinnä operaattoriyhtiön osakkeenomistajille.
Vierailija kirjoitti:
Joo, mutta aniharvoin lähettävä pää pystyy toimittamaan niitä pikseleitä ja bittejä edes 10 Mbps nopeudella, joten kaikki sen yli menevä on liittymänopeudessa turhaa rahanpolttamista.
Vierailija kirjoitti:
10 Mbps riittää moneen käyttöön.
Totta. Mulla on mökillä mobiililaajakaistan nopeus parhaimmillaan 10 Mbps:n luokkaa eikä mitään ongelmia työnteossa mittavassa it-projektissa. Prnoakin tulee vaivatta niin HD:nä kuin 4k:nakin.
Kännykällä ei mitään hyötyä. Jos olisi kyse kodin verkosta, niin silloin nopeudesta on hyötyä.