Keuhkoissa tuntuu tuoksut?
Olen ollut 5 vuotta täysin hajusteeton, koska sain tuoksuista jos jonkinlaista oiretta. Nyt olen vuoden verran haissut hielle. Kaikki hajusteettomat dödöt halpiksista Cliniqueen kokeillut. Ruokavalion muutoksista paastoon, erilaisia pesuaineita jne. Mikään ei ole auttanut.
Ostin sitten hajullisen dödön ja kokeilin sitä alkuviikosta ja tänä aamuna laitoin taas. Tuoksu häiritsee, mutta pahinta on tunne keuhkoissa. "Painaa" niin että kipeää tekee. Painaa ja tuntuu siltä kuin olisi hel**tillinen yskä päällä.
Tekeeköhän tuo tuoksu oikeasti haittaa vai vain tunteen?
Kommentit (13)
[quote author="Vierailija" time="08.03.2015 klo 16:44"]
Lähisuvussa on astmaa ja jotain testejä on tehty lähemmäs 20 vuotta sitten, kun hengitys oli ahtaalla jatkuvasti. Ei löytynyt astmaa ja lääkäri kallistu paniikkihäiriöön ja ahdistukseen mikä ei mun mielestä ollut oikea diagnoosi enkä ottanut lääkettä enkä ole niitä tähän päivään mennessä tarvinnut. Varaan siis ajan tutkimuksiin kunhan saan googlailtua minne. =) Ap
[/quote]
Tilanteet muuttuvat, ap. Jos sinut on tutkittu 20 vuotta sitten eikä hengitysvaikeuksille löytynyt syytä, nykyään se voidaankin löytää. Kannatan lääkäriin menoa. Mene yksityiselle tai julkiselle puolelle, se on ihan makuasia (ja kukkaron asia myös). Tilanne kannattaa kuitenkin tutkia.
Kuten täällä yksi "lääkäriksi" itsensä esittäytyvä ehdotti, sinulla tosiaankin voi olla hajusteyliherkkyys. Tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä, etteikö muitakin syitä keuhko-oireillesi voi olla. Kannustan sinua lääkärin vastaanotolle, vaikka tämä "lääkäri" oli sitä mieltä, että ei kannata tutkituttaa. (Ehkä lääkäreihin on sisään rakennettu sellainen piirre, että he yrittävät päästä potilaista eroon :P)
Täällä yksi, jolla ei pysyvää astmaa, vain infektioiden aikana astmalääkkeet. Oireiden ollessa pahimmillaan olen saanut mm. erilaisista käryistä ja jopa kanelin ripottelusta keuhko-oireita. Minulla tavallinen antihistamiini yllättäen teki ison eron keuhkojen vointiin (en siis edelleenkään tiedä, mille olen yliherkkä, olin luullut oireita sisäsyntyisiksi, kun ei ole allergiahistoriaa). En tiedä, mitä lääkkeitä käytät nyt tai millainen hoitohistoria sinulla on, mutta lääkäriin kannattaa mennä. Hoitokokeiluja voidaan tehdä, vaikkei varsinaista astmaa tai allergian aiheuttajaa löytyisikään.
11 lisää: astmaoireiden lääkehoito on mennyt tosi paljon eteenpäin 20 vuoden takaisesta, käytännössä miltei haitatonta on kokeilla.
[quote author="Vierailija" time="08.03.2015 klo 16:41"]
Tuota kutsutaan hajusteyliherkkyydeksi. Ei tarvita anafylaksian hoito-ohjeita eikä keuhkolääkärin tutkimuksia .
lääkäri
[/quote]
Hetki sitten puhuin pitkään lähiomaiseni kanssa, jolla on hajuyliherkkyyden lisäksi erittäin paha kala-allergia. Hän saa hengitysoireita siitäkin, kun oleskelee huoneessa, jossa haisee kalaruoka. Keskustelimme hänen hengitysvaikeuksistaan ko. tilanteissa.
Yhäkö olet sitä mieltä, että anafylaksiaoireita tai keuhkolääkärin tutkimuksia ei tarvita?
- 3 -
Oletko kokeillut apteekin Hicorollia? On tehokkain tietämäni antiperspirantti ja lisäksi hajusteeton.
Oletko kokeillut kertoa oireistasi lääkärille? Jos et ole, olisi kyllä syytä.
Pyydä terveyskeskuslääkäriä kirjoittamaan sinulle lähete lääkärille, joka ymmärtää allergioista ja keuhkotaudeista jotakin.
Anafylaktinen reaktio
http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00201
Anafylaksian ensiapu ja hoito
Voit varata yksityiselle erikoislääkärille itse suoraan ajan. Vältyt jonotteluodotukselta. Eikä se ole taattu että lähetettä edes tk kirjoittaa
Onko sulla astma tai astman kaltaisia oireita? Itse olen astmaatikko ja huonossa vaiheessa kauhkoni reagoivat tuoksuihin juuri kuvaamallasi tavalla.
[quote author="Vierailija" time="08.03.2015 klo 16:16"]
Onko sulla astma tai astman kaltaisia oireita? Itse olen astmaatikko ja huonossa vaiheessa kauhkoni reagoivat tuoksuihin juuri kuvaamallasi tavalla.
[/quote]
Just samaa olin kirjoittamassa. Toisten lääkkeitä ei saisi ottaa, mutta jos sulla on astmaa sairastava tuttu, voisit kokeilla yhden annoksen avaavaa lääkettä. Itse aikoinaan vastaavassa tilanteessa hämmästyin kunnolla, miten helpoksi hengittäminen muuttui. Jos hengitys menee ahtaalle hitaasti, oloon tottuu.
Suosittelen, että varaat vaikka yksityiseltä keuhkolääkäriltä ajan astmatutkimuksiin, niin pääset nopeasti. Itse sain ekalla käynnillä astmadiagnoosin ja lääkkeet. Maksoihan se jonkin verran, mutta lääkityksen saaminen ajoissa oli joka sentin arvoista.
Tuota kutsutaan hajusteyliherkkyydeksi. Ei tarvita anafylaksian hoito-ohjeita eikä keuhkolääkärin tutkimuksia .
lääkäri
Lähisuvussa on astmaa ja jotain testejä on tehty lähemmäs 20 vuotta sitten, kun hengitys oli ahtaalla jatkuvasti. Ei löytynyt astmaa ja lääkäri kallistu paniikkihäiriöön ja ahdistukseen mikä ei mun mielestä ollut oikea diagnoosi enkä ottanut lääkettä enkä ole niitä tähän päivään mennessä tarvinnut.
Varaan siis ajan tutkimuksiin kunhan saan googlailtua minne. =)
Ap
Kiitos vastauksista!
Ap