Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Millon siitä tuli epänormaalia että 30-44vuotias nainen hankkii lapsen?

Vierailija
08.03.2015 |

Kun ihmettelen tätä nykypäivän keskustelupalstoilla esiintyvää mummoäidittelyä, tuon ikäsiä naisia kohtaan jotka saa lapsen.

Automaattisesti olet mummoäiti, jos olet saanut yli 30-vuotiaana lapsen.

Hienointa nykysin olisi saada lapsi alle 30-vuotiaana.

Nykyään ei enää ajatella, että olisi hienoa elää myös nuoruutta ilman lapsia ja kasvaa itse ensin rauhassa aikuiseksi ja nauttia siitä nuoresta aikuisuudesta ja ajasta, ilman lapsia, kouluttautua rauhassa, kypsyä ihmisenä... Ja sen jälkeen kun on kypsempi ihmisenä ja talouskin todennäkösesti vakaammalla pohjalla niin hankkia yli 30-vuotiaana vasta se ensimmäinen lapsi. Itse noudatin elämässäni tälläistä kaavaa ja olen erittäin tyytyväinen siihen.

Enkä tuomitse tai halveksi sitä, jos kokee nuorempana, jo alle 30-vuotiaana, niin syvää rakkautta lapsiin, että haluaa sillon ryhtyä vanhemmaksi ja VARMASTI on todella parhaita, alle 30-vuotiaita äitejä ja isiä omille lapsilleen! näinhän sen pitäs olla kaikkien lasten kohdalla että oma biologinen äiti ja isä, on parhaita vanhempia sille lapselle! Mutta miksi sitten halveksutte esim. meitä yli 30-vuotiaana lapsensa saaneita naisia ja haukutte mummoäideiksi? koska se on oikeasti aika halveksuva ja ruma ilmaus tuo mummoäiti..

Eikö teillä itsellänne, nykyiset nuoret äidit, alle 30-vuotiaat siis, ole sellaisia perheitä, jossa teidät on hankittu kenties yli 30v? tai teidän sisarukset? ja silti on monella varmasti ollut ihana ja rakastava perhe, eikö niin?

Niin minkä takia haluatte evätä, nykypäivänä, että 30-44vuotias nainen ei saisi hankkia vielä lapsia?

En minä ymmärrä. T. 1967 syntynyt, hyvin kouluttautunut, yli 30-vuotiaana lapsensa saanut nainen ja vieläkin mielestään nuorekas! Ja mulla on 4 ihanaa lasta, sisarukset nauttii myös toisistaan, siitäkin täällä nykypäivänä valitetaan jos hankkii esim. yli 4 lasta... Joskus se oli vielä ihanne. Ikinä en ole kyllä näin törkeään käytökseen oikeassa elämässä törmännyt, ystäväpiirini tai sen ulkopuolella, jossa yli 30-vuotiasta vauvan saanutta naista nimiteltäisiin mummoäidiksi tai haukuttaisiin vaikkapa jos on saanut 4 lasta! Surullista ja pistää vihaksi. Oppisitte arvostamaan erillaisuutta ja erillaisia arvoja elämässä.

Kommentit (40)

Vierailija
1/40 |
08.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En oikein käsittänyt, mitä ap tavoitteli aloituksellaan. Tosin olen sitä mieltä, että suomalaiset naiset aloittavat lasten hankinnan liian myöhään, mutta omapa on valintansa. Se ryhmä joka minua hämmästyttää, on yli 40-vuotiaat naiset, jotka ehdoin tahdoin haluavat hankkia lapsen jopa ilman miestä, siis keinohedelmöityksellä. Ja kun omat tarpeet ovat jo niin heikkolaatuisia, niin pitää käyttää luovutettuja sukusoluja, sekä munasoluja että spermaa. Tuota nimittäisin itsekkyydeksi. 

Vierailija
2/40 |
08.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen saanut ekan lapsen 24-vuotiaana ja vikan 36-vuotiaana. Itse äitinä olemisessa ei varsinaisesti ole ollut mitään eroa. Tokan lapsen ja kolmannen (viimeisen) välillä on kymmenen vuotta. Yhtä hyvin olen jaksanut niin fyysisesti kuin henkisestikin. Ehkä näin vanhoilla päivilläni olen vähän rennompi mutsi. Pinnaa on enemmän ja malttia sekä kärsivällisyyttä. Toisaalta nuorena lapset meni vähän siinä sivussa, luonnollisena osana kiireistä arkea. Nyt tämä pienin on ehkä vähän lellikki. Kun vanhimpani oli pieni, olin hänen kavereittensa vanhemmista ehdottomasti nuorin ja olen siis tietty edelleen, tämän pienimmän kanssa sieltä vanhemmasta päästä tai keskiväliltä. 

Ehdottomasti tällä kokemuksella olen sitä mieltä, että jos mahdollista, niin lapset olisi paras tehdä nuorena. On ihanaa olla nuori äiti ja nyt on mahtavaa, kun itse on nelikymppinen, niin esikoinen on kohta 17-vuotias. Se on tosi jees. Olisi pitänyt tehdä enemmän lapsia nuorena. Toisaalta tuollainen päiväkoti-ikäinen pitää kyllä nuorekkaana ja liikkeessä!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/40 |
08.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.03.2015 klo 16:31"]

Tää on sen toisen ketjun ap," MINÄ KYLLÄ SAATANA OLEN NUORI ÄITI JA SAATTE TURPAAN JOS VÄITÄTTE MUUTA!!", joka kysyi mielipiteitä kun oli saanut vauvan 39-vuotiaana, ja siihen jotkut kommentoi että aika iäkäs vauvan äidiksi.

Ei 30v ole vanha synnyttäjä vielä, mutta lähempänä 40v on jo. Ihan jo biologiselta kannalta.

[/quote]

ja siinäkään ei ole mitään pahaa, että on "vanha synnyttäjä". Mitä se muille kuuluu, mitä kukin tekee elämässä ja missä vaiheessa. Mua ei ainakaan voisi vähempää kiinnostaa. Kunhan on itse sinut valintojensa kanssa

Vierailija
4/40 |
08.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

http://www.vauva.fi/keskustelu/4411242/ketju/28_ja_39_vuotiaana_vauva_mielipiteesi

Tuossapa se tämän "hyvin koulutetun" ap:n eka ketju, josta niin pillastui, kun joku kehtasi kutsua mummoäidiksi 39v vauvan saanutta ap:ta. Ja huom siis ITSE KYSYI MIELIPITEITÄ. Lukekaapa tuo, ja tulkaa sit sanomaan, ettei ole sama ap tässä.. Ja lehmät lentää.

Vierailija
5/40 |
08.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.03.2015 klo 16:53"]

[quote author="Vierailija" time="08.03.2015 klo 16:31"]

Tää on sen toisen ketjun ap," MINÄ KYLLÄ SAATANA OLEN NUORI ÄITI JA SAATTE TURPAAN JOS VÄITÄTTE MUUTA!!", joka kysyi mielipiteitä kun oli saanut vauvan 39-vuotiaana, ja siihen jotkut kommentoi että aika iäkäs vauvan äidiksi.

Ei 30v ole vanha synnyttäjä vielä, mutta lähempänä 40v on jo. Ihan jo biologiselta kannalta.

[/quote]

ja siinäkään ei ole mitään pahaa, että on "vanha synnyttäjä". Mitä se muille kuuluu, mitä kukin tekee elämässä ja missä vaiheessa. Mua ei ainakaan voisi vähempää kiinnostaa. Kunhan on itse sinut valintojensa kanssa

[/quote]

NIMENOMAAN! Mutta jos itse kysyy mielipiteitä, ja sitten raivostuu kun joku kirjoittaa että nelikymppinen on hänen mielestään vanha vauvan äidiksi, raivostuu ja alkaa haukkumaan muita ihan asiallisesti vastanneita mm. vähä-älyisiksi, mistä se kertoo muusta kuin siitä, että niiden valintojensa kanssa ei ole ihan sinut..Tai sitten joku muu heittää ja pahasti.

Vierailija
6/40 |
08.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain ensimmäisen lapseni 40-vuotiaana. Ei minua kiinnosta yhtään, mitä joku muu siitä ajattelee - tai mistään muustakaan elämääni tai perheeseeni liittyvistä asioista. Jos nyt 41-vuotiaana päättäisin yrittää toista lasta, en kysy siihenkään muilta lupaa.

Ehkä nuoremmat ihmiset sitten hirveästi ajattelevat, mitä joku muu ajattelee.

Vierailija
7/40 |
08.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan nelikymppinen todella vanha vauvan äidiksi! Härregyyd, ei edes Helsingissä ole lapseni tarhassa yli neljäkymppisiä vanhempia parikolme-vuotiaitten ryhmässä. Kiva istua ala-asteella viisikymppisenä ekaluokkalaisen vanhempainillassa. :) 

Vierailija
8/40 |
08.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.03.2015 klo 16:49"]

Suomessa saadaan edelleen lapset keskimäärin 28.5 vuotiaana. Omat vanhempamme saivat meidät keskimäärin 26-vuotiaana, ja olemme aika normaaleita, monella meistä on ollut oikein hyvä lapsuuskin ;)

[/quote]

Suomessa saadaan ensimmäiset lapset keskimäärin 28,5-vuotiaana (itse asiassa se luku on juuri nousemassa 29 vuoteen). Jos otetaan mukaan muutkin lapset kuin esikoiset, ikä nousee: lapset keskimäärin saadaan reilusti yli 30-vuotiaina.

Vierailija
9/40 |
08.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.03.2015 klo 17:00"]Onhan nelikymppinen todella vanha vauvan äidiksi! Härregyyd, ei edes Helsingissä ole lapseni tarhassa yli neljäkymppisiä vanhempia parikolme-vuotiaitten ryhmässä. Kiva istua ala-asteella viisikymppisenä ekaluokkalaisen vanhempainillassa. :) 
[/quote]

Mitä kamalaa siinä on? Kysytäönkö teillä vanhempainilloissa osallistujien iät? Outoja ihmettelyjen aiheita joillain.

Vierailija
10/40 |
08.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.03.2015 klo 17:05"]

[quote author="Vierailija" time="08.03.2015 klo 16:49"]

Suomessa saadaan edelleen lapset keskimäärin 28.5 vuotiaana. Omat vanhempamme saivat meidät keskimäärin 26-vuotiaana, ja olemme aika normaaleita, monella meistä on ollut oikein hyvä lapsuuskin ;)

[/quote]

Suomessa saadaan ensimmäiset lapset keskimäärin 28,5-vuotiaana (itse asiassa se luku on juuri nousemassa 29 vuoteen). Jos otetaan mukaan muutkin lapset kuin esikoiset, ikä nousee: lapset keskimäärin saadaan reilusti yli 30-vuotiaina.

[/quote]

Mitäs väliä tällä on? Valtaosa ihmisistä saa kaikki lapset siis ihan normaali-iässä eli 23-33 vuotiaana. 

Vierailija
11/40 |
08.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.03.2015 klo 16:40"]

Mikä "hyvin kouluttautunut" kirjoittaa noin paljon kielioppivirheitä?

Mikä sun koulutus on? :O

[/quote]

Älä nyt, ei koulutus takaa enää kirjoitustaitoa. Juuri luin, että kypsyynäytteisiinkin on pitänyt kehittää uusi arvosana "huomauttaen hyväksytty", koska muuten jopa 12 % maturiteeteistä jouduttaisiin hylkäämään.

Vierailija
12/40 |
08.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.03.2015 klo 17:07"]

[quote author="Vierailija" time="08.03.2015 klo 17:00"]Onhan nelikymppinen todella vanha vauvan äidiksi! Härregyyd, ei edes Helsingissä ole lapseni tarhassa yli neljäkymppisiä vanhempia parikolme-vuotiaitten ryhmässä. Kiva istua ala-asteella viisikymppisenä ekaluokkalaisen vanhempainillassa. :)  [/quote] Mitä kamalaa siinä on? Kysytäönkö teillä vanhempainilloissa osallistujien iät? Outoja ihmettelyjen aiheita joillain.

[/quote]

No eihän sitä huomaa, kun luulee että lapsen mummo ja vaari ovat tulleet paikalle. 

Vierailija
13/40 |
08.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en yleinsäkään ymmärrä miksi toisia kiinnostaa minkä ikäisenä kukakin lapsensa tekee? Mitä se teidän pyllyä kutittaa jos joku tekee lapsia lähempänä neljääkymppiä?

Minusta perus kriteeri on, minkä ikäisenä lapsia hankitkin, niin hyväksyt riskit. Kasvatat lapsen hyvin ja tarjoat kaiken sen mitä vauva ja lapsi tarvitsee. Nämä asiat eivät vaadi tiettyä ikää, vaan oikeaa ihmistä ja oikeaa elämäntilannetta. Toisella se elämäntilanne on aikaisemmin, toisella myöhemmin ja kolmannelta sitä ei edes kysytä. 

Voi olla teini-äiti joka tulee vahingossa raskaaksi. Hän ei ehkä ole valmis, mutta saa apuja ja neuvoja niin, että hoitaa homman kunnialla ja on kuin onkin oikein hyvä äiti. Voi olla "mummo-äiti" joka tekee lapset lähempänä neljääkymppiä. Ei ehkä ole tullut aikasemmin vastaan oikeaa kumppania ja lapsia ei ole saanut kovasta halusta huolimatta. Varmasti tällainen äiti hoitaa lapsensa hyvin, omalla tavallaan ja kunnialla. Tällainen äiti myös tiedostaa riskit mitkä ovat tulleet vanhemman iän myötä, lapsen kehitysvamma jne. Hän niistäkin riskeistä huolimatta hoitaa lapsensa (terveen tai ei-terveen) hienosti.

Sit on tietysti niitäkin äitejä, jotka eivät kertakaikkiaan vaan ole hyviä äitejä. Olivat minkä ikäisiä tahansa. 

Vierailija
14/40 |
08.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Älä nyt, ei koulutus takaa enää kirjoitustaitoa. Juuri luin, että kypsyynäytteisiinkin on pitänyt kehittää uusi arvosana "huomauttaen hyväksytty", koska muuten jopa 12 % maturiteeteistä jouduttaisiin hylkäämään.

[/quote]

No mutta c'mon.. Joku taso. Sinä voit siis kirkkain silmin väittää, että ap:n kaltainen kirjoittaja voisi olla korkeasti koulutettu? Joopa, ei olisi kyllä meidän yliopiston ovet auenneet, tuskin edes lukion. Vai luuletko, että Suomessa pääsyvaatimukset on niin - ap:n sanoin - eriLLaisia? Enpäs ihan heti usko.

Vierailija
15/40 |
08.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]

No sitten on kyllä syytäkin hylätä, jos ei edes omaa äidinkieltään osaa kirjoittaa. Jestas sentään...

Vierailija
16/40 |
08.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.03.2015 klo 17:08"][quote author="Vierailija" time="08.03.2015 klo 17:07"]

[quote author="Vierailija" time="08.03.2015 klo 17:00"]Onhan nelikymppinen todella vanha vauvan äidiksi! Härregyyd, ei edes Helsingissä ole lapseni tarhassa yli neljäkymppisiä vanhempia parikolme-vuotiaitten ryhmässä. Kiva istua ala-asteella viisikymppisenä ekaluokkalaisen vanhempainillassa. :)  [/quote] Mitä kamalaa siinä on? Kysytäönkö teillä vanhempainilloissa osallistujien iät? Outoja ihmettelyjen aiheita joillain.

[/quote]

No eihän sitä huomaa, kun luulee että lapsen mummo ja vaari ovat tulleet paikalle. 
[/quote]

Mitä se haittaa? Mietitkö sä paljonkin mitä muut susta ajattelevat? Ei kannata, ajanhaaskausta

Vierailija
17/40 |
08.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja ootappas jos olet ALLE 30 ;)

Vierailija
18/40 |
08.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No niinpä.. Sain ensimmäisen lapseni 22v ja lapsi nyt 12v ja tunsin olevani teini äiti nyt sain toisen 32v ja nyt tunnen olevani vanha äiti.. No näillä mennään

Vierailija
19/40 |
08.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enpäs ole huomannut tuota : D Itse sain lapseni 27-43 -vuotiaana.

Vierailija
20/40 |
08.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nainen on hedelmällisimmillään 18-20-vuotiaana, 25-vuotiaana alkaa hedelmällisyys jo laskea, ja 35-vuotiaana on riskisynnyttäjä iän takia ja hedelmällisyys laskee jo nopeasti. Eli kyllä se on aina ollut normaalia tehdä lapset nuorena, silloin kun on vielä hyvässä kunnossa fyysisesti. Nykyäänhän on keskimääräinen synnytysikä noussut hälyttävän korkeaksi jo lähes 30v. Se näkyy taas siinä että yhä enemmän lapset syntyvät vasta hoitojen avulla, vielä kun miesten sperman laatukin on laskenut viime aikoina todella huolestuttavasti.

Jos haluaa terveitä lapsia, kannattaa tehdä lapset nuorena, ja jos haluaa itse pysyä terveenä ja nähdä lapsenlapsensa, kannattaa tehdä lapset nuorena. 

Miksi ihmeessä nuoruutta pitäisi venyttää lähes keski-ikään asti? 

Eikä tällä palstalla mitään kolmekymppisiä haukuta mummoäideiksi, vaan nelikymppisiä, joiden voisi olettaa olevan jo hyvin lähellä sitä ikää että saavat lapsenlapsia.