Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yleistynyt ahdistuneisuus häiriö

Vierailija
08.03.2015 |

Mulla on lisäksi jännitystä ja nyt juuri todettiin äkillinen stressi reaktio.Lääkäri oli sitä mieltä , että mulle voitais hakea koko aika eläkettä.Olen kärsinyt jännityksestä nuoruusiästä lähtien.Tuntuu, ettei töihinmenosta tule mitään. Mulla on vahva lääkitys.Olisiko eläke tosi pieni?Työelämässä olen ollut 16 vuotiaasta lähtien.

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
09.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.03.2015 klo 18:35"]

[quote author="Vierailija" time="08.03.2015 klo 13:21"]

Mulle diagnosoitiin vasta tämä sama. Nyt bentsoja joutunu syömään 5kk. Yleislääkäri yritti määrätä masennuslääkkeitä vaikka en ole masentunut. En suostunut tätä lääkettä aloittaa. En ymmärrä miksi pitää aina ajatella ihmisen olevan masentunut jos on vain ahdistunut! :o Kohta pääsen terapiaan ja sen myötä toivottavasti pääsen bentsoista eroon :)

[/quote]

Masennuslääkkeitä käytetään myös ahdistuksen hoitoon ja ovat ihan viralinen käyttöaihe niille.

[/quote]

Samaa olin tulossa kertomaan kuin tuo ylempänä oleva.

Vähän hassusti olet nyt päättänyt, ap. Muistatko, mitä masennuslääkettä lääkäri tarjosi sinulle? Sinun kannattaisi googlailla lääkkeen vaikutustapaa ja miettiä asiaa uudelleen. Voisi olla ihan paikallaan jutella sen lääkärinkin kanssa, jos vaikka tulisit järkiisi bentsojen ja masennuslääkkeen suhteen. Hyvä kuitenkin, että olet menossa terapiaan. Lääkkeistä ei saa maksimaalista apua ilman terapiaa. 

Bentsot ovat koukuttavia ja siksi niitä ei syödä kuin pahimpaan ahdistukseen ja aivan lyhyitä aikoja kerrallaan. Masennuslääkkeet auttavat myös ahdistukseen. Näin on minullakin. Syön yhtä SSRI-lääkettä ja varalla minulla on lievät bentsot, joita otan, kun ahdistus yltyy ylitsevoimaiseksi. En ikinä olisi suostunut syömään bentsoja säännöllisesti. 

Vierailija
2/19 |
09.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.03.2015 klo 11:32"][quote author="Vierailija" time="08.03.2015 klo 11:28"]

[quote author="Vierailija" time="08.03.2015 klo 11:26"]Oletko miten kauan ollut kuntoutustuella? Lääkitys? Terapia? Pelkällä gad-diagnoosilla ei toistaiseksi eläkkeelle pääse. Ikäsi? Muut sairaudet? [/quote]Eiköhän se lääkäri päätä eläkkeestä eikä mikään av-mamma

[/quote]

Kyllä sen eläke asia päättää kela lääkäri vain hakee sitä puolestasi. Ja se päättävä virkamies voi olla myös av-mamma ;)
[/quote]
Jos on ollut työelämässä, ei edes kela päätä eläkkeestä, vaan oma eläkeyhtiö. Eläkkeen tai kuntoutustuen suuruus lasketaan siitä, mitä olisit kerryttänyt eläkkeeksi jos olisit pystynyt jatkamaan töissä eläkeikään asti. Joten koulutus ja tehdyt työt vaikuttavat määrään. Mutta ei noin helposti eläkettä myönnetä. Oletko jo kuntoutustuella, jos et niin murehtisin ensin sitä.
Itse olen ollut sairaslomalla neljä vuotta kahden kroonisen sairauden takia. Erikoislääkäri jopa kirjoitti että kärsin ajoittain 100% invalideetistä. Eipä ole edes kuntoutustukea tippunut. Nyt toinen kerta jo kun paperit vakuutusoikeudessa. Onnea taistoon..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
09.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin kuinka vanha olet ap?

Vierailija
4/19 |
09.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.03.2015 klo 02:14"][quote author="Vierailija" time="08.03.2015 klo 18:35"]

Mulle diagnosoitiin vasta tämä sama. Nyt bentsoja joutunu syömään 5kk. Yleislääkäri yritti määrätä masennuslääkkeitä vaikka en ole masentunut. En suostunut tätä lääkettä aloittaa. En ymmärrä miksi pitää aina ajatella ihmisen olevan masentunut jos on vain ahdistunut! :o Kohta pääsen terapiaan ja sen myötä toivottavasti pääsen bentsoista eroon :)

[/quote]

Masennuslääkkeitä käytetään myös ahdistuksen hoitoon ja ovat ihan viralinen käyttöaihe niille.

[/quote]

Vähän hassusti olet nyt päättänyt, ap. Muistatko, mitä masennuslääkettä lääkäri tarjosi sinulle? Sinun kannattaisi googlailla lääkkeen vaikutustapaa ja miettiä asiaa uudelleen. Voisi olla ihan paikallaan jutella sen lääkärinkin kanssa, jos vaikka tulisit järkiisi bentsojen ja masennuslääkkeen suhteen. Hyvä kuitenkin, että olet menossa terapiaan. Lääkkeistä ei saa maksimaalista apua ilman terapiaa. 

Bentsot ovat koukuttavia ja siksi niitä ei syödä kuin pahimpaan ahdistukseen ja aivan lyhyitä aikoja kerrallaan. Masennuslääkkeet auttavat myös ahdistukseen. Näin on minullakin. Syön yhtä SSRI-lääkettä ja varalla minulla on lievät bentsot, joita otan, kun ahdistus yltyy ylitsevoimaiseksi. En ikinä olisi suostunut syömään bentsoja säännöllisesti. 
[/quote]

Kuka sanoi, että ap kirjoitti tuon tekstin?

Vierailija
5/19 |
09.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.03.2015 klo 02:14"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Itse olen tästä ihan eri mieltä, ja tekisin saman ratkaisun kuin tämä masnenuslääkkeistä kieltäytyjä. Minulle nimittäin aikoinaan tuli paha kierre juuri "koukuttamattomiin" masennuslääkkeisiin. Tuli kokeiltua montaa merkkiä, mikään ei auttanut mutta kaikilla oli ikäviä sivuvaiktuuksia, Ja lääkkeen vaihto oli aina helvettiä, kun päinvastoin kuin lääkärit väittää, vieroitusoireet oli sietämättömät. No, kun ei auttanut SSRi-lääkkeet, eikä SNRI-, eikä muut tavanomaiset, kokeiltiin jotain vanhaa trisyklistä -> kaameat sivuoireet, ei apua taas. Lopulta päälle pantiin kova neurolepti, joka kyllä vei ahdistuksen, mutta myös toiimintakyvyn täysin. 

Minullekin jo alettiin miettiä eläkepäätöstä, koska kerran ahdistuneisuuteni ja paniikkihäiriöni ei reagoinut hyvin lääkehoitoon ja olin selvästi työkyvytön. Siinä vaiheessa heitin kaikki muut lääkkeet roskiin paitsi bentson pidin hätäoloihin. Bentson ja alkoholin avulla kitkuttelin yli kamalat neuroleptin lopettamisoireet, jotka kesti useamman kuukauden. Sen jälkeen kuitenkin alkoi elämä parantua. Minulla pahin ongelma olikin olleet lääkkeet eikä sairaus itse. 

Minulle muuten ainakin psykiatri sanoi että bentsojen koukuttavuutta nykyään liioitellaan rajusti. Yleensä koukkuunjouutmiset tulee väärinkäytössä, eli jos niitä käytetään päihteeksi tai sekaisin alkoholin kanssa. Tuon psykiatrin mielestä bentsojen pelko johtuikin paljolti siitä että ne on niin haluttuja väärinkäyttöön, eikä lääkäri voi ainakaan uudesta potilaasta tietää onko tyyppi potentiaalinen väärinkäyttäjä vai ei. Itselleni ei muuten bentsoista eroon pääsy ollut yhtään vaikeaa, toisin kuin masennuslääkkeistä. Olinkin tosin ottanut niitä vain satunnaisesti, en päivittäin, joten olin jo tottunut siihen ettei elimistössä aina ole sitä bentsoa.

Vierailija
6/19 |
08.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhdyssanojen raiskaaminen tekstissäsi aiheutti päänsärkyä.

Vierailija
7/19 |
08.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Vierailija
8/19 |
10.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.03.2015 klo 09:43"][quote author="Vierailija" time="09.03.2015 klo 02:14"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Itse olen tästä ihan eri mieltä, ja tekisin saman ratkaisun kuin tämä masnenuslääkkeistä kieltäytyjä. Minulle nimittäin aikoinaan tuli paha kierre juuri "koukuttamattomiin" masennuslääkkeisiin. Tuli kokeiltua montaa merkkiä, mikään ei auttanut mutta kaikilla oli ikäviä sivuvaiktuuksia, Ja lääkkeen vaihto oli aina helvettiä, kun päinvastoin kuin lääkärit väittää, vieroitusoireet oli sietämättömät. No, kun ei auttanut SSRi-lääkkeet, eikä SNRI-, eikä muut tavanomaiset, kokeiltiin jotain vanhaa trisyklistä -> kaameat sivuoireet, ei apua taas. Lopulta päälle pantiin kova neurolepti, joka kyllä vei ahdistuksen, mutta myös toiimintakyvyn täysin. 

Minullekin jo alettiin miettiä eläkepäätöstä, koska kerran ahdistuneisuuteni ja paniikkihäiriöni ei reagoinut hyvin lääkehoitoon ja olin selvästi työkyvytön. Siinä vaiheessa heitin kaikki muut lääkkeet roskiin paitsi bentson pidin hätäoloihin. Bentson ja alkoholin avulla kitkuttelin yli kamalat neuroleptin lopettamisoireet, jotka kesti useamman kuukauden. Sen jälkeen kuitenkin alkoi elämä parantua. Minulla pahin ongelma olikin olleet lääkkeet eikä sairaus itse. 

Minulle muuten ainakin psykiatri sanoi että bentsojen koukuttavuutta nykyään liioitellaan rajusti. Yleensä koukkuunjouutmiset tulee väärinkäytössä, eli jos niitä käytetään päihteeksi tai sekaisin alkoholin kanssa. Tuon psykiatrin mielestä bentsojen pelko johtuikin paljolti siitä että ne on niin haluttuja väärinkäyttöön, eikä lääkäri voi ainakaan uudesta potilaasta tietää onko tyyppi potentiaalinen väärinkäyttäjä vai ei. Itselleni ei muuten bentsoista eroon pääsy ollut yhtään vaikeaa, toisin kuin masennuslääkkeistä. Olinkin tosin ottanut niitä vain satunnaisesti, en päivittäin, joten olin jo tottunut siihen ettei elimistössä aina ole sitä bentsoa.
[/quote]

sepä se. Mielummin valitsen sen, että olen koukussa yhteen lääkkeeseen eli bentsoihin josta yritän päästä terapian avulla pois. Mutta jos ottaisi mukaan masennuslääkityksen, joutuisi vierottautumaan kahdesta eri lääkkeestä.

Vierailija
9/19 |
08.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huoh, ei se kerro mitään että olet ollut työelämässä 16 vuotiaasta lähtien jos et mainitse kuinka vanha nyt olet. Noloa.

Vierailija
10/19 |
08.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko miten kauan ollut kuntoutustuella? Lääkitys? Terapia? Pelkällä gad-diagnoosilla ei toistaiseksi eläkkeelle pääse. Ikäsi? Muut sairaudet?

Vierailija
11/19 |
08.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.03.2015 klo 11:26"]Oletko miten kauan ollut kuntoutustuella? Lääkitys? Terapia? Pelkällä gad-diagnoosilla ei toistaiseksi eläkkeelle pääse. Ikäsi? Muut sairaudet?
[/quote]Eiköhän se lääkäri päätä eläkkeestä eikä mikään av-mamma

Vierailija
12/19 |
08.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä lääkitys ja millä annoksella ?

Vierailija
13/19 |
08.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.03.2015 klo 11:28"][quote author="Vierailija" time="08.03.2015 klo 11:26"]Oletko miten kauan ollut kuntoutustuella? Lääkitys? Terapia? Pelkällä gad-diagnoosilla ei toistaiseksi eläkkeelle pääse. Ikäsi? Muut sairaudet?
[/quote]Eiköhän se lääkäri päätä eläkkeestä eikä mikään av-mamma
[/quote]

Fakta nyt kuitenkin on että pelkällä kys.diagnoosilla ei pysyvää eläkettä saa

Vierailija
14/19 |
08.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.03.2015 klo 11:28"]

[quote author="Vierailija" time="08.03.2015 klo 11:26"]Oletko miten kauan ollut kuntoutustuella? Lääkitys? Terapia? Pelkällä gad-diagnoosilla ei toistaiseksi eläkkeelle pääse. Ikäsi? Muut sairaudet? [/quote]Eiköhän se lääkäri päätä eläkkeestä eikä mikään av-mamma

[/quote]

Kyllä sen eläke asia päättää kela lääkäri vain hakee sitä puolestasi. Ja se päättävä virkamies voi olla myös av-mamma ;)

Vierailija
15/19 |
08.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alle 23-vuotiaana tehdystä työstä ei kerry eläkettä.

Vierailija
16/19 |
08.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.03.2015 klo 11:33"]Alle 23-vuotiaana tehdystä työstä ei kerry eläkettä.
[/quote]
Eikös nykyisin kerry?

Vierailija
17/19 |
08.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on sama diagnoosi ja olen töissä sekä opiskelen. Että ei varmaan jokainen tapaus ole samanlainen. Eläkkeelle pääsy voi olla aiheellistakin.

Vierailija
18/19 |
08.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle diagnosoitiin vasta tämä sama. Nyt bentsoja joutunu syömään 5kk. Yleislääkäri yritti määrätä masennuslääkkeitä vaikka en ole masentunut. En suostunut tätä lääkettä aloittaa. En ymmärrä miksi pitää aina ajatella ihmisen olevan masentunut jos on vain ahdistunut! :o Kohta pääsen terapiaan ja sen myötä toivottavasti pääsen bentsoista eroon
:)

Vierailija
19/19 |
08.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhdyssanahäiriöstä sä ainakin kärsit. :) 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi neljä