Polttomoottoriauto on ylivoimainen
Sähköautoilu on vielä lasten kengissään. Odotellaan ensin 10 vuotta, että tekniikka kehittyy tarpeeksi ja sitten vasta siirrytään sähköön. Toistaiseksi polttomoottori on aivan omaa luokkaansa.
Kommentit (19)
Sähkössä ja polttomoottorissa on molemmissa omat hyvät puolensa.
Jos kiihtyvyyttä arvostaa niin sähköauto vie ihan selvästi.
Polttomoottoriauto on omaa luokkaansa missä? Ei ainakaan ajo-ominaisuuksissa tai saasteettomuudessa. Ajomatka "tankillisella" on toki parempi, mutta suurin osa ajosuoritteista lienee kuitenkin päivittäistä työmatka-ajoa, johon yleensä riittää 100 km/päivä.
Bensan tuoksukin on jo niin ihana.
Polttomoottoriautot on parhaita. Sähköautot on
p as k o j a.
Vierailija kirjoitti:
Polttomoottoriauto on omaa luokkaansa missä? Ei ainakaan ajo-ominaisuuksissa tai saasteettomuudessa. Ajomatka "tankillisella" on toki parempi, mutta suurin osa ajosuoritteista lienee kuitenkin päivittäistä työmatka-ajoa, johon yleensä riittää 100 km/päivä.
Tuo 100 km ei toteudu jos on kylmä tai sähköauto on jokin muu kuin uusi tesla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Polttomoottoriauto on omaa luokkaansa missä? Ei ainakaan ajo-ominaisuuksissa tai saasteettomuudessa. Ajomatka "tankillisella" on toki parempi, mutta suurin osa ajosuoritteista lienee kuitenkin päivittäistä työmatka-ajoa, johon yleensä riittää 100 km/päivä.
Tuo 100 km ei toteudu jos on kylmä tai sähköauto on jokin muu kuin uusi tesla.
Ei-Teslani latausaste on tällä hetkellä 50% ja range 131 km (tarkistin puhelimesta). Ennuste perustuu todelliseen kulutukseen.
Vierailija kirjoitti:
Polttomoottoriauto on omaa luokkaansa missä? Ei ainakaan ajo-ominaisuuksissa tai saasteettomuudessa. Ajomatka "tankillisella" on toki parempi, mutta suurin osa ajosuoritteista lienee kuitenkin päivittäistä työmatka-ajoa, johon yleensä riittää 100 km/päivä.
On muuten omaa luokkaansa myös saasteettomuudessa.
Volvohan juuri laski miten paljon enemmän sähköauton valmistus vie luonnonvaroja. Eli se väite tuli todistettua valheeksi.
Vierailija kirjoitti:
Sähkössä ja polttomoottorissa on molemmissa omat hyvät puolensa.
Jos kiihtyvyyttä arvostaa niin sähköauto vie ihan selvästi.
Tehoa saa molempiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Polttomoottoriauto on omaa luokkaansa missä? Ei ainakaan ajo-ominaisuuksissa tai saasteettomuudessa. Ajomatka "tankillisella" on toki parempi, mutta suurin osa ajosuoritteista lienee kuitenkin päivittäistä työmatka-ajoa, johon yleensä riittää 100 km/päivä.
Tuo 100 km ei toteudu jos on kylmä tai sähköauto on jokin muu kuin uusi tesla.
Ei-Teslani latausaste on tällä hetkellä 50% ja range 131 km (tarkistin puhelimesta). Ennuste perustuu todelliseen kulutukseen.
Ennuste perustuu mielikuvitukseesi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Polttomoottoriauto on omaa luokkaansa missä? Ei ainakaan ajo-ominaisuuksissa tai saasteettomuudessa. Ajomatka "tankillisella" on toki parempi, mutta suurin osa ajosuoritteista lienee kuitenkin päivittäistä työmatka-ajoa, johon yleensä riittää 100 km/päivä.
Tuo 100 km ei toteudu jos on kylmä tai sähköauto on jokin muu kuin uusi tesla.
Ei-Teslani latausaste on tällä hetkellä 50% ja range 131 km (tarkistin puhelimesta). Ennuste perustuu todelliseen kulutukseen.
Ennuste perustuu mielikuvitukseesi.
Rumpalipoikako se siellä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Polttomoottoriauto on omaa luokkaansa missä? Ei ainakaan ajo-ominaisuuksissa tai saasteettomuudessa. Ajomatka "tankillisella" on toki parempi, mutta suurin osa ajosuoritteista lienee kuitenkin päivittäistä työmatka-ajoa, johon yleensä riittää 100 km/päivä.
Tuo 100 km ei toteudu jos on kylmä tai sähköauto on jokin muu kuin uusi tesla.
Ei-Teslani latausaste on tällä hetkellä 50% ja range 131 km (tarkistin puhelimesta). Ennuste perustuu todelliseen kulutukseen.
Ennuste perustuu mielikuvitukseesi.
Rumpalipoikako se siellä?
En tiedä keneen viittaat, mutta en ole rumpali tai poika.
Mitä tankkaat siihen polttomoottoriautoosi kymmenen vuoden kuluttua ja mihin hintaan? Toki saat seisottaa niitä autoja pihassasi maailman loppuun asti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Polttomoottoriauto on omaa luokkaansa missä? Ei ainakaan ajo-ominaisuuksissa tai saasteettomuudessa. Ajomatka "tankillisella" on toki parempi, mutta suurin osa ajosuoritteista lienee kuitenkin päivittäistä työmatka-ajoa, johon yleensä riittää 100 km/päivä.
Tuo 100 km ei toteudu jos on kylmä tai sähköauto on jokin muu kuin uusi tesla.
Ei-Teslani latausaste on tällä hetkellä 50% ja range 131 km (tarkistin puhelimesta). Ennuste perustuu todelliseen kulutukseen.
Ennuste perustuu mielikuvitukseesi.
Rumpalipoikako se siellä?
En tiedä keneen viittaat, mutta en ole rumpali tai poika.
Äh, onko täällä useampikin autistinen sähköautojankkaaja?
No, antamani esimerkki osoittaa kyllä selkeästi, että pakkanen leikkaa toimintasädettä. Autoni WLTP-range on 420 km. Tämä voi olla joillekin ongelma. Itselleni ei. Ostin auton riittävällä rangella ottaen huomioon talviolosuhteet.
Vierailija kirjoitti:
Mitä tankkaat siihen polttomoottoriautoosi kymmenen vuoden kuluttua ja mihin hintaan? Toki saat seisottaa niitä autoja pihassasi maailman loppuun asti.
Todennäköisesti fossiilisen polttoaineen ja biopolttoaineen sekoitusta.
Hinta on varmasti kallis muttei liian kallis.
Sähköautoja oli jo sata vuotta sitten ja ne olivat silloin yhtä huonoja kuin nyt. Ainoa syy nykysuuntaan on ihmisten tietoinen tyhmentäminen medialla ja politiikalla.
Mersu pelkää, että polttomoottoriauton rekisteröimisestä voi tulla kohta lähes mahdotonta
Polttomoottoreiden tulevaisuudennäkymät voivat muuttua dramaattisesti riippuen siitä, minkälaisia regulaatioita loppujen lopuksi tullaan asettamaan – on olemassa myös vaihtoehto, että polttomoottoreilla varustettujen autojen ensirekisteröinnit käyvät lähes mahdottomiksi vuoden 2025 jälkeen, Schäfer maalaili.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/mersu-pelkaa-etta-polttomoottoriaut…
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/autovalmistajat-varautuvat-kaikkein…
Amsterdam kieltää bensa- ja diesel-käyttöiset autot 2030 lähtien – rajoitukset alkavat jo ensi vuonna
Rajoitusten taustalla ovat ilmansaasteiden aiheuttamat terveyshaitat.
Amsterdamin kaupunki Hollannissa kieltää bensiini- ja diesel-käyttöiset henkilöautot ja moottoripyörät vuodesta 2030 alkaen. Kaupunginvaltuusto ilmoitti asiasta torstaina.
Kaupunki pyrkii näin välttämään typpioksidi- ja pienhiukkaspäästöt, jotka pilaavat asukkaiden hengitysilmaa.
Saasteet ovat hiljainen tappaja ja yksi Amsterdamin suurimmista terveyshaitoista, sanoo kaupungin liikenneasioista vastaava Sharon Dijksma.
Hollannin suurissa kaupungeissa saastepitoisuus on myös suurempi kuin EU:n säädökset sallivat. Eniten typpioksidi- ja pienhiukkaspäästöjä aiheuttaa Amsterdamin ja Rotterdamin satamiin suuntautuva raskas liikenne.
Amsterdam aloittaa rajoitukset vaiheittain. Ensimmäiset astuvat voimaan jo ensi vuonna.
Ensi vuodesta alkaen yli 15 vuotta vanhat diesel-autot eivät saa ajaa Amsterdamia kiertävää A10-kehätietä.
Kahta vuotta myöhemmin kielletään kaikkien pakokaasuja päästävien linja-autojen pääsy kaupungin keskustaan ja vuonna 2025 sama sääntö alkaa koskea myös vesikulkuneuvoja, mopoja ja kevyitä moottoripyöriä, kertoo The Guardian -lehti (siirryt toiseen palveluun).
Lopulta vuonna 2030 kaiken liikenteen tulee olla päästötöntä kaupungin taajama-alueella.
Kaupunki aikoo tukea asukkaiden siirtymistä sähkö- tai vetykäyttöisiin ajoneuvoihin. Latausasemia aiotaan rakentaa parisenkymmentä tuhatta nykyisten 3 000 lisäksi.
Euroopassa Madridin kaupunki on rajoittanut vanhojen bensiinikäyttöisten autojen käyttöä.
Rooma suunnittelee samaa dieselautoille. Tanskan hallitus aikoo kieltää sekä bensiini- että dieselautot vuonna 2030. Kielto laajenisi hybrideihin vuonna 2035.
LÄHTEET: REUTERS
Amsterdam
Ilmasto
Ulkomaat
Pääuutiset
Fiat valmistaa muutaman vuoden päästä pelkästään sähköautoja.
Stellantis-konsernin sateenvarjon suojista tuli viime viikon lopulla ilmoitus, jollaisia on totuttu saamaan jo vähän joka suunnasta. Pitkät perinteet omaava italialaisbrändi Fiat nimittäin tiedotti lopettavansa polttomoottoriautojen valmistamisen ja siirtyvänsä täyssähköön asteittain vuosien 2025–2030 välillä.
– Tämä tulee olemaan radikaali muutos, vuonna 1899 perustetun torinolaisvalmistajan toimitusjohtaja Olivier François kertoo.
François'n mukaan Fiatin velvollisuutena on tehdä sähköautoista vastaavien polttomoottoriautojen hintaisia niin nopeasti kuin mahdollista.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/1800-luvulla-perustettu-autovalmist…
Polttomoottoreiden vääntö on ihan surkea.