Miten lääkäri sanoo jos raskaus on keskeytynyt?
Miten se sanoo jos kohdussa ei olekaan elämää? Siis oli raskaana, meni ekaan ultraan tai tokaan tms ja sitten siellä ei yhtäkkiä eläkään kukaan? Miten te av-lääkärit sanotte potilaalle?
Kommentit (6)
Itselläni ei ollut lääkäri ultraamassa, vaan vanhempi kätilö. En sanatarkasti muista, mutta totesi jotenkin, että "kuule täällä ei sykettä enää näy". Kaikki oli kahta viikkoa ennen ollut kunnossa, joten tilanne tuli täysin puskista. Aloin itkeä ja niin kyynelehti lopulta tämä kätilökin...
Mulla tuli heti selväksi mitä on tekellä kun kätilö sanoi hakevansa kollegan ja sen jälkeen sanoivat hakevansa lääkärin. Tilanne oli kuitenkin niin miellyttävä kun se vaan voi olla. Kaikki olivat empaattisia ja ystävällisiä. Itkeäpillitin ihan kunnolla ja sain tehdä sen rauhassa, yhtään ei vähätelty.
Mulla on käynyt kahdesti noin. Arvasin sen siitä, kun ultraaja ultrasi niin kovin kauan. Toisella kerrella pyysi käymään kesken kaiken vessassa ja tulemaan sitten uudestaan ja vielä koetti ultrata. En sana tarkkaan muista mitä sanoneet, mutta siinä ultratessa ensin kysyneet milloin tehnyt raskaustestin yms. Sitten, että ei täältä kyllä valitettavasti sydänääniä löydy.
Jos olisin lääkäri ja keskenmeno tulisi eteen, niin luultavasti ensin kyselisin, onko ollut jotain poikkeavia tuntemuksia viime aikoina ja niin edelleen johdattelisin keskustelun siihen, että kohdussa ei näy elämää eli on tapahtunut spontaani keskenmeno.
Mulla oli ainakin pahoillaan. (Yksityinen)
Tyksissä vielä varmistettiin tyhjenykkset ym ja siellä oltiin tosi tylyjä. Samoin kun soitin päivystykseen kun alkoi verta vuotamaan niin eka kommentti oli että "Juu se on keskenmeno, ole ylpeä kehostasi kun osasi itse poistaa epäkelvon yksilön". Ei ollu välttämättä ihan kiva kuulla ihan noin suorapuheista faktaa ku itse itkin puhelimessa :, (